پایانی بر یک مجادله درباره عزاداری محرم امسال

گروه اجتماعی الف،   3990511034 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

تاکید رهبر انقلاب درباره فصل الخطاب بودن مصوبات و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عزاداری امسال و در پی آن بیانیه شورای هیئات‌ مذهبی کشور در خصوص مجالس محرم و تجمعات مذهبی نقطه پایانی است بر یک مجادله جاری در افکار عمومی و فضای مجازی.

پایانی بر یک مجادله درباره عزاداری محرم امسال

به گزارش الف با نزدیک تر شدن به ایام عزاداری محرم موافقان و مخالفان برگزاری «اجتماعات عزاداری» نیز به دامنه اظهار نظرهای خود در فضای مجازی و عمومی افزوده اند و هر کس بنابر دیدگاه خود در این باره نکاتی را بیان کرده است. ورود برخی چهره‌های مشهور سیاسی و مداحان نیز به این چالش آن را داغ تر کرد.

جدا از برخی رویکردهای سیاسی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور که مطابق معمول از هر موضوعی که در افکار عمومی داخل کشور مطرح می شود بهانه ای سیاسی برای دنبال کردن مقاصد خود پیدا می کنند آنچه در این باره قابل مشاهده بود واکنش هایی بود که به طور طبیعی در شرایط خطرناک کرونایی از سوی طرفین این ماجرا صورت می‌گرفت.

بدون تردید سخن اغلب مخالفان، تعطیلی آیین عزاداری برای امام حسین (ع) نبود بلکه آنچه حساسیت آنها را برانگیخته بود تجمعات بزرگ و پرجمعیت و آیین های «دسته جمعی عزاداری» در شرایط اپیدمی کرونا بود. 

در مقابل نیز (به جز استثنائاتی) اغلب کسانی که بر اقامه عزای حسینی دراین شرایط تاکید می کردند، بر خلاف القائات برخی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور، برپایی عزاداری در محرم امسال را با تاکید و توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه می کردند. حتی شاید بتوان گفت همان القائات جهت دار رسانه ای با تحریک عواطف دینی، اینان را بعضا به برخی اظهار نظرهای خارج از عقلانیت سوق داد.

البته باید گفت با کمال تاسف موارد نادری نیز از نوعی دینداری متعصبانه و خارج از عقلانیت دینی نیز همچنان وجود دارد که خوشبختانه در جمهوری اسلامی هیچگاه ملاک عمل قرار نگرفته و با اظهارات دیروز رهبر انقلاب درباره عزاداری محرم نیز حجت بر آنها نیز تمام شد.

رهبر انقلاب در سخنانی که دیروز به مناسب عید قربان خطاب به مردم بیان کردند در این باره گفتند: « در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»   

بیانیه شورای هیئات‌ مذهبی کشور

امروز نیز شورای هیئات‌ مذهبی کشور در خصوص مجالس محرم و تجمعات مذهبی و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: « شرط حسینی بودن ولایت‌پذیربودن است و همه هیأت‌های مذهبی مواضع و رهنمودهای مقام معظم رهبری را فصل الخطاب می‌داند و در حال حاضر باید از این تهدید کرونایی هم با شعور حسینی یک فرصت طلایی ساخت.

ـ اذان و قرآن با صدای خوش و از تریبون اماکن مذهبی و هیأت‌ها پخش شود.

۲ـ حضور وعاظ و ذاکران برجسته در رسانه و پخش مستقیم مجالس حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی.

۳ـ احیا و افزایش روضه‌های خانگی، برافراشتن پرچم‌ها و کتیبه‌های سیاه رنگ در میادین‌ و خیابان‌ها و سر درب منازل و… با مدنظر قرار دادن فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و یاران با وفایش.

۴ـ فعالیت مستمر هیأت‌های مذهبی در رزمایش کمک‌های مومنانه و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه.

لذا پیرو دستور اکید مقام معظم رهبری و ولی امر مسلمین برگزاری هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی، تحت عنوان هیأت‌های مذهبی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، ممنوع بوده و عواقب آن به‌عهده برگزار کنندگان خواهد بود و هوشیاری هرچه بیشتر ارادتمندان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) و شما مردم ولایت‌مدار در این ایام بیش از پیش ضروری است.

شورای مرکزی هیئات مذهبی کشور اوامر پیامبرگونه مقام عظمای ولایت فقیه امام خامنه‌ای را نصب‌العین خود قرار داده و خواستار همکاری و عمل به فرامین بیشتر معظم‌له است.»

آنچه در این بیانیه قابل توجه است تاکیدی است که بر شیوه‌های جدیدتر اقامه عزای حسینی صورت گرفته و اینکه هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی، تحت عنوان هیأت‌های مذهبی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، ممنوع بوده و عواقب آن به‌عهده برگزار کنندگان خواهد بود.

با این حال آنچه در این بیانیه دارای ابهام است همین عبارت «هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی» است. آیین عزاداری به دلیل ماهیت مردمی آن بسیار متنوع و گسترده است و اغلب آنها نیز ماهیت جمعی دارد بنابراین شورای مرکزی هیئات مذهبی کشور باید هر چه زودتر با مشورت ستاد ملی مبارزه با کرونا معنا و حدود این تجمعات را به دقت روشن کند تا جایی برای برداشت های مختلف نماند و عزاداران حسینی نیز با رعایت پروتکل هایی که از سوی ستاد مبارزه با کرونا اعلام خواهد شد در این حدود به عزاداری بپردازند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۴۶۲۳۱۱:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
عزاداری و گرفتن مراسم برای عزیزان ، خیر . عزاداری و شرکت در مراسم محرم در همه جا و حتی اماکن با وضعیت قرمز ، مجاز !
ناشناس۱۵۴۴۷۱۱۱۱:۴۱:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
چون عزیزان به فراموشی سپرده می شود ولی برای سالار شهیدان در تاریخ ماندگار شده و هویتی است در ضمن ان مترو و اتوبوس را خاموش کنید اول که صد برابر بدتر از این مراسمات باعث ایجاد کرونا می شود
ناشناس۱۵۴۴۸۴۸۱۳:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۱
همه مثل تو نیستن که عزیزشون رو فراموش کنن . کافر همه را به کیش خود نپندارد
ناشناس۱۵۴۵۷۷۶۰۹:۵۹:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
«کافر همه را به کیش خود نپندارد» !!!! معلومه از اسرائیل پست زدی. چون هنوز این ضرب المثل رایج و ساده رو درست بلد نیستی (کافر همه را به کیش خود پندارد). رفقای دیگه ات هم لایکت کردن.
ناشناس۱۵۴۴۸۵۶۱۳:۱۴:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
فکر کنم حضرتعالی نیز از محرم و عزاداری ، فقط با قیمه و قرمه آن آشنایی داشته باشی
ناشناس۱۵۴۴۸۹۶۱۳:۳۹:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۱
ناشناس ۱۵۴۴۷۱۱ حرف زدن بلد نیستی ، حرف نزدن که بلدی
ناشناس۱۵۴۵۲۳۳۱۸:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
یک جور جوابتون دادم که نمی توانید رد کنید می فرمایید بلد نیستیم؟!!!!!!!!
ناشناس۱۵۴۴۹۸۱۱۴:۴۳:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
مرگ حق است ولی همه دوست دارند عزیزان خود را با عزت و احترام بدرقه کنند شما معنی احترام و به عزیزان را می دونی ؟؟ شما درک می کنی که از دست رفتن یک عزیز چه دردی داره و بازماندگان نیاز به حمایت روانی دارند تا در برابر غم دوام بیارن ؟؟ چطور دلت میاد اینطور حرف بزنی ؟؟ امیدوارم بدرقه ی غریبانه ی عزیزان نصیبت بشه و در تنهایی درد بکشی تا درک کنی چی می گم ؟؟
عباس۱۵۴۶۸۵۸۰۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۳
هیچ عزیزی عزیزتر از آقا امام حسین علیه سلام نیست. هر کی امسال روضه ی امام حسین علیه سلام رو پر شور کنه سلامتیش تضمینه.
ناشناس۱۵۴۴۹۷۰۱۴:۳۳:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
همه میدونیم این پیغامها از لیبرتی ارسال میشه.مردم ایران همون جور که با ماسک و رعایت فاصله و در فضای باز شب قدر برگزار کردن و آمار پایین هم اومد .بارهاست نکات بهداشتی محرم رو برگزار میکنن
دوقطبی سازی ممنوع!۱۵۴۴۶۳۳۱۱:۰۷:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۱
این مجادله را خود روحانی شروع کرد چرا گفت امسال عزاداریها باشکوه!؟ برگزار میشود؟؟؟ مگر خودش رییس ستادکرونا نیست؟ پس این بازیها چیست؟ دنبال چیست؟
ناشناس۱۵۴۴۶۵۳۱۱:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۱
درسته واقعا دنبال چیه؟
ناشناس۱۵۴۵۰۶۱۱۵:۵۵:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
بخاطر اینکه هیچ مشکلی رو نمی تواند حل کند و می خواهد تمامی کشور در گیر کرونا شود و کسی اعتراض نکند خیلی ساده است
جلال۱۵۴۴۶۵۸۱۱:۲۱:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۱
دنبال چیه؟ معلومه! مردم را سرگرم حاشیه ها کنه و به جان هم بندازه! تا این مدت باقیمونده بگذره و از پاسخگویی فرار کنه
ناشناس۱۵۴۴۶۶۱۱۱:۲۲:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۱
روحانی فقط حواسش به حقوق و مزایای رئیس ستاد کرونا میباشد
ناشناس۱۵۴۵۱۹۸۱۷:۵۴:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
این بحث را روحانی شروع کرد!؟ هر آدم عاقل و آگاهی می داند فشار برای برگزاری از طرف گروهها و نهادهای ..به رئیس جمهور بوده و ..
ناشناس۱۵۴۵۴۷۸۲۳:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۱
ماله کشی بسه
ناشناس۱۵۴۴۶۳۴۱۱:۰۸:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
رهبری بارها روی تبعیت بر دستورات ستاد مبارزه با کرونا تاکید داشتند منتها آقایان عقلشان در حدیست که رهبری باید مرتب تذکر دهند والا عاقل را یک اشارت بس است
ناشناس۱۵۴۴۶۴۰۱۱:۱۲:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
درود بر رهبر فرزانه انقلاب
ناشناس۱۵۴۴۶۶۷۱۱:۲۳:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۱
فصل الخطاب بود حرف دیروزش
ناشناس۱۵۴۴۶۷۶۱۱:۲۷:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۱
خدا رحمت كند شهيد مطهري را ... در كتاب مستطاب " تعليم و تربيت در اسلام " حديثي را نقل مي كند به اين شرح : " وكانَ اكثرُ عبادةِ ابي ذرٍ التفكر " بيشترين عبادت ابوذر فكر كردن بود " !! رحمة الله عليه ! ... عرض مي كنم كه واقعاً اگر عبادات ما ، واجبات ما ، مستحبات ما همه همراه با تفكر باشد ، ديگه مي شود نور علي نور !!... ديگه از اين بهتر نميشه !! مگه نه ؟!!
ناشناس۱۵۴۴۷۱۳۱۱:۴۴:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۱
حتی یکی از روزنامه هایی که مشخص است دنبال چی هست نوشته به خاطر این که محرم است موج کرونا امده!! یعنی تا این حد ضد دین هستند این ها
مصدقی۱۵۴۴۷۴۱۱۱:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
والا که اقای خامنه ای برای ماسک هم مجبور شد به دولت تشر بزند برای دوگانه معیشت سلامت هم گفت سلامت از دست نرود روندی که داشت درست پیشش میرفت رو به قول وزیر در دقیقه نود با گل خوردن هم زدن همون وزیر رییس ستاد بود بهتر نبود؟
کریم۱۵۴۴۷۷۴۱۲:۲۰:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
بیانیه ای که از سوی شورای هیئات مذهبی صادر شده، تنها برای خالی نبودن عریضه و ابراز تبعیت از دستور رهبر بوده و هیچگونه بند قانونی جهت مواخذه افراد خاطی در آن ذکر نشده.تنها عنوان شده مسئولیت با برگزار کنندگان است. حال سوال اینجاست: آیا اگر شخصی چند روز بعد از مراسم، علائم کرونا در او هویدا شد، چگونه میتوان ثابت کرد که مربوط به حضور در مراسم عزاداری دهه عاشورا و فلان هیئت بوده است؟ که بتوان مدیر آن هیئت را مورد پیگرد قرارداد. وآیا اصلا می توان به واسطه ابتلا یک شخص به کرونا، ثابت کرد که مقصر اصلی فلان هیئت بوده است؟ بهترین راه عزاداری و پیروی واقعی از سیره ائمه از روی درک وشعور است ..
ناشناس۱۵۴۴۸۳۲۱۲:۵۷:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
اگر هیئات مذهبی این قوانین را رعایت نکنند آیا قوه قهریه ای برای مقابله وجود دارد ؟!
ناشناس۱۵۴۴۹۴۵۱۴:۱۵:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۱
همه صاحب نظر شدند همه مردم... بابا گوش بدید ببینید چی میگن... اینقدر نظریه پردازی نکنید... ما که هیچ، دکترها و متخصص ها هم نمی دونن کرونا چیه... بعد ما درباره چگونگی انتقالش افاضه می کنیم
معلم۱۵۴۵۰۳۹۱۵:۳۷:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
معلوم شد در کشوری مانند ایران لازم است یکنفر حرف اخر را بزند و سیاست های کلی نظام را تعیین کند وکرنه هر کسی ساز خود را می زند .
ناشناس۱۵۴۵۳۱۵۱۹:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۱
چند روز دیگه این حرف آقای خامنه‌ای فراموش می شه مثل حرفهای قبلی ایشان ..
ناشناس۱۵۴۵۱۴۸۱۷:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
متاسفانه رييس جمهور هوشمند نيست نمي داند چه موقع بايد سكوت كند
ناشناس۱۵۴۵۱۸۲۱۷:۴۱:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
..عزاداری محرم همش 2 یا 3 روزه و تموم میشه. هر کی دوست داشت مسجد میره و هر کی مثل من دوست نداشت نمیره. دنبال نون باشید ..
ناشناس۱۵۴۵۲۷۱۱۹:۰۴:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۱۱
قدر ولی فقیه رو بدونیم.
ناشناس۱۵۴۵۳۲۳۲۰:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
به دست خود ، خود را به هلاکت بیاندازید. دهن کجی به دستورات مذهبی
ناشناس۱۵۴۵۳۳۷۲۰:۲۹:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۱
مداح وسينه زن گوش به اين حرف ها نميدهد مگر قبلا نمي گفتند صداي زياد درنيمه هاي شب پخش نشود مزاحمت است چه كسي رعايت مي كرد الان هم رعايت نمي كنند
ناشناس۱۵۴۶۴۲۴۱۶:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مشکل این هست که بعضی حضرات خودشونو متخصص و عقل کل میدونند و مثالهایی میزنند که بچه دبستانی هم میتونه نقض کنه و با این رفتار به دین هم آسیب میزنند. هیچ راهی هم بعضی از اینها برای ا صلاح ندارند، چون بعضی جهل ..دارند و تمام علما هم بیان، اینها حرف خودشونو میزنند. چون دنبال خواسته دل خودشون هستند و نه توصیه دین. صد البته که ایام عزاداری باید تعظیم بشه، ولی خداوند حدودی قائل شده، آیا اینها درک میکنند؟
ناشناس۱۵۴۵۷۹۹۱۰:۱۰:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۲
ببینید اینا گفتند که تمام مشاغل باز کنند منتها با رعایت کامل پروتکل بهداشتی!! خب رعایت شد؟! نه ! نظارت شد؟ نه ! با کسانی که رعایت ماسک و فاصله گذاری را نکردند برخورد شد؟ نه ! توزیع ماسک رایگان ..؟ مقدور نشد! ثبت نام کد بهداشتی برای کسبه چطور شد؟ هیچی! فرمالیته بود! فقط آمار فوتی های روزانه از دورقمی تبدیل شد به سه رقمی! کسب و کارها بعلت اینکه در اثر تعطیلی مداوم دچار خسارات جبران ناپذیر میشدند بالاجبار بازگشایی شدند چون برای دولت ما شرایط پرداخت یارانه معیشتی مثل فرانسه و کانادا وجود نداره. پس در مورد انجام مراسم محرم مانند هر سال هم همین معضل خواهد بود و اگر خدای نکرده آمار تلفات کرونای ما مثلا دوبرابر الان شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ هیچکس! و اینکه وجهه بین المللی ما هم خدشه دار خواهد شد چون بالا رفتن تعداد ابتلای ما کل دنیا را به خطر می اندازد اما.برگزاری مراسم محرم و عرض ارادت به حضرت را فعلا با توجه به شرایط موجود میتوان با روشهای غیر حضوری هم انجام داد چونکه در اصل امری معنوی است حالا استثنا امسال اینطوریه انشالله که تا سال بعد کرونا تمام شود به لطف خدا و دوباره مراسم را با حضور فیزیکی در محافل مانند همیشه برگزار کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین