خانه‌های خالی در محاصره مالیاتی / سامانه ملی املاک را دریابید!

رضا گلین شریف دینی،   3990511076 ۱۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نظارت بر خانه های خالی سالهاست که در اکثر کشورهای دنیا به عنوان راهکاری برای کنترل بازار مسکن به کار می رود و در کنار حمایت های بهداشتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر برای زندگی عادی، مورد حمایت دولت ها قرار دارد.

خانه‌های خالی در محاصره مالیاتی / سامانه ملی املاک را دریابید!

به گزارش الف اگرچه سیاست کشورها در این خصوص متفاوت است ولی ساز و کارهای قانونی برای این منظور طراحی کرده اند که مهمترین آنها دریافت مالیات های سنگین از خانه های خالی است.

این قوانین در برخی کشورهای غربی تا جایی پیش رفته است که خالی ماندن بدون دلیل واحدهای مسکونی شخصی بیش از دو سال باعث از دست رفتن مالکیت آن به نفع دولت خواهد شد. شاید بتوان گفت مسکن در این کشورها به نوعی کالای مصرفی است. ایران اما با توجه به رشد روزافزون ساخت و ساز و گسترش شهرنشینی وهمچنین افزایش انتقادات نسبت به اجاره بها خیلی با تاخیر وارد این عرصه شد.

در سال 1394 قوانینی در این خصوص تصویب شد که بر اساس آن واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل بر اجاره خواهند شد ولی این طرح در ادامه با مشکلاتی زیادی مواجه شد.

بسیاری از مردم به خصوص مستاجران  موافق اجرای این طرح هستند و آن را مرهمی دانند بر کنترل بازار لجام گسیخته مسکن و اینکه بتوانند دخل و خرج خود را برای ادامه یک زندگی متعادل تنظیم کنند. در مقابل مالکان مسکن و یا بهتر بگوییم بساز و بفروش ها  قرار دارند که اگرچه به ظاهر با این مسئله موافق هستند ولی در باطن حساب دخل و خرج خود را دارند و این کار با سودای سرمایه گذاری و سودآوری آنها منافات دارد بنابراین به شیوه های مختلف سعی می کنند مفاد قانونی آن را دور بزنند و یا از چرخه اجرای درست خارج نمایند. 

از سوی دیگر با توجه به این که اجرای این قانون در گرو همکاری چند سازمان تاثیرگذار از جمله وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری ها و سازمان امور مالیاتی است از نظر کارشناسان اقتصادی هرگونه اقدام در این زمینه باید بر مبنای محاسبات دقیق مالی، موقعیت مکانی، ارزش ملکی و همچنین و با توجه به هزینه های جاری و تورم روزانه محاسبه شود. 

دکتر سیاوش غیبی پور، کارشناس مسائل اقتصادی و مالیاتی به الف می‌گوید: «قانون مالیات های مستقیم مصوب 31 /4 /1394 که تقریبا 5 سال از اجرای آن گذشته است یک ماده ای به نام ماده 54 مکرر دارد که در خصوص مال الجاره است و درآمد اجاره را مشخص کرده است در ماده 54 تصریح شده است که واحدهای مسکونی خالی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از 100 هزار نفر مشمول قانون مالیات خواهند شد. طبق قانون، خانه‌های خالی تا 150 متر در سال اول معاف از مالیات هستند ولی از سال دوم باید معادل یک‌دوم مالیات اجاره واحد را به‌عنوان مالیات بر خانه خالی بپردازند. این مالیات در سال سوم، برابر با مالیات متعلق به اجاره و از سال چهارم به بعد معادل یک و نیم برابر مالیات متعلق به اجاره آن واحد خواهد بود. ولی بنابر دلایل مختلف که مهمترین آن فراهم نبودن زیرساخت ها و عدم شناسایی و ثبت مشخصات املاک بود این طرح در عمل با تاخیر مواجه شده است. تا این که در تیر ماه امسال و همزمان با سیر صعودی قیمت ملک و به تبع آن افزایش اجاره واحدهای مسکونی دوباره بحث اجرای آن مطرح شد. البته این درصدها در حال حاضر به هم خورده است، آخرین پیشنهاد این بود که برای هر ملک در کلان شهرها بر اساس موقعیت و منطقه و ارزش اجاره ای مالیات تعیین شود که به نظر می رسد قانون عادلانه ای باشد زیرا همانطور که هر مغازه و کسب و کار مشمول اجاره بر اساس میزان درآمد و مکان مورد نظر کسب است برای کسی هم که یک واحد مسکونی برای اجاره دارد هم این موضوع مصداق دارد.»

شواهد و بررسی ها نشان می دهد؛ در همان سال های اولیه مطرح شدن قانون دریافت مالیات های مستقیم از خانه های خالی و برای تسریع در اجرای کار مقرر شد سامانه ملی املاک و اسکان کشور توسط وزارت مسکن و شهرسازی طراحی و راه اندازی شود تا بسیاری از مشکلات در زمینه مسکن و اجاره بها به تعادل برسد. البته آن طور که مسئولان این وزارتخانه اعلام می کنند بخش مهمی از این کار اجرایی شده است ولی هنوز تا مرحله تکامل راه درازی در پیش دارد. به لحاظ اقتصادی اولین کارکرد این سامانه ارائه آمار و اطلاعات شفاف و درست است ضمن این که بانک اطلاعات و مسکن کشور تقویت شده و تعداد واحدهای مسکونی کاملاً مشخص و سیستمی می شود و از این طریق اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی به سهولت و سریعتر انجام خواهد شد.

غیبی پور در این رابطه توضیح می‌دهد: «مهمترین فایده ای که ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم دارد شناسایی و تکمیل بانک اطلاعات املاک است که می تواند علاوه بر سهولت کار ماموران مالیاتی، مقدمات کافی برای اتخاذ یک قضاوت و تصمیم عادلانه را فراهم کند در غیر این صورت سرگردانی مردم و اعتراض مردم را به دنبال دارد. البته در حال حاضر نواقص و کاستی هایی در ساختار داده های اطلاعاتی املاک در کشور وجود دارد و با این که سامانه ثبت املاک راه اندازی شد ولی فراگیری و اجرایی شدن کامل آن سخت و زمانبر است. برخی از مردم برای فروش یا اجاره ملک عجله دارند یا اینکه خیلی از خانه ها با مشکل مالکیتی  مواجه هستند که باید سریعتر حل و فصل شود. بنابراین وقتی سیستم اطلاعاتی کامل نباشد علاوه بر نارضایتی مردم، باعث خارج شدن قانون خوب و عدالت محور از مسیر اجرا خارج شد.» 

این کارشناس اقتصادی معتقد است؛ «اولین اقدام برای اصلاح ماده 54 مکرر مالیاتی تقویت زیرساخت ها و ظرفیت های اجرایی است. برای این منظور ابتدا باید این طرح را در یکی از نقاط کشور به صورت آزمایشی اجرا کنیم تا از این طریق نقاط ضعف آن شناسایی و برطرف شود و بعد از آن با اطمینان این قانون را در کل کشور به اجرا در بیاوریم. اطلاعات ناقص می تواند کار را با مشکل مواجه کند و همانند قوانینی خواهد شد که در این چند سال پس از تصویب شدن در عمل با مشکل مواجه شدند. البته دو بحث در این خصوص مطرح است یکی تکمیل بانک اطلاعاتی است که توسط وزارت مسکن و شهرسازی با کمک سایر نهادهای ذینفع آماده شده و دوم برنامه هایی است که در مسیر اجرا قرار می گیرند و باید از کارآیی درست آنها مطمئن شویم. خوشبختانه اکنون امکانات و زیر ساخت های لازم با توجه به فراگیری سایت ها و شبکه های اینترنتی فراهم است بنابراین باید از همه ظرفیت ها ی لازم برای پیشبرد طرح بهرمند شویم.»

یکی از منابع مهم درآمد دولت‌ها، مالیاتی ناشی از درآمدهای مستقیم  است. دولت‌ها با دریافت مالیات به صورت مستمر می‌توانند خدمات ضروری برای جامعه را با ثبات و برنامه ریزی مناسب ارائه دهند. در همین خصوص وزارت امور اقتصادی و دارایی سال 98 پیشنهاد اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را در سه محور ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، اجرای سیستم مالیاتی بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و برقراری مالیات بر دارایی (شامل مالیات بر عایدی املاک، معاملات سالانه املاک و مالیات سالانه خودرو) ارائه نموده است. محورهای اصلی پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در یک برنامه رادیویی به بحث و بررسی گذاشته شد. طی این برنامه عنوان شد هدف دولت در ارائه این لایحه، در بلندمدت ترسیم شده و سازمان مالیات برای افزایش درآمدهای مالیاتی و جبران کسری بودجه در کوتاه‌مدت، برنامه‌های دیگری نظیر مقابله با فرار مالیاتی و وصول معوقات و بدهی‌های مالیاتی را دارد.

سیاوش غیبی پور اما نظر دیگری دارد: «مسیری که ما اکنون در پیش گرفتیم مالیات بر درآمد مستقیم نیست بلکه یک نگاه سرمایه ای است که مالیات بر ثروت و سرمایه و یک نوع جریمه محسوب می شود. البته به لحاظ قانونی تعریف این مسئله مشکل است زیرا جرایم شرایط خاصی دارند. در بعضی کشورها تاثیر آنها را روی شاخص های اقتصادی دیگر هم در نظر می گیرند. برای مثال انتظار داریم مالیات بخشی از تورم حوزه مسکن از این طریق مهار شود ولی این خواسته تنها وقتی حاصل می شود که همه اطلاعات خانه های کشور شفاف باشد و همه از بستر قانونی و با نظارت مستقیم یا غیرمستقیم دولت خرید و فروش کنند. در این صورت کسی نمی تواند خانه را احتکار کند یا در انحصار خود داشته باشد. از طرف دیگر وقتی عرضه زیاد باشد طبق منطق اقتصادی قیمت اجاره و فروش مسکن متعادل می شود.»

ختم کلام اینکه با توجه به نواقص و مشکلات مطرح شده و در شرایط فعلی کشور، در سال های اولیه اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی نباید به دنبال کسب درآمدهای زیاد و کنترل نوسانات این حوزه باشیم چون اطلاعات ملکی کامل در اختیار نداریم و با ضعف های قانونی در اجرا مواجه هستیم. بنابراین در مراحل ابتدایی اجرای قانون باید مشکلات احتمالی را شناسایی کنیم و برای اصلاح آنها آماده باشیم. اما می توان انتظار داشت در بلندمدت که همه کارها در مسیر درست قرار گرفت شاهد اثرات مثبت آن در تعادل بخشی و کنترل آشفته بازار مسکن در کشور بخصوص در کلانشهرها باشیم. 

اخذ مالیات از خانه های خالی با توجه به مفاد مطرح شده در آن قابل تحسین است ولی ابتدا باید در قالب درست و عملیاتی شده پیش برود به نحوی که همه به این باور برسند که در راستای اصلاح اقتصاد مسکن و رفاه عمومی خواهد بود در این صورت مردم برای اجرای کامل قانون با دولت همراه می شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۵۵۰۸۰۰:۰۶:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
دو روز دیگه از نفس کشیدن مردم هم مالیات میگیرید. فقط برای پر کردن جیب دولت
ناشناس۱۵۴۵۶۳۲۰۷:۵۹:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اقتصاد سالم و رقابتی تنها با مالیات 30 درصدی هوشمند سازی و شفافیت محقق می شود. افرادی که آرزوی نظم و رفاه غربی و شرقی را دارند مسیر دیگری وجود ندارد.
ناشناس۱۵۴۵۷۶۵۰۹:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
در کشورهایی که مالیات سنگین از مردم می گیرند مردم تعیین میکنند مالیات صرف چه چیزی بشود!
ناشناس۱۵۴۵۸۱۵۱۰:۱۷:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
صرف چه چیزی بشود؟ یک ابزارهای کنترل قیمت مالیات بر عایدی سرمایه است و کاری هم به این ندارد که صرف چه چیزی بشود چون جلوی قیمت سازی کاذب و دلالی را می گیرد و شما اگر تورم پایین می خواهید باید این را اعمال کنند وگرنه تورمتان همیشه بالای 10 درصد خواهد بود
ناشناس۱۵۴۷۴۶۹۱۶:۲۸:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
تا زمانی که خرید و فروش املاک در دست بنگاه ها باشد و سود آنها درصدی از معامله باشد هیچگاه توقع تعادل قیمتها را نداشته باشید اگر چندین برابر فعلی خانه خالی داشته باشیم اول مالیات دوم کوتاه کردن دست بنگاه ها و دلال ها باید سیستم بطور کامل تغییر کند .
ناشناس۱۵۴۹۷۴۶۱۵:۰۵:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۵
این مدل مالیات ها بنا بر نگرفتن است. یعنی تا شخصی این فعال را انجام ندهد مالیاتی شاملش نمی شود
علی۱۵۴۵۸۱۲۱۰:۱۵:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
یکی دیگر از خیانتهای این دولت و آخوندی که باعث انفجار مکرر قیمت مسکن شد این بود که سامانه ثبت معاملات مسکن که دولت قبل راه اندازی کرد را لغو کرد تا معاملات نورچشمیها و ژن خوبها مخفی بماند
ناشناس۱۵۴۶۰۱۴۱۲:۰۴:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اقازادها از مالیات معاف هستند این مالیات ها برای مردم عادی پس جوک نگید !
ناشناس۱۵۴۶۰۵۸۱۲:۲۵:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
علی هم همینو گفت
ناشناس۱۵۴۵۶۶۹۰۸:۳۵:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
پس فردا ، کیلومتر سنج به پای مردم میبندن و بر اساس میزان تردد عوارض و مالیات کسر میکنن .
ناشناس۱۵۴۵۹۵۸۱۱:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
دقیقا برنامه این جماعت همینه
ناشناس۱۵۴۶۵۱۶۱۷:۳۴:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
کنتور بینی وچشم وگوش هم هست درضمن پول نفت را ..
ناشناس۱۵۴۵۸۸۳۱۰:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مالیات بر خانه خالی،مالیات از درآمد نداشته است! و غیر شرعی و غیر قانونی است.
امیر۱۵۴۶۳۵۲۱۵:۱۷:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
وقتی نفس کشیدن مردم دست یک عده دلال و سرمایه دار باشد که انرا گروگان بگیرند و قیمت هر نفس را افسار گسیخته بالا ببرند تا اکثر مردم و جوانان با تنگی نفس روبرو بشن باید قانون جلوی دلال و سرمایه گذار بی انصاف را بگیرد
بحث بحث احتکار کلان مسکن است و محتکر هم مجرم است۱۵۴۶۴۱۲۱۶:۰۹:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
آقا چرا هیچکس نه نویسنده محترم و نه قانونگذار محترم و نه برخی از کارشناسان محترم موضوع را دقیق درک نکرده اند.بر اساس آمار بیش از 2 میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد لذا احتکار کلان واحدهای مسکونی مطرح باید باشد نه کسی که مثلا 2 تا خانه دارد بعضی بیش از 1000 واحد مسکونی را خالی گذاشته اند برای ضربه زدن به مردم. این محتکر است و مجرم است و شناسایی آن هم خصوصا برای ارگانهای اطلاعاتی و انتظامی بسیار ساده است و نیاز به این همه پیچیدگی ندارد. چطوری کسی که 100 تا خودرو را احتکار میکنه میشه پیداش کرد ولی کسی که 1000 واحد مسکونی را احتکار کرده نمیشه! ضمنا اگر کسی مجرم باشد ازش مالیات نمیگیرن بلکه مجازاتش میکنند. و ....
ناشناس۱۵۵۰۱۹۳۰۰:۴۶:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۶
مردم به زحمت صاحب یک خانه می شوند. حالا که از یک عده سرمایه دار فرصت طلب که خانه های خالی را احتکار می کنند مالیات گرفته می شود، فرصتی است که 2 و نیم میلیون خانه خالی برای فروش یا اجاره عرضه شوند.
ناشناس۱۵۴۵۵۱۱۰۰:۰۹:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
طرحی برای ضربه زدن به صنعت ساختمان .با کم شدن ساخت و ساز بزودی قیمت ها بیشتر میشه نه کمتر ! ..
ناشناس۱۵۴۵۶۵۸۰۸:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
من یه خونه خالی دارم توی دهاتای گیلان . فقط یه قورباغه توشه مالیات بهش تعلق میگیره یا خیر ؟
ناشناس۱۵۴۵۹۰۳۱۱:۰۰:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
به قورباغه ها بله
ناشناس۱۵۴۵۹۳۳۱۱:۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
نه داداش هزاران نهاد دولتی معاف از مالیات هست فقط میخوان از خونه های 60 متری مردم مالیات دریافت کنند !
ناشناس۱۵۴۵۹۱۶۱۱:۰۵:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
شما اول برو علم اقتصاد را یاد بگیر بعد بیا در این موقعیت زمانی که خانه به ان صورت ساخته نمی شود را به این طرح وصل کن!
ناشناس۱۵۴۵۵۱۲۰۰:۱۵:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
تمام این مالیات رو در آخر فروشنده از خریدار و مستاجر دریافت می‌کنه !
ناشناس۱۵۴۵۶۰۴۰۶:۵۶:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
واقعاً همینه. کی در طول تاریخ یک تصمیمی به نفع مردم گرفته شده که دفعه دوم باشه.
ناشناس۱۵۴۵۶۱۰۰۷:۰۷:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
دقیقا
سعید۱۵۴۵۷۴۱۰۹:۴۰:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مالیات بر خونه خالی! کدوم مستاجر وجود داره که ازش مالیات بگیرن؟!!!
ناشناس۱۵۴۵۸۳۲۱۰:۲۷:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
وقتی اجاره خونت بیشتر شد متوجه میشی !
ناشناس۱۵۴۵۹۵۰۱۱:۲۰:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
صاحب خونه نشسته که وقتی خونش خالی موند و مستاجر پیدا نکرد مالیات بده ! اجاره رو بیشتر میکنه برای اطمینان ! حالا با توهم خود خوش باشید
ناشناس۱۵۴۵۹۵۴۱۱:۲۱:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
فکر کن نرخ اجاره را بالا ببرند ولی مستاجران توان پرداخت ان را نداشته باشند ان وقت خانه می ماند دستش و با مالیات سنگین تر اره داداش این جوریاست که مجبور می شود به هر قیمتی اجاره بدهد تا دستش باد نکند که مالیات بدهد
ناشناس۱۵۴۶۰۰۰۱۱:۵۱:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مستاجر الکی پیدا کردن زیاد سخت نیست ! چقدر شماها دل خوش هستید ! فقط کار یک عده میشه فروش کد ملی و اجاره خونه ! ادم بیکار سن بالا هم کم نداریم !
ناشناس۱۵۴۶۰۶۲۱۲:۲۷:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
سیستم را طوری میتوان پیاده کرد که خطا بزند و یا این که اگر بتوانند بکنند تا ابد نمی توانند این طور دور زدن ها را اجرایی کنند و اخرش دستشان رو می شود در ثانیه یک درصد کمی این کارها می کنند و اکثرا رعایت خواهد کرد
ناشناس۱۵۴۵۸۲۴۱۰:۲۲:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
شما کلا عرضه و تقاضا را به چالش کشیدی!!!!!! عزیزم وقتی مالیات از این ها دریافت شود و بخواهند قیمت را بالا ببرند تا جبران شود تقاضایی نیست برای ان قیمت بالا چون توانی برای ان اجاره وجود ندارد و ان صاحب خانه هم برای این که مجبور نشود مالیات دوباره بپردازد قیمت را می اورد پایین
ناشناس۱۵۴۵۵۳۷۰۰:۴۶:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
برای جلوگیری از سفته بازی در مسکن.باید هر خانواده یک مسکن داشته باشد.و با اصلاح در مورد بعضی افراد
ناشناس۱۵۴۵۹۴۳۱۱:۱۷:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
کشوری کمونیستی نیست
ناشناس۱۵۴۵۹۶۴۱۱:۲۵:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مردم مالیات بدهند که خرج آقازادهای شما بشه ؟؟؟
ناشناس۱۵۴۶۵۹۰۱۸:۴۱:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
آقا چرا هیچکس نه نویسنده محترم و نه قانونگذار محترم و نه برخی از کارشناسان محترم موضوع را دقیق درک نکرده اند.بر اساس آمار بیش از 2 میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد لذا احتکار کلان واحدهای مسکونی مطرح باید باشد نه کسی که مثلا 2 تا خانه دارد بعضی بیش از 1000 واحد مسکونی را خالی گذاشته اند برای ضربه زدن به مردم. این محتکر است و مجرم است و شناسایی آن هم خصوصا برای ارگانهای اطلاعاتی و انتظامی بسیار ساده است و نیاز به این همه پیچیدگی ندارد. چطوری کسی که 100 تا خودرو را احتکار میکنه میشه پیداش کرد ولی کسی که 1000 واحد مسکونی را احتکار کرده نمیشه! ضمنا اگر کسی مجرم باشد ازش مالیات نمیگیرن بلکه مجازاتش میکنند. و ..
ناشناس۱۵۴۵۵۳۹۰۰:۴۸:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
شما که تن به تحریم دادید و مذاکره نمی کنید دستکم قوانینی وضع کنید که با شرایط .. نا امید کننده امروز بخواند و در اجرا هم فقط نمایش اجرا نکنید ، هر خانواده فقط بتواند یک خانه داشته باشد ، فقط یک ماشین داشته باشد ، فقط یک ویلای متعارف داشته باشد ، ما بقی مصادره شود حتی شده برای دوره ای که تحریم هستیم و پس از آن عودت داده شود ، از ثروتمندان حساب کشی شود که این ثروت عظیم عجیب را از کجا آورده اند ، هر کس هم که باشد استثناء قائل نشوید ، اگر این تحریم را با شعب ابی طالب مقایسه می کنید همانند آن دوران رفتار کنید ، به عدالت الهی سوگند هر لحظه در حال اجحاف در حق قشر ضعیف و جوانان نا امید این سرزمین هستید ،..،.. به خود بیایید حضرات بی مسئولیت
ناشناس۱۵۴۵۸۳۳۱۰:۲۸:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
نیازی به مصادره نیست و فقط هر کس در طول یک سال بیش از یک خودرو یا خانه خرید و فروش کند و یا سکه هم و طلا هم همین طور باید تا 100 درصد ارزش معامله مالیات بدهند خود به خود دلال ها در این بازار ها کنار می روند و به کالای مصرفی تبدیل می شود و تورم هم تک رقمی می شود کاری که بیشتر کشورهای دنیا دارند می کنند و تورم انها 3 درصد است
ناشناس۱۵۴۶۰۲۳۱۲:۱۰:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
با این تورمی که شما با افزایش قیمت دلار ایجاد کردید تنها راه حفظ پول خرید دلار سکه مسکن .
ناشناس۱۵۴۶۰۳۶۱۲:۲۱:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
تورم وقتی تک رقمی میشه که دلار بالا نره !
ناشناس۱۵۴۶۲۱۹۱۴:۰۶:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
دلار وقتی بالا نمی رود که تورم تک رقمی و زیر5 درصد باشد نه این که اقتصاد را بر اساس یک جنس کالا مانند دلار بسنجید!
ناشناس۱۵۴۶۳۰۷۱۴:۵۷:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
وقتی فروش نفت صفر و صادرات به خاطر کرونا قطع شده و ورود دلار چمدانی هست و سیستم بانکی دلار کشور قطع هر روز دلار گران تر میشه
ناشناس۱۵۴۶۴۷۱۱۶:۵۹:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
کشور امریکا تراز تجاری منفی دارد یعنی واردات آنها بیشتر از صادرات است ولی تورم آنها زیر 3 درصد است یا انگلیس هم همین طور
ناشناس۱۵۴۷۰۶۳۰۹:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
تورم وقتی کم بشود که دولت هزینه هایش را پایین بیاورد و به نهادهای غیرمولد مانع تولید و زندگی مردم بوجه نجومی ندهد
رضا۱۵۴۵۸۳۸۱۰:۳۱:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
برادر لنین و استالین مرده اند دنبال میراثشان نباش.توی ایران یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربع زمین وجود داره برو برای خودت خونه بساز
عدالت به معنای واقعی اینست؟!۱۵۴۶۶۰۱۱۸:۴۹:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مثلا یکی در باستی هیلز لواسان کاخ بخره! یک بنده خدا هم نزدیک دریاچه نمک قم هم نگذارن چادر بزنه!
رضا۱۵۴۷۰۶۴۰۹:۴۸:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۳
هر کی در حد لیاقت و عرضه اش بلاخره اون باستی هیلزی که از کره مریخ نیومده خودش یا باباش عرضه داشتن حتی اگر رانت خوار باشند
ملت۱۵۴۵۸۵۱۱۰:۳۶:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
این کارها برای روز قیامت هست امیدی به این دنیا نداشته باشید
شهروند۱۵۴۵۵۵۳۰۱:۲۷:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
در هیچ کشور غربی در عصر کنونی، ملک خالی به مصادره دولت در نمی آید. پس مالکیت و سند مالکیت چه نقشی دارد؟ در بسیاری از کشورها، مالیات روی خانه ای که محل درآمدزایی است دریافت می شود، وگرنه مردم قرار است طبق انتخاب خود ملکی را به تملک در آورند و بنا به ضرورت یا انتخاب آن را خالی نگه دارند و یا ملک دیگری را تهیه یا اجاره کنند. مگر در دنیای مدرن مردم را می شود به متعلقاتشان محدود و در آن محصور نمود؟
ناشناس۱۵۴۵۹۲۳۱۱:۰۷:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
همان کشورهای مورد نظر شما اگر کسی در یک سال چندین خانه را بخرد یا بفروشد و یا همین طور خانه را خالی نگه دارد و یا این که چند خانه داشته باشد مشمول مالیات است و باید انرا بپردازد
ناشناس۱۵۴۵۵۶۳۰۲:۱۰:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
همه اش هم از تعریف شروع می‌شود که ای ملت شروع کردیم آفرین. مثل طرح ..هدفمند کردن یارانه ها، اولین قشری که ضرر کرد همونها بودند که موافق طرح بودند. بعد ها همون قشر به مخالفین پیوستند اما از آنجا که دولت درآمد این طرح زیر دهنش مزه کرده، از اجراش عقب نشینی نکرد و نمی کند. حالا که می‌خواهند مالیات بگیرند اولش مستاجر کف و سوت میزنه، یک چند مدت بعد وقتی آواره بیابان شدند، اونوقت به مخالفین طرح می پیوندند در حالیکه کار از کار گذشته و این درآمد زیر دهن دولت مزه کرده و ازش عقب نشینی نمی کند و مستاجر می‌ماند و تا الی الابد خانه دار شدن رو هم از دست می‌دهد. و شاید خانه ای بدست آورد موقعی که راهی دیار حق شود.
ناشناس۱۵۴۵۵۷۷۰۴:۱۵:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مسکن فقط وقتی ارزان میشه که دلار بیاد پایین با مالیات چیزی ارزون نمیشه
ناشناس۱۵۴۵۸۳۷۱۰:۳۱:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
از کی تا حالا مسکن با دلار سنجیده می شود؟ در کشورهای دنیا در یک سال مثلا استرالیا و یا انگلیس دلار در ان کشور بیش از 40 درصد بالا می رود و قیمت کالاها از جمله خانه همان قیمت قبلی است
ناشناس۱۵۴۵۹۸۶۱۱:۴۳:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
قیمت مسکن دقیقا با دلار بالا پایین میشه سواد اقتصادی خودت رو بیشتر کنی متوجه میشی !
ناشناس۱۵۴۶۰۱۹۱۲:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
معلوم است کاسب هستی و کارهایت را با دلار می سنجی ان وقت پروفسور ان چند سالی که حقوق و دستمزدهایت بالا می رفت و تورم داشتید و هر سال قیمت ها گران تر می شد ولی چرا دلار همان 3700 تومان می بود ؟عزیزم اول برو علم اقتصاد یاد بگیر و هر چیزی را به هم گره نزنی!
ناشناس۱۵۴۶۱۱۲۱۲:۴۹:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
قیمت مسکن قبلا با تاخیر با دلار جا به جا میشد الان سریع ! فکر نکن خیلی بلدی ! متوسط قیمت مسکن هم 1000 دلار برای هر متر . البته بین 1000 تا 1700 دلار در نوسان !
ناشناس۱۵۴۶۲۱۲۱۴:۰۲:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
هنوز نمیدونی سرکوب بخشی از قیمت ها در سال ها را فقط در دلار می بینی بهتر از این نمی شود جناب با تاخیر در ضمن یکبار دیگر جهت یاد اوری شما در اقتصاد های ارزی شناور قیمت ارزها در یکسال تا 40 درصد بالا می رود ولی خبری از اقزایش خانه
ناشناس۱۵۴۶۲۵۰۱۴:۲۹:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
قیمت بنزین را هم با خاطر قیمت دلار بالا نمی بردن؟!!!!یا به خاطر ریختن پول مفت نفت به اقتصاد که سرکوب کنند بخشی از ان را؟ عزیزم دلار یک بخشی مهمی از اقتصاد است و نه عامل اصلی یک اقتصاد کلان!
ناشناس۱۵۴۶۳۰۹۱۴:۵۸:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اقتصاد ایران نفتی و با تحریم قیمت دلار بالا میره
ناشناس۱۵۴۵۵۸۷۰۴:۵۹:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
موضوع جدید برای مردم . سرگرم کردن یک روز یارانه یک روز کمک کرونا ! یک روز سهام عدالت ..
ناشناس۱۵۴۵۶۰۲۰۶:۴۴:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
در کامنتهای بالا نگرانی محتکران مسکن به وضوح دیده میشه.دولت باید با قاطعیت و شدت تمام مالیات بر خانه های خالی رو اجرایی کنه تا دست زالوصفتان از این عرصه کوتاه بشه.البته کار دشواریه و چه بسا خیلی از افراد و .. .. در این بین متضرر بشن.
ناشناس۱۵۴۵۸۴۱۱۰:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
امثال تو حقشنو زیر بار گرانی له شوند چون بیسواد هستید حالا وقتی اجاره خونه و قیمت مسکن گران تر شد خواهی دید که کم شدن تولید مسکن چه بلای بر سرت میاره !
ناشناس۱۵۴۵۹۸۷۱۱:۴۳:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
جناب بی سواد همیشه خانه گران می شود ولی وقتی مالیات گرفته شود جلوی افزایش بی خودی تر ان را می گیرد
ناشناس۱۵۴۵۹۹۷۱۱:۴۹:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
نگرانی تو‌ درک میکنم محتکر مسکن گرامی! ولی این رو بدون اگه مالیات با روش درست از شماها گرفته بشه مسکن به شدت ارزان خواهد شد.تنها شانس شما بی لیاقتی دولتها و همراهی اونها با محتکرانه چون خودشون هم در این گرانی ذی نفعند.امثال شما در کشورهای متمدن هیچ جایی ندارید.
ناشناس۱۵۴۶۰۴۵۱۲:۲۳:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
به همین خیال باشید که مسکن ارزان بشه :)) وقتی خواستی خونه بخری طرف یک فاکتور گذاشت جلو شما که این قیمت خونه میشه اینقدر هم مالیات دادم تا حالا برو بریز به حساب متوجه میشی :))
ناشناس۱۵۴۶۱۳۸۱۳:۱۵:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اونوقت باید بازم بطور تصاعدی مالیات بدی محتکر عزیز! چون کسی با این شرایط مسکن احتکار شده ات رو ازت نمیخره:))
ناشناس۱۵۴۵۹۴۴۱۱:۱۸:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
خنده دارش در این نظرات این است که می خواهند مانند کشورهای دیگر تورم و گرانی کم باشد ولی نمی خواهند مالیات بدهند کاری که همان کشورها انجام دادن تا تورم کمی داشته باشند
ناشناس۱۵۴۵۹۹۵۱۱:۴۸:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
تورم و گرانی ربطی به مالیات ندارن با سواد جان ! تورم وقتی کم میشه که دلار نجومی بالا نره
ناشناس۱۵۴۶۰۱۱۱۲:۰۲:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
با سواد جان گرانی دلار یک جز کوچکی از تورم است و نه اصل تورم در یک کشور!حالا چرا تورم دارید به خاطر پول های بدون پشتوانه است و پول بدون پشتوانه هم همه کشورها درست می کنند ولی انها با مالیات ان رابه تولید می برند بر خلاف کشور شما دوست با سواد من!
ناشناس۱۵۴۵۶۱۲۰۷:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
قیمت مسکن انفجاری بالا میرود علی برکت آقایون
ناشناس۱۵۴۵۶۲۸۰۷:۵۱:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
در کشورهای پیشرفته هم مالیات میگیرند ولی مردم آن مالیات را به رضایت پرداخت میکنند چرا که در مقابل آن خدمات درمانی رایگان ، تحصیل رایگان ،خدمات شهری مناسب و انواع امکانات را دریافت میکنند. ولی در کشورما چی ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۴۵۶۳۳۰۷:۵۹:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
باید از مالیات دریافتی بر خانه های خالی در کلانشهرها برای توسعه زیرساخت ها و بهبود امکانات رفاهی در شهرک های اقماری استفاده شود.
ناشناس۱۵۴۵۶۳۶۰۸:۰۲:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اول باید از اتاق های خالی ۶۰ متری خانه هزار متری روحانی روحانی مالیات اخذ شود بعدا از خانه ۵۰ متری ؛ ۶۰ متری مردم
ناشناس۱۵۴۵۹۱۸۱۱:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
از خانه 4000 متری خیلی ها باید مالیات دریافت شود که معاف ازمالیات هستند اما دنبال گرفتن مالیات از مردمی هستند که یک واحد 50 متری برای اجاره دارند !!!
ناشناس۱۵۴۵۶۴۷۰۸:۱۸:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چرا دروغ میبافید؟ کدام کشور خارجی برای خالی ماندن خانه مالیات اضافه می‌گیرد؟! فکر میکنید مردم از خارج خبر ندارند
ناشناس۱۵۴۵۸۱۴۱۰:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
خدمت دوست عزیز! اسپانیا - روزانه ۹ یورو جریمه - سال دوم ۱۲ یورو در روز کانادا - جریمه ۱۰ هزار دلاری برای هر روز آمریکا - ۱۰درصد ارزش ملک فرانسه - ۲۵ درصد کل اجاره اسکاتلند - افزایش ۱۰۰ درصدی مالیات . . .
ناشناس۱۵۴۶۰۰۳۱۱:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
شما تو اینترنت سرچ کن تا قیمت هم داده مشخص شود تازه در غرب هر هزینه ای برای ساخت و ساز میکنی میتوانی از مالیات درامد کم کنی خجالت اوره این دروغ ها که این افراد میدهند
ناشناس۱۵۴۶۰۸۸۱۲:۳۷:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چقدر تو باهوشی!!! مالیات برای تولید اعم از خانه بگیر تا کالای صنعتی و کشاورزی تقریبا کم است در این کشورها ولی مالیات گرفتن برای کارهای دلالی و احتکار از خانه بگیر تا ماشین و ... بیشترین رقم را می گیرند حتی تا 100 درصد ارزش ان جنس
ناشناس۱۵۴۶۰۹۹۱۲:۴۰:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
به جای پرخاش با عدد و رقم صحبت کنید.
ناشناس۱۵۴۶۲۲۲۱۴:۱۰:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مالیات و سود بانکی برای کار تولید در ان کشورها کم است ولی برای کارهای کاذب و دلالی در بخش همین خانه و ماشین خیلی مبالغ بالا مالیات می گیرند و این دو با هم فرق دارد
ناشناس۱۵۴۶۴۲۵۱۶:۱۹:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
در کشورهای دارای حکومت لیبرال دموکراسی و به طور مشخص در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی قوانین مشخصی در این خصوص تدوین کرده و با جدیت دنبال می کنند. دوستی تعریف می کرد در کشور هلند افزایش اجاره بها و انتقال مستاجر بدون رضایت وی حتی در زمانی که مدت اجاره به سر آمده باشد ممکن نیست.
ناشناس۱۵۴۵۶۶۴۰۸:۳۲:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
يعني تنها راهكار باقيمانده براي خالي كردن جيب مردم اينه كه هر كس يك الي دو سال يا حتي بيشتر مجبور شد به هر دليل انساني يا غير انساني مانند پيري، مسافرت، مريضي، پرستاري، اختلافات ورثه اي و .. خانه اش را نيمه خالي بگذارد مردم را به جانشان بندازيم كه يك خانه خالي پيدا كرديم و به نام مردم و به كام دولت بلاي جانشان بشويم. ؟ اول مقاله مي گه مالكان يعني همان بساز بفروش ها كه فرض كاملا غلطي است. اگر ماليات از خانه خالي به عنوان ماليات از كالاي سرمايه بساز بفروش ها است كه اين طرح مانعي ندارد ولي اگر ماليات از خانه خالي از كساني است كه دو سكونتگاه دارند و فرعي و اصلي اش را نمي توان به سهولت تعيين كرد آن وقت مانع دارد. اتفاقا همه جاي دنيا افرادي هستند كه خانه خود را يك الي دو سال ول مي كنند و براي مثال مي روند خانه مادر و پدر و يا مسافرت و .. لطفا حساب خانه هاي ول شده مردم بخاطر مشكلات را از خانه هاي خالي مشتي طمعكار اول به درستي جدا كنيد و بعد اين طرح را اين قدر بوق و كرنا كنيد كه مردم احساس مي كنند اوني كه سرمايه داره بلده چه جوري در بره، پس باز مي ماند اخذ ماليات از مشتي مردم پر مشكل و بي دفاع. بنابر اين بهتره اين طرح حداقل به وجود يك سكونتگاه فردي و يك سكونتگاه مشترك براي كليه افراد بزرگسال احترام قايل شود تا اساس خانواده ها بيش از این ازبين نرود و مشكلات مردم را پيچيده تر از قبل نكند آن وقت هر چه ماند قبول آن را به عنوان كالاي سرمايه اي در نظر بگيرد و ماليات از آنها بگيريد
ناشناس۱۵۴۵۶۶۷۰۸:۳۴:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
دارند گرانی را با دست خود ایجاد میکنند 90 درصد اقتصاد دولتی است و خود دولت بزرگترین تولید نقدینگی و گرانی می باشد
ناشناس۱۵۴۵۸۴۹۱۰:۳۴:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
همه کشور ها و دولت ها نقدینگی را افزایش می دهند ولی همان دولت ها این نقدینگی را به کار می بندن و نه ازاد بگذارند به کار سفته بازی و ان ابزار هم مالیات است
ناشناس۱۵۴۵۶۸۲۰۸:۵۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
پنجاه درصد از کسانی که مالیات نمیدن ارگانهاو سازمانهایی هستند که بودجه دولت رومیگیرن ویک ریال مالیات نمیدهند هرچی هم خانه خالی هست مربوط به بانکها هست که درتصرفشون هست.
ناشناس۱۵۴۵۹۲۴۱۱:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
بنیاد مستضعفان(!) با درامد میلیاردی معاف از مالیات ! خانه 60 متری مردم مشمول عدالت مالیاتی آقایان شده !!!
ناشناس۱۵۴۵۹۹۴۱۱:۴۶:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
وقتی ادم سیاسی کار باشی و دهن بین رسانه های معاند بهتر از این نمیتوانی از این بنیاد حرف بزنی اطلاعاتت را بروز کن و بعد بیا علیه انها بحرف
ناشناس۱۵۴۵۷۴۵۰۹:۴۵:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
بنده اگر آپارتمان متعلق به خود را داشته باشم اما ترجیح بدهم اکثر اوقاتم را با والدینم بگذارنم، مالک یک آپارتمان "خالی" محسوب میشوم؟ حداقل چند شب در سال باید در آن بخوابم تا "خالی" محسوب نشود؟ اگر بصورت شبانه روزی شیر آب را باز و چند چراغ را روشن بگذارم، مصرف آب و برق گواه بر خالی نبودن خانه خواهد بود؟
ناشناس۱۵۴۵۸۷۴۱۰:۴۵:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
شما اگه یک خانه به نام خودتون داشته باشید اگه صد سال هم در اون زندگی نکنید خانه خالی محسوب نمیشه.
ناشناس۱۵۴۵۹۵۶۱۱:۲۲:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اینها خودشون کلا معاف از مالیات هستن میخوان از واحد های کوچک مردم مالیات بگیرن !!!
ناشناس۱۵۴۵۷۵۹۰۹:۵۱:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
در کانادا و بسیاری کشورهای پیشرفته از خانه خالی مالیات می گیرند. در ضمن فقط خانه اولی ها مالیات عادی می پردازند ، یعنی اگر شما در طول دوسال بعد یک خانه دیگر خرید و فروش کنید مالیات آن دو برابر می شود.
ناشناس۱۵۴۵۸۴۸۱۰:۳۴:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چرا مهمل میگی من هم در کانادا هستم و چنین چیزی وجود ندارد فقط مالیات خرید و فروش چه یک اپارتمان داشته باشی چه صدتا
خیر خواه۱۵۴۸۰۴۶۱۱:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۴
مگه ما عین کانادایی ها زندگی میکنیم و دولت ما مثل دولت کانادا است الان شروع میشود راه های تقلب ابتکاری در اجرای قانون..
ناشناس۱۵۴۵۷۶۱۰۹:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اولا در هیجا بر خانه خالی مالیات نمیگیرن‌بر عایدی سرمایه میگیرن دلیلشم اینه که رشد ملک به واسطه کار پول هست نه تورم اینجا افراد ملک میخرن که در مقابل تورم پولشون را حفظ کنن ، تورم را کنترل کنید بعد مالیات بر عایدی سرمایه بگیرید . دوما دلیل اینکه کسی ملکشو اجاره نمیده قوانین بد مالک مستاجر هست شما اگه ملکتو اجاره بدی و مستاجر اجاره نده یا ملک را داغون کنه باید ۶ ماه بیوفتی تو دادگاه تا بتونی حقت را بگیری این قوانین هم اصلاح کنید تا همه ملکشون‌ را اجاره بدن و الا مالک هم دلش نمی خواد ملکش خالی باشه
ناشناس۱۵۴۶۱۰۳۱۲:۴۰:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
یکی از مفاد مالیات بر عایدی سرمایه همین مالیات بر خانه خالی است که تقریبا در بیشتر کشورها اجرا می شود مانند المان
ناشناس۱۵۴۵۷۷۴۰۹:۵۷:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مالیات بر خانه خالی بسیار لازم و ضروری است اگر درست اجرا شود و دولت به لطایف الحیل جلوی اجرای آن را مثل زمان اخوندی نگیرد... فقط و فقط و فقط بساز بندازها هستند که نگرانند. و الا مردم یک خانه برای سکونت خود حداکثر دارند نه بیشتر و بیشتر هم داشته باشند، خالی نیست...
ک.م۱۵۴۵۸۳۰۱۰:۲۶:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
یک نفر ۲ تا خونه ۵۰ متری داره تو جنوب شهر ، یکی هم ۱۰۰۰ متر ویلا در نیاوران . اولی رو می خوان جریمه کنند اما دومی تشویق میشه که فقط یه سند داره. بنازم به این عدالت.
ناشناس۱۵۴۵۹۷۳۱۱:۲۹:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
دقیقا اینجا ایران !!
ناشناس۱۵۴۵۸۴۷۱۰:۳۴:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
یه مشکل و بدبختی که تو این مملکت داریم اینه که تا یه کاری میخوای کنی هزاران نفر میگن اول زیرساختشو درست کن بعد! این زیر ساخت هرگز درست نمیشه مگر وقتی کارها با قدرت پیش بره. اگر سامانه املاک شکل نگرفته خاطر این بوده که نیازی بهش احساس نمیشده. چون دلیلی نداشتن! اما وقتی یه قانونی پشتش شه و مجبور باشن سامانه رو هم مجبورن درست کنن. والا شصت ساله هیچ ماخذ و مرجعی برای اطلاعات مسکن بصورت جامع وجود نداره. هر دستگاهیم مال خودش یه دفتر دستک داره واسه اسناد. اما قوانین جدید باید باعث بشن که تحول ایجاد بشه و کل مایملک مردم و نهادها و.. اطلاعاتش جمع بشه تا مشخص بشه چی به چیه. امروز شکر خدا فعلا عزم جدی درست شده برای پیگیری این ماجرا. از صمیم قلبم آرزو میکنم این جدیت دنبال بشه و مسوولان مثل باقی کارها شل نشن در این مورد. بخصوص رسانه ها هم موظفن این قضیه رو به جد دنبال کنن.
ناشناس۱۵۴۵۸۶۴۱۰:۴۲:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
ظاهرا محتکران مسکن از تصمیم دولت در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه بسیار ناراحتند ان شاالله که این روند حتما عملی شود و فشار از روی اکثر مردم جامعه برداشته شود
ناشناس۱۵۴۵۸۸۱۱۰:۴۷:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مقصر وضع موجود مسکن دولت و سیستم تورم زای کشور است که مردم را برای حفظ ارزش دارایی مجبور به خرید ملک، خودرو، ارز و .....مازاد بر نیاز میکند وحالا مثل اینکه آنها مقصرند که باید جریمه بپردازند. ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده سرمایه منطقی است اول بیایند عوارض های معوقه خودرو و شهری که شاید سالها افراد نپرداخته اند و مشخص هستند وصول کنند و بعد برای مشکل اجاره نرخ بگذارند و گرنه قوانین افراط گرایانه همیشه ضرر بیشتری دارند.
اسمال۱۵۴۵۹۱۵۱۱:۰۵:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
سلام تقریبا در تمام گزارشاتی که در این باره در سایتها هست هیچ توضیحی ندیدم - لااقل من - که از نظر قانونی تعریف خانه خالی چیست و چه خانه ای مشمول این قانون است. مثلا دوستی دارم که آپارتمانی در تهران دارد و همزمان در مشهد هم آپارتمان کوچک یک خوابه که سالی یکی دو بار برای زیارت امام رضا علیه السلام آنجا می رود. آیا خانه مشهد او مشمول این قانون است؟ یا هم ایشان آلونکی هم در دماوند دارند که گاهی برای فرار از گرما تابستانها به آنجا می روند. خواهش می کنم مقاله ای هم درمورد تعریف قانونی خانه خالی و چگونگی شناخت آن بنویسید. با تشکر
ناشناس۱۵۴۵۹۳۵۱۱:۱۲:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
دقیقا مثل مالیات بر ارزش افزده این مالیات موقع فروش از خریدار دریافت میشه ! حالا خوشحال باشید !
ناشناس۱۵۴۶۰۰۹۱۲:۰۱:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
خونه 2000 متری تو فرشته مالیات نداره چون برای اقازادهاست ولی دو تا خونه 60 متری داشته باشی باید به اقایان مالیات بدهی ! عدالت مالیاتی !!
ناشناس۱۵۴۶۰۲۰۱۲:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اونی که 100 تا خونه خالی داره راه فرار مالیاتیش رو هم خوب بلد این وسط فقط مردم عادی که دوتا خونه دارن باید به جیب اقایان مالیات بریزند !
ناشناس۱۵۴۶۰۲۹۱۲:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه قراره از 1345 تو ایران اجرایی شه روزنامه های اون موقع رو بخونید انشالله اگه قبول کنن تا 1450 تازه اجرایی بشه
ناشناس۱۵۴۶۰۳۰۱۲:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
کسی که مجموع املاکش زیر 150 متر باید از مالیات معاف بشه مثل قبل مگر نه کسی که 1000 متر خونه داره چرا نباید مالیات بده ؟؟
ناشناس۱۵۴۶۰۷۰۱۲:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
باید از کسانی مالیات بگیرند که سالی 100 بار خرید و فروش میکنند نه کسی که 6 ماه خونش خالی مانده و جمعا دو تا واحد کوچک داره !
ناشناس۱۵۴۶۱۲۳۱۳:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چرا به بساز بفروش ها برای اجاره دادن واحد یک سال زمان داده شده به مردم عادی شش ماه ؟؟؟
ناشناس۱۵۴۶۲۹۵۱۴:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
انبوه سازان کارشان تولید خانه است و فرق دارد با احتکاران
حسن۱۵۴۶۱۶۲۱۳:۳۱:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اولا در دنيا مالياتي به اسم ماليات بر خانه هاي خالي وجود ندارد و فقط ماليات بر فروش و انهم مابه التفات قيمت خريد و زمان فروش و دوما اين طرح بيشتر يك ..تبليغاتيست ،مشكل مسكن اولا و قبل از همه با عرضه و پيشي گرفتن آن بر تقاضا ميسر ميشود و اگر دولت ساخت مسكن را براي كارمندان خود بخوبي انجام دهد و طرحي مثل مسكن مهر را با رفع عيوبش براي مشاغل ازاد اجرايي كند نيازي به اين غوغاسالاري كه نتيجه اش ..,.. از همين حالا شكست خوده است ندارد ضمنا ثبات اقتصادي و اينكه خود دولت تنور گران كردن را داغ نكند و ريشه ي همه ي گرانيها كه افزايش دستوري قيمت دلار براي كسري بودجه است متوقف كند و دلال پروري را كه خود منشا آن است تعطيل كند مشكلات حل ميشود كه ظاهرا امورات دولت بدون گراني نميچرخد و مردم هم اين وسط له ميشوند
ناشناس۱۵۴۶۱۶۶۱۳:۳۴:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۲
از قوانین کشورهای خارجی فقط مالیات گرفتنش رو یاد گرفتن !!!
ناشناس۱۵۴۶۲۴۳۱۴:۲۵:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
فقط قسمت مالیاتش براشون صرف داره
ناشناس۱۵۴۶۲۹۲۱۴:۵۰:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چطور دوست داری گران نشود ولی نمیخواهید روش جلوگیری از این گرانی ها را به کار ببرید؟ حالا نه این که در طول این چند دهه اجرا نکردن این مالیات از سوداگران که تو نگران این دلالان شدی
ناشناس۱۵۴۶۳۳۴۱۵:۱۲:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
دار و دسته شما از مالیات معاف این مالیات برای مردم بیچاره هست کسی هم که مسکن زیاد داره بلد چطوری از مالیات فرار کنه !
ناشناس۱۵۴۶۲۸۴۱۴:۴۷:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اگه اجرا بشه مشکل مسکن به شدت کم میشه
ناشناس۱۵۴۶۲۹۴۱۴:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مردم برید برای یارانه ها ثبت نام کنید ! مردم برید برای وام کرونا تو صف ! مردم برید برای سهام عدالت تو صف ! مردم برید املاک خودتون رو معرفی کنید ! هر روز یک بازی جدید برای درست میکنند تا جیب اداره مالیات پر کنند
ناشناس۱۵۴۶۳۰۰۱۴:۵۳:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
پیشنهاد من به صاحب خونه ها اینکه اجاره رو افزایش بدن اگه واحد شما 6 ماه خالی ماند و مالیات خورد زیان نکنید ! خخخخخخخخخ
ناشناس۱۵۴۶۳۲۴۱۵:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اقتصاد شده بازیچه دست یک مشت بی سواد ! قوانین مسخره من دارودی ! اگر راست میگید از خرید وفروش زیاد مسکن مالیات بگیرید !
امیر۱۵۴۶۳۴۱۱۵:۱۳:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۲
سلام این طرح خوب است اما کافی نیست باید مالکیت زمین و خانه با در نظر گرفتن همه جوانب مثل سن و نیاز هر فرد به چند خانه محدود شود مثلا هر شخص فقط تعداد انگشت شمار بتواند زمین یا مسکن داشته باشد و هر وقت یکی را فروخت بتواند یکی دیگر بخرد بهراندازه سقف تعیین شده مهلت برای واگذاری داده شود و بعد از ان مالیات هر 6 ماه یا هر سال به اندازه ارزش روز ملک باشد اینقدر دلار دلار نکنید مگه حقوق و معاملات در کشور باید با پول دشمن باشد با اینهمه ادعای فرهنگ واصالت و قدمت ایران
ناشناس۱۵۴۶۳۴۷۱۵:۱۴:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
هدف پر کردن خزانه خالی دولت از پول نفت !
ناشناس۱۵۴۶۳۹۹۱۵:۵۷:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مشكل فقط خانه خالي و مالك و مستأجر نيست ضعف مديريت و سياست بازي كمر مردم را خم كرده است
ناشناس۱۵۴۶۴۳۰۱۶:۲۲:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
قانون اخذ مالیات از خانه های خالی قانون مترقی بوده و مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل خواهد کرد کسانی که با این قانون مخالفند کاسبان و دلالان مسکن هستند .ضمنا سامانه ای تعریف تا مردم در معرفی خانه های خالی همکاری نمایند.
امیر۱۵۴۶۴۵۸۱۶:۴۷:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مالیات بر خانه خالی دردی و دوا نمیکنه ، عمده خانه های خالی مال شمال شهر هست که برفرض محال اگر با این مالیات صاحبشون بخوان تو بازار عرضه کنند کسی نمیتونه بخره و اجاره کنه ، باید مالیات بر تعداد خانه گرفته شود ، خانه اول بدون مالیات ، خانه دوم 30 درصد قیمت خانه هر سال بعنوان مالیات ، خانه سوم 60 درصد و خانه چهارم 100 درصد قیمت خانه هرسال مالیات پرداخت شود ، فقط به این صورت هست که کسی احتکار نمیکنه ، و خانه ها تو بازار عرضه میشوند ، اما نکته اینجاست بعضا آقایون خودشون هر کدوم چندین خانه دارند اگر این کار و بکنن اول خودشون بدبخت میشن ، ..، اقای الف اگر واقعا بفکر هستین چاپ کنین
امیر۱۵۴۶۴۶۳۱۶:۵۴:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
.. جولانگاه رانت و فساد و دلالان است و باید نیازهای ضروری زندگی با قانون از دست محتکرین و دلالان در بیاد تا رفاه و آرامش و امید به زندگی در کشور جریان داشته باشه نه اینکه یک عده با احتکار و گروگان گرفتن ضروریات زندگی مردم را از زندگی نا امید کنند
محمد۱۵۴۶۵۳۸۱۷:۴۷:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مالیات قیمت ها را بالاتر می برد درسته که یه درآمدی برای دولت ایجاد می کندولی مشگل مسکن را حل نمی کند خانه گران که بوده گرانتر میشود هر یک ریالی که برا مسکن هزینه می تراشید از خریدار می گیرند این تصمیم را یا افراد .. گرفته اند یا بی دانش دولت خود عامل گرانی هست چون تفکر این دولت بر مصرف گرایی ورانت ودلالی ودگر اندیشی اون هم توجه به غرب وامریکاست هروقت دولتی سر کار امد وتفکر انقلابی وجهادی داشت میشه از مشگلات اقتصادی عبور کرد مشگل ارزش پول ملی را که خود دولت هر روز کم میگزاره حل کنید وبنای کشور داری را برمبنای کار مفید وتولید بگذارید یک شبه دلار میشه یک دهم این قیمت ویاسکه‌یا خودرو ویا مسکن دولت‌.. دلالی را‌رواج می دهد می بینیم تا حرف ویا‌دست‌روهرچی می گذارند گرانتر میشود نه کنترل میشه نه ارزان دیگه از..دروغگو عبور کردند این مسئولین تدبیر نما
ناشناس۱۵۴۶۹۷۲۰۸:۱۹:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۳
پشت هر احتکار و قاچاقی مافیا خفته صاحب هزار واحد مسکونی چرا نامش اعلام نمی شود یک بانک در ایران یکهزار واحد مسکونی در اختیار دارد. بخشی از سهام این بانک دولتی و بخشی خصوصی است. وزیر راه و شهرسازی خبر بالا را اعلام کرده اما نگفته که سرمایه بخش خصوصی این بانک متعلق به چه و یا چه نهادی است؟ اسمش اعلام نشده اما قدرتش در این خبر آشکار است. قدرتی که اجازه نمیدهد یک وزیر دولت جرات کند و نام آن نهاد و یا شخص سهامدار را اعلام کند. آن قدرتی که در بخارست می تواند گریبان قاضی منصوری را گرفته و برای همیشه خاموشش کند، لابد آنقدر آشناست که وزیر کابینه هم جرات نمی کند نام او و یا نهاد وابسته به او را اعلام کند.
ناشناس۱۵۴۷۱۱۸۱۰:۴۸:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۳
در بین دویست کشور تنها پنج کشور با تورم دو رقمی وجود دارند . بهتر نیست از روشی که اون 98 درصد کشورها رفته اند برویم و ببینیم آیا اگر جریان تولید نقدینگی بدون پشتوانه متوقف شود تورم کنترل می شود یا نه؟ یک اقتصاد دان پیدا کنید که گفته باشد با ابزار مالیات می شود قیمت را کنترل کرد.
ناشناس۱۵۴۷۴۸۶۱۶:۴۶:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
مشكل هميشه اين بوده و خواهد بود جامعه نيازمند عدالت و شفافيت است مسئله اينجاست كه ابتدا و انتهاي اين داستان مشخص نيست
قوچ علی۱۵۴۷۷۵۵۰۰:۳۹:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
کاملا عقیده بدی هست برای سرمایه گذاری؛دولت نمیتواند از نفت یا صادرات پول دربیاورداین کمبود را باید سرمایه گذاران پرداخت کنند؟ما اقا زاده نیستیم ولی کمی ملک داریم؛ چرا باید من به سیاست های غلط دولت هزینه بپردازم؟
ناشناس۱۵۴۹۷۶۷۱۵:۲۰:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۵
هر کس باید تا دو خانه معاف باشد . یکی دلش میخواد بره شمال خونه بخره یکی دلش نمیخواد میخواد تو شهر خودش بخره بده اجاره ! به شما چه ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین