ترس و تردیدهای برگزاری کنکور در کرونا رنگ باخت اما ...

علی اباذری،   3990510001 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
ترس و تردیدهای برگزاری کنکور در کرونا رنگ باخت اما ...

اولين آزمون علمي فراگیر در شرايط كرونا (آزمون نيمه متمركز دكتري 99 ) در حالي برگزار شد كه ٢٦ استان كشور در شرايط قرمز یا هشدار قرار دارند.

 بر خلاف ترس ها و ترديدهاي موجود براي برگزاري اين آزمون علمي ظاهرا رضایت نسبی از نحوه اجرای آن وجود داشته و این نحوه برگزاری نسبتا موفق ( از لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی ) قاعدتا نشان داده است كه در صورت توجه كافي و دقيق به این پروتكل ها در برخي رويدادهاي اجتماعي، مي توان هم سلامت جامعه را تضمين كرد و هم امورات جاري و مهم كشور را تعطيل نكرد.

یک روز پیش از شروع این آزمون مجمع انجمن‌های گروه پزشكی ايران در نامه‌ای به  رئیس جمهوری نگرانی شدید خود را از  همه‌گیری کرونا در ایران ابراز کرده بود و خواستار اعمال سختگیری‌های بیشتر از سوی دولت شده بود. اما حتی در این نامه که بازتاب نسبتا گسترده ای هم داشت تاکید شده بود:
«عزاداری و مراسم مذهبی در اجتماعات و گروه‌ها بعلاوه تجمعات بزرگ مثل كنكور بدون رعایت شرایط لازم بايد اكيدا ممنوع گرديده بر ممنوعيت آن نظارت جدی و انضباطی اعمال گردد».

روايت شركت كنندگان در اين آزمون نیز حاكي از رعایت این شرایط یعنی استفاده مناسب از فضاهای بیشتر براي حفظ فاصله اجتماعي و استفاده از ماسك است، دو نكته اي كه كليد اصلي پروتكل بهداشتي در شرايط امروز كشور است.

با اين حال اين تجربه موفق نبايد تصميم گيران را به اين اشتباه بيندازد كه ماهيت و كيفيت ساير اجتماعات نيز شبيه آزمون دكتري است. شايد آزمون دكتري تجربه موفقي براي برگزاري كنكور سراسري باشد اما نمي توان از آن براي برگزاري ديگر اجتماعات به طور كامل الگو گرفت و اجتماعات دیگر به تدابیر پیشگیرانه تر ، ویژه تر و حتی سختگیرانه تری نیازمند هستند.

در اجتماعاتی مانند رقابت در کنکور شرکت کنندگان هر چند در فضایی بسته هستند اما این فضاها مشخص شده و متمرکزند و شرکت کنندگان در آن برای مدتی محدود و در فاصله ای قابل کنترل و بدون حرکت بسر می برند که در صورت رعایت دقیق توصیه های بهداشتی می توان تا حد زیادی نسبت به سلامت شرکت کنندگان اطمینان حاصل کرد. اما این شرایط در اجتماعات متنوع، بسیار پراکنده و غیر قابل کنترل که بعضا حرکت شرکت کنندگان نیز در آن ها نقش ایفا می کند و جمعیت بسیار بیشتری را نسبت به کنکور در برمی گیرد معلوم نیست که در سطح قابل اطمینانی قابل اتکا باشد. بنابراین نیازمند ارایه طرح های ابتکاری تر و مطمئن تری در این زمینه هستیم. هر چند به نظر می رسد به همین دلایل در این دسته از اجتماعات بار اصلی رعایت پروتکل های بهداشتی بیشتر بر روی خود مردم باشد.

مشخصا برپایی مراسم عزاداری در این زمینه قابل اشاره است که از پیچیدگی بیشتری نیز در امر تصمیم گیری برخوردار است. یک سنت صدها ساله ارزشمند را که با عواطف عمیق و شدید مردم گره خورده نمی توان با دستور حکومتی تعطیل کرد به خصوص آنکه سایر اجتماعات عرفی نیز در حال برگزاری است. بگذریم که اصلا امکان اجرا و نظارت بر چنین تصمیمی به دلیل تنوع و گستردگی اجرای این آیین وجود ندارد! از سوی دیگر رها کردن امر نظارت بر حسن اجرای این آیین نیز در شرایط یک بیماری اپیدمی امری نابخردانه است. بنابراین دولت در این زمینه باید با همفکری نهادهای مذهبی  به راه حل های مبتکرانه دیگری فراتر از نوع برگزاری کنکور نیز بیندیشد و البته وظیفه اصلی  را که در این زمینه بر دوش خود مردم است دایما به آنها یادآوری کند که در این زمینه نقش صدا و سیما نیز بسیار پررنگ است.

تجربه برخورد مردم متدین ایران اسلامی با این بیماری در مکان های مذهبی از هفته های نخست شیوع آن تا کنون نشان داده که از قضا و بر خلاف برخی رویکردهای رسانه ای جهت دار، در میان موج عواطف  دینی مردم مسلمان ما عقلانیت قابل ملاحظه ای نیز وجود دارد که راهگشای بسیاری از گره هاست و برخی تقابل های کاذب در این زمینه یا ربط دادن نفس اقامه عزای حسینی با گسترش کرونا ریشه در واقعیت ندارد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۳۶۸۲۰۵:۴۸:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
برخلاف مقاله بالا خدمت شما عرض شود که پروتکها در بیشتر حوزه ها انجام نشد مثلا بعضی حوزه ها زیر زمین بود حتی پد الکلی هم ندادند اگر قرار بود پروتکلها اجرا بشه میگذاشتند خبرنگارها مثل سال قبل به حوزه ها بیان
ناشناس۱۵۴۳۸۵۱۱۱:۲۸:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
عزاداری و تجمع ممنوع
ناشناس۱۵۴۳۸۵۵۱۱:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۰
نویسنده مقاله به معنای واقعی کلمه از شرایط برگزاری بی اطلاع هستن! اولا در حوزه هایی پروتکلها به درستی اجرا نشده (طبق گزارشات داوطلبان) دوما تخلفات آزمونی به دلیل سوء استفاده از شرایط کرونایی زیاد شده بود (طبق گزارشات داوطلبان)
سایا۱۵۴۴۲۹۳۲۳:۲۵:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۰
بی اطلاع نه.حقیقت براشون تلخه و اونا رو تو دردسر میندازه
ناشناس۱۵۴۳۸۹۰۱۲:۲۲:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۰
تعداد شرکت کنندگان در آزمون ارشد و سراسری ده برابر کنکور دکتری است
ناشناس۱۵۴۴۲۹۱۲۳:۲۱:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۰
چه تاریخی باید برگزار بشه؟ پاییز؟ پاییز و زمستون که از نظر انتقال ویروس بدتره اواخر زمستون؟ اواخر زمستون که دیگه میشه ورودی سال بعد و عملا ظرفیت سال بعد هست( تا جوابش بخواد بیاد 2 ماه طول می کشه) یه کم اگر منطقی باشید متوجه خواهید شد هیچ زمانی بهتر از الان برای برگزاری نیست اگر کنکور بیفته زمستان عملا باید دانشجوها سال 1400 وارد دانشگاه بشن که ظرفیت سال 1400 مربوط به کنکور 1400 هست
ناشناس۱۵۴۳۶۹۹۰۷:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
بله همین سیاست های متناقض باعث شدن ملت از کرونا هیچ‌ترسی نداشته باشه
ناشناس۱۵۴۳۷۰۲۰۷:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۰
آره ! ما توی همه چیز موفق و الگو هستیم !!! ، فقط نمیدونم چرا در آمار مرگ و میر کرونا و فلاکت و بدبختی اقتصادیمون رتبه اول هستیم
ناشناس۱۵۴۳۷۰۵۰۷:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
نتیجه سازتون ۲۸ روز دیگه معلوم میشه. ضمن اینکه شواهد نشون داده که در روز گذشته ظاهرا برگزاری این کنکور با پایین تر سطح پروتکلهای بهداشتی بوده.
ناشناس۱۵۴۳۸۱۷۱۱:۰۹:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
عزیزم این ساز خیلی وقت ئیش توسط امثال شما در شمال رفتن و جوج زدن ها حسابی کوک شده!
ناشناس۱۵۴۳۹۵۰۱۳:۴۶:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۰
یه هفته دیگه معلوم میشه بعضی از داوطلبا متاهل بودند الان جواب اون کودکی که قراره یتیم بشه کی میخاد بده؟
داوطلب کنکور دکتری۱۵۴۳۷۰۸۰۸:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
واقعاً فکر می‌کنید پروتکل‌های بهداشتی در آزمون دکتری همه جا مشابه عکس‌هایی که از این آزمون منتشر شده، رعایت شده است؟ حوزه امتحانی من در موسسه آموزش عالی آل طه بود و این مشاهدات بنده است: ۱. این حوزه امتحانی اساساً فاقد حیاط بود و داوطلبان پس از ورود به حوزه امتحانی مجبور بودند درون سالن مستقر بشوند. با توجه به اینکه در سالن از حدود ساعت ۷ باز شد و امتحان بر خلاف روال سال‌های قبل از ساعت ۸:۳۰ شروع شد، اکثر داوطلبان حدود ۵:۳۰ ساعت در محیط سرپوشیده قرار داشتند. ۲. هر چند فاصله عرضی صندلی‌ها از هم حدود ۱.۲ متر بود ولی فاصله طولی صندلی‌ها داخل کلاس‌ها کمتر از ۱ متر بود. من نسبت به این موضوع اعتراض نمودم و مراقب جلسه در جواب گفت که خود وی نیز از این فشردگی صندلی‌ها متعجب است! ۳. تهویه هوای این حوزه به هیچ عنوان مناسب برگزاری آزمون در این شرایط نبود. در سالن طبقه پنج از یک کولر آبی ایستاده و درون کلاسی که من حضور داشتم از پنکه رومیزی برای تهویه استفاده شده بود. توجه داشته باشید که تعداد داوطلبین در آزمون دکتری و به تبع آن تعداد حوزه‌های امتحانی نسبت به سایر آزمون‌ها بسیار کمتر بوده و امکان اعمال کنترل بیشتری در مورد محل برگزاری این آزمون می‌توانست وجود داشته باشد. با این حال حوزه امتحانی مذکور به هیچ وجه مناسب برگزاری آزمون در شرایط موجود نبوده و در صورت حضور ناقلین ویروس در این حوزه، انتقال بیماری بسیار محتمل است. از مسئولین تقاضا دارم دقت نظر بیشتری در مورد انتخاب حوزه‌های امتحانی در دو آزمون کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد داشته باشند.
علی۱۵۴۳۷۳۰۰۹:۲۱:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۱۰
در حالی که حج واجب تعطیل میشود می توان عزاداری دسته جمعی رو تعطیل کرد، هر کس میخواد در منزل عزاداری کنه، هر وقت رییس جمهور و وزیر بهداشت آمدند بین مردم عزاداری کردند اونوقت برای مردم نسخه بپیچن، چون بین مردم و مسیولین فرسنگ ها فاصله است
ناشناس۱۵۴۳۸۱۳۱۱:۰۷:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۰
مردمی که مسافرتهای شمال و گردش و تفریحشان تعطیل نمی شود چطور اینقدر محکم از تعطیلی در سایر اجتماعیات دم می زنن؟! این عادت زشت قضاوت های صفر و صدی باید در ما ایرانی ها از بین بره !
محمد قاسمی۱۵۴۴۰۱۲۱۵:۱۵:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
این دوستمون قضاوت کرده حکم نداده شما پس از قضاوت محکوم کردی خیلی خنده داره این تناقضات
ناشناس۱۵۴۴۵۴۷۰۹:۵۸:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
شما ایرانی نیستی. ادعای اینکه همه مبتلایان شمال رفته اند ادعای وزیر بی کفایت است و هیاهوکنندگان ..
ناشناس۱۵۴۴۰۲۰۱۵:۲۱:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
مسئولین با نامه های متعدد و دلنوشته هاشون مردم رو همراهی می‌کنند همیشه
ناشناس۱۵۴۳۷۳۵۰۹:۳۵:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
برای قضاوت چند هفته ای صبر کنید
ناشناس۱۵۴۳۹۵۱۱۳:۴۷:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۰
یک هفته کافیه
ناشناس۱۵۴۳۷۵۲۱۰:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
اینها همه جوک های سال نتیجه سه هفته دیگه طول می‌کشه !
ناشناس۱۵۴۳۷۵۵۱۰:۰۶:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۰
آره در خواب موفق بوده ! کرونا ۱۵ روز بعد در بدن ظاهر میشه نه همون لحظه !
ناشناس۱۵۴۳۸۱۰۱۱:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۱۰
گفته در اجرای پروتکل های بهداشتی نسبتا موفق بوده بی سواد !
ناشناس۱۵۴۴۱۶۶۱۸:۵۴:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۰
.. اجرای کنکور خیلی افتضاح بودش
ناشناس۱۵۴۳۷۶۹۱۰:۲۴:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۰
ازوقتی حرم امام رضا باز شده کرونا در مشهد رشد ۳۰۰ درصدی داشته یعنی سه برابر حالا ببینید بعد از دهه محرم وعزاداری کرونا چقدر رشد میکنه
ناشناس۱۵۴۳۷۷۷۱۰:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
--- امسال ايام عيد همه در خانه بمانند ، ديد و بازديد و سفر را كنار بگذارند ،تا هر چه زودتر اين كروناي منحوس را شكست دهيم !! --- چشم ! ---در ضمن ، امسال سيزده بدر هم نداريم ، سيزده نوروز همه بايد در خانه بمانند ، تا بتوانيم كروناي منفور را هر چه زودتر و بهتر نابود كنيم !! --- باز هم به چشم !! --- لازم است كه براي مدتي كسب و كارها تعطيل شود ، ادارات نيمه تعطيل شوند ، خيابانها خلوت باشند و از نظر رفت و آمدها جلوتي نداشته باشند ، تا هر چه سريع تر اين ويروس ملعون را بفرستيم به آنجا كه عرب ني انداخت !! --- سمعاً و طاعتاً ... روي دوتا تخم چشممان !! -- ماسك ، ماسك ، فاصله اجتماعي ، شستن مكرر دست ها ، ... عطسه ها .. سرفه ها .. --- حتماً جناب مسئولين ، اوامرتان اطاعت مي كنيم !! اما عجبا كه از طرف ديگر كنكور بر گزار مي كنيم ، اجتماعات و جماعاتي را بر گزار مي كنيم ، مراسم هايي را مجوز مي دهيم كه فعلاً بايد ندهيم ... مي خواهيم در بر گزاري برخي مراسم نبوغ مان را بنا به گفته مسئولي به دنيا و جهان تشيع نشان دهيم !! ... نتيجه ؟ ... نتيجه عملكرد مسئولين و نيز عملكرد رئيس دولت ، تداعي كردن ضرب المثل معروف و شيرين فارسي است كه مي گويد : " يكي به نعل ... يكي به ميخ .... يكي به نعل .... يكي به ميخ .. بازهم يكي به نعل يكي به ميخ ... دوباره يكي به نعل .... مجدداً يكي به نعل .... يكي به ميخ !! ... بله ؟
ناشناس۱۵۴۳۷۸۶۱۰:۴۷:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۰
صدای این آزمون دو هفته دیگه در میاد !
ناشناس۱۵۴۳۹۵۶۱۳:۵۶:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
تصدقتم ، اين آزمون كنكور هم خودش آزموني است براي نتايج عملكرد مسئولين ستاد مبارزه با كرونا !!! ... انشاء الله تعالي كه هم داوطلبين كنكور و هم مسئولين مبارزه با كرونا ، در اين آزمون موفق و مؤيد و پيروز باشند !! ... آمين يا رب العالمين !!!
ناشناس۱۵۴۳۸۴۷۱۱:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
کاش می شد غیر از عکس های سفر شمال و ترافیک جاده های شمالی عکس های سواحل کشورهای اروپایی را هم بگذارید تا کسانی که اینقدر سفت و سخت تحت تاثیر هر چیزی که می شنوند بدون اینکه فکر کنند حرف می زنند در قضاوت بیشتر تامل می کردند
ناشناس۱۵۴۴۰۷۲۱۶:۴۱:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
بله نتیجش دو هفته دیگه مشخص میشه بعدشم که مراسم عزاداری و..
ناشناس۱۵۴۴۱۲۲۱۷:۵۲:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۱۰
اومدن از عمد همه آزمون ها پشت سر هم قرار دادن که تا بخواد علائم کرونا ظاهر بشه دیگه کنکور ها تمام شده باشه آخرش معلوم میشه که چقدر اوضاع بدتر میشه
ناشناس۱۵۴۴۱۷۱۱۹:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۰
بله به جرگه دکتر و مهندس بیکارها خوش آمدید الان نون تو ی آیت الله بودن
جواد۱۵۴۴۲۴۵۲۰:۵۵:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۰
با سلام...کنکور باید برگزار شود .ما درس خوندیم وچه گناهی کردیم که یک ساله تو خونه ایم وعمرمون تلف شد.الان دیگه واقعا نمیتونیم درس بخونیم وگرنه تعویق به نفع بچه درس خون هاست ولی دیگه بی روحیه شدیم ،بریدیم،دیگه نمیتونیم بخونیم.درکمون کنید
ناشناس۱۵۴۴۴۷۶۰۸:۵۹:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
راست میگه ایشون. مشکل شماست ساختمان های کثیف و قدیمی دارید و عدم استفاده از هوش مصنوعی و علم روز دنیا برای غلبه بر این بیماری... اگر بخواهید کنکور رو حذف کنید باید از 5 سال قبلش خبر بدید قطعی چون خیلی ها پشت کنکور هستند یا از فارغ التحصیلی شون گذشته و برای کنکور تلاش کردند. زندگی جوان ها که مسخره ی شما نیست.. هر وقت اندازه آمریکا دانشگاه ساختید و نمره رو هم از روی قیافه و ژن.. ندادید و تمام مدارس در یک سطح کیفیت شد کنکور رو حذف کنید.
ناشناس۱۵۴۴۳۴۱۰۰:۵۶:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
مثل اینکه نویسنده هیچ درکی از کرونا نداره. آخه ویروس که تو همون آزمون خودشو نشون نمیده یه چند روز صبر کن اون موقع ببین چی میشه.
ناشناس۱۵۴۴۴۱۰۰۷:۴۴:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
اقایون و خانمهای ارشد که قصد ورود به دکترا را دارند از آنجائیکه شما دوستان عقل کل های ما هستید بفرمایید کنکور اگر لغو بشود چه تاریخی برگزار شود تاریخ مد نظر خود را به ما بیسوادها هم ارائه بفرمایید نشستن و نق زدن کار همیشگی یک عده است هیچ راهی وجود نداره کنکور باید برگزار بشود و شما هم باید ماسک میزدید و میرفتید کنکور می دادید سه هفته دیگه علائمش میاد و پروتکل رعایت نمیشد و..را جوری نفرمایید که مخاطب فکر کنه شما همه در خانه و اجتماع انسانهای دقیقی هستید و رعایت می کنید و.. نه شما هم جزئی از این جامعه هستید و رفتارها و ماسک نزدن ها را ما داریم مشاهده می کنیم(تظاهر نفرمایید) پس کنکور رو که دادید راحت جایی بنشیند بقیه هم باید بروند کنکور دهند یا انصراف دهند راه حل دیگری اگر دارید آقایون عقلای کل بفرمایید تمام این افرادی که الان مسئول هستند یه زمانی دانشجویان نق زنی مثل خودتون بودن
ناشناس۱۵۴۴۵۳۳۰۹:۵۰:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۱۱
برگزاری کنکور را فقط با یه جمله میشه توجیه کرد.(هدف ایمنی گله ای یا .. )
ناشناس۱۵۴۵۰۷۲۱۶:۰۷:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
با برگزاری کنکور ارشد جان بچه های مردم را به خطر نیندازید روشهای بسیاری برای انتخاب دانشجویان مستعد برای ارشد وجود دارد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین