امارات چه خوابی برای عمان دیده است؟

گروه جهان الف،   3990509096 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

امارات متحده عربی در پی ناکامی نقشه جاسوسی و تغییر نظام حاکم در عمان، اکنون در تکاپوی تحریم و محاصره این کشور از دروازه غربی آن است.

امارات چه خوابی برای عمان دیده است؟

به گزارش تسنیم، تکاپوی امارات متحده عربی برای تحریم و محاصره عمان از دروازه غربی آن در حالی است که ابوظبی پیش از این به دنبال جاسوسی و تغییر نظام حاکم در مسقط برآمد اما ناکام ماند در نتیجه تکاپوی کنونی آن سوال برانگیز است و باید پرسید چه خوابی برای عمان دیده است؟

«نجیب السماوی» پژوهشگر سرشناس و معروف یمنی در خصوص تکاپوی امارات متحده عربی در عمان گفت: هدف اصلی ابوظبی از دخالت در المهره و تلاش برای اشغال آن توسط شبه نظامیان خود در نهاد به اصطلاح شورای انتقالی جنوب تحریم عمان از دروازه غربی آن است.

السماوی در گفتگو با پایگاه خبری "الخیلج آنلاین" و در تکمیل گزارش این پایگاه از اوضاع متشنج المهره گفت: ما از اختلافات بین دو کشور با خبریم و این وضعیت به این معنی است که در صورت موفقیت ابوظبی، عمان در آینده تحت فشار بیشتری خواهد بود.

به گفته وی، چه بسا در صورت مهار نشدن پیچیدگی‌های قبیله‌ای در المهره، اوضاع به سمت کشمکش طولانی مدت و مقاومت مسلحانه سوق پیدا کند به ویژه اینکه عمان تمام توان خود را برای حمایت از قبیله‌های حامی خود به کار خواهد گرفت زیرا این اقدام بر حاکمیت آن تاثیر خواهد گذاشت.

السماوی ادامه داد: عربستان و امارات متحده از زمان ورود به یمن به بهانه کمک به عبدربه در سال 2015 به المهره چشم طمع داشته‌اند و ابوظبی و ریاض در چارچوب گردش نقش بین خود و رقابت برای توسعه نفوذ در یمن خیلی زود از نظر سیاسی و نظامی در المهره ورود پیدا کردند.

این کارشناس یمنی در توضیح حضور امارات و عربستان در یمن گفت: نقشه جدیدی که ریاض و ابوظبی سودای اجرای آن را در سر دارند، فقط از طریق شورای موسوم به شورای انتقالی و با عوامل یمنی قابل اجرا است، آن هم در شرایطی که در سقطری و عدن موفقیت آمیز بود تا به این ترتیب ریاض و ابوظبی در برابر افکار عمومی داخلی یمن و بین المللی مسئول هیچ گونه نقض حقوق یا جنایت‌هایی که احتمالا به وقوع می پیوندد، جلوه نکنند.

السماوی یادآور شد: هدف اصلی عربستان از دخالت در المهره ایجاد یک بندر نفتی در ساحل بحر العرب است و در نظر دارد این هدف را از طریق تبدیل استان «خرخیر» در نجران به انبار نفت خام عملی سازد.

عربستان در چارچوب زیاده خواهی‌های معمول خود به دنبال اعمال نفوذ در المهره است تا یک خط انتقال نفت ایجاد کند که از از این استان به بحر العرب امتداد یابد؛ خطی که احتمالا برای ریاض سود اقتصادی و امنیتی زیادی داشته باشد به این ترتیب که هزینه انتقال نفت از چاههای نفت عربستان به سواحل خلیج فارس و مناطق جنوبی مرزهای یمن را کاهش می دهد زیرا دیگر لازم نیست نفت کش‌ها از تنگه هرمز عبور کنند.

همچنین پایگاه "الیمن نت" در همین ارتباط به جزییات خطرناک پیام "توهین آمیز" محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به عبدربه منصور هادی پرداخت و مضمون نامه در ارتباط با درخواست منصور هادی برای دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان و شکایت از امارات و تحرکات آن در یمن است.

الیمن نت در گزارش خود مدعی شده است که ولیعهد عربستان از درخواست منصور هادی برای ملاقات با ملک سلمان به منظور درخواست برای جلوگیری از نفوذ امارات در کشورش خشمگین شد.

این منبع یمنی به نقل از منابعی که آن را منابع آگاه معرفی کرد، نوشت: درخواست منصور هادی بن سلمان را به شدت عصبانی کرد تا جایی که پاسخی توام با خشم و توهین به او داد و گفت: "از حد خودت به عنوان کسی که در اینجا اقامت دارد، پا را فراتر نگذار".

بر اساس این منابع، بن سلمان همچنین در نامه خود که اوایل ماه جاری میلادی توسط محمد آل جابر سفیر عربستان به منصور هادی ارسال شد، از منصور هادی خواست، حمایت عربستان از مشروعیت او را فراموش نکرده و به او توصیه کرد یک با دیگر پا را از گلیمش درازتر نکند.

در این میان امارات نیز خیلی زود در صدد تسلط بر المهره برآمد درست شبیه اقدامی که در عدن و برخی شهرهای جنوبی یمن انجام داد به این ترتیب که نمایندگانی اماراتی را در اوت 2015 یعنی فقط چهار ماه پس از آغاز دخالت در یمن و پیش از اینکه زیاده خواهی آن در این کشور برملا شود، راهی المهره و اعلام کرد، ماموریت آنان حمایت از حاکمیت محلی و حفظ امنیت المهره است که هرگز شاهد کمشکشی نبود.

در مقابل به نظر می رسد، انگیزه اصلی که در پس تلاش عمان برای تقویت حضور خود در المهره نهفته است، تلاش برای یافتن روزنه‌ای در یمن است تا بتواند به میزان کافی حضور خود را در کشوری که بر یکی از مهم ترین گذرگاههای تجاری دریایی اشراف دارد، حفظ کند زیرا حضور در المهره به نفع امنیت ملی عمان است چرا که حضور عربستان و امارات در آنجا به این معنی است که عمان در خانه خود به محاصره در آمده است.

همچنین به نظر نمی رسد که مسقط برای از دست دادن نفوذ خود در المهره دست به ماجراجویی بزند زیرا این یعنی زیان اقتصادی چرا که گذرگاههای یمنی درآمد زیادی را نصیب خزانه عمان می‌کند.

نکته قابل توجه اینکه فقط پس از گذشت یک ماه و پنج روز از سلطه بر سقطری، نیروهای "انتقالی" که از امارات دستور می‌گیرند، در المهره به تکاپو افتادند تا کودتای جدیدی را راه انداخته و این استان را تحت کنترل خود در آورند اما این تحرکات با مقاومت مردمی مسلحانه روبه رو شد و افراد مسلح قبیله ای چندی پیش راههای منتهی به این استان را مسدود کردند و از ورود حامیان شورای انتقالی به آنجا جلوگیری بعمل آوردند.

در این میان پس از تحرکات و تهدید متشنج شدن اوضاع، کمیته امنیتی در المهره تصمیم گرفت با مشارکت فرماندهان نظامی و سران قبال، از هرگونه فعالیت هر طرفی جلوگیری کند اما شورای انتقالی تحصن اعتراض آمیز کوچکی به راه انداخت که در جریان آن دهها نفر در برابر مقر آن در "الغیضه" تجمع کردند.

از سوی دیگر قبایل المهره یک رژه نظامی در الغیضه به راه انداخت و از حمایت و آمادگی خود برای دفاع از نهادهای این شهر خبر داد و اعلام کرد در کنار نیروهای ارتش و امنیتی می ایستد و با نقشه های موسوم به "اشغالگری سعودی – اماراتی" مقابله می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۳۷۱۸۰۸:۳۶:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
بالاخره عمان یا یمن؟ ..
ناشناس۱۵۴۳۷۲۳۰۸:۵۳:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
بزرگوار لا اقل یه نقشه می گذاشتید
محمد۱۵۴۳۷۷۱۱۰:۲۴:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۰
خوب به ما چه؟
ناشناس۱۵۴۳۹۲۰۱۲:۵۳:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
عمان همیشه مورداحترام وحمایت ایران بوده است مثل خاک ایران است
ناشناس۱۵۴۳۹۳۰۱۳:۰۸:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۱۰
یمن دیگه یک کشور نیست. قطعا بخش زیادیش بین عربستان و امارات تقسیم میشه.
ناشناس۱۵۴۴۱۰۹۱۷:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
در جنگی که کشور عراق علیه کشورمان داشت حضور موثری داشته ام متاسفانه در سوریه و عراق حضور نداشته ام اما برای حضور در کشور های جنوبی خلیج همیشه فارس که قصد اشغال یمن را دارند اعلام آمادگی می نمایم تا هر خوابی را برهم زنم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین