آیا پراید ۱۰۰ میلیونی در راه است؟ 

گروه اقتصادی الف،   3990510054 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا پراید ۱۰۰ میلیونی در راه است؟ 

بازهم قصه تکرار شد و پراید دوباره رنگ ۹۰ میلیون تومان را دید، اما اینبار دیگر پراید تولید نمی‌شود که بتوان با عرضه بیشتر قیمت آن را کنترل کرد، به نظر می‌رسد، اگر همین روند ادامه داشته باشد، باید منتظر پراید ۱۰۰ میلیون تومانی نیز باشیم.

به گزارش فرارو، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو به فرارو می‌گوید: در حال حاضر دولت اجازه نمی‌دهد که فضای رقابتی در صنعت خودرو شکل بگیرد، چرا که خود دارای منافع زیادی است از این انحصار و نمی‌خواهد این شرایط را از دست دهد، در حالیکه گفته می‌شود خودروسازان خصوصی شده‌اند، باز هم می‌بینیم که مدیران عامل سایپا و ایران خودرو از سوی وزیر صنعت مستقیما تعیین می‌شوند، تا زمانیکه صنعت خودرو سیاسی اداره می‌شود، مردم نمی‌توانند خودروی باکیفیت سوار شوند و همین محصولات قدیمی را نیز باید با قیمت‌های بیشتری نسبت به گذشته خریداری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: تا زمانیکه دولت در صنعت خودرو حضور دارد، این صنعت روزگار خوشی را نخواهد گذراند، در برجام نیز دیدید که شرکت‌های خارجی آمدند، آخرش چه شد، هیچ اتفاقی رخ نداد، بنابراین در وهله نخست باید بستر فراهم شود و رقابت شکل بگیرد و انحصار بشکند، تا شرایط اولیه ایجاد شود، در غیر این صورت باز هم در روی همین پاشنه خواهد چرخید و اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.
 
 دلایل افزایش قیمت دوباره پراید
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت پراید در بازار، توقف تولید این محصول است، اظهار داشت: علاوه بر تولید نشدن پراید و افزایش تقاضا برای آن که در رشد بهای آن بسیار تاثیرگذار است، قیمت خودرو به طور کلی تابع افزایش قیمت ارز است، بنابراین طبیعتا زمانیکه دلار سیر صعودی داشته باشد، خودرو نیز از این مسئله پیروی می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه بازار‌های سرمایه‌ای نسبت به همدیگر واگرایی مثبت دارند، گفت: زمانیکه یک بازار شروع به افزایش قیمت می‌کند، به تبع آن بازار‌های دیگر نیز دیر یا زود به این سمت حرکت می‌کنند، بر این اساس بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و این روز‌ها دوباره با توجه به وضعیت اقتصادی، مسیر صعودی را در پیش گرفته است.

خلخالی با تاکید بر اینکه عرضه در بازار خودرو به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز بازار نیست، افزود: در حالیکه سالیانه بازار به ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو نیاز دارد، اما در سال گذشته در حالت خوشبینانه خودروسازان توانستند، تنها ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کنند، بنابراین در چنین شرایط طبیعی است که قیمت خودرو افزایش یابد و به نظر می‌رسد با توجه به روندی که وجود دارد، باید گفت، روند صعودی قیمت خودرو همچنان ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه بیان داشت: وجود تقاضای کاذب نیز در بازار خودرو بسیار مشهود است و همین مسئله باعث شده که تقاضا بر عرضه برتری یابد تا قیمت‌ها همچنان با رشد همراه شوند، از سویی بسیاری از مردم به دنبال آن هستند تا با خرید خودرو به عنوان کالای با دوام ارزش پول خود را حفظ کنند، در مجموع می‌توان گفت، تا زمانیکه وضعیت اقتصادی ثبات نداشته باشد و مدام نوسانات بازار دلار ادامه داشتنه باشد، نباید انتظار داشت که قیمت خودرو نیز ثابت بماند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عدم تولید پراید می‌تواند قیمت آن را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد، گفت: در این باره باید دید که شرایط به چه ترتیبی پیش می‌رود، از سوی دیگر تقاضا نیز در این باره از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما نکته مهم این است که با توقف تولید پراید در این سگمنت قیمتی یک خلاء به وجود آمده و با توجه به فاصله قیمتی جایگزی‌های معرفی شده پراید شامل تیبا، ساینا و کوئیک، قدر مسلم بسیاری از مشتریان پراید توانایی خرید این محصولات را نخواهند داشت، که این مسئله نیز می‌توان باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت پراید شود.
 
سه معضل جدی صنعت خودرو
خلخالی با اشاره به اینکه صنعت خودروی ایران با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، اضافه کرد: دولتی بودن وجود، وجود انحصار و تولید محصولات قدیمی و بی‌کیفیت از جمله چالش‌های صنعت خودرو است، از سویی خودروسازان آمده‌اند و تولید خودرو‌های قدیمی خود را کنار گذاشته‌اند، محصولاتی که بیش از دو دهه تولید شدند و امروز از سر اجبار و رعایت نکردن استاندار‌های لازم بالاخره و پس از بحث‌های فراوان دیگر کنار گذاشته شده‌اند، اما صرف انجام این کار چیزی را در صنعت خودرو عوض نخواهد شد.

وی ادامه داد: خودروسازان باید در راهبرد‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود تغییرات بنادین و اساسی ایجاد کنند و به آینده‌نگری بهای تمام و کمالی بدهند، شرکت‌های خودروساز به دلیل اینکه دولتی هستند، از ثبات مدیریت برخوردار نیستند، همین مسئله باعث می‌شود، زمانیکه مدیر دولتی تعیین شود، وی به دلیل اینکه مدت کوتاهی بر سر کار خواهد بود، به نوعی مدیریت کارآمدی نخواهد داشت و تنها کوتاه مدت را در نظر می‌گیرد، این در حالیست که صنعت خودروسازی نیاز به ثبات مدیریت دارد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: برای همین است که مدام کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که خودروسازان باید به طور واقعی خصوصی شوند، زیرا اگر بخش خصوصی در عمل مدیریت ایران خودرو و سایپا را بر عهده بگیرد، آن زمان است که برای تحقیق و توسعه هزینه می‌شود، به توسعه محصول بها داده شده و در نهایت خودرو‌های با کیفیت از سوی خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر هزینه تولید محصول در شرکت‌های خودروساز بسیار بالا است و به نوعی می‌توان گفت، تولید خودرو به صرفه و اقتصادی نیست، در این رابطه پایین بودن بهره‌وری یکی از بزرگترین معظلاتی است که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند و باعث شده هزینه تولید بالا باشد.

دیدگاه کاربران

جعفر۱۵۴۴۰۷۶۱۶:۴۷:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۰
وقتی سرپرست جدید وزیر صمت آمد هر روز مصاحبه و ارائه نظر داشت الان دیگه معلوم نیست کجاست. همه اول فکر کردن همش تقصیر رحمانی است نگو ساختار ..ایراد داره
ناشناس۱۵۴۴۵۳۶۰۹:۵۲:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
والا من از اولم می دونستم ساختار ایراد داره، این فسادها تماما عمدیه،..
ناشناس۱۵۴۴۰۸۸۱۷:۱۰:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۰
وای بر همه مسوولین خاین ..
ناشناس۱۵۴۴۱۲۳۱۷:۵۳:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۰
وقتی یک شخص رسمی مانند وزیر راه وشهرسازی می فرمایند قیمت خانه به خاطر گران شدن قیمت ارز است در حالی که اصلا ربطی به آن ندارد چه توقعی از این صنعت دارید که بخشی از آن ارز بری دارد؟ شما سیاست دولت را ببین چی هست از این کارهای ضد تولید و ضد مصرف کننده
ناشناس۱۵۴۴۱۲۵۱۷:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
آقای کارشناس در کشورهایی مثل امریکا یا انگلیس و.. که خودرو تولید می کنند نرخ ارزهایشان در طول یک سال تا 40 درصد هم افزایش می یابد و دوباره برمی گردد ولی در طول آن چند ماهی که قیمت ارز بالا می رود چرا قیمت اجناس خصوصا ماشینشان افزایش قیمت ندارند؟
محمد قاسمی۱۵۴۴۳۹۱۰۵:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۱
نرخ ارز امریکا سالانه در اوج تنش ها ۱۰ درصد هم تغییر نمیکنه نشانه اش هم طلای جهانیه
ناشناس۱۵۴۴۱۳۵۱۸:۱۱:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
جناب توکلی، خواهشا شرط یک پلاک فعال در خانواده برای ثبت نام خودرو رو پیگیری کنید که برداشته بشه. الان یک جوون به هیچ عنوان با این قیمت ها و حقوق های پایین (تازه اگر کار باشه) دستش به خرید خونه نمیرسه. با این شرط یعنی حتی یک ماشین هم نباید داشته باشه چون پدر یا مادرش ماشین دارن. فکر نمی کنید فشار و بیرحمی مضاعف برای ماهایی باشه که حتی توی سن ۳۰/۴۰ سالگی هم نتونستیم مستقل بشیم؟؟؟؟!
ناشناس۱۵۴۴۲۰۲۱۹:۵۰:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
باشه بشینید ..تا بیایم پرایده 100 ملیونی بخریم بی کفایتا اگه تیکه تیکه بشم هرروز راه برم پیاده میگردم ولی آشغالاتون دیگه با این قیمتا نمیخرم
مهدی۱۵۴۴۲۰۸۲۰:۰۳:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
مگه فقط پراید خالی رفته بالا؟!همه چی رفته بالا.همین روزاست که ..
ناشناس۱۵۴۴۲۱۷۲۰:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۰
انشاءالله ،علی برکت ..
no one۱۵۴۴۲۵۷۲۱:۲۵:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
اول میگن شده 120 تومن بعد با تلاش شبانه روزی شورای رقابت رسوندیمش به 100 . به همین راحتی.
معین۱۵۴۴۳۰۶۲۳:۴۳:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۰
انگار الان پراید خیلی فاصله داره با 100میلیون اگه 100بمونه بازم جای ه شکره
احمدنژاد۱۵۴۴۳۴۶۰۱:۲۱:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۱
پررررراید ۴۰۰۰۰۰۰۰۰میلیونی هم می بینیم سال دیگه
ناشناس۱۵۴۵۳۷۳۲۱:۳۱:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
انشاالله
ناشناس۱۵۴۴۳۷۴۰۲:۴۰:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
عیب نداره.بجاش بانوان رفتن ورزشگاه. تازه تو خیابون هام دیوار نکشیدن
ناشناس۱۵۴۴۴۹۴۰۹:۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۱
تازمانی که روزانه ارزش ریال کاهش پیدامیکنه همین آش و همین کاسه است
محمد۱۵۴۵۰۱۲۱۵:۱۶:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
تو این مملکت بعد از هر خبری حالت بدی میگیرم ..
ناشناس۱۵۴۵۰۹۴۱۶:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۱
کارخانه تولید لگن دوگانه سوز میسازن جای پراید قیمتشم ۹۹،۰۰۰،۰۰۰
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین