بی توجهی غرب به بحران اقتصادی بیروت چه درسی به لبنانی‌ها داد؟

گروه جهان الف،   3990509099

مواضع وزیر خارجه فرانسه در سفر به لبنان در قبال بحران اقتصادی این کشور نشان داد که لبنانی‌ها نمی‌توانند به غرب تکیه کنند.

به گزارش تسنیم، طی هفته‌های گذاشته «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه هفته قبل به لبنان برای ارائه پیشنهادی مبنی بر خروج این کشور از بحران سفر کرد.

خلاصه دیدار لودریان با مقامات لبنان در این سفر به شرح زیر است:

- از آنجا که کمک‌های بیشتری از فرانسه در راستای حل بحران لبنان انتظار می‌رفت، بیروت از میزان کمک‌های فرانسه به موسسات آموزشی ناامید شد.

- وزیر خارجه فرانسه درباره وضعیت لبنان به صورت بدبینانه و افراطی سخن گفت و به بیروت آمده بود تا به مسئولان آن درباره ادامه فساد و بحران اقتصادی، مالی و اقدامات کورکورانه برای کنترل این بحران هشدار دهد و دلیل بحران‌های لبنان را نادیده گرفتن توصیه‌های بین‌المللی دانست.

- لودریان بی طرفانه با مشکلات لبنان برخورد کرد و اقدامات و اصلاحات لبنان را کاملا نادیده گرفت؛ در حالی‌که فرانسوی‌ها چند هفته گذشته اقدامات و اصلاحات مقامات لبنانی را تحسین کرده بودند.

پیش از این فرانسه درباره اجرای سریع برنامه اصلاحاتی دولت لبنان در کنفرانس «سیدر» وعده داده بود؛ اما در هر صورت مقامات لبنان دریافتند که سیاست جدید فرانسه در قبال لبنان که چند هفته قبل با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و با سفر وزیر خارجه این کشور به بیروت پایان یافت٬ موضع منفی دارد.لودریان اتهامات بسیاری را به مقامات وارد کرد و اقدامات و اصلاحات لبنان را نادیده گرفت و گویا او برای اولین بار است که در مورد بحران لبنان می‌شنود ؛بنابراین وی ادعاهایی مبنی بر سهل انگاری دولت مطرح کرد .

در همین راستا نخست وزیر لبنان با اطمینان خطاب به وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد که اصلاحاتی که ما انجام دادیم تنها برای کشور خودمان است نه هیچ کشوری دیگر. بنابراین دولت وظایف خود را به طور کامل انجام داده و برنامه‌ اصلاحاتی در حال طی کردن روند طبیعی خود است تا به تصویب مجلس نمایندگان برسد. زمانی‌که لودریان نگرانی خود را درباره بحران و پایان لبنان ابراز کرد، حسان دیاب به او گفت که لبنان پلی میان شرق و غرب است؛ بنابراین اگر لبنان سقوط کند، شرق و غرب نیز به تبع آن سقوط خواهند کرد و این امر به فاجعه بزرگ برای جهان تبدیل خواهد شد.

بدین ترتیب دولت می‌گوید که تصمیمی برای محدود کردن بحران‌ها اتخاذ کرده است در حالی‌که دولت‌های خارجی اصلاحات مقامات را نادیده می‌گیرند. کدام اصلاحات برای آن‌ها قابل قبول است؟ آنان چه نوع اصلاحاتی را دنبال می‌کنند؟

در مورد سوم متوجه شدیم که لودریان با صراحت بحران های اقتصادی و مالی را به دلیل عدم توجه به توصیه‌های نهادهای مالی بین‌المللی و جامعه جهانی از جانب دولت لبنان می‌داند.

در همین راستا نخست وزیر لبنان اتهامات و خطاهایی که لودریان به دولت لبنان نسبت داد را تایید نکرد و افزود که دولت‌های قبلی نیز در بحران لبنان نقش داشتند؛ اما باید واقعیت را بدانیم که حق داریم که اعتماد جهانی را از دست بدهیم و دراین زمینه شک کنیم؛ چراکه جامعه جهانی تلاش‌های ما را باور ندارد.

نخست وزیر لبنان در ادامه افزود که دولت نیز در این بحران‌ها مقصر است و باید موضع جدی برای حل وضعیت کنونی اتخاذ کند و دستگاه‌های قضایی نیز باید جدا از سیاست عمل کنند.

حسان دیاب در ادامه خاطرنشان کرد که ما می‌دانیم همه درهای کمک‌های خارجی به لبنان بسته است بنابراین باتلاش خود باید بحران‌های موجود در لبنان را حل کنیم؛ حتی اگر این راه‌حل‌ها تدریجی و کند باشند.

سفر وزیر خارجه فرانسه به بیروت ثمره‌ای برای لبنان نداشت، جز اینکه در نهایت مشخص کرد طرح جامع کمک فرانسه به لبنان و امیدهایی که لبنانی‌ها به آن بسته بودند، واهی و پوچ بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین