ابراز نگرانی سازمان‌های حقوق بشری از اعدام ناعادلانه زندانیان در عربستان

گروه جهان الف،   3990515032 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سازمان‌های حقوق بشری بین المللی نسبت به اعدام ناعادلانه  زندانیان در عربستان  ابراز نگرانی کردند.

به گزارش الف به نقل از روزنامه القدس العربی، سازمان‌های آمریکایی حمایت از حقوق بشر در بحرین وعربستان، نسبت به اعدام‌ها درعربستان، ابراز نگرانی کردند و افزودند که اعدام‌های اخیر، ترس از افزایش موارد اعدام در عربستان را بیشتر کرده است.

به نوشته روزنامه القدس‌العربی سازمان «آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر» با ارائه گزارش مکتوبی به شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل، اظهار داشت که عملیات اعدام در عربستان از سال ۲۰۱۵ به طور مرتب  افزایش یافته و تا جایی که  ۱۸۴ نفر از زندانیان، اعدام شده‌اند و در تنها در روز  ۲۳ آوریل ۲۰۱۹، ۳۷ زندانی اعدام شدند.

القدس العربی افزود: این سازمان تاکید کرد که زندانیان درعربستان، به ویژه زندانیان مربوط به اغتشاشات و تظاهرات  به صورت ناعادلانه تحت شکنجه قرار گرفته‌اند و در ادامه خاطرنشان کرد که جامعه بین الملل پیش از این به اوضاع فعالان سیاسی در عربستان که منتظر اعدام هستند توجه کرده و فشارهایی بر دولت عربستان برای عدم حرکت در این مسیر وارد کرده است.

طبق اطلاعات روزنامه القدس‌العربی٬ به عنوان مثال ، «علی النمر» 17 ساله که در جریان اعتراض مسالمت آمیز توسط مقامات سعودی دستگیر  و سپس شکنجه شد. وی وادار به امضای اعتراف دروغین شد و پرونده اش به دادگاه جنایی ویژه مربوط به مسائل تروریستی ارجاع داده شد.

 به گزارش القدس العربی٬ دادگاه عربستان سعودی نیز بر اساس این اتهامات دروغین، النمر را به اعدام محکوم کرد درحالی‌که  این اتهامات مجازات اعدام را ندارد و عربستان حتی حقوق قانونی وی را نقض کرد و به او اجازه استفاده از وکیل را نداد.

القدس العربی نوشت:دکتر عباس العباد نیز در سال ۲۰۱۳  توسط نیروهای امنیتی عربستان  به عنوان جزیی از  بزرگترین سلسله حملات علیه شیعیان در عربستان و بر اساس اتهاماتی مبنی بر جاسوسی برای ایران بازداشت شد. در همین راستا دادگاه سعودی بر اساس عادت، کلیه مراحل قانونی را نقض کرد و مقامات سعودی دکتر عباس العباد را تحت شکنجه قراردادند و او را وادار به امضای اتهامات دروغین کردند. العباد در دادگاه جنایی به اعدام محکوم شد و دادگاه تجدیدنظر نیز با اعدام وی موافقت کرد و این امر به نگرانی سازمان ملل درباره سرنوشت دکتر العباد بعد از اعدام ۱۷ زندانی در عربستان افزود.

رونامه مذکور ادامه داد:سازمان آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر اعلام کرد که عربستان بسیاری از حقوق اساسی بشر و اصول قانونی بر اساس توافق‌نامه مبارزه با شکنجه و حقوق کودکان را با اجرای مجازات‌های سخت و غیر انسانی را نقض کرده است. این سازمان تاکید کرد که عربستان به عنوان یکی از اعضای شورای حقوق بشر، باید به اقداماتی که منجر به نادیده گرفتن حقوق بشر می‌شود ، پایان دهد. این سازمان همچنین ازعربستان خواست تا با بررسی مجدد احکام ، مجازات اعدام آنان را متوقف سازد.