بورس به کانال سه میلیون واحد می‌رسد؟!

گروه اقتصادی الف،   3990514071 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی گمان می‌کنند شاخص بورس بعد از عبور از کانال دو میلیون واحد، می‌تواند در کوتاه مدت تا کانال سه میلیون واحد رشد کند، در حالی که چنین موضوعی منطقی و شدنی نیست.

بورس به کانال سه میلیون واحد می‌رسد؟!

علی مولایی امروز (سه‌شنبه) در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اصلاح اخیر شاخص بورس افزود: روند معاملات بورس منطقی به نظر می‌رسد، روند نزولی که اکنون بازار در حال تجربه است، نمی‌توان اصلاح شدید و نام‌گذاری کرد، زیرا شاخص بورس با تغییر چندانی همراه نشده و تا قبل از ورود به کانال دو میلیون واحد بیشتر از کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد کاهش پیدا نکرد.

وی اضافه کرد: پایین‌ترین حد از شاخص بورس اواخر تیر ماه به عدد یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد ورود کرد، اکنون باردیگر در کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد، شاهد اصلاح چندانی در معاملات بورس نبودیم.

مولایی افزود: با توجه به حجم ورود نقدینگی به بازار، اصلاح چندان شدیدی نمی‌تواند روند معاملات بورس را تهدید ‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی با وجود آنکه تدابیر درست و حرفه‌ای اتخاذ کرده، قیمت دلار از کف کانال ۲۰ هزار تومان پایین‌تر نیامده و تاکنون در کاهش قیمت‌ها برای ورود به کانال قیمتی کمتر از ۲۰ هزار تومان موفق نبوده است.

وی تصریح کرد: اکنون با دلار ۲۰ هزار تومان، شاخص بورس دو میلیون تا دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، عدد قابل قبولی به نظر می‌رسد و با توجه به انتظار تورمی دلاری در ذهن سرمایه‌گذاران، شاخص بورس مستعد رشد بیشتری است و سیگنال‌های منعکس شده از بازار موازی، این موضوع را تقویت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اصلاحی که از اواخر ماه گذشته در بازار شروع شد، نشات گرفته از خبرهای مبنی بر کاهش قیمت دلار تا کانال ۱۸ هزار تومان بود که این موضوع زمینه ایجاد ترس و وحشت را در بازار و بین فعالان بازار ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: رخ دادن چنین موضوعی از همان ابتدا به دلیل اینکه نفعی برای شرایط کلان اقتصادی کشور، صادرکننده، دولت، بانک مرکزی و فعالان بازار ندارد، بعید به نظر می‌رسید.

مولایی با اشاره به اینکه بهترین حالت این است که دلار در کانال قیمتی ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان خود را تثبیت کند، گفت: چنانچه دلار در این محدوده قیمتی با نوسان ۱۰ درصدی در حرکت باشد، شاخص به مرور خود را در عدد کانال دو میلیون و دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به ثبات خواهد رساند و از آن به بعد آماده صعود برای حرکات بعدی بورس خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی شده بازار به لحاظ منطقی به آرامش برسد و می‌توان وارد دورانی شد که فعالان بازار بدون هیجان به سمت سهم‌هایی بروند که به لحاظ بنیادی با وضعیت خوب، و از ارزش واقعی خود جا مانده‌اند.

وی گفت: اکنون با برخی از سهم‌ها در بازار روبرو هستیم که کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند و از قابلیت‌های بسیاری زیادی برای رشد برخوردارند، بنابراین ممکن است این سهم‌ها در آینده بین لیدرهای بازار تلقی شوند، اما این مستلزم دور شدن هیجانات و ورود به یک فرآیند آرامشی در بازار است.

مولایی با بیان اینکه بازار اکنون برای ثبات بر روی شاخص دو میلیون واحد و اعداد بالاتر از آن با برخی از مشکلات همراه است، گفت: شاخص دو میلیون واحدی برای بازار به عنوان مانعی تبدیل شده که به آسانی توانایی پرش از آن را ندارد.

این کارشناس بازار ضمن تاکید بر اینکه بازار وابستگی بسیار زیادی را به نرخ دلار دارد، افزود:چنانچه شاخص بورس احساس کند، دلار در کانال ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان تثبیت می‌شود، ضمن عبور دوباره از شاخص دو میلیون واحد، بر روی  کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خود را به ثبات خواهد رساند.

مولایی افزود: موضوعی که اکنون در بازار مطرح است، فقط عبور از شاخص دو میلییون واحد نیست، بلکه مساله اساسی در این زمینه، تثبیت بر روی این کانال است که بسیار اهمیت دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۸۱۲۵۱۲:۲۱:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۴
آقای کارشناس شما چطوری بورس را بادلار20تومنی با شاخص 2میلیونی گره زدید؟ در صورتیکه که شاخص بورس از200هزارتا به 2میلیون رسیده. درصورتیکه دلار از 1000به 22000هزاررسیده .22برابرشده.
ناشناس۱۵۴۸۴۱۲۱۵:۲۹:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۴
عزیز من کجای کاری، ان زمانی که دلار هزار تومن بود( سالهای 88 تا 89 ) شاخص بورس بیست هزار بود ،یعنی دلار بیست برابر شده شاخص کل بورس دویست برابر، کجای کاری
ناشناس۱۵۴۸۵۵۱۱۷:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۴
آقاي كارشناس اينجا ايران است برادر هرچيز محالي ممكن است بشود و هرچيز شدني ممكن است نشود . يخورده فكر كن .. متوجه شدی احسنت
ناشناس۱۵۴۸۱۳۰۱۲:۲۵:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
طرف زمین خریده 500هزار تا الان 200میلیون فروخته. اون موقع چنددرصد سود کرده؟ سهام درایران رشد چندانی نداشته دیگر چیزی برای خرید برای مردم باقی نمانده ماشین 100میلیون خانه 1میلیارد مردم کجا سرمایه گذاری کنند هیچ جا.بورس روهم همین اقتصاددانان واطرافیانشان چون درحال رشد بود نامه به ریسس جمهور زدند.امابرای دلار وسکه وخانه وماشین چون خودشان ذینفع بودند کی نامه نگاری کردند؟؟؟؟
ناشناس۱۵۵۰۴۹۰۱۱:۲۰:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۶
بورس در بلند مدت بالاترین بازدهی را دارد صبر لازمه بورس است برای اطلاع شما از سال 87 تا الان صندوق در سهام آگاه حدود 42470 درصد بازدهی داشته. اینم لینکش http://www.fipiran.com/Fund/MFComparing/1 زمین مورد نظر شما از چه سالی به این حد رسیده؟
ناشناس۱۵۴۸۱۸۲۱۲:۵۷:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
زماني كه بورس به كانال يك ميليون رسيداكثركارشناسان براي بورس احساس خطر كردند ومرتب اعلام كردند كه رشد بورس غير منطقي است والان همان بورس به كانال دو ميليون رسيده وبازهم همان حرفهارا مي زنند در حاليكه وقتي همه كالاها مانند خودرو،مسكن،دلار،طلا،لوازم خانگي،مصالح ساختماني،پوشاك،موادغذايي وغيره حد اقل سه الي چهار برابر شده است چرا بايد بورس رشد كمتر از چهار برابري داشته باشدشاخص بورس اگر از دو ونيم ميليون كمتر باشد معناي آن عقب افتادن از ديگر بازار ها است
ناشناس۱۵۴۸۲۴۸۱۳:۴۰:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
بورس تو ایران شفاف نیست و دارای رانت اطلاعاتی هست. خیلی از نهادها و ... از این رانت اطلاعاتی استفاده می کنند و سودهای کلانی می برند.
ناشناس۱۵۴۸۲۹۷۱۴:۰۸:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
واقعا خنده داره این تحلیل ها... آخر برادر من وقتی دلار 15 هزار تومن تا 16 هزار تومن ثابت بود، بورس تا یک ملیون رشد کرد از 400 هزار تا تا یک ملیون رفت. اونوقت چه نسبت معناداری هست؟!
ناشناس۱۵۴۸۵۶۱۱۷:۰۷:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۴
در ايران اوضاع اين چنين است عده اي ماشين احتكار كردند ميزنند بر طبل گران شدن ماشين بعلاوه توليد كننده هاي خودمون عده اي آپارتمان احتكار كرده اند ميزنند بر طبل گران شدن مسكن بعلاوه سازنده هاي مسكن عده اي طلا و ارز خريده اند دلشون ميخواد بره بالا همينطوري بعلاوه شايد خود دولت و بانك مركزي كه بالاخره درآمدش ميره بالا و بالا و بالا حالا هم بورس آمده وسط كار داره ميره بالا و مردم هم ميخرند آي ميخرند همينطور ميره بالا ببينيم بعد سراغ چي ميروند هرچند ..زاده ها دارند از طريق فروش قرص و دارو و ماسك و الكل پولاشونو ميبرند بالا و بالا و بالا حالا بشينيم ببينيم كي قراره همه چي ..بتركه
ناشناس۱۵۴۸۹۱۱۲۲:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۴
آقا من میشناسم یکی دو سال قبل زمین خریده 140 م الان شده بالای 1 میلیارد. حالا حساب کن فوقش دو دهنه مغازه می‌سازه که هیچ تولیدی درش ایجاد نمیشه و فوقش سالی 25 م کرایه بگیره. تازه اگه بسازه حدود 500 م میره روش. یعنیp/eمیشه 60. هیچ تولیدی هم نداره. حالا بنظر شما یک زمین که هیچ سودی ازش نیست 10 برابر رشد کرده آیا سهام مثلا شستا ده برابر بشه عجیبه؟ یا یه مثال دیگه. موقعی با 100 تومن اینجا پراید میدنت اونور ماشین 20125 مزدا میدن یا موقعی قیمت ملک تهران حدود همون تو کاناداست پس ببینین تو این کشور خیلی چیزا کاذب هست و دلیلش اینه نقدینگی رفته بسمت اونها. آیا بهتر نیست این نقدینگی به سمت شرکت‌ها هدایت بشه. تا دیگه مردم سمت ملک و ارز و سکه نرن. البته شرکت‌ها هم باید قدر این موقعیت بدونن و کار کنن و اگر سو استفاده کنن مطمئنا آسیبی به اعتماد مردم میزنن که هم خود شرکته هم اقتصاد ویران میشه.
ناشناس۱۵۴۸۹۵۸۲۳:۰۳:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
لطفا یک کارشناس توضیح دهد چگونه کارخانه ای که زیان ده است سهام آن چند برابر می شود.
علی۱۵۴۹۰۳۹۰۰:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۵
دوران دبیرستان پنجاه و اندی سال پیش ما، برای زبان انگلیسی کتابی داشتیم بنام direct method. داستان های جالبی داشت که تیتر یکی از آنها این بود: can you make something out of nothing. ( میتونی از هیچ چیزی بسازی؟). حالا حکایت بورس ما است که از باد هوا دارد پول میسازد. بتازید ببینیم تا به کجا. عاقبت از هم اکنون معلوم است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین