کارشناسان زنگ خطر رآکتورهای هسته‌ای امارات را به صدا درآوردند...

گروه جهان الف،   3990512086 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

 امارات درحالی از راه‌اندازی رآکتورهای هسته‌ای خبر می‌دهد که بسیاری از سوالات کارشناسان پیرامون تهدیدات احتمالی این تاسیسات در این منطقه٬ بدون جواب مانده است.

کارشناسان زنگ خطر رآکتورهای هسته‌ای امارات را به صدا درآوردند...

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه الجزیره٬ کارشناسان بین‌المللی طی انتشار گزارشی در زمینه خطرات زیست‌محیطی ناشی از راه اندازی رآکتورهای هسته‌ای در امارات هشدار دادند. چندی پیش امارات از راه اندازی اولین راکتور هسته ای در خاک این امارت شیخ نشین حاشیه خلیج فارس (با کمک های فراوان شرکت کره ای) خبر داد.

به گزارش الجزیره٬ «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نخست وزیر امارات در توئیتی نوشت که امارات عربی متحده توانسته اولین راکتور صلح آمیز انرژی هسته‌ای را در جهان عرب به بهره برداری برساند. نیروگاه «براکه» اولین نیروگاه هسته‌ای در جهان عرب به شمار می‌رود. این نیروگاه قادر است تا الکتریسیته خانه‌ها و مجتمع های تجاری را در سراسر امارات تامین کند. امروز ما بهره برداری از اولین راکتور صلح آمیز انرژی هسته‌ای در جهان عرب در نیروگاه « براکه» در ابوظبی را اعلام می‌کنیم.

الجزیره افزود: رآکتور براکه در نزدیکی ابوظبی قرار دارد و ظرفیت تولید یک هزار و ۴۰۰ مگاوات برق را داراست و قرار بود سال ۲۰۱۷ میلادی راه‌اندازی شود، اما آغاز به کار آن بارها به تأخیر افتاده بود. براکه یکی از چهار رآکتور هسته‌ای امارات است که با بهره ‌برداری از آن، نام این کشور به عنوان نخستین کشور عربی دارای انرژی هسته‌ای ثبت شد. چهار رآکتور هسته‌ای امارات در مجموع  پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد.

سوالات و هشدارها

طبق نوشته‌های پایگاه خبری شبکه الجزیره٬ اما هم‌زمان با خوشحالی امارات از راه‌اندازی این رآکتور هسته‌ای٬ نگرانی‌های زیادی از خطرات احتمالی آن وجود دارد و پاسخ بسیاری از سوالات در این زمینه هنوز توسط کارشناسان داده نشده است. این کارشناسان در گزارشی که توسط سازمان بین المللی فناوری ویژه در منابع انرژی منتشر شده است، اظهار داشتند که نگرانی‌های زیادی پیرامون این پروژه به ویژه در زمینه هر گونه نشت احتمالی با توجه به مشکلات فنی که در راه‌اندازی رآکتور تأثیر گذاشته وجود دارد. به گفته کارشناسان محل راه‌اندازی رآکتورها نیز یک چالش دیگر است؛ زیرا این منطقه یک مکان بحرانی بوده و اطمینانی برای تامین امنیت استقرار تاسیسات این چنینی در آن وجود ندارد.

به نوشته الجزیره٬ از نظر کارشناسان٬ منطقه خلیج فارس یک منطقه بحرانی با انواع تهدیدهای آتش‌سوزی است؛ همانطور که جنبش انصارالله یمن در پاسخ به تجاوزات ائتلاف جنگی عربستان بارها تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی را مورد حمله پهپادی قرار داده است. با وجود اینکه امارات برنامه‌ها و تدابیر زیادی برای محافظت از تاسیسات خود در مناقشات منطقه‌ای اتخاذ کرده؛ اما همچنان تهدیدات در قبال آن باقی است.

سلسله رسوایی های شرکت کره‌ای

الجزیره خاطرنشان کرد: علاوه بر آن شهرت شرکت کره‌ای «کپکو» که در این پروژه با شرکت اماراتی همکاری داشته در خلال دوره های گذشته بسیار خدشه‌دار شده است؛ همانطور که طبق اسناد٬ به مسئولان این شرکت دستور داده می‌شد تا در زمینه ایمنی از تجهیزات تقلبی در تاسیسات استفاده کنند.

طبق اطلاعات الجزیره٬ «باول دورفمان» استاد موسسه انرژی جهانی در دانشگاه لندن با هشدار درباره وقوع هرگونه حادثه‌ای در رآکتورهای هسته‌ای معتقد است که در این صورت با یک فاجعه زیست‌محیطی و انسانی مواجه خواهیم شد. دروفمان در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت که هرگونه حادثه‌ای از این قبیل فعالیت آب‌شیرین‌کن‌های کشورهای منطقه را به شدت تهدید می‌کند.

الجزیره اعلام کرد:وی در پاسخ به این سوال که اگر واقعاً یک حادثه بزرگ در این رآکتورهای امارات هنگام حمل مواد هسته‌ای از طریق خلیج فارس یا از طریق تنگه هرمز به دریای عرب رخ دهد٬ چه اتفاقی می افتد پاسخ داد: وقوع هرگونه حادثه این چنینی بسیار پرهزینه بوده و تاثیرات زیادی برای محیط زیست و انسانهایی که در منطقه خلیج فارس زندگی می‌کنند دارد. کشورهای این منطقه به شدت وابسته به تاسیسات آب شیرین کن هستند و هرگونه حادثه‌ای که موجب ساطع شدن تشعشعات هسته‌ای در این منطقه شود٬ تاثیر زیادی بر همه آبش‌یرین‌کن‌های آن خواهد داشت. 
 

 
 
 
 
 

 
 

دیدگاه کاربران

Ali۱۵۴۷۲۳۶۱۲:۳۹:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
خب اینطور که شما می‌فرمایید اولا این مسئله برای زندگی ما ایرانیان هم خطرناک است مانند قضیه چرنوبیل و آلودگی های آن که تا به ایران هم رسید. ثانیا اینکه روی نقشه یک نگاهی گذرا هم بیندازیم می‌بینیم که نیروگاه هسته ای ما هم خیلی دور نیست و همین خطرات و آلودگی ها را دارد. متاسفانه کو گوش شنوا انرژی هسته ای فقط دردسر بود. نگاهی بیندازید به فرانسه که کورکورانه رفت دنبال انرژی هسته ای و آلمان که برعکس تمرکز کرد روی انرژی های پاک. الان باز یک گروهی می‌آیند ما را خائن به اسلام و مملکت معرفی میکنند.
اسدی۱۵۴۷۲۴۴۱۲:۴۷:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۳
آره عوضش شرکتهای روسی در زمینه ایمنی هسته ای سابقه درخشانی دارند.
ناشناس۱۵۴۷۳۵۸۱۴:۵۱:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۳
سریال چرنوبیل رو دیدی شدی کارشناس انرژی اتمی؟ تو دردت یه چیز دیگه است
ناشناس۱۵۴۷۵۸۸۱۹:۰۹:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۳
شما چی دیدی که دردت یه چیز دیگه ست؟
ناشناس۱۵۴۷۲۶۰۱۳:۰۵:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
زیباکگلام: امارات نفت داره ،هسته ای می خواد چکار؟؟؟؟ معلومه عقلشان خوب کار می کنه و نگاهشون به آینده است
ناشناس۱۵۴۷۳۱۰۱۳:۵۲:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۳
بعد از این همه سال عجیبه که هنوز عده زیادی نمی دانند که کسی با راکتورهای آب سبک مشکلی ندارد. همچنان که با راکتور بوشهر کسی مشکل ندارد. شما به جای یکی برو 10 تا بساز. تمام این سالها بحث و جدل سر فرایند غنی سازی و تاسیسات آب سنگین بوده
۱۱۵۴۷۶۱۱۱۹:۴۷:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
بدون غنی سازی می شویم مثل ماشین بدون بنزین . عقل هم خوب چیزیه
ناشناس۱۵۴۷۳۳۵۱۴:۲۶:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
آخه امارات : نه چک زد و نه چونه عروس اومد تو خونه . ولی ایران چطور?????
علی۱۵۴۷۲۸۱۱۳:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۳
با این اما و اگرهای الکی دنبال چه هستید؟ما سی سال هزینه گزاف پرداختیم و راکتور اتمی هزار مگاواتی ما در بوشهر هنوز درست وحسابی کار نمی کند. آنها یک راکتور هزار و چهارصد مگاواتی را راه اندازی کرده اند و سه تای دیگر را هم بزودی راه اندازی می کنند.
ناشناس۱۵۴۷۲۹۹۱۳:۳۵:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۳
علاوه بر مشکلات فوق الذکر، چرا آمریکا نمیگه امارات نفت داره انرژی هسته ای را میخواد چکار؟! شاید این آیه آمریکایی فقط مختص ایرانه؟!!!
مهرداد۱۵۴۷۴۰۶۱۵:۲۷:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۳
تیغ در دست مست
ناشناس۱۵۴۷۵۸۶۱۹:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
اونها غنی سازی نمی کنند ما اصرار به غنی سازی داریم
ناشناس۱۵۴۷۳۲۴۱۴:۰۸:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
اگر ایران نیروگاه هسته ای نمی ساخت امارات هم جرات چنین کاری را پیدا نمی کرد .
ناشناس۱۵۴۷۵۶۰۱۸:۲۶:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۳
نیروگاه مال قبل انقلاب بوده.بعد از انقلاب فقط توسعه اش ادامه پیدا کرده.ما اگر نیروگاه نداشتیم هم،امارات نیروگاه میزد به چند دلیل1-آب شیرین کردن2-انرژی3-پرستیژ اش(شنیدی که جدیدا با کمک دوستان ماهواره هم می فرستن فضا).
ناشناس۱۵۴۷۳۳۱۱۴:۲۳:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
لابد هر کاری ایران با رآکتور بوشهر می کنه اماراتی ها هم با رآکتور خودشون می کنن.
ناشناس۱۵۴۷۵۰۲۱۷:۰۷:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۳
چرا حسادت؟ عوضش ما رو پای خودمون وایستادیم و آمریکا هم همچنان هیچ غلطی نمیتونه بکنه
سرو۱۵۴۷۵۳۰۱۷:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۳
الان نگرانی بابت محیط زیسته؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۴۷۵۴۹۱۸:۰۴:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۳
هرکشوری حق داره برای عمران و آبادی کشورش تصمیم بگیره وبه کشوردیگری ربطی ندارد حالا این نیروگاه میخواد در ابوظبی باشه یا دربوشهر منتهی روش ما روش دوستانه پیش نرفت ..
امیر۱۵۴۷۶۰۱۱۹:۲۸:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۳
داشتن انرژی پاک حق همه دنیاست. نمیدونم چرا در متن به تحقیر امارات پرداخته شده. هزینه نیروگاه امارت ۱ درصد هزینه که ما واسه بوشهر دادیم هم نیست. این درحالی که هر ساده لوحی میدونه فرق امارات سالها پیش با ایران الان چیه.
رضا۱۵۴۷۶۱۳۱۹:۴۹:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۳
آخه الجزیره نمیدونید فعلا دشمن امارات شده ..
ناشناس۱۵۴۷۷۳۹۰۰:۱۰:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
هر کشور باید به انرژی پاک وقابل دسترس در کشورش فکر کنه و آن را بدست بیاره ما هم همینطور ولی کشورما بهترین وارزون ترین انرژی داره آفتاب طوری که اگر در دشت کویر یا لوت نیروگاه آفتابی می زدیم گفته می شد برق بسیار زیادی بدون کمترین آلودگی واین همه هزینه برای کشور ایجاد نمی شد تنوع انرژی لازمه اما نه با گردن کلفتی برای دنیا..ما تو کشور مشکل مدیر با سواد ودلسوز داریم همش شعار وشعار وشعار
ناشناس۱۵۴۷۸۸۲۰۸:۳۹:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
به جای ایراد گرفتن و تخطئه کردن دیگران، اشکال خودمان را برطرف کنیم. ۲۵ سال وقت و دهها برابر هزینه صرف کردیم. نیمی از ظرفیت رآکتور اماراتی + تکنولوژی چرنوبیل. اینهم ایراد ما !
علی۱۵۴۸۱۰۸۱۲:۱۰:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱۴
میدونید مشکل ما ایرانیا چیه به آینده نگاه نمیکنیم زوم کردیم به ما قبل تاریخ که چی بودیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین