واگذاری کارخانه ها در بورس به شرط سهامدار کردن کارگران

گروه اقتصادی الف،   3990517092 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با تاکید بر اختصاص درصدی از سهام کارخانه ها به کارگران، تحقیق و تفحص از کارخانه های خصوصی سازی شده را خواست شد.  

ناصر چمنی در گفت و گو با ایسنا واگذاری سهام کارخانه ها در بورس را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: در کلیت قضیه اگر برای کارگران در مجموعه هایی که کار می کنند، درصدی از سهام آن مجموعه درنظر گرفته شود خوب است؛ همچنان که در اصل 44 هم تاکید شده که درصدی از سهام کارخانه ها هنگام واگذاری باید به کارگران تعلق بگیرد، اما این مساله در شرایط کنونی قابل تامل است.

وی ادامه داد: در شرایطی که بیشتر بورس های دنیا با وضعیت کرونا روند کاهشی داشته و برعکس عمل می کند، بورس ایران مدام بالا می رود که نگاه کارشناسی را می طلبد، با این حال معتقدم اینکه همه کارخانه ها را به یکباره وارد بورس کنیم، جای تامل دارد.

تاکید بر حفظ جایگاه کارگران در واگذاری ها

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به خصوصی سازی کارخانه ها و بنگاه ها گفت: بخشی از کارخانه هایی که در اصل 44 به اسم خصوصی سازی واگذار شده اند، با مشکل مدیریتی مواجهند و اهلیت در آنها رعایت نشده است.کارگران شرکتهایی مثل هپکوی اراک و نیشکر هفت تپه امروز تاوان عدم احساس مسئولیت و مدیریت را می دهند و  جایگاه کارگران در واگذاری ها دیده نشده است.

چمنی هرگونه واگذاری سهام کارخانه ها در بورس بدون توجه به کارگران را مردود دانست و گفت: باید درصدی از سهام کارخانه ها هنگام واگذاری به کارگران آنها اختصاص یابد و کارگران صاحب سهم و سهامدار شوند، در غیر این صورت واگذاری نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

تحقیق و تفحص از کارخانه های خصوصی سازی شده

وی در عین حال تحقیق و تفحص از کارخانه هایی که در جریان خصوصی سازی واگذار شده اند را خواستار شد و گفت: اگر می خواهیم مشکل بنگاه هایی که به اسم خصوصی سازی در اصل 44 واگذار شده اند، حل شود باید تحقیق و تفحص از آنها صورت گیرد.تمام مجموعه های واگذار شده اعم از تولیدی، صنعتی و نفتی باید تحقیق و تفحص شوند که بر چه اساس و استاندارد و پروتکل هایی فروخته شدند و آیا قیمت فروش آنها واقعی بوده یا در یک مناقصه آزاد به فروش رفته است؟

کارخانه های واگذار شده بیت المال است

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در پایان با اشاره به ورود دیوان محاسبات به تحقیق و تفحص از شرکت هفت تپه، تصریح کرد: این کارخانه و کارخانه های نظیر آن همگی بیت المال هستند که توسط یک عده اندکی از جامعه مدیریت می شوند که ممکن است اهلیت و شایستگی لازم را در این خصوص نداشته باشند. معتقدم یک راه خوب برای شروع مبارزه با بی عدالتی های دوران گذشته تحقیق و تفحص از آنها است.

در روزهای اخیر رئیس دیوان محاسبات دستور تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری و نظارت بر واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را به منظور احقاق حقوق کارگران آن صادر کرد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین