نظارتی بر توزیع ماسک نیست

گروه اجتماعی الف،   3990513046 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: ماسک سه لایه پرستاری صنعتی با قیمت مصوب دولتی در داروخانه ها پیدا نمی شود، اما همان برندهایی که ماسک صنعتی تولید می کنند، اقلام شان در بازار آزاد به وفور یافت می شود که این‌ ماسک ها را بدون فاکتور و با قیمت بالای ۲۰۰۰ تومان به داروخانه ارائه می کنند.

دکتر بهمن صبور در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت توزیع ماسک در داروخانه ها از سوی وزارت صمت، گفت: از تاریخی که اعلام شد بحث توزیع ماسک بر عهده وزارت صمت گذاشته شده، تاکنون هیچ ماسکی در داروخانه ها توزیع نشده است.

وی افزود: باید توجه کرد که روش تولید ماسک سه لایه پرستاری به دو شکل انجام می شود؛ یکی روش مکانیزه و کاملا صنعتی است که به صورت تمام پِرِس است که قیمت تمام شده این نوع ماسک برای مصرف کننده در داروخانه ۱۳۰۰ تومان اعلام شده بود. روش دیگر تولید ماسک نیمه صنعتی است که در این روش ماسک بجای پرس، دوخت می شود، اما استانداردهای وزارت بهداشت را دارد و لایه وسط آن از همان پارچه ملت بلون است، استریل می شود و در بسته‌های ۵۰ تایی عرضه می شود. از آنجایی که در تولید این نوع ماسک بحث کارگر بیشتر دخیل است، قیمت بالاتری دارد و قیمت آن برای تولیدکننده ۱۲۶۰ تومان، برای پخش ۱۳۶۵ تومان و برای مصرف کننده در داروخانه ۱۵۰۰ تومان است.

صبور با بیان اینکه طی چند ماه اخیر حدود دو میلیون ماسک نیمه صنعتی را در میان داروخانه های استان تهران توزیع کرده ایم، گفت: با توجه به اینکه شهر تهران دارای ۱۷۰۰ داروخانه است که با حومه استان حدود ۳۰۰۰ داروخانه داریم، میزان این ماسک ها کم بوده و حتی برای مصرف شخصی داروخانه ها هم کفاف نمی دهد. البته بسیج اصناف کمک زیادی در این زمینه انجام داده است.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که حتی یک عدد از ماسک نوع اول که تمام پرس است هم در داروخانه ها توزیع نشده است‌. چندی قبل اعلام شد که ۱۸ میلیون عدد ماسک تمام پرس مازاد داریم که برای تولید کننده ۱۰۰۰ تومان، برای پخش ۱۱۵۰ تومان و برای مصرف کننده ۱۳۰۰ تومان قیمت گذاری شده و در داروخانه ها توزیع خواهد شد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: متاسفانه می بینیم که این ماسک ها در سوپرمارکت ها، فروشگاه های زنجیره ای و جاهایی به غیر از داروخانه ها با قیمت های بالا عرضه می شود که ممکن است فاقد کیفیت هم باشند، اما به هیچ عنوان نظارتی بر روی این موضوع وجود ندارد و کسی هم با این موضوع برخورد نمی کند.

صبور با بیان اینکه هیچ ماسک صنعتی را با قیمت مصوب دولتی به داروخانه ها ارایه ندادند که داروخانه بتواند آن را با قیمت مصوب دولتی عرضه کند، اظهار کرد: از طرفی تعزیرات به داروخانه ها می گوید که چرا ماسک را با قیمت ۱۳۰۰ تومان عرضه نمی کنید. در پاسخ باید گفت که باید ماسک را با قیمت ۱۱۵۰ به داروخانه عرضه کرد تا داروخانه بتواند آن را با قیمت ۱۳۰۰ تومان به مصرف کننده ارائه دهد. در غیر این صورت عملا داروخانه مجبور است ماسک را از بازار آزاد تهیه کند که به وفور با قیمت های بالای ۲۰۰۰ تومان یافت می شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه طی چند روز اخیر ۷۰ هزار ماسک نیمه صنعتی برای توزیع در میان داروخانه ها در اختیار ما قرار داده شده است، گفت: با این حال تعداد آن ها کم است. اگر این میزان را فقط بین ۱۷۰۰ داروخانه شهر تهران تقسیم کنم، به هر داروخانه ۴۱ عدد ماسک می رسد. این میزان کم است و کفاف میزان مصرف را نمی کند.

وی با بیان اینکه داروخانه اگر ماسک نیمه صنعتی داشته باشند آن را با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه می کنند، اظهار کرد: در عین‌حال وزارت صمت اعلام کرده بود که ۱۸ میلیون ماسک تمام صنعتی پرستاری دپو دارد. نمی دانم چه زمانی می خواهد این ها را توزیع کند. متاسفانه نظارتی بر روی توزیع ماسک سه لایه پرستاری صنعتی با قیمت مصوب دولتی نیست. این ماسک را در داروخانه ها با قیمت مصوب پیدا نمی کنید، اما همان برندهایی که ماسک صنعتی تولید می کنند، اقلام شان در بازار آزاد به وفور یافت می شود که این‌ ماسک ها را بدون فاکتور و با قیمت بالای ۲۰۰۰ تومان به داروخانه ارائه می کنند و داروخانه هم مجبور است ماسک را از بازار آزاد به قیمت ۲۳۰۰ تومان خریداری کرده و به قیمت ۲۵۰۰ بفروشد.

وی تاکید کرد: تعزیرات یک فاکتور پیدا کند که به داروخانه ای ماسک با قیمت مصوب داده شده و سپس اگر داروخانه تخلف کرده بود، با داروخانه برخورد کند. به هر حال باید تکلیف داروخانه ها را مشخص کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۷۱۱۹۱۰:۴۹:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۳
همه چی زوری نمیشه ... یاد بگرید تولید رو زیاد کنید جای دستور !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین