راهکارهایی برای افزایش متابولیسم بدن در خانه‌نشینی‌های کرونایی

گروه سلامت الف،   3990512015

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: بهتر است دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از اضافه وزن در خانه‌نشینی‌های قرنطینه باشیم که می‌توان با افزایش متابولیسم به هدف دست یافت.

 

به گزارش فارس، از زمانی‌که پای کرونا به میان مردم باز شد شاهد بروز مسائل و مشکلاتی بودیم که از جمله آن می‌توان به قرنطینه خانگی و تعطیلی کسب و کارها اشاره کرد که موجب کاهش تحرک در میان مردم شد.

طی سال‌های اخیر بحث تغییر سبک زندگی موجب کاهش تحرک بدنی در میان مردم شد کهکرونا هم به این موضوع دامن زد و این موضوع در استان مازندران که رتبه نخست چاقی را در کشور دارد و مردم بسیاری از چاقی رنج می‌برند و برای جلوگیری از چاقی باید از امکاناتی استفاده کنند که کرونا موجب تعطیلی آن شده است.

از طرفی چاقی ریسک آسیب‌پذیری را در صورت ابتلا به کرونا بالا می‌برد و از طرفی خانه‌نشینی‌های قرنطینه در این دوران، اکثر افراد را دچار اضافه وزن کرده است که در این زمینه سمیه صمدی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: بهتر است دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از اضافه وزن در این شرایط باشیم که می‌توان با افزایش متابولیسم به هدف دست یافت.

وی افزود: در واقع متابولیسم بدن یعنی بدن شما چقدر سریع کالری می‌سوزاند و این موضوع به چند نکته بستگی دارد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بعضی افراد متابولیسم بالا را به ارث می‌برند، اضافه کرد: مردان معمولا متابولیسم بالاتری نسبت به زنان حتی هنگام استراحت دارند و برای اکثر افراد نیز بعد از 40 سالگی متابولیسم بدن کند می‌شود.

صمدی بیان کرد: اگرچه نمی‌توانیم سن،جنس یا ژنتیک مان را تغییر دهیم، اما راه‌هایی برای بهبود متابولیسم حتی در شرایط کرونا وجود دارد.

وی با اعلام اینکه غذاخوردن در زمان‌بندی‌های مشخص می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن به ما کمک کند، تصریح کرد: پس این روزها که در خانه می‌مانیم بهترین زمان است تا برای خوردن میان وعده‌های سرشار از فیبر تلاش کنیم.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه با رعایت نظم در غذاخوردن، می‌توان ذخیره چربی بدن را کاهش داد، تصریح کرد: در بهترین حالت بهتر است با فاصله حدود سه تا چهار ساعت میان وعده میل کرد.

صمدی تصریح کرد: از طرف دیگر افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است با یک مشاور تغذیه مشورت کنند و کالری دریافتی‌شان را بیش از حد کم نکنند؛ چراکه خوردن وعده‌های غذایی ناکافی متابولیسم را کند می‌کند.

وی با بیان اینکه توده عضلانی بدن برای فعالیت بیشترین نیاز به انرژی دارد، خاطرنشان کرد: بنابراین هرچقدر عضله‌های بیشتری بسازیم متابولیسم بیشتری داریم و انجام ورزش‌های مقاومتی نیز با ساختن عضلات می‌توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند.

 

این کارشناس تغذیه یادآور شد: می‌توان با انجام ورزش‌های ساده در منزل مثل بالا بردن وزنه‌های سبک، یا استفاده از کش‌های مقاومتی در منزل برای ساختن عضلات بیشتر تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه نکته بسیار مهم دیگر نوشیدن کافی آب در طول روز است، افزود: آب برای متابولیسم بهینه بدن لازم است و از این طریق می‌تواند در کاهش وزن موثر است.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: کاهش استرس هم می‌تواند برای بالابردن متابولیسم بدن کمک کننده باشد؛ زیرا استرس باعث ترشح غیرطبیعی هورمون کورتیزول می‌شود که با ایجاد اختلال در خوردن غذا می‌تواند متابولیسم را مختل کند.

صمدی با بیان اینکه انجام ورزش‌ها با شدت کم و شدت زیاد متناوب نسبت به حالت ثابت مداوم بیشتر روی بالابردن سوخت و ساز اثر دارد، اضافه کرد: به عنوان مثال می‌توان هنگام پیاده‌روی یک دقیقه دوید و دو دقیقه پیاده روی کرد تا متابولیسم بالاتر برود.

وی با تاکید بر اینکه منظم خوابیدن نیز برای بالابردن متابولیسم خیلی مهم است، خاطرنشان کرد: وقتی فرد خیلی کم می‌خوابد بدنش هورمون گرلین آزاد می‌کند که می‌تواند باعث گرسنگی شود و هم چنین در این شرایط ترشح هورمون لپتین که مسؤول سیری است کم می‌شود؛ پس خواب کافی می‌تواند به متعادل ماندن هورمون‌ها کمک کند و بنابراین بر روی متابولیسم اثر می‌گذارد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: دریافت کافی ویتامین‌های مورد نیاز بدن به ویژه ویتامین‌های گروه ب نقش مهمی در میزان متابولیسم بدن دارد که در بسیاری از مواد غذایی و میوه‌ها وجود دارد.

صمدی در پایان گفت: می‌توان با ایجاد تغییرات سالم در رژیم غذایی و شیوه زندگی متابولیسم بدن را افزایش داد تا در این شرایط جلوی چاق شدن گرفته شود، اما همیشه بهتر است قبل از تنظیم رژیم یا ایجاد تغییر در روال وزن با یک مشاور تغدیه ارتباط برقرار کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین