رفت و برگشت «دلار» به کانال پایین‌تر

  3990513028 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
رفت و برگشت «دلار» به کانال پایین‌تر

دنیای اقتصاد نوشت: در دومین روز هفته، دلار در مقطعی به زیر کانال ۲۳ هزار تومان رفت و سکه هم پس از افت کانالی ابتدای روز به بالای مرز ۱۱ میلیون تومانی بازگشت.

روز یک‌شنبه، شاخص ارزی ۳۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳ هزار و ۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم در معاملات آتی، ناکامی در شکستن سطح مقاومتی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی و افزایش شاخص کل بورس سه عاملی بودند که در کاهش قیمت دلار نقش داشتند. با افت قیمت این ارز، سکه تمام بهار آزادی نیز در جهت کاهشی قرار گرفت و با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به عدد ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی در ابتدای روز حتی تا محدوده ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرده بود.

سقوط کانالی دلار پایدار نماند

در ابتدای دومین روز هفته،فشار فروش در بازار ارز بسیار زیاد بود.شروع معاملات دلار روی کانال ۲۳هزار تومانی انجام شد که نشان از کاهش۳۵۰ تومانی نسبت به نرخ بسته شده روز شنبه می‌داد.شروع کاهشی، پایان نزول دلار در روز یک‌شنبه نبود و این ارز در اواسط روز حتی تا محدوده ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد. با برخورد به این نقطه، به یکباره خریداران فنی وارد بازار شدند و توانستند قیمت این ارز را در کانال ۲۳ هزار تومان قرار دهند.

در واقع درست است که قیمت دلار روز یک شنبه ۳/ ۱ درصد کمتر از اولین روز هفته بود،‌ ولی از آن جایی که نسبت به قیمت کف روز یک شنبه افزایش ۲/ ۲ درصدی را نشان می‌داد، ابهام شرایط بازار برای معامله‌گران را بیشتر کرد. دسته‌ای باور داشتند، دومین افت پیاپی دلار نشان می‌دهد که مسیر قیمتی این ارز تغییر کرده است، حال آنکه دسته دیگری باور داشتند، بازگشت دلار از میانه کانال ۲۲ هزار تومانی، حکایت از این دارد که این ارز به کف خورده و مسیر قیمتی خود را تغییر داده است.

افت درهم و کاهش دلار

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار شد، افت نرخ حواله درهم بود. البته معامله‌گران عنوان می‌کردند که معاملات حواله درهم پشت خطی و برای روزهای آتی بود. در این معاملات، قیمت درهم در مقطعی به زیر محدوده ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رفت ولی در اواخر روز به کانال ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی بازگشت و روی عدد ۶ هزار و ۴۲۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۶۰ تومان کمتر از روز شنبه بود و به‌عنوان عامل اصلی زمینه ساز افت دلار در بازار شناسایی می‌شد. البته برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند دیروز معاملات درهم به دلیل تعطیلات عید قربان در دبی به‌صورت فیزیکی انجام نمی‌شد و بیشتر خرید و فروش‌ها به‌صورت آنلاین و برای روزهای آتی بود.

در کنار افت درهم،تقویت شاخص کل بورس در ۲ روز ابتدایی هفته و عبور از سوپرکانال ۲ میلیون واحدی دیگر متغیری بود که انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد. به باور برخی از تحلیلگران، رشد سهم‌ها موجب می‌شد که برخی از بازیگران ارزی تصور کنند که تقاضا از این پس به جای بازار دلار، تمایل بیشتری برای ورود به بازار سهام خواهد داشت. در واقع رشد شاخص کل بورس از طریق تغییر انتظارات و افزایش احتمال کاهش تقاضا در بازار ارز، زمینه‌ساز افت دلار شد. البته گروه زیادی از تحلیلگران هم باور دارند، رشد شاخص کل بورس درمیان‌مدت می‌تواند زمینه‌ساز بالا رفتن قیمت دلار شود. از نگاه این گروه، بازدهی زیاد بازار سهام، انتظارات معامله‌گران ارز،‌ سکه و مسکن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که در آینده، با افزایش تقاضا، از لحاظ بازدهی با بازار سهام همگراتر شوند.

در کنار این، در روزهای اخیر، دلار چندبار برای شکستن محدوده مقاومتی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان تلاش کرد؛ ولی موفق نشد که از آن عبور کند. به گفته یکی از تحلیلگران باتجربه بازار زمانی که دلار دچار چنین گره‌ای می‌شود، با افزایش فروش‌ها قیمت را پایین می‌آورند تا زمینه‌ خرید دوباره را برای خود فراهم آورند. دلار در مردادماه هرگز بالای سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نرفته است و عبور از آن می‌تواند زمینه ساز ورود تقاضای جدیدی به بازار ارز شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۷۰۵۲۰۹:۴۰:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۳
وای! 23 تومان؟ چقدر ارزان!
ناشناس۱۵۴۷۴۱۴۱۵:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۳
اینها همه کار جریان تحریف است نه تحریم
ناشناس۱۵۴۷۰۸۹۱۰:۲۲:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۳
خیلی دعا میکنم برای اونهایی که به روحانی رای دادن و اسکناس هزار تومنی و دلار هم توی دستشون بود!! نوش جان
ناشناس۱۵۴۷۱۹۲۱۱:۵۹:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۳
شعار نویسی و موشک پرانی شما عامل تحریم هاست نه دولت روحانی
ناشناس۱۵۴۷۳۴۶۱۴:۳۷:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
توافقی که در آن یک طرف کل تعهدات را انجام دهد و طرف دیگر بدون انجام تعهدات خارج شود اشکال دارد. چه با موشک چه بی موشک.
بی صدا۱۵۴۷۴۳۲۱۵:۴۹:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۳
اینکه نباید دشمن تراشی کرد درست ولی ایران یا باید مثل عربستان فرمان ببرد یا مانند بعضی کشورها که آمریکا و اسراییل در آنجا هم سفارت دارند ولی نافرمانی می کنند مقاومت کند.
ناشناس۱۵۴۷۵۲۲۱۷:۳۱:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۱۳
شما در هیچ حالتی حاضر به پذیرش اشتباه نیستی.
ناشناس۱۵۴۷۵۳۳۱۷:۴۰:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۳
شما همچنان خوش باش كه روحاني ميخواد واست كار كنه با همين صحبتهاي جنجاليش، تونسته همه چيو واستون توجيه كنه، روحاني 42 ساله كه در نظام پست داره، اختيارات گسترده رياست جمهوري رو مي دونست و فقط با حرف راي آورد. زبونم لال شه اگه ..
ناشناس۱۵۴۷۲۳۱۱۲:۳۶:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۳
مشکل شماها همینه. برای لجبازی حاضرید بدی را برای هموطنانتان بخواهید!
ناشناس۱۵۴۷۳۷۷۱۵:۰۴:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۱۳
کی لجبازه کسی که آب مردم رو به برجام گره زد لجبازه کسی که اقتصاد رو شرطی کرد لجبازه آقای روحانی لجبازه که هسته ای رو با یه آب لیوان داد رفت دوباره تحریم بدتر شد مگه مرض داشتیم اهرم فشار رو هم بدیم که وضع بدتر شه؟ اگه قدرت موشکی رو هم بدیم چه تضمینی وجود داره دوباره تحریم نشیم؟ این بار حتما امضای بایدن تضمین است.
ناشناس۱۵۴۷۳۶۵۱۴:۵۵:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۳
فروش نفت بخاطر شعار انرژی هسته ای شما و مرگ بر این اون صفر شده ! کرونا هم صادارت و ورود چمدانی دلار رو مختل کرده ! fatf رو هم که شما بهم زدید و سیستم بانکی امکان وارد کردن ارز رو نداره ! حالا طلبکار هم هستید ؟؟
ناشناس۱۵۴۷۳۷۱۱۴:۵۹:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
.. فردا دلار میشه هزار سال 92 با وجود تحریم مجموع صادرات و واردات 100 میلیارد دلار بودالان شده 40 دست آقای روحانی دردنکنه
ناشناس۱۵۴۷۳۸۷۱۵:۱۱:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۳
هر کسه دیگه بود اوضاع بهتر نبود شاید هم بدتر میشد
ناشناس۱۵۴۷۱۵۷۱۱:۳۸:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
این کانالها جالب هستند .از اول سال از کانال 15 اومدیم 23.تا آخر سال هم کانال 30هستیم.
ناشناس۱۵۴۷۲۸۵۱۳:۲۴:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۳
در عوض بورس در کانال ده میلیون هست که نشان دهنده سرزندگی اقتصاد و پویایی آن است شاخص کل بورس در عرض کمتر از یکسال نزدیک 6 برابر شده است من این موفقیت بزرگ رو به جناب روحانی تبریک میگم
ناشناس۱۵۴۷۳۰۲۱۳:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۳
سالهاست جاده را ول کرده ایم از بیراهه میخوایم به مقصد برسیم. چرا دبی بدون اتکا به نفت بقدرت اول اقتصادی دنیا ظرف 50سال تبدیل شد مگر کیش علم نشد که بازرگان و تاجر بجای دبی بارش را بیارد خرمشهر، قشم و کیش دبی با چهار درصد عوارض واردات به همه جا رسید و نیم قرن با همین روش ادامه داد کل دنیا کالا بجای اینکه از چین یا انگلیس خرید کنند میان دبی، خب اگر جواب داده چرا ما عوارض 50درصد و صد در صد و دویست درصد از وارد کننده میگیریم از بنکدار دار میگیریم از خرده تاجر میگیریم از مغازه دار میگیریم آخر سر هم 9درصد افزایش افزوده هم از مردم میگیریم با اینکار تولید را میخوابانیم، تاجر واقعی را ورشکسته میکنم مغازه ها به شش ماه و یکسال نکشیده بستوه آمده میبندند و وضعیت مردم آینه که هفتاد درصد برن زیر خط فقر فقط جهان گردد بکام رانت خواران
ناشناس۱۵۴۷۶۷۷۲۲:۱۲:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۳
دبي اگر شد دبي با دنيا سر جنگ نداشت و از تمام ظرفيت ها استفاده كرد تا رفاه مردمش رو تأمين كنه، در ضمن يكي از عوامل رشد اقتصادي اونجا ، تحريم شدن ايران بود كه عملا امارات و به خصوص دبي رو تبديل به مركز دلالي تجاري بين ايران و دنيا كرد
سعید۱۵۴۷۴۳۳۱۵:۵۱:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۳
اینکه هنوز یه عده اینجا روحانی رییسی قالیباف میکنن قشنگ نشون دهنده فقر سیستم آموزشی کشوره که نتونسته یه نتیجه گیری ساده رو یاد خیلیا بده! عزیزان هیییچ فرقی نداشتن این سه نفر فقط فن بیان روحانی بهتر بود که مردم .. .. ایران بهش رای دادن تمام! ..
ناشناس۱۵۴۷۴۷۸۱۶:۳۹:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۳
از کانالیزه کردن قیمت دلار سپاسگزاریم انشالله در ساخت کانالهای غول پیکر برای افزایش حجم قیمتها موفق باشید
ناشناس۱۵۴۷۵۲۵۱۷:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۳
دوره احمدی نژاد دلار از ۸۰۰ رسید به ۳۳۰۰ و دوره روحانی از ۳۳۰۰ به ۲۳۰۰۰. زمان خاتمی هم حدود ۴ برابر شد. زمان هاشمی که حدودا ۶ برابر شده بود. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را.
رسول۱۵۴۷۶۰۰۱۹:۲۶:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
تا زمانی که تحریم باشه اوضاع همینه نه این دولت بلکه دولت بعدی هم بیاد اوضاع هیچ تغییری نخواهد کرد
ناشناس۱۵۴۷۷۱۰۲۳:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۳
درود
حسن۱۵۴۸۵۵۸۱۷:۰۵:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
اینها علاج کشور نیست ما کشوری هستیم که همه چیز داریم علاج کشور پاک شدن کشور از مدیرانی است که دارند کار می کنند و کوتاه کردن دست هر چی دلال و مفت خور که نقشه برای نابودی کشور گرفتند. مثلاما میلگرد داریم و می دونیم در داخل تولید میشه اما چرا میلگرد شده کیلویی 12 تومان هیچ کس هم چیزی نمی گوید پراید 93 میلیون تومان علی برکت .. شرم کنید خدمت کنید به مردم گناه دارند نمایندگان مجلس کجایید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین