تفاوت سوت‌زني و زيرآب‌زني

امیرطه یزدی، گروه تعاملی الف،   3990512018 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
تفاوت سوت‌زني و زيرآب‌زني

سوت زني و زيرآب زني دو رفتار نسبتا رايج در سازمان است. اين دو رفتار از لحاظ هدف و نتيجه مي‌توانند در مقابل هم قرار گيرند. براي درك بهتر و بيشتر از تفاوت اين دو رفتار مي‌بايست آشنايي اندكي با هر يك از آنها پيدا كنيم.

سوت زنی

تاريخچه:


 اين اصطلاح برگرفته از رفتار پليس‌هاي گشتي انگلستان است كه در هنگام مشاهده جرم براي اطلاع ديگر افسران پليس از مكان وقوع جرم سوت مي‌زنند. امروزه نيز اين اصطلاح بر عليه مفاسد اقتصادي، دولتي، سياسي و ... به كار برده مي‌شود وسبب افزايش كارايي و كارآمدي و تحقق اهداف مي‌گردد.

اهميت:


از آنجايي سوت زني و گزارش فساد در سازمان سبب مي‌شود از فسادهاي مالي از قبيل اختلاس جلوگيري شود، اين رفتار اخلاق مدار مي‌توانند موانع و يا معضلات افزايش بهره‌وري و كارايي سازمان را از بين ببرد و سبب افزايش چشمگير اين دو عامل مهم در بقاي سازمان گردد.

محافظت از سوت زنان:


يكي از اساسي‌ترين مسائل براي رواج اين فعاليت اخلاقي و مؤثر بر كارايي سازمان‌ها، محافظت از سوت زنان است. سوت زني در جهان در 176 كشور فعال بوده است. براي رواج هرچه بيشتر اين رفتار اخلاقي مي‌بايست در كشورها قوانين مستحكمي براي حفاظت از جان، مال و موقعيت شغلي سوت زنان تدوين گردد. به عنوان مثال در ايالات متحده آمريكا قانوني تحت عنوان { اصلاح وال استريت و حفاظت از مصرف كننده } در سال 2010 به تصويب رسيد كه طبق آن مشوق ها و محافظت‌هايي براي سوت زنان در حوزه اوراق بهادار آمريكا تدوين گرديد. در انگلستان نيز قانوني با عنوان {قانون افشاي نفع عمومي} در سال 1998 تصويب شد كه طي آن چارچوبي قانوني براي محافظت از سوت زنان فراهم گرديد. در ايران نيز طي سال‌هاي اخير مبحث سوت زني در مجلس شوراي اسلامي مطرح گرديده است و مجلس يازدهم نيز قصد تويب قانوني براي حمايت و تشويق از سوت زني را دارد. اما متاسفانه امروزه ايران در رتبه 130 از 176 كشور قرار دارد كه اين بيانگر اين نكته است كه مي‌بايست تدابير ويژه و مؤثري براي تسهيل و رواج هرچه بيشتر اين امر مهم در كشور تدوين و اجرا گردد.

سازمان بين المللي ACFE  (Association of Certfied Fraud Examiners ):


سازمان بين‌المللي ACFE بزرگترين نهاد بين المللي مبارزه با فساد است كه در سال 1998 تأسيس و تاكنون 75000 عضو دارد و در 150 كشور فعاليت دارد. اين نهاد هر دوسال يكبار از سال 1996 تا 2010 اقدام به انتشار گزارش‌هاي ضدفساد كرده است. تا كنون 2690 پرونده در 125 كشور و در 23 دسته شغلي در اين نهاد بررسي و تعيين تكليف شده است كه اين پرونده ها 7 ميليارد دلار خسارت به بار آورده اند. طي گزارش هاي بيان شده در سال هاي 2014 و 2016 بيشتر سوت زني ها و گزارش فساد توسط كارمندان صورت گرفته است.

زيرآب زني

تاريخچه:


به كاربردن اين تركيب رايج به كمتر از يك قرن گذشته بر مي‌گردد. زماني كه مردم براي برطرف كردن نياز به آب آشاميدني، آب هاي تميز و زلال را در حوض‌هايي كه زيرآبي را در انتها براي تخليه آلودگي‌ها دارا بود، نگهداري و ذخيره مي‌كردند. در اين دوران يكي از روش‌هاي رايج براي ضربه و انتقام از دشمنان برداشتن زيرآب حوض آنها بود تا تمام آب زلال و ذخيره شده آنها هدر رود. با توجه به تاريخچه اين واژه درك خواهيم كرد كه مفهوم و هدف اين واژه طي ساليان هيچگونه تغييري نكرده است.

علل و عوامل زيرآب زني در سازمان:


اين رفتار كه غالبا دلايلي شخصي، مالي و ... دارد ماهيتي غيراخلاقي دارد. البته گاهي ممكن است اين رفتار سبب حذف و يا سلب قدرت از شخص مفسد در سازمان گردد كه در اين صورت بسيار به سوت زني نزديك مي‌گردد اما اين هدف، هدف اصلي اين رفتار نيست. به طور كلي مي‌توان گفت عدم توانايي و كارآمدي مديريت موقعيت‌هاي متفاوت و رقابت سازنده با ديگران سبب وقوع اين پديده نوظهور و غير اخلاقي در سازمان شده است.

هدف:


همانطور كه در تاريخچه گفته شد هدف اصلي اين رفتار ضربه و صدمه به دشمنان است كه ريشه دشمني ها در سازمان مي تواند مالي باشد.
با توجه به نکات بیان شده اکنون می‌توان گفت که تفاوت اصلی این دو رفتار هدف و نتیجه است. در زیرآب زنی هدف تنها تصفیه حساب با دشمن است و در اکثر مواقع نتیجه ی مطلوبی که سبب بهبود در سازمان گردد را ندارد و گاها نیز سبب صدمه به سازمان نیز می‌شود اما در سوت زنی شخص یا اشخاص برای جلوگیری  از صدمه دیدن سازمان و با هدف ترویج اخلاق مداری در سازمان اقدام به گزارش دهی فساد می‌کنند و سبب بهبود عملکرد و کارایی در سازمان می‌گردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۵۶۱۶۰۷:۱۶:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
سوت میرسلیم ، آزمون مناسبی است پیش روی دستگاه قضا . زیرآب زنی ، بخش دیگری از ژن ما ایرانی هاست .
راه۱۵۴۵۷۸۸۱۰:۰۴:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اگر سوت زنی احمدی نژاد را جدی میگرفتید رفسنجانی و روحانی و لاریجانی‌ها و اسحاق و نوبخت نمیتونستن زیرآب احمدی نژاد را بزنن ________ امروز هم باید سوت زنی صادقانه‌ی زاکانی و امام‌جمعه‌ی لواسان را جدی بگیرید تا ۲ تابعیتی‌‌های زالو صفت و لاکچری‌های جماران‌ و ولنجنک و نیاوران و لواسان نتونن زیرآب بزنن ________
ناشناس۱۵۴۵۶۲۱۰۷:۳۷:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
سوت میرسلیم ، موقعیت..ی است پیش روی دستگاه قضا .
ناشناس۱۵۴۵۶۶۵۰۸:۳۲:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
توره حضرت عباس یکی صوت میرسلیم رو بشنوه
ناشناس۱۵۴۵۶۲۴۰۷:۴۴:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
.. سوت زنی در مورد تخلف و جرم مسئولان جواب میده ؟؟
ناشناس۱۵۴۵۶۳۸۰۸:۰۲:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مدتی پیش مستندی به نام رویای آجری از شبکه مستند پخش شد که مسئله مسکن را از قبل از انقلاب تا امروز بررسی کرده بود جالبی این مستند استفاده از تصاویر آرشیوی قبل از انقلاب بود فساد آن روز حکومت جالبیش در مسائلی بود که مطرح میشد اگر کسی تصاویر را نگاه نمی کرد فکر میکرد مسائل روز ماست همان شعارها همان مسائل برای مبارزه با فساد به نظر میاد برای حل مسئله فساد باید عمیق تر به بررسی مشکلات فرهنگی پرداخت حل این مسئله نه در سطح معلولها بلکه در سطح علتها باید اتفاق بیوفتد این یعنی فرهنگ مصرفگرایی، دروغگویی، ریا، چاپلوسی و ... باید حل شود وگرنه هر تلاشی دیر یا زود به شکست ختم می شود
ناشناس۱۵۴۵۸۴۶۱۰:۳۴:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
..تصویب و اجرای قوانین برگرفته از مدل حکمرانی است. اقتضائات فرهنگی و اعتقادی و تاریخی هر جامعه ای، براحتی به جوامع دیگه قابل تسری نیست. با اینکه در در حوزه مبارزه با فساد مالی قانون کم نداریم ولی مفسدین ریز و درشت مالی مثل قارچ رشد می شوند و تکثیر می‌شوند. - وقتی سازمان ها و افراد تعیین شده برای بازرسی، نظارت و یا قضاوت، علیرغم داشتن اختیارات و دسترسی های لازم به مدارک و حمایت های قانونی، نمی توانند و یا فرصت نمی کنند به بخش عمده‌ای از موضوعات در حوزهء مفاسد مالی رسیدگی کنند و یا از رشد آمار فساد مالی و سیاسی سازمان ها و افراد جلوگیری نمایند، مطمئناً با تصویب قوانینی مثل قانون سوت زنی، سیل گزارش های مردمی، موجب خواهد شد توان دستگاه عریض و طویل بازرسی، صرف امور غیر ساختاری و سفارشی شود. به نظر من - بخش خصوصی خودش حافظ منابع و منافعش هست و نیازی به قیم دولتی ندارد - لیکن در بخش عمومی و دولتی، در جهت حفظ اموال عمومی مردم، به نتیجه رساندن یک موضوع و قانون بخش عمده ای از تحرکات فسادآمیز را در مناسبات سیاسی خنثی می کند، و آن شفافیت در درآمدها و هزینه های سالیانهء شخصی و خانوادگی تمامی منصوبین در مسئولیت‌های سیاسی موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و تا شخص مدیران عامل و اعضاء هیئت مدیره تمامی سازمان‌ها و موسسات عمومی و شرکت‌های دولتی و خصولتی و تا سطح مدیران میانی و استانی آنهاست. یعنی الزام ایشان به تمکین ارائه گزارش و ممیزی سالیانهء قانون از کجا آورده‌ای؟ به نظر من اگر دارائی‌های همین چند هزار نفر مدیران و تصمیم‌گیران اموال عمومی کشور کنترل شوند ، در کنار ایجاد ضوابطی جهت انتخاب افراد متخصص برای جایگاه‌های حرفه‌ای، باعث خواهد شد کشورمان گلستان شود.
ناشناس۱۵۴۶۰۹۳۱۲:۳۹:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
بهتر بود می گفتید سوت زنی نظارت عمومیست برای حفظ منافع عموم. سوت زنها کسانی هستند که منافع عمومی را بر منافع خواص ارجح می دانند. و می بایست در نظام آموزشی این اصل را حاکم نماییم تا زیاده خواهی و خودخواهی و منفعت طلبی شخصی در جامعه ریشه کن شود.
ناشناس۱۵۴۶۲۰۰۱۳:۵۵:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
تفاوت سوت زن و زیر آب زن می دونی چیه - سوت زن از شفافیت در امور حمایت می کنه حتی اگر بر علیه خودش باشه اما زیر آب زن دنبال لاپوشونی است. زیر آب زن ها از شفافیت می ترسند چون ناتوانی و فساد خودشون را نمایان می کند. در ضمن زیرآب زن موفق نیست مگر اینکه مسئول بالاتر موافق زیر آب زنی باشد. چون برای زیرآب زدن زیاد دلیل منطقی و محکمه پسند لازم نیست. برای همین بعضا سیستمها از زیر آب زن ها حمایت می کنن ولی موافق سوت زن ها نیستن. چون این فرایند در کنترل مسئول بالا دست است.
حمیدجان۱۵۴۶۲۹۷۱۴:۵۲:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
زور دزدها بیشتر است امام زمان باید بفریادمون برسه
ناشناس۱۵۴۶۶۴۹۱۹:۴۴:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چرا وقتی سنگ آهن داخلیه، کُک داخلیه، آب برق گاز گازوئیل داخلیه، نیروی کار داخلیه، میلگرد از 4000 تومن میشه 12000 تومن؟ چرا؟؟؟؟!!!!! قطعا فساد هست. آیا سوت از این بلندتر میشه. این جیغ ونعره و ..عربده و رو هم رد کرده ولی بنظر میرسه گوشها اشکال داره
سید ساده۱۵۴۷۱۹۳۱۲:۰۰:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۳
اصل سوت زنی هم موقعی اثر دارد که سوت زننده خانه خراب نشود و فساد اینقدر حالت سرطانی نداشته باشد که فاسدین در همه ارکان نفوذ کرده باشند. به عنوان مثال الان این همه آدم دارن سوت می‌زنن که تز دکتری .. تقلب علمی هست و کلی مستندات در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتن. نتیجه چی میشه؟ چشم همه انسانهایی که طرفدار صداقت و راستگویی و انسانیت هستند بسته ، ایشان رییس .. می‌شود،‌ چون ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    آخرین عناوین