سقوط آزاد بورسهای جهانی بعد از سخنرانی ترامپ!

گروه جهان الف،   3990510016

بیشتر شاخص های بورسی مهم جهان قرمز شدند.

سقوط آزاد بورسهای جهانی بعد از سخنرانی ترامپ!

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی جنجالی خواهان به تعویق افتادن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل آن چه وی آن را غیر قابل اطمینان بودن نتایج آرای صندوق های پستی خوانده، شده است. از طرف دیگر اما نانسی پلوسی- رییس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ گفته است اختیار تصمیم گیری در خصوص تاریخ انتخابات بر عهده کنگره است و انتخابات در تاریخ مقرر خود برگزار خواهد شد.

 جو بایدن- معاون اول دوره ریاست جمهوری اوباما و نامزد دموکرات ها در بیشتر نظرسنجی ها از ترامپ پیش است و با توجه به رویکردهای کاملا متفاوت وی در مسایل بودجه ای و سیاست خارجی، پیروزی وی می تواند تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد شاخصهای مالی بگذارد. 

دور تازه تنش های بین دو اقتصاد نخست جهان بار دیگر باعث نگرانی معامله گران شده است. آمریکا از طرف چینی خواسته است که کنسولگری خود در شهر هوستون را تعطیل کند و دونالد ترامپ از احتمال تعطیل شدن تعداد بیشتری از کنسولگری های چین خبر داده است. از طرف دیگر چین در اقدامی متقابل دستور تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را صادر کرد و دیپلمات های آمریکایی این مرکز را ترک کردند. 

کوین گدیس- استراتژیست ارشد درآمدی در موسسه ریموند جیمز گفت: اگر تنها یک مساله باشد که فکر و ذهن معامله گران را مشغول کند، آن مساله همین خواهد بود که قرار است دو اقتصاد نخست جهان تا کجا به این کش مکش ادامه دهند. از زمانی که این بحران ها شدت گرفته است معامله گران نگران آینده رشد اقتصادی جهان شده اند به ویژه حالا که ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را در وضعیت بسیار شکننده ای قرار داده است. 

از سوی دیگر هر چند که اخبار مثبتی در زمینه دارویی و کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان به گوش می رسد اما به نظر می رسد هنوز تا تولید و عرضه انبوه واکسن موثر مقابله با کرونا مسیری طولانی در پیش است. سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به سوالات ایجاد شده در خصوص پیشرفت های دارویی مقابله با کرونا گفته است تولید انبوه واکسن تا پیش از سال آینده میسر نخواهد بود و این بدان معناست که دست کم در کوتاه مدت، جهان کماکان با پیامدهای اقتصادی و بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا دست به گریبان خواهد بود. 

تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۳۵۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۷۳ هزار و ۲۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۵۴ هزار و ۶۴۱ نفر، برزیل با ۹۰ هزار و ۳۸۳ نفر، انگلیس با ۴۵ هزار و ۹۹۹ نفر، مکزیک با ۴۵ هزار و ۳۶۱ نفر و ایتالیا با ۳۵ هزار و ۷۸۶ نفر بوده است.

مت میسکین- استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در موسسه " جان هانوک اینوستمنت منیجمنت" گفت: یک نوع جنگ بین کسانی که با خوش بینی به آینده می خواهند مصارف خود را افزایش دهند و آن هایی که از ترس پیدا نشدن واکسن کرونا میل به پس انداز دارند در گرفته است و همین رفتار متناقض مصرف کنندگان، کار را برای پیش بینی وضعیت آینده دشوار ساخته است.

بورس آمریکا

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است که به حضور پررنگ خود در بازارهای مالی ادامه خواهد داد و برنامه خرید اوراق قرضه شرکت های مختلف و بخش دولتی نیز کماکان اجرا خواهد شد. انتظار می رود این برنامه در سطوح مختلف دست کم تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد هر چند که با توجه به نگرانی ها از خروج تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده، این بانک احتمالا نرخ بهره را در محدوده کنونی حفظ خواهد کرد. 

نرخ بهره اکنون در بسیاری از کشورهای جهان نظیر ژاپن و سوییس و هم چنین در سطح منطقه یورو در محدوده منفی قرار دارد و شماری از مقامات آمریکایی خواستار اتخاذ رویکرد مشابهی توسط فدرال رزرو هستند. با این حال بسیاری از مقامات بانک مرکزی آمریکا معتقدند چنین اقدامی فشار بسیار سنگینی در بازار اوراق خواهد داشت به ویژه حالا که بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری نسبت به زمان قبل از بحران حدودا سه برابر شده است و انتظار می رود این روند صعودی ادامه دار باشد. 

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸۶ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۳۱۱.۷۲ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۹ درصد کاهش تا سطح ۳۲۴۵.۸۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۵ درصد صعود در سطح ۱۰ هزار و ۵۹۰.۴۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

با وجود بازگشایی مرزهای درون اتحادیه اروپا و بازگشایی کسب و کارها، هنوز تا بازگشت میزان فعالیت های اقتصادی به سطوح پیش از بحران فاصله زیادی وجود دارد و شاخص اطمینان مدیران خرید در اقتصادهای بزرگ اروپایی نظیر آلمان و فرانسه نشان می دهد آن ها نسبت به یک رشد سریع اقتصادی دست کم در کوتاه مدت چندان خوش بین نیستند.

صورت های سود و زیان شرکت های بزرگ اروپایی به ویژه برندهای لوکس، خطوط هوایی و گردشگری نیز نشان دهنده آن است که این شرکت ها تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش محسوس درآمدهای خود مواجه شده اند. 

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۳۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۲۹.۲۶  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۳.۴۵ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۸۳۵.۲۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۲.۱۳ درصدی در سطح ۴۹۲۸.۹۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۹۱ درصد پایین رفت و به ۷۲۴۶.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۲۶ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۳۳۹.۲۳ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۶۹ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۱۰.۵۹  واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۴۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۶۵۶.۱۵ واحد بسته شد.

دیوید رایلی- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه بلو بی است منیجمنت- گفت: برای معامله گران این مساله مسجل شده که ویروس جایی نرفته است. پیامدهای کرونا روی رفتار مصرفی ما و فعالیت های اقتصادی نه تنها برای امسال که احتمالا برای سال آینده نیز محسوس خواهد بود. 

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۷۴ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۰۵۱.۰۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۹۶ درصد ریزش به ۴۰.۱۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۶۱ درصدی به ازای ۴۳.۱۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۵۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۵۴.۹۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۲.۶۶ درصدی به ازای ۲۳.۴۴ دلار مبادله شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین