بایدها و نبایدهای مصرف شیر

گروه سلامت الف،   3990519001

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه هر فرد در روز به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد، گفت: تامین این مقدار باید عمدتا از شیر باشد، چرا که حاوی کلسیم بالاتر و منبع غنی این عنصر بوده و منابع گیاهی تامین‌کننده این مقدار نیستند.

بایدها و نبایدهای مصرف شیر

به گزارش ایسنا،‌ سیاوش فاضلیان، متخصص تغذیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه شیرها به دو گروه صنعتی و محلی تقسیم می‌شوند، گفت: به افراد توصیه می‌شود که از شیر پاستوریزه استفاده کنند، چرا که اسیدهای چرب موجود در شیر ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، کبد چرب و دیگر بیماری‌های مزمن را بالا برده، از طرفی مسائل بهداشتی و بیماری‌هایی مثل تب مالت در شیر خطرآفرین است.

وی فرآوری شیرها را در کارخانجات به دو صورت پاستوریزاسیون و استرلیزاسیون خواند و تصریح کرد: در روش پاستوریزه با درجه ۷۲، شیر به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه حرارت می‌بیند و تعدادی از بیماری‌های میکروب‌زا از بین می‌روند پس ماندگاری این نوع از شیرها ۲ تا ۳ روز است و توصیه می‌شود در خارج از یخچال نگهداری نشوند.

این متخصص تغذیه زمان حرارت شیر را در روش استرلیزاسیون، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و به مقدار ۱۱۰ تا ۱۳۰ درجه عنوان و بیان کرد: در این روش تعداد بیشتری از عوامل میکروبی از بین رفته، بنابراین مدت بیشتری در یخچال نگهداری می‌شوند.

وی میزان مواد مغذی شیر استرلیزه را در مقایسه با شیر پاستوریزه ضعیف‌تر و میزان محبوبیت شیرهای پاستوریزه را در میان مردم بیشتر مطرح کرد و  ادامه داد: از آن‌جا که حرارت استرلیزاسیون بالاتر است ممکن است تعدادی از پروتئین‌ها و ویتامین‌هایی نظیر B۱و B۶تخریب شوند و معمولا این نوع از شیرها را در قوطی‌های کاغذی با جداره آلومینیمی نگهداری می‌کنند تا از ورود نور بیشتر به داخل شیرها خودداری شده و  ویتامین‌های بیشتری از بین نروند و توصیه می‌شود شیر استرلیزه در یخچال نگهداری شود.

هر فرد بالغ ۲ تا ۳ واحد لبنیات در روز نیاز دارد

این متخصص تغذیه با بیان اینکه هر فرد در روز به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد، گفت: تامین این مقدار باید عمدتا از شیر باشد، چرا که حاوی کلسیم بالاتر و منبع غنی این عنصر بوده و منابع گیاهی تامین‌کننده این مقدار نیستند.

فاضلیان تصریح کرد: این که گفته می‌شود هر فرد در روز به ۲ تا ۳ واحد لبنیات نیاز دارد، معادل یک لیوان شیر، سه چهارم لیوان ماست و ۲ لیوان دوغ است و در کودکان این مقدار ۳ تا ۴ واحد است و تفاوتی در نیاز به کلسیم در دو جنس وجود ندارد، البته زنان باردار به‌دلیل شیردهی و بانوان یائسه و مردان سن بالا بایستی کلسیم بیشتری مصرف کنند.

تداخلی در جذب کلسیم با دیگر عناصر غذایی وجود ندارد

وی درباره ایجاد مشکلات گوارشی ناشی از مصرف لبنیات در بزرگسالان توضیح داد: به دلیل امکان ایجاد مشکلات گوارشی، افراد ۲ تا ۳ واحد لبنیات در روز مصرف کنند و اگر کمبود کلسیم یا ویتامین دی داشته، از مکمل کلسیم استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بهتر است مکمل‌های کلسیم همراه با غذا مصرف شوند، افزود: جذب کلسیم در محیط اسیدی بالاتر است و مصرف کلسیم همراه با آهن تداخلی در جذب آن ایجاد نمی‌کند و اینکه گفته می‌شود کاکائو مانع از جذب کلسیم است، آن مقدار اثر گذار نبوده و مصرف خرما، موز و دیگر میوه‌ها ارزش غذایی شیر را پایین نمی‌آورد.

افزایش قیمت، عاملی برای کاهش مصرف شیر

در ادامه سام مردانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته ۲۵۶ هزار تن شیر از کل دام‌های استان شیر تولید صورت گرفت، گفت: از این مقدار در مجموع از دام سبک ۲۴ هزار تن شیر تولید شده که ۱۴ هزار تن مربوط به گوسفند و ۱۰ هزار تن مربوط به بزغاله است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان به تولید ۲۳۲ هزار تن شیر از دام سنگین شامل گاو اصیل، گاو دورگ و گاو بومی اشاره کرد و افزود: سرانه مصرف شیر استان ۱۹۰ کیلوگرم که در قالب ماست‌بندی و خودمصرفی بوده که این مازاد به شکل شیر خام در کارخانجات، صنایع فرآوری‌شده و به اشکال دیگر مصرف شده و ۶۶ هزار الی ۷۰ هزار تن شیر مازاد در سال داریم.

وی تعداد کارخانجات صنایع فرآوری در استان را به اندازه کافی مطرح و تصریح کرد: شیرخشک نوزاد با استانداردهای بالاتر از شیر معمولی خریداری می‌شود ولی کیفیت دیگر شیرها تقریبا یکسان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: براساس مصوبه تنظیم بازار کشور در تاریخ ۷تیرماه سال جاری، قیمت هرکیلو شیرخام با چربی ۳.۲ و بار میکروبی کمتر از ۱۰۰هزار، با نوسان ۷ درصد، ۲۹۰۰ تومان است که این رقم در سال قبل ۲۴۵۰ تومان بوده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین