اسماعیلی: رویه قوه قضائیه در برخورد با رسانه‌ها اصلاح‌ شده است/ مرخصی برای ۶۰هزار زندانی

گروه سیاسی الف،   3990515055 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید قوه قضاییه در برخورد با بخش‌های مختلف از جمله جامعه مطبوعاتی اصلاح رویه و بازنگری داشته است.

اسماعیلی: رویه قوه قضائیه در برخورد با رسانه‌ها اصلاح‌ شده است/ مرخصی برای ۶۰هزار زندانی

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، غلامحسین اسماعیلی ضمن تبریک ولادت امام هادی (ع) وعید غدیر، روز خبرنگار را به جامعه خبری تبریک گفت و برای همه خبرنگاران در انجام رسالت و ماموریت اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق و شفاف برای مردم آرزوی توفیق کرد.

وی با تسلیت حادثه تلخ انفجار در بیروت به مردم کشور دوست و برادرمان لبنان، تصریح کرد: برای جانباختگان این حادثه آرزوی رحمت و غفران و برای بازماندگان آن‌ها صبر و برای مجروحین آرزوی شفای عاجل را دارم.

اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که یکی از اولویت‌های مهم و اساسی قوه قضاییه در سال ۹۹ مبارزه با فساد است، در مورد برگزاری دادگاه‌های مفاسد ویژه اقتصادی توضیح دهید و آیا این روند قاطع ادامه دارد، عنوان کرد: ابتدائا خواهان این هستیم که هیچگونه فساد به ویژه فساد اقتصادی در کشور نباشد، به همین جهت در این مسیر با همکاری بخش‌های مختلف شناسایی بسترهای فسادزا، زمینه‌های بروز فساد و اصلاح ساختارهای معیوبی از سوی نهادهای متولی را در اولویت‌های خودمان قرار دادیم تا هر روز خبری از بروز مفاسد نداشته باشیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در قواعد حکمرانی، لازمه‌اش وجود دادگاه است. دادگاه باید با صلابت، اقتدار و قاطعیت آنگاه که با مصادیق، مظاهر و نمونه‌هایی از فساد مواجه می‌شود، برخورد کند. البته این موضوع باید توأم با قانون‌مداری و مهربانی باشد؛ اما صلابت و اقتدار شان و رسم دادگاه به ویژه در برخورد با مفاسد مهم و کلان و آنچه که دغدغه ذهنی مردم ما است.

وی بیان داشت: حتی در فرضی که شاهد بروز فساد نباشیم دادگاه‌ها خواهد بود و اندک و معدود موارد بروز مفاسد اقتصادی را قاطع‌تر از آنچه که تا امروز مردم ما مشاهده کردند، رسیدگی خواهند کرد و کسانی که به حقوق دیگران به ویژه به حقوق عامه و در حوزه اقتصادی در این شرایط تنگ‌های اقتصادی، تعدی و تجاوز  می‌کنند، مطمئن باشند که قوه قضاییه با صلابت و اقتدار با آن‌ها برخورد می‌کند.

اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که یکی از جدی‌ترین حوزه‌هایی که مورد استناد رسانه‌های معاند قرار می‌گیرد حوزه زندان‌ها و شرایط آن‌ها است، قوه قضاییه برای خنثی سازی این وضعیت و موج خبری که رسانه‌های معاند ایجاد می‌کنند، چه برنامه‌هایی دارد، اظهار کرد: بارها گفته‌ایم دشمن و امپراتوری رسانه‌ای آن سعی می‌کنند فضاسازی، شایعه‌سازی و با جعل اخبار ذهنیت و فضای افکار عمومی جامعه را منحرف کنند.

سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: اخیرا رهبر بزرگوار انقلاب در ابعاد مختلف دو موضوع «تحریف» و «تحریم» را در کنار هم قرار دادند و «تحریف» را مهمتر از «تحریم» دانستند؛ چرا که تحریف عرصه‌های مختلفی دارد و منحرف کردن ذهنیت جامعه بشریت نسبت به واقعیت‌ها از مأموریت‌های دشمنان ماست.

وی تاکید کرد: اولا باید توجه داشت که آنچه که دیگران به آن می‌پردازند، مصادیق تحریف و قلب واقعیت و برخلاف واقعیت‌هایی است که که در جامعه ما و به ویژه در زندان‌های ما رخ می‌دهد؛ اما ما هم وظیفه داریم که در باب اطلاع‌رسانی اقدامات مثبت  تلاش کنیم.

وی افزود: در همین ایام که ویروس کووید ۱۹ و کرونا را در جهان شاهد هستیم، در زمینه اعطای مرخصی به زندانیان برای اینکه خود آن‌ها و خانواده‌ها دغدغه نداشته باشند اقداماتی انجام شد که ما در مقاطعی بیش از ۱۰۰ هزار نفر زندانی را به مرخصی فرستاده‌ایم.

۶۰ هزار زندانی در مرخصی هستند

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: امروز ۶۰ هزار نفر از زندانیان ما در حال مرخصی هستند که البته از آن ۱۰۰ هزار نفر با عنایت مقام معظم رهبری و عفوی که در عید گذشته داده شد تعدادی از آن‌ها آزاد شدند و از تسهیلات قانونی استفاده کردند. از تلاشی که در حوزه سلامت در زندان‌ها و مقابله با این بیماری و حفظ سلامت زندانیان انجام شد، همکاران شما و حتی مجامع بین المللی گزارش‌های متعددی تهیه کردند.

اسماعیلی اظهار کرد: حتما دیروز در اخبار مطلع شدید که سفیر استرالیا با یکی از شهروندان اتباع کشور استرالیا که در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اعمال مجرمانه‌ای که انجام داده، ملاقاتی کرد. از قبل شایع کرده بودند که مریض است و کرونا دارد و سفیر رسمی کشور با این زندانی ملاقات کرد و بعد از ملاقات مصاحبه کرد که من این فرد را دیدم و در سلامت کامل و شرایط نگهداری مطلوب بود. برخی از این مدعیان دروغین حقوق بشر  از سفیر استرالیا انتقاد کردند که چرا این حرف‌ها را عنوان کرده است.

وی ادامه داد: آنچه که ما در این حوزه انجام دادیم و انجام می‌دهیم بیانگر این است که ما ضمن برخورد با افرادی که باید مجازات شوند؛ اما حقوق آن‌ها را به رسمیت می‌شناسیم و بیش از کشورهای دیگر، تسهیلاتی را برای برای جامعه زندانیان کشور قائل هستیم و مستندات فراوانی هم در این حوزه ارائه شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به اینکه از زمان ریاست رییس قوه قضاییه تاکنون هیچ رسانه‌ای توقیف نشده است، نگاه قوه به رسانه‌ها از این دریچه چگونه است، پاسخ داد: ما این را یک مجموعه دو وجهی می‌دانیم، هرچه جامعه رسانه‌ای، خبری و مطبوعات ما خودشان التزام به قانون و رعایت قوانین و مقررات و حقوق جامعه و حقوق مردم و شهروندان را بیشتر مراعات کنند، مطمئن باشند نه توقیف بلکه تحت تعقیب هم قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: در آستانه روز خبرنگار از جامعه رسانه‌ای کشور تشکر می‌کنم که در این یک ساله با همه مشکلاتی که در جامعه بود به گونه‌ای رفتار کردند که ضرورتی برای این قبیل از برخوردها هم پیش نیامد. ما ضمن قدردانی از جامعه رسانه‌ای و تبریک به آن‌ها و توصیه مجدد می‌کنیم که بیش از پیش ضمن انجام رسالت و ماموریت اطلاع رسانی حقوق جامعه و حقوق شهروندان و حقوق افراد را به رسمیت بشناسند و به جای سیاه‌نمایی و القای ناامیدی به جامعه ضمن اطلاع رسانی صحیح سعی کنند که امید و نشاط به جامعه تزریق کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: از ناحیه قوه قضاییه رویکرد در برخورد با بخش‌های مختلف از جمله تخلفات جامعه مطبوعاتی را همراه با یک بازنگری و اصلاح و رویه‌های جدیدی مدنظر قرار دادیم، سعی کردیم که در این موضوع سختگیرانه برخورد نکنیم. البته چک سفید امضا به کسی نداده‌ایم و اینگونه نیست که تصور بشود اگر اعمال مجرمانه‌ای که مستلزم برخوردهای قاطع باشد از افرادی سربزند قرار است از آن‌ها به سادگی گذشت.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: رویه قضایی ما در برخورد با تخلفات توام با مدارا در آنجایی که مدارا امکان پذیر است ، خواهد بود و امیدواریم شاهد اعمال مجرمانه غیر قابل گذشت و غیرقابل اغماضی از این عزیزان نباشیم و دغدغه و نگرانی هم پیش نیاید.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۹۴۸۸۱۱:۲۹:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۵
با تشكر از قوه قضاييه صلابت و اقتدار و شجاعت و عدالت و رئوف بودن و مهمتر از همه آگاهى و علم ، بايد در قضات وجود داشته باشد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین