همتی: نرخ ارز در روزهای آینده پایین‌ می‌آید

گروه اقتصادی الف،   3990518035 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح دلایل افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته گفت: دولت هنوز ارزی که مصرف می‌کند با قیمت ۴۲۰۰ تومان است و بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیری در درآمدهای دولت ندارد.

همتی: نرخ ارز در روزهای آینده پایین‌ می‌آید

به گزارش فارس، عبدالناصر همتی در برنامه «بدون تعارف» بخش خبری ۲۰:۳۰ با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این فشار حداکثری را کنترل کنیم و فشار کمتری به مردم بیاید.

وی درباره مدیریت بازار ارز گفت: سال ۹۷ التهابات وحشتناکی در بازار ارز ایجاد شد که آن را مدیریت کردیم و شرایط خوبی را تا آبان ۹۸ داشتیم و ثبات خوبی را شاهد بودیم که در نتیجه آن تورم نزولی شد. اکنون نیز تیم بانک مرکزی همان تیم است و قادریم ثبات را به بازار بازگردانیم.

* دلایل افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته

همتی با بیان اینکه از آبان ۹۸ چند اتفاق افتاد که سیستم را به هم زد، افزود: حوادث آبان ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد و اگر به نمودار ارز دقت کنید نمودار ارز از آبان ۹۸ شروع به بالا رفتن می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت.

همتی تاکید کرد: البته در افزایش نرخ ارز در این اواخر همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما ما تلاش کردیم تا بازار را کنترل کنیم و اقدامات جدی را در این زمینه شروع کرده‌ایم که نتیجه آن مشخص خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: اقداماتی در حال انجام است که هر روز قیمت ارز وابسته به بعضی موارد نباشد؛ بر این اساس جلوی یک سری رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها را گرفته‌ایم و با قدرت پیش می‌رویم.

وی با تاکید بر اینکه نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است، گفت: نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی شده اما این موضوع درست می‌شود و همه ابزارها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم.

همتی خاطرنشان کرد: در این راه تلاش بانک مرکزی کافی نیست و بسیاری از بخش‌های دیگر مانند بخش تجاری، بخش مالی و قوه قضاییه باید کمک کنند که همکاری‌هایی نیز انجام شده که از آنها تشکر می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مسئله ارز فقط اقتصادی نیست و مسئله‌ای امنیتی، سیاسی و اقتصادی است و نهادهای امنیتی نیز باید در این زمینه همکاری کنند.

وی با بیان اینکه اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه حمایت می‌شوند، تصریح کرد: از قوه قضاییه به ما اطلاع دادند که تعدادی از ۲۵۰ نفری که اسامی آنها را داده‌ایم را بازداشت کرده‌اند و این‌ها اخلالگرانی حرفه‌ای هستند که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند. اگر شرایط فعلی نبود بانک مرکزی کار خود را انجام می‌داد اما شرایط، شرایطی است که آنهایی که می‌خواهند کشور را به هم بزنند از همه ابزارهایشان استفاده می‌کنند.

* نرخ ارز در روزهای آینده پایین‌تر می‌آید

همتی در پاسخ به این شبهه که دولت خود قیمت ارز را برای درآمدزایی بالا برده است، گفت: دولت هنوز ارزی که مصرف می‌کند با قیمت ۴۲۰۰ تومان است و حتی بخشی از ارزهای بانک مرکزی را با مجوز قانونی با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای این منظور صرف کرده است، بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیری در درآمدهای دولت ندارد.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری دنبال کنترل نرخ ارز است و به هیچ عنوان چنین کاری نخواهد کرد. مگر می‌توان ۸۵ میلیون نفر را به خاطر درآمدزایی نابود کرد؟ درآمد در مقایسه با نرخ ارز اصلاً اهمیتی ندارد چراکه وقتی نرخ ارز بالا برود کشور نابود می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهم که اصلا چنین چیزی وجود ندارد و اگر بتوانیم نرخ ارز را پایین بیاوریم که در روزهای آینده انشاالله این اتفاق خواهد افتاد، نشان خواهیم داد که دولت چنین هدفی ندارد.

* در فرصت 10 روزه‌ای که دادیم 2.5 میلیارد دلار ارز وارد نیما شد

وی با بیان اینکه ۲۷ میلیارد دلار ارز مربوط به دو سال گذشته در اختیار صادرکنندگان است، یادآور شد: ۲۵۰ نفری که اسامی آنها داده شده تولیدکننده نبودند و یک دلار هم ارز نیاورده بودند اینها کسانی بودند که باید با آنها برخورد می شد. اما بقیه بخشی تولیدکننده و برخی شرکت‌هایی هستند که درصدی از ارز خود را آورده‌اند، بنابراین تلاش کنیم که با آنها مدارا کنیم، اکنون نیز با آنها در حال مذاکره هستیم و هرکدام آمادگی داشته باشند که ارز خود را بیاورند، استقبال می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: طی همین ۱۰ روزی که مهلت داده بودیم ۲.۵ میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده و برای واردات از این طریق تامین ارز شده است که این کار حتماً به آرامش بازار کمک می‌کند و بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک بود، ترخیص خواهد شد.

وی ادامه داد: ثبات در بازار ایجاد شده و هنگامی که وارد ثبات می‌شویم روند پایین آوردن نرخ ارز را آغاز می‌کنیم. اگر نرخ ارز پایین بیاید، قیمت کالاها نیز در میان مدت پایین خواهد آمد.

* با اقدامات قوه قضائیه 16 هزار میلیارد تومان از مطالبات بانکی وصول شد

همتی در بخش دیگری از سخنانش درباره اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با اختلاس‌های بانکی تاکید کرد: قوه قضاییه خوب برخورد می کند، ظرف همین چند ماه گذشته جناب آقای رئیسی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند و نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی را وصول کرده‌ایم.

وی درباره پرداخت تسهیلات خرد نیز گفت: خواهش ما از مدیران بانک‌ها این است که به مردم سخت‌گیری نکنند، به خصوص طبقاتی که وام‌های خرد درخواست دارند را با حداقل ضمانت پرداخت کنند و تنها مطمئن باشند که پول بانک برمی‌گردد. در همین زمینه سامانه ارتباطی با شماره ۲۷۰۶ از هفته آینده راه‌اندازی می‌شود که بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو خواهد بود.

* گشایش‌هایی در زمینه انتقال ارز ایجاد شده است

وی با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای خارج از کشور گفت: کشورهای دیگر تحت تاثیر آمریکا سنگ‌اندازی می‌کنند اما اقداماتی را انجام داده‌ایم و در برخی نقاط گشایش‌هایی صورت گرفته، در برخی موارد نیز در حال تلاش هستیم اما در مجموع وضعیت خوبی داریم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف چهار صفر از پول ملی نیز گفت: حذف چهار صفر در مجلس جدید نیز در حال پیگیری است اما بانک مرکزی در اسکناس‌های جدیدی که چاپ می‌کند صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانه دوران گذار باشد.

دیدگاه کاربران

تبریزی۱۵۵۲۶۰۱۱۳:۲۷:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
قیمت کارت گرافیک GTX 2080 80 میلیون تومان. نمی دونم چرا موقعی که قیمتش 15 میلیون تومن بود فکر می کردم خریدنش دیوونگیه.
حسین خرمی۱۵۵۲۶۰۸۱۳:۳۹:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
تو بیار پایین من نامردم اگر کل پولمو دلار نخرم شده فرش زیر پامو میفروشم دلار میخورم :))
ناشناس۱۵۵۲۶۱۶۱۳:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
تا حالا که هر چی گفتی بر عکس شده. آخه مجبوری مگه حرف بزنی؟
ناشناس۱۵۵۲۶۳۳۱۴:۱۴:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۸
بانک مرکزی مگه کارش همین نیست که کنترل کنه؟ ولی تبدیل شده به گزارشگر نوسانات ارز
همشهری۱۵۵۲۶۳۴۱۴:۱۵:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
خیلی از این حرفها شنیدیم اما نتیجه ای ندیدیم
ناشناس۱۵۵۲۶۵۱۱۴:۳۹:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
مردم به تجربه دریافته اند وقتی شما حرفی می زنید در عمل برعکس ان اتفاق می افتد. پس منتظریم دو ماه اینده را ببینیم. البته اگر بالاتر رفت شما انواع و اقسام بهانه ها دارید.
بیگی29۱۵۵۲۶۵۸۱۴:۴۹:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
من اقتصاد نمیدانم ولی حرف های شما هم با هیچ منطقی قابل قبول نیست.
ناشناس۱۵۵۲۶۷۳۱۵:۱۴:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
زمانیکه ۹ هزار تومن بود ایشون گفتند نخرید نرخ این نیست و البته حق داشتند نرخ ۲۴ تومن بود الانم همش حرفه وقتی برنامه نباشه بدترم میشه و اینها حرف گزافه
ناشناس۱۵۵۲۷۳۲۱۷:۰۴:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۱۸
از دلار 13000 هزار تومنی همین حرف رو تکرار کردی جناب آقای همتی ریاست محترم بانک مرکزی
مرتضی@۱۵۵۲۷۳۹۱۷:۲۲:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
همش وعده های الکی . صدبار جناب نعمتی همین جمله ی « قیمت ارز در روزهای آینده پایین میاید » را گفته تا الان
ناشناس۱۵۵۲۸۷۸۲۰:۲۵:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۸
وای خدا بداد برسد هر وقت میگویند نرخ ارز رو به کاهش است همان زمان نرخ ارز بشدت بالا میرود
ناشناس۱۵۵۲۹۱۳۲۱:۰۴:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۸
آرزو بر جوانان عیب نیست متاسفانه سازوکار کاهش قیمت ارز در شانتاژ خبری نیست چون فقط یک هفته دوام میاره
ناشناس۱۵۵۲۹۴۹۲۱:۵۴:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
به شرط اینکه متن استعفای خود را در صورت محقق نشدن منتشر کنی
ناشناس۱۵۵۲۹۷۷۲۲:۳۹:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۸
مگه مذاکره میکنن؟
ناشناس۱۵۵۳۰۰۷۲۳:۳۸:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
کلا یعنی برنامه اینه که یه مقدار دلار پیدا کردیم میریزیم تو بازار تا قیمتش برای ۴تا ۵ روز بیاد پایین. دوباره بره بالا.
رضا۱۵۵۳۰۱۹۲۳:۵۷:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۸
یا ابولفضل باز این آقا میخواهد فیمت ارز را کنترل کند یعنی ظرف جند روز آینده تمامی قیمتهای بازار افزایشی خواهد بود .... خدا ازتان نگذرد که با زندگی مردم بازی میکنید .....
ناشناس۱۵۵۳۰۷۳۰۱:۲۸:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۱۹
بله لابد دویست تومن میاد پایین بعدش پنج هزار تومن میره بالا
ناشناس۱۵۵۳۰۸۴۰۲:۱۳:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
«وقتی نرخ ارز بالا برود کشور نابود می‌شود».همتی یعنی از زمان ناصر الدین شاه تا الان کشور در حال نابودی بوده؟!!
ناشناس۱۵۵۳۱۶۰۰۷:۴۴:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۱۹
پس تعیین نرخ ارز دست شماست؟
ناشناس۱۵۵۳۱۸۷۰۸:۲۷:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱۹
مشکل کسر بودجه حل شد؟؟؟
حسین۱۵۵۳۳۵۰۱۰:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۹
ای خدا؛ این آقای رئیس کل را دیگه کجای دلمون بگذاریم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین