دستورالعمل اخذ مالیات بر خانه‌های خالی یکماهه تدوین می شود + جزئیات

گروه اقتصادی الف،   3990517073 ۹۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: تا پایان ماه جاری مجلس ایرادات احتمالی شورای نگهبان به این قانون را برطرف می‌کند.

دستورالعمل اخذ مالیات بر خانه‌های خالی یکماهه تدوین می شود + جزئیات

سیداحسان خاندوزی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی در مجلس، اظهار کرد: این اقدام با توجه به اهمیت آن بر بازار مسکن در مدت کوتاهی توسط نمایندگان مجلس یازدهم انجام شد و باید صبر کنیم که شورای نگهبان چه ایرادات احتمالی را به این طرح وارد می‌کند.

وی ادامه داد:‌ چنانچه مصوبه مجلس پس از بررسی شورای نگهبان خیلی تغییر نکند با توجه به این‌که مصوبه مدت مشخصی دارد که بر اساس آن یک ماه پس از تایید شورا دستورالعمل‌های مربوطه نوشته می‌شود.

وی یادآور شد:‌ به طور معمول حدود 10 روز زمان می‌برد تا شورای نگهبان نظر خود را درباره طرح مجلس اعلام کند. تقریبا تا اواخر ماه جاری مجلس ایرادات احتمالی این شورا را برطرف خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس چهارشنبه شب نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود:‌ « طرح مالیات بر خانه خالی، جزء "کوچکی" از پازل اصلاح بازار مسکن و نظام اطلاعات اقتصادی است. امروز پایان ماموریت ما در این قانون نبود، شروع بخش سخت کار بود یعنی نظارت مجلس بر دولت برای اجرا. قانونی که فقط روی کاغذ بماند، مشکل زندگی مردم و اقتصاد را حل نمی‌کند.»

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس یازدهم در نشست علنی چهارشنبه گذشته در جریان بررسی قانون مالیات های مستقیم، با اصلاح ماده 54 این قانون با 169 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر این اساس متن زیر جایگزین ماده (54) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌شود؛

ماده 54 مکرر- مالکان واحدهای مسکونی که واقع در کلیه شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (7) ماده (169) مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از چهار ماه به عنوان خانه خالی شناسایی شوند، به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (11) ماده (53) این قانون، به صورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح زیر می‌شوند:

سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه

سال دوم - معادل دوازده برابر مالیات متعلقه

سال سوم به بعد - معادل هجده برابر مالیات متعلقه

واحدهای نوسازی پس از دوازده ماه و در پروژه‌های انبوه‌سازی پس از هجده ماه از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی مندرج در پروانه ساخت موضوع ماده (100) قانون شهرداری مصوب 1344/04/11، مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

سازمان امور مالیاتی مؤظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک ماه قبل از اتمام مهلت‌های مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد یا به کدپستی محل آن ارسال دارد.

نرخ‌های فوق برای خانه‌های خالی متعلق به اشخاص حقوقی خصوصی، عمومی و دولتی از قبیل دستگاه‌های موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری مصوب 386/07/08، ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366/06/01 و ماده (29) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور مصوب 1359/12/14، دو برابر میزان مذکور است.

تبصره 1

وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این ماده، ضمن تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات، امکان اظهار رایگان اطلاعات مالکیت و اقامت را در تمام مناطق کشور براساس کد ملی یا کد شناسایی اتباع غیر ایرانی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور فراهم نماید.

مالکان واحدهای مسکونی در تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی مؤظفند اطلاعات املاک مسکونی تحت تملک خود را با تعیین نوع کاربری (مسکونی، اداری، تجاری) حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نمایند.

تبصره 2

سرپرستان خانوار مکلفند اقامتگاه اصلی خانوار را حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مذکور در تبصره (1) این ماده، در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند، علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می‌تواند حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگاه‌های موضوع این تبصره معاف از مالیات مندرج در این ماده است.

تبصره 3

- دانشجویان مشغول به تحصیل، شاغلین و سایر اشخاص که توسط آیین‌نامه اجرایی این ماده تعیین می‌شوند، در صورت اقامت در شهری غیر از اقامتگاه اصلی و فرعی خانوار، تنها با ارائه اسناد مثبته، امکان ثبت یک واحد مسکونی  دیگر، معاف از مالیات دارند.

تبصره 4

واحد مسکونی محل اشتغال صاحبان  صنوف، مشاغل، مؤسسات یا شرکت‌های فعال که ممنوعیتی برای فعالیت در واحدهای مسکونی ندارند، به شرط ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان کشور و با تأیید سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی، از مالیات موضوع این ماده معاف است. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات موضوع این تبصره، واحد مزبور علاوه بر پرداخت مالیات مندرج در این ماده، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات متعلقه می‌شود.

تبصره 5

واحدهای مسکونی که اطلاعات اقامت و مالکیت آنها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد، در حکم خانه خالی محسوب می‌شوند. مالکان واحدهای مسکونی مکلف به تأیید اقامت اعلام شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد در سامانه مذکور هستند. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول صدر این ماده می‌شود.

تبصره 6

کلیه اشخاص مشمول موضوع این ماده مکلفند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. در غیر این صورت به ازای هر ماه تأخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول می‌شود.

تبصره 7

پس از پایان مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (1) این ماده، دستگاه‌های اجرایی مکلفند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه رانندگی، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت‌نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه نمایند. همچنین حداکثر شش ماه پس از لازم ‌الاجرا شدن این ماده، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلفند قبوض مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا آدرس یکتا و به نام مالک یا بهره‌بردار صادر نمایند.

وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق کنتورهایی که مالکان آنها در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری نکرده اند با بالاترین پلکان قیمتی محاسبه نماید.

تبصره 8

کلیه دستگاه‌ها اجرایی و خدمات‌رسان مکلفند محل اقامت اشخاص حقیقی را با روشی که توسط کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی مرکز ملی فضای مجازی با استفاده از پایگاه اطلاعات مکان اقامت اشخاص حقیقی سازمان ثبت‌ احوال کشور و سامانه املاک و اسکان کشور تعیین می‌شود، استعلام نمایند و اخذ هرگونه اطلاعات مشابه از اشخاص، تخلف محسوب و متخلف به مراجع انتظامی مربوطه معرفی می‌شود. تبادل اطلاعات موضوع این ماده بین دستگاه‌های اجرایی، رایگان می باشد.

تبصره 9

ثبت اطلاعات اشخاص به عنوان مالک در سامانه املاک و اسکان کشور، حق مالکیت برای اشخاص ایجاد نمی‌کند و مبنای مالکیت جهت استفاده در دستگاه‌های اجرایی یا محاکم قضایی نیست. مرجع رسیدگی به اعتراض مالک واحد مسکونی نسبت به خالی بودن آن، هیأت حل اختلاف موضوع ماده (244) این قانون است. در این موارد، نماینده وزارت راه و شهرسازی مکلف است مستندات سامانه املاک و اسکان را در جلسه هیأت حل اختلاف مالیاتی ارائه نماید.

تبصره 10

وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری سازمان امور مالیاتی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آیین‌نامه‌های اجرایی این ماده شامل تعیین نحوه دسترسی سازمان امور مالیاتی و سایر دستگاه‌ها به سامانه املاک و اسکان کشور، مصادیق خدمات تبصره (2) این ماده، نحوه تشخیص املاک غیرقابل فروش، نحوه تشویق‌ گزارشگری مردمی و سایر آیین‌نامه‌های مرتبط را حداکثر دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و ابلاغ نماید.

وزیر راه و شهرسازی مؤظف است در سال اول اجرای این ماده هر دو ماه یکبار گزارش پیشرفت اجرای آن را به کمیسیون‌های اقتصادی و عمران مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. معاون یا مدیران مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی و دیگر کارکنان دستگاه‌های اجرایی که از اجرای این ماده استنکاف نمایند به انفصال موقت درجه شش محکوم می‌گردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۱۷۱۳۱۳:۵۹:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
این که مالیات برای شهرهای بالای صدهزار نفر باشه دردی از مردم شهرهای کوچک دوا نخواهد کرد و سرمایه داران رو برای احتکار مسکن در شهرهای کوچک ترغیب خواهد کرد و باعث صعود قیمتها در شهرهای کوچک خواهد شد. این قانون شما اساسا ایراد داره. چرا برای شهرهای بالای صدهزار نفر؟ چرا برای تمام شهرها و حتی روستاها نیست؟!
ناشناس۱۵۵۱۷۳۶۱۴:۲۱:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۷
حالا بیا اثبات کن تو خونه خودت نشستی و خالی نیست.
ناشناس۱۵۵۲۱۳۶۲۲:۱۳:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۷
شما کد ملی و کد پستی ت رو پیامک کنی کافیه، اثبات نمی خواد مگر همزمان بخوای توی چندتا خونه باشی!
ناشناس۱۵۵۱۷۶۵۱۴:۴۶:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۷
4 ماه فرصت به صاحب خانه ها برای اجاره دادن واحد واقعا شدنی است !
ناشناس۱۵۵۲۱۳۸۲۲:۱۴:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
دغدغه مالکین چند خانه هم شنیدنی است!!!!!!
ناشناس۱۵۵۲۱۹۳۲۳:۰۱:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۷
این که کسی چند خانه داره به شما چه ربطی داره / ؟ یک عمر زحمت کشیده پس انداز کرده مثل شما خرج نکرده !
ناشناس۱۵۵۲۳۵۱۰۹:۰۳:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
مسکن کالای مصرفی نه سرمایه ای، اگر با همین استدلال فردا کسی چندسیلو گندم خریداری کنه و به امید گران شدن و سود وارد بازار نکنه خود شما گلو پاره نمیکنی؟ دنبال سرمایه گذاری هستی تشریف ببر بازار سرمایه و سهام یکی از ده‌ها شرکت انبوه ساز مسکن رو خریداری کن.
ناشناس۱۵۵۲۶۱۸۱۳:۵۷:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۸
ببخشید این بازار سرمایه کجاست آیا منظورتان کارخانه های ورشکسته در بازار بورس است که بعضی از آنها مثل نیشکر هفت تپه را هم به بخش خصوصی واگذار کرده اند البته شما که ساکن هلندی
ناشناس۱۵۵۲۸۰۷۱۹:۰۴:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۸
نه خود خوری نه کس دهی گنده کنی.. چرا خونه رو خالی میگذاری؟ چرا اجاره نمیدی؟ آه مستاجران و جوانان بی خانه رو چطور جواب میدی؟
ناشناس۱۵۵۱۷۷۱۱۴:۴۸:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
آقایان برای گرفتن پول ..از مردم عجله دارن ! تا وقتی دلار ارزان نشه مسکن پایین نمیاد !
ناشناس۱۵۵۱۷۷۲۱۴:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۷
با اين قوانين ؛ چرخ ساخت ساز از حركات خواهد ايستاد سرمايه گذاري هم كه تو اين كشور آپارتمان ميخريد حال سعي ميكنه تو استانبول دبي سرمايه گذاري كنه خوب بسلامتي بازار املاك اين كشورها هم يك تكونى اساسي ميخوره ..
ناشناس۱۵۵۲۱۴۰۲۲:۱۶:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۷
شما نگران نباش برای جلوگیری از خروج ارز در مقیاس بالا هم قانون وضع می شه. دغدغه های قشر مرفه جامعه هم شنیدنی است!!!!
ناشناس۱۵۵۲۲۸۰۰۱:۵۲:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
باید قانون انقلابی بگذارند حقوق کارگر و دکتر هم برابر شود
ناشناس۱۵۵۲۴۵۳۱۱:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۸
اون وقت فرق کسی که 12 سال درس خوانده با کسی که دیپلم ردی تو چی ؟
ناشناس۱۵۵۲۴۶۹۱۱:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
جالبه بدوني مساحت ایران 1درصد از مساحت جهان است و جمعیت ایران 1درصد از جمعیت جهان است و منابع ایران 9درصد از منابع جهان است و رفاه و شادی ایرانیان باید 900 برابر سایر کشورها باشد اما...
ناشناس۱۵۵۱۷۷۶۱۴:۴۹:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
شورای نگهبان باید این قانون نامناسب را رد کند . مالیات بر دآرمدی که وجود نداشته حرام شرعی است با افزایش اجاره بها مستاجرها باز نقره داغ خواهند شد
ناشناس۱۵۵۲۱۴۱۲۲:۱۸:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۷
محتکر نا.. مسکن شما نیاز نیست سنگ ما مستاجرها رو به سینه بزنی، مالیات دادن حرام نیست احتکار خونه و خون مستاجر تو شیشه کردن حرامه.
ناشناس۱۵۵۲۱۶۶۲۲:۳۸:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۷
حالا که اجارت زیاد شد می فهمی چه خبره !
ناشناس۱۵۵۲۲۰۸۲۳:۳۰:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۷
کسی که دوتا خونه داره محتکر مسکن نیست ..
ناشناس۱۵۵۲۲۱۵۲۳:۳۳:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
شما عوض اینکه به جون هموطنت بیفتی برو سر اونی که باید داد بزنی داد بزن.. که البته دودش تو چشم خودشون میره
ناشناس۱۵۵۱۷۸۱۱۴:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
اگر مجموع مسکن زیر 150 متر باشد مثل قانون قبلی باید از مالیات معاف شود مگر نه یک خانه 2000 متری در فرشته معاف از مالیات ولی دوتا واحد 60 متری باید مالیات بدهند !
ناشناس۱۵۵۲۱۴۲۲۲:۱۹:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۷
هر خانه با توجه به قیمت ملک مالیات میده، ملک 200 متری 3 برابر ملک 60 متری مالیات میده، قانون رو مطالعه کن بعد دست به کیبورد شو.
ناشناس۱۵۵۲۱۹۶۲۳:۰۳:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۷
ببخشید این مالیات بر سند است نه مالیات بر وسعت.بله اگر شما مازاد بر یک سند داشتی مالیات آن بر حسب قیمت ملک ومیزان اجاره است ولی اگر ساکن یک باغ چند هزار متری بودی مالیات ندارد مثل خانه ای در مقدس اردبیلی که متعلق به ..است
ناشناس۱۵۵۱۷۸۵۱۴:۵۲:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۷
این قانون واقعا بد هست چرا به بساز و بفروش ها یک سال مهلت داده شده ولی به صاحبخانه ها 4 ماه ؟؟؟
ناشناس۱۵۵۲۱۵۷۲۲:۳۱:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۷
موافقم چهار ماه کافیه.
ناشناس۱۵۵۱۷۸۹۱۴:۵۳:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۷
هر کس باید تا دو خانه معاف باشد . یکی دلش میخواد بره شمال خونه بخره یکی دلش نمیخواد میخواد تو شهر خودش بخره بده اجاره ! به شما چه ؟
ناشناس۱۵۵۲۱۴۳۲۲:۲۰:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۷
دغدغه های قشر مرفه جامعه هم شنیدنی است!!!! ملت چندماه اضطراب خونه اجاره ای دارن شما به فکر ییلاق و قشلاقتی!!!
ناشناس۱۵۵۲۱۹۱۲۲:۵۹:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۷
از نظر شما کسی که دوتا واحد 60 متری داره مرفه ؟ به عقلت رجوع کن !
ناشناس۱۵۵۱۷۹۰۱۴:۵۴:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
باید از کسانی مالیات بگیرند که سالی 100 بار خرید و فروش میکنند نه کسی که 6 ماه خونه ش خالی مانده و جمعا دو تا واحد کوچک داره !
ناشناس۱۵۵۲۱۴۴۲۲:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۷
معلومه 99 تا خونه داری وگر نه نمی گفتی از 100 تایی مالیات بگیرن، شما قصد سرمایه گذاری داری برو بازار سرمایه ، مسکن کالای مصرفی جامعه است نه کالای سرمایه ای شما!!!
ناشناس۱۵۵۲۳۶۶۰۹:۲۰:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۸
این تقصیر مدیران کشور است که نمیتوانند کار کنند ، مردم را به جان همدیگه می اندازند .
ناشناس۱۵۵۱۷۹۴۱۴:۵۵:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۷
مالیات بر خانه خالی، یعنی مالیات بر درآمد نداشته! و مخالف شرع و قانون است. راه حل اصلی، ایجاد مسکن های دولتی و اجاره آن به افراد فاقد خانه است
ناشناس۱۵۵۲۱۴۷۲۲:۲۳:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۷
شما لطف کن خونه ها تو اجاره بده که نه تنها مالیات ندی بلکه درآمد هم داشته باشی، دندان طمعت کشیده..
ناشناس۱۵۵۱۷۹۵۱۴:۵۶:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
چرا اقتصاد مملکت رو به فلاکت کشیدید که مردم برای حفاظت از سرمایه و دارایی شون مجبور بشوند برای آینده بچه هاشون پولشان رو تبدیل به مسکن طلا یا ارز بکنند تا ارزش پولشان حفظ بشه همش تقصیر مسئولین هستش
ناشناس۱۵۵۲۱۴۸۲۲:۲۵:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
مثل جوامع متمدن و پیشرفته پولت رو ببر بازار سرمایه، هم سود بیشتری میده هم شفافتره هم به تولید کمک می کنه هم آه مستاجر دنبالت نیست. طرز فکر امثال شما مملکت رو به فلاکت می بره.
ناشناس۱۵۵۱۷۹۹۱۴:۵۸:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
در کجای دین و مذهبی گفته شده داشتن خانه اضافی مالیات داره ، .. ..در کجای قرآن و احادیث اومده که مردم برای داشتن خانه اضافی که براش زحمت کشیده و باید به شما مالیات بده
ناشناس۱۵۵۲۱۵۲۲۲:۲۸:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۷
در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه این مالیات وجود دارد. مسکن مثل خوراک و پوشاک کالای مصرفی انسان ها است. امثال شما حق نداره با احتکار کالای مصرفی بخشی از جامعه را از سرپناه محروم کند. شما چرا خونه های خریداری شده رو اجاره نمیدید؟ هم یه جون صاحب خونه می شه هم شما کسب درآمد می کنی هم نیازی نیست به دولت مالیات بدی.
ناشناس۱۵۵۲۳۳۶۰۸:۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
بخاطر قوانین بد مالک مستاجر کسی اجاره نمیده شما ملکت را اجاره بده بعد گیر مستاجر بد که بیوفتی ۶ ماه باید بری دادگاه که فقط بتونی فقط اجاره تو بگیری
ناشناس۱۵۵۲۱۷۲۲۲:۴۵:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۷
احتکار در اسلام ممنوع است خانه خالی مصداق احتکار است
ناشناس۱۵۵۱۸۰۱۱۴:۵۸:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
4 ماه دیگه چه ..بازی هست ؟ اومدیم 4 ماه مستاجر پیدا نشد ؟؟
ناشناس۱۵۵۲۲۵۱۰۰:۲۴:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
مستاجر پیدا نشد خونه رو به قیمت واقعی (و نه نجومی) بفروش پولشو ببر در کار تولیدی سرمایه گذاری کن
ناشناس۱۵۵۲۶۱۷۱۳:۵۵:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
خرید و فروش خونه مردم به شماها ربطی نداره
ناشناس۱۵۵۲۶۶۷۱۵:۰۸:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
صاحبخانه باید در این گرانی خونه ش رو مفت بده به دار و دسته شما تا رضایت شما کسب بشه نه ؟؟
ناشناس۱۵۵۲۶۴۵۱۴:۳۰:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۱۸
قیمت مناسب پیدا میشه
ناشناس۱۵۵۱۸۰۷۱۵:۰۳:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۷
دو روز دیگه از نفس کشیدن مردم هم مالیات میگیرید. فقط برای پر کردن جیب دولت
ناشناس۱۵۵۲۱۵۹۲۲:۳۲:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
شما خونت رو اجاره بده نیاز نیست مالیات بدی اجاره هم خواهی گرفت.
ناشناس۱۵۵۱۸۱۰۱۵:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
مالیات گرفتن از درآمد نداشته از نظر شورای نگهبان شرعی است ؟؟؟
ناشناس۱۵۵۲۱۵۴۲۲:۲۹:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۷
محتکر مسکن از شرع صحبت می کنه!!!!!
ناشناس۱۵۵۲۲۶۲۰۰:۴۹:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
كافي يك سري به انتهاي همت يا پرديس بزني جنگلي از آپارتمان اينهارو كي داره ميسازه بساز بفروش دهها هزار واحد خالي فكر ميكني اينا ماليات ميدن يا معاف هستن مردم از جنس پر درآمدشون فكر ميكني چندتا واحد خالي ميتونن داشته باشن
ناشناس۱۵۵۲۴۱۸۱۰:۲۹:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
اجاره بده تا درآمد داشته باشی
ناشناس۱۵۵۱۸۱۳۱۵:۰۵:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۱۷
پنجاه درصد از کسانی که مالیات نمیدن ارگانهاو سازمانهایی هستند که بودجه دولت رومیگیرن ویک ریال مالیات نمیدهند هرچی هم خانه خالی هست مربوط به بانکها هست که درتصرفشون هست.
ناشناس۱۵۵۱۸۱۴۱۵:۰۶:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۷
بنیاد مستضعفان(!) با درآمد میلیاردی معاف از مالیات ! خانه 60 متری مردم مشمول عدالت مالیاتی آقایان شده !!!
ناشناس۱۵۵۲۱۸۲۲۲:۵۲:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
محتکرین مسکن، بالا برید پایین بیایید یا باید مالیات بدید یا خونه هاتونو اجاره بدید.
ناشناس۱۵۵۱۸۱۵۱۵:۰۷:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۷
پیشنهاد من به صاحب خونه ها اینکه اجاره رو افزایش بدن اگه واحد شما 6 ماه خالی ماند و مالیات خورد زیان نکنید !
ناشناس۱۵۵۲۳۵۶۰۹:۱۰:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَىٰ أَوْلِيَائِهِمْ.
ناشناس۱۵۵۱۸۱۶۱۵:۰۸:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۷
خونه ای که نیاز به باز سازی داره چی ؟ این چه قوانین ..هست ؟ 4 ماه ؟
ناشناس۱۵۵۱۸۱۸۱۵:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۷
اقتصاد شده بازیچه دست .. .. .. ! قوانین ..من درآودی ! اگر راست میگید از خرید وفروش زیاد مسکن مالیات بگیرید !
ناشناس۱۵۵۲۱۸۴۲۲:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
پروفسور اینها قوانین 30 سال پیش آمریکا و اروپاست، ما باید همون سی سال پیش این قوانین رو تصویب می کردیم. شما عادت کردید به سوداگری و احتکار وگرنه اقتصاد سالم پر از این قوانین مالیاتیه.
ناشناس۱۵۵۱۸۵۴۱۵:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۷
علاوه بر اقامتگاه اصلی، هر خانوار می‌تواند حداکثر یکی از واحدهای تحت تملک خود در شهر غیر از محل اقامتگاه اصلی را به عنوان اقامتگاه فرعی ثبت نماید. اقامتگاه‌های موضوع این تبصره معاف از مالیات مندرج در این ماده است. این چه قانون .. هست آقا یکی دلش میخواد بره شمال ویلا 1000 متری بخره از مالیات معاف میشه یکی تهران میخواد یک واحد 50 متری بخره بده اجاره کمک خرج زندگیش کنه باید به شماها مالیات بده ؟؟؟
ناشناس۱۵۵۱۸۶۶۱۵:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۷
آفرین بر شما که به خوبی به دنبال آرامش خیال مردم هستید.
ناشناس۱۵۵۱۸۷۷۱۵:۵۸:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱۷
قوانین برای بگیر و ببند در بازار مسکن فقط باعث بدتر شدن قیمت ها میشه
ناشناس۱۵۵۱۸۷۸۱۵:۵۸:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
دیگه کسی در صنعت ساختمان سرمایه گذاری نمیکنه پول ها به سمت ترکیه و امارات می‌ره
ناشناس۱۵۵۲۱۸۰۲۲:۵۰:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۷
اندازه کافی تو مملکت خونه ساخته شده بیشتر از این خسارت به محیط زیسته. شما قصد سرمایه گذاری در بازار مسکن داری بیا سهام شرکت های انبوه ساز رو بخر.
ناشناس۱۵۵۱۸۹۷۱۶:۱۷:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
من وهمسرم هر دو شاغل وپزشک هستیم ومتارکه هم نکرده ایم ولی به این توافق رسیده ایم که جدا ازهم زندگی کنیم و هر کدام از ما در خانه خودش ساکن است حالا شما میخواهید ما را بزور یک خانوار کنید ویا اینکه برادرم خانه پدری رابه یادگار نگه داشته حالا آیا باید آن را اجاره دهد ومشکلات بسیار زیاد دیگری از این دست در اجرای این قانون وجود دارد وتصویب آن بدون رعایت مشکلات مردم هزاران مشکل جدید راایجاد میکند
ناشناس۱۵۵۲۱۷۴۲۲:۴۷:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۷
دارندگی و برازندگی، مثل پولدارای آمریکا و اروپا مالیات بیشتر بده بیشتر هم استفاده کن، وگرنه نتیجه مفت خوری آه مردمه!
ناشناس۱۵۵۲۲۴۹۰۰:۲۰:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
یعنی برای خانه ای که در آن ساکن هستم مالیات بدهم در امریکا و اروپا اصلا خانوار مطرح نیست وهر شخص خودش دارای هویت اجتماعی است
ناشناس۱۵۵۱۸۹۹۱۶:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۷
بنده الان یک خانه در مرکز استان دارم و یک خانه در شهرستان برای آخر هفته ها که میرم شهر خودم. الان که کرونا اومده دانشگاه تعطیل شده و اکثرا در شهرستان هستم. میخوام بدونم آیا خونه مرکز استان که اکثر وسایل زندگیم اونجایه ولی اکثرا خالیه مالیات بهش تعلق میگیره؟
ناشناس۱۵۵۲۱۷۳۲۲:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۷
چطور نمی ترسی از آه مستاجری که دو ماه قبل از پایان اجاره هر روز از این بنگاه به اون بنگاه برای پیدا کردن خونه می گرده . در جامعه هستیم که یکی بین انتخاب خونه مونده و یکی لنگ پیدا کردن یه خونه است.
ناشناس۱۵۵۱۹۱۶۱۶:۴۰:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۷
ببخشید راهکار یادم رفت اصل در دریافت مالیات براساس مالیات بردارایی است حال به جای دریافت مالیات ازتعداد واحدهای مسکونی بهتر است از متر مربع ملک استفاده کنید مثلا تا 150 متر مربع( حال هر چند واحد که باشد) معاف باشد وبیش از آن به ازای هر متر مربع رقمی دریافت شود وگرنه یک باغ چند هزار متری درشمیران مالیات ندارد ولی 3واحد 50متری جنوب شهردارد
ناشناس۱۵۵۲۱۷۱۲۲:۴۳:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۷
اتفاقا مشکل من دانشجو را همون 3 واحد 50 متری حل می کنه وگرنه آدم مستاجر پول اجاره باغ 3000 متری شمیران نداره. نیازی نیست محتکران مسکن راهکار بدن!
ناشناس۱۵۵۲۲۴۴۰۰:۱۵:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۸
آقای دانشجو مالک 3تا 50 متری باید مالیات بده تا مشکل توحل شود ولی مالک باغ 3000 متری لازم نیست چون تو نمیتونی آن را اجاره کنی مشکل همین است که قانونگذاران نیز در همان دانشگاه شما درس خوانده اند
ناشناس۱۵۵۱۹۱۹۱۶:۴۱:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۷
این قانون مشکل منطقی محرز دارد. چرا که تعداد خانه ها بیشتر از تعداد خانوارهاست. بنابراین تعدادی از مالکین در سطح شهر همیشه مشمول مالیات میشوند و در نهایت اینکه، تعداد زیادی از املاک سطح شهر توسط دادگاه به نفع سازمان امور مالیاتی ضبط خواهد شد. بدون اینکه این املاک قابلیت تبدیل شدن به پول داشته باشد!!! نتیجه این امر توقف هرگونه سرمایه گذاری جدید در بخش املاک و به گل نشستن صنعت ساختمان سازی و بیکاری شاغلین این بخشها خواهد بود.
ناشناس۱۵۵۲۱۶۸۲۲:۴۱:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۷
حرف شما درسته ، مشکل کشور اتلاف منابع و اسراف است. با وجود تعداد بیشتر خانه نسبت به خانوار هم چنان به دلیل سوداگری و احتکار بخش مهمی از جامعه دغدغه مسکن و سرپناه دارند. مالیات ابزار کارامدی برای جلوگیری از اسراف و اتلاف منابع و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است.مشابه این قانون برای سوداگران بازار خودرو، طلا و ارز هم باید مصوب و اجرا شود.
ناشناس۱۵۵۱۹۷۳۱۷:۴۵:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۷
این هم یک حرکت از مجلس انقلابی است و البته این قانون تا پایان دولت روحانی عملیاتی نمیشود و در دولت بعدی احتمالا اگر اوضاع بد شود عملیاتی میشود منتها نه با این تعرفه ها و البته ساخت و ساز هم دچار رکود خواهد شد وبعد از دو سال اشتباه این مجلس عیان خواهد شد .
ناشناس۱۵۵۱۹۸۴۱۸:۰۶:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۷
اقامتگاه فرعی دیگه چه صیغه ایست؟ هر خانواده یک خانه مضاف بر آن باید وارد بازار بشود.
ناشناس۱۵۵۱۹۹۴۱۸:۳۳:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۷
فارغ از هیاهوی محتکران مسکن این قانون باید هر چه سریعتر و بطور موثر اجرایی شود.
ناشناس۱۵۵۲۱۶۱۲۲:۳۳:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۷
یعنی به جای اینکه دولت با فعال کردن چرخه اقتصاد درامد خانواده ها را بالا ببرد وبا دادن تسهیلات به آنها کمک کند دارای خانه شوند دست در جیب افراددیگر میکند تا بقیه را مستاجر آنها کند چون این راحتترین کار است اگرراست میگویید سریعاقانونی را برای برگرداندن ارزهای صادراتی وضع کنید
ناشناس۱۵۵۲۱۶۵۲۲:۳۷:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۷
موافقم.
ناشناس۱۵۵۲۰۷۹۲۱:۰۰:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۷
شکست طرح از پیش مشخصه. جبران کسری بودجه نیاز به بازنگری اساسی در سیاستها داره نه دست کردن در جیب مردم. چرا کسی که سهام خریده یکساله پولش ده برابر شده و مالیات هم نباید بده ولی کسی که با بدبختی خونه ساخته نباید بتونه 100 درصد سود کنه؟ البته من خونه ساز نیستم و اتفاقا سهام دارم. تا وقتی هر چیزی جای خودش نباشه نمیتونید یک گوشه را با زور درست کنید.
ناشناس۱۵۵۲۱۶۴۲۲:۳۷:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۷
من هلند زندگی می کنم، مالیات بر خانه خالی سالهاست در اروپا اجرا می شه، شفافیت و هوشمندسازی اقتصاد کشور باید یک روزی شروع می شد. اتفاقا یکی از درست ترین تصمیمات همین قانونی است که تصویب شده به فضل الهی حتی نیمی از خانه های خالی هم وارد بازار شود هم قیمت اجاره کنترل خواهد شد و هم مسیر نقدینگی از بازار های سوداگرانه مسکن، طلا و ارز راهی بازار سرمایه خواهد شد.
ناشناس۱۵۵۲۲۵۸۰۰:۳۴:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
ببخشید این بازار سرمایه کجاست آیا منظورتان کارخانه های ورشکسته در بازار بورس است که بعضی از آنها مثل نیشکر هفت تپه را هم به بخش خصوصی واگذار کرده اند البته شما که ساکن هلندی
ناشناس۱۵۵۲۲۱۰۲۳:۳۱:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۷
به زودی تولید مسکن قطع میشه چون تقاضا کم میشه . بنگاه داری قرار داد سوری زیاد میشه . قیمت خانه و اجاره به شدت افزایش پیدا می‌کنه
ناشناس۱۵۵۲۲۱۷۲۳:۳۶:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۷
وقتی تولید مسکن صفر شد خواهید فهمید چه شاهکاری زدید وقتی تقاضا کم بشه دیگه تولیدی نخواهد بود
ناشناس۱۵۵۲۲۶۷۰۰:۵۹:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۸
علت اینکه خانه ها خالی مانده مستاجرها هستن که خانه را با خاک یکسان میکنند بهتر خودشون رو اصلاح کنند جای طرفداری از این قوانین ..
ناشناس۱۵۵۲۲۶۹۰۱:۰۲:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۸
98 میلیارد دلار ظرف 9سال ازکشور خارج شده ودر حال حاضر هم 27.5 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بر نگشته . دولت متشکریم که میخواهی با گرفتن مالیات ناحق تلافی را سر آنهایی که نرفتند در بیاوری
ناشناس۱۵۵۲۲۷۳۰۱:۱۳:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
اگر کسی تعدد زوجات داشت چکار کند
ناشناس۱۵۵۲۳۸۷۰۹:۴۹:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
مالیات زوجه دوم تعلق نمیگیره ولی سوم ده برابر و چهارم بیست برابر ..
ناشناس۱۵۵۲۵۲۵۱۲:۱۶:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
چه جالب این طرح باعث آشکار شدن خیانت ها هم میشه از این نظر خیلی خوبه!
ناشناس۱۵۵۲۲۸۵۰۲:۰۶:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
هرکسی که بیشتر از یک خودرو دارد هم 20 برابر مالیات گرفت به جز پراید مجلس تصویب کند چرا بعضی دو و یا چند خودرو داشته باشند و من پیاده برم
ناشناس۱۵۵۲۳۳۵۰۸:۰۹:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۸
با اینکار کلا بخش مسکن فلج میشه کشور های دیگه مثل ترکیه یا پرتقال میان به خارجی ها پاسپورت میدن که در بخش مسکن سرمایه گذاری کنن بعد ما سرمایه گذار را جریمه میکنیم.
ناشناس۱۵۵۲۶۷۹۱۵:۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۸
اینا اگه درایت داشتن که حال و روز این مملکت این نمیشد.
ناشناس۱۵۵۲۴۶۴۱۱:۱۵:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۸
قوانین.. فقط باعث ضربه به بخش مسکن میشه فرار سرمایه از کشور
ناشناس۱۵۵۲۶۱۹۱۳:۵۸:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۱۸
فلج کردن سرمایه گذاری در املاک باعث افزایش قیمت ها به صورت نجومی خواهد شد . خدا همه را شفا بدهد
کوروش۱۵۵۲۶۷۷۱۵:۱۸:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۸
عزیزان مردم عادی نمیتونن چند تا خونه داشته باشن فقط کسانی که در کار ساخت و ساز مسکن هستن که اونم کلی گرفتاری و وام دارند و مایلن سریعتر بفروشن و بدهی های خودشونو پرداخت کنن چیز دیگه ای نیست. کسانی که حال انباشت مسکن هستند از خود بدنه دولت و رییس و روسای مملکتی هستند که خیالتون راحت باشه حتی یک ریال هم مالیات پرداخت نمیکنن . حالا مردمی که یه خونه واسه فرزندش آماده کرده یا اون کسی که ساخت و ساز میکنه جملگی برای نابود نشدن ماحصل یه عمر کار کردنشون سریعتر ملکشونو تبدیل میکنن و تشریف میبرند ترکیه یه خونه میخرن تابعیت هم میگیرن و خیالشون رو از این مملکت بی در و پیکر راحت میکنن.بخاطر سوء مدیریت تمام سرمایه ها داره میره به سمت کشورهای دیگه.مهاجرت بیش از پنجاه درصد رشد داشته کسی که این نوشته ها رو میخونه میشه لطف کنی بگی میلگردی که 3300 تومن بود والان شده 12000 تومن یا سیمانی که 7000 تومن بود الان شده 35000 تومن چطوری میتونی انتظار داشته باشی مسکن قیمتش بیاد پایین.این کار دولت یغماگری توی روز روشنه .از کسایی که باید مالیات بگیرن نمیگیرن از یه مشت مردم عادی که با بدبختی یه مسکن واسه فرزندشون آماده کردن مالیاتی میگیرن که ظرف سه سال تمام تلاش یه عمر شما به باد میره.
ناشناس۱۵۵۳۱۷۶۰۸:۲۰:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۹
برای کنترل قیمت خانه و زمین و خودرو و .. باید مالیات وضع بشه. همه جای دنیا انجام میشه. این طوری هم سرمایه به سمت تولید و اشتغال میره و هم قشر ضعیف میتونن بهره ای از زندگی ببرند. هرچند که این مالیات باید برای روستاها و شهرهای کوچک هم باشه. الآن دیگه احتکار و این جوری پول در آوردن به روستا هم سرایت کرده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین