عامل اصلی فرار از زایمان طبیعی

گروه سلامت الف،   3990516009

ترس از زایمان، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که زنان باردار با آن مواجه بوده و حتی گاهی آنان را بدون داشتن هرگونه مشکلی برای زایمان طبیعی، به‌سوی عمل سزارین می‌کشاند. محققان کشور با بررسی این ترس که گاهی وضعیت مرضی به خود می‌گیرد، سعی در موشکافی آن کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به دنیا آمدن کودک برای مادران یـک اتفـاق هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. اما در کنار احساسـات مثبـت مـادر، حـس تـرس، اضـطراب و نگرانـی از زایمــان و عواقــب آن می‌تواند باعــث اضــطراب بیشتر مادر شود. ترس از زایمـان توسـط روان‌پزشکان چنین توصـیف شـده اسـت: «اگر زنان، نخستین زایمان خود را تجربه می‌کنند، تصــورات آن‌ها از درد نــامعلوم بــوده و ایــن تصـورات آن‌ها را مشـوش می‌کند و اضـطراب غیرقابــل وصــفی همــه وجــود آن‌ها را در بــر می‌گیرد، امـا اگـر در حـال حاضـر مـادر هسـتند خاطرات زایمان پیشین و توقعات آن‌ها از زایمـان در پیش رو، آن‌ها را وحشت‌زده می‌کند».

به گفته محققان، وقتـی این اضطراب و یا ترس از مـرگ در حـین زایمـان خیلی شدید باشد، فوبیایی به وجود می‌آید کـه بـه آن «توکوفوبیا» اطلاق می‌شود. کلمه توکوفوبیا یـک کلمـه یونـانی بـوده کـه از دو بخش «توکو» به معنای زایمان و «فوبیا» به معنای تــرس تشــکیل شــده اســت. توکوفوبیــا، در پزشکی به‌عنوان یـک حالـت پاتولوژیـک شناخته‌شده که با ترس و جلوگیری از فرزنددار شدن باوجود علاقه به داشتن فرزند توصیف می‌شود.

تــــرس، مســــتقیماً عامــــل بســــیاری از دشواری‌های پیش‌بینی‌نشده در زایمـان اسـت. تـرس هنگـام زایمـان موجـب ایجـاد حلقـه معیـوب انقباضات و مـداخلات پزشـکی می‌شود و همـین مسئله خـود باعـث ایجـاد تـرس بـیشتـر شـده و احتمال تجربه یک زایمان دشوار را افزایش می‌دهد. همچنــین تــرس باعــث می‌شود زنــان درد بیشتری را در حین حـاملگی تجربـه کننـد و ایـن موضوع می‌تواند تجربـه بـدی از زایمـان به‌جای بگذارد و خطـر مـداخلات جراحـی حـین زایمـان را افزایش دهد.


در رابطه با این موضوع، تیمی چهار نفره از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دست به انجام مطالعه‌ای مروری زده‌اند که در آن توکوفوبیا یا ترس پاتولوژیک از زایمان به‌طور عمیق مورد بررسی واقع شده است.


این مرور سیستماتیک با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی PubMed، Scopus، Web of Science، Google Scholar، Science Direct و پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی Magiran و SID به همراه جستجوی دستی در منابع انجام شده است.


نتایج بررسی‌های فوق نشان می‌دهد که توکوفوبیا، ترسی شدید و پاتولوژیک از زایمان بوده و در طبقه‌بندی اختلالات روان‌پزشکی بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، نسخه چهارم (DSM-IV) به‌عنوان یک فوبیای اختصاصی تقسیم‌بندی می‌شود.


دراین‌باره، کاملیا روحانی، پژوهشگر گروه آموزشی پرستاری سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکارانش می‌گویند: «شیوع توکوفوبیا در زنان باردار در ۱۸ کشور جهان حدود ۱۴ درصد تخمین زده شده است. علائم این اختلال می‌تواند با بی‌خوابی، گریه، بی‌قراری، افسردگی و یا اضطراب و همچنین نگرانی شدید از زایمان ظاهر شود».


برای رفع این اختلال، راهبردهای روان‌شناسی، درمان‌های شناختی- رفتاری و دارویی در مطالعات مختلف به کار برده شده است.


به بیان محققان فوق، «تـرس از زایمـان و شـرایط روانی مربوط به آن، می‌تواند در انتخـاب روش زایمان نیز بسیار مهـم باشـد. زنـان بـاردار بـا اخــتلال توکوفوبیــا بــه همکــاری نزدیــک بــین اعضـای تـیم بهداشـتی- درمـانی شـامل مامـا، روان پرستار و روان‌پزشک نیــاز دارنــد. ایــن همکاری می‌تواند در زنـانی کـه علائم شـدید اضطراب و دیگر اخـتلالات روانـی را بـه دنبـال توکوفوبیا تجربه می‌کنند، باعـث جلـوگیری از مشکلات مامایی و روانـی در حـین بـارداری و زایمان شود».


نتایج این مطالعه جالب که در فصل‌نامه «حیات» متعلق به دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده‌ است، می‌تواند به‌عنوان یک راهنما به تیم بهداشـتی - درمـانی در شناسایی و غربـالگری زنـان در معـرض خطـر توکوفوبیا و اجرای مداخلات روانی پیش از حاملگی کمک کنـد و درنهایت شـاید بتوانـد در کـاهش آمــار ســزارین در ایــن گــروه از زنــان نیــز تأثیرگذار باشـد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین