انتقاد حجت‌الاسلام رفیعی از دهه‌سازی برای عزاداری

گروه فرهنگی الف،   3990509069 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد حوزه علمیه با انتقاد از دهه‌سازی برای شخصیت‌های مختلف دینی، گفت: تجلیل و گرامیداشت بزرگان نیاز و ضروری است و ما می‌توانیم در منزل خود ۱۰ روز برای یک شخصیت مراسم برگزار کنیم اما تقویمی کردن آن و دهه‌سازی مقابل دهه اول محرم و دهه فاطمیه کار درستی نیست.

انتقاد حجت‌الاسلام رفیعی از دهه‌سازی برای عزاداری

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلم ناصر رفیعی شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فرا رسیدن شهادت مسلم بن عقیل(ع) و روز عرفه عنوان کرد: عبادت و اجابت دعا در این مناسبت بزرگ مورد تاکید قرار گرفته است و در این مکان مقدس دعا می‌کنیم که با عنایت الهی صحت و سلامت به مردم دنیا به ویژه ملت ایران برگردد.

وی با بیان آموزه‌های نهفته در آیه ۱۸۳ سوره بقره اضافه کرد: نوشتن وصیتنامه یکی از موضوعات مورد تاکید قرآن کریم است که در شرایط امروزه که مرگ در هر لحظه‌ای برای انسان قابل تصور است باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تاکید بر اینکه دین مبین اسلام دین سخت‌گیری نیست و به شرایط پیروان خود توجه کرده است، خاطرنشان کرد: نماز تنها عبادتی است که ساقط نمی‌شود اما در مورد همین نیز اسلام انعطاف مطلوبی نشان داده است به‌عنوان نمونه فرد در صورت داشتن مشکل جسمی نشسته نیز می‌تواند نماز بخواند یا حتی خوابیده نیز می‌تواند اقامه نماز داشته باشد.

وی با اشاره به آیه ۱۸۵ سوره بقره خاطرنشان کرد: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» برخی از افراد در مورد اسلام یک نگاه غیرمنعطف دارند درحالی‌که پیامبر اسلام(ص) خود فرموده‌اند برای مردم آسان بگیرید و به صورتی رفتار کنید که از دین دور نشوند.

رفیعی ادامه داد: البته نباید برداشت اشتباه کنیم و از فردا چوب حراج به همه آموزه‌های دین از جمله حجاب و عفاف بزنیم، مثلا نماز نخوانیم و به دیگر امور توجهی نداشته باشیم؛ اصل دستورات دینی به‌خوبی مشخص است و ما نمی‌توانیم آن‌ها را کم و زیاد کنیم اما می‌توانیم در اجرای آن‌ها منعطف عمل کنیم، همانطور که پیامبر فرمودند دین من دینی آسان است.

وی تصریح کرد: عبادات، مناسک و عزاداری‌ها فربه و چاق شده است به عنوان نمونه ما در گذشته اربعین، اعتکاف و دعای عرفه به این گستردگی نداشتیم هر چند این موضوع اشکالی ندارد و طبیعی است اما این‌ها نباید به صورتی باشد که فرد احساس کند که اگر به‌عنوان مثال اربعین کربلا نرود معصیت کرده یا اگر عرفه شرکت نکند گناهی مرتکب شده است.

رفیعی با بیان اینکه ما نباید برای مردم سخت‌گیری کنیم، تاکید کرد: نباید اینطور باشد که فرد احساس کند که اگر در شب‌هایی همانند شب شهادت عبدالعظیم حسنی مراسم جشن خود را برگزار کرد گناه کرده است، ما از زمان فوت یا شهادت بسیاری از امامزادگان و شخصیت‌های بزرگ دینی خبر نداریم.

وی با انتقاد از دهه‌سازی برای شخصیت‌های مختلف مطرح کرد: تجلیل و گرامیداشت بزرگان نیاز و ضروری است و ما می‌توانیم در منزل خود ۱۰ روز برای یک شخصیت مراسم برگزار کنیم اما تقویمی کردن آن و دهه‌سازی مقابل دهه اول محرم و دهه فاطمیه کار درستی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه دین نباید مردم را دچار دنیازدگی کند، عنوان کرد: باید به صورتی از دین حراست کنیم که برخی نتوانند هر چیزی را وارد دین کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۳۳۹۵۱۸:۴۹:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۹
چند سال قبل عید غدیر رفته بودم دعای ندبه وسط دعا مداح شروع کرد به روضه خواندن و به قول معروف گریزی زد به صحرای کربلا از آن روز دیگر هرگز پایم را به مجلس دعای ندبه نگذاشتم زیرا که دیدم روز عید غدیر به جای شاد کردن مردم هنرشان گریاندن مردم است نه ایجاد فرح و شادی به مناسب عید شیعیان
علیرضا۱۵۴۳۴۷۱۲۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۹
سلام وممنون ولی واقعا باید به میدون بیاید و گفتن چند مطلب کافی نیست ،واقعا یک عده دارند با این رفتار ها جلو ی حلال خدا رو میگیرند.عزای ائمه بخصوص امام حسین ع مستحبه ولی با رفتار عده ای مذهبی نما باعث بهم خوردن نظم دین ودنیا مردم شدند.
ناشناس۱۵۴۳۶۲۵۰۰:۱۵:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
اختیار دست مداح ها که باشه، همین میشه
ناشناس۱۵۴۳۶۲۶۰۰:۱۷:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
جناب رفیعی احسنت باید حق راگفت و از انحرافات دینی ازسوی هرکسی وهرکجایی صادرمیشود بایدگرفته شود ومتاسفانه بعدانقلاب سبک وسیاق عزاداری رو طوری تدوین کردن که نه تنها بازخوردی دربین عزاداران نداشت بلکه الان درکشور داریم مشاهده میکنیم که رفتار یکسری از صاحبان نظردین مردم را ازدین دورکردن حتی جدیدا ایام محسنیه ع برگزارمیکنن و..
ناشناس۱۵۴۳۶۲۹۰۰:۲۶:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
كم كم داره جالب ميشه
ناشناس۱۵۴۳۶۳۲۰۰:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
جای تقدیر داره حرف ایشون، ولی یه ایرادی: اولا دهه فاطمیه، دهه نیست، ماشالله نزدیک بیست روزه. ضمنا طولانی کردن ایام فاطمیه خودش یک چیز نوظهور .. است. حضرت فاطمه، مثل رسول اکرم، مثل بقیه ائمه، یک روز از دنیا رفتن که ما عزاداری میکنیم. یعنی چی آخه بیست روز عزاداری؟ ..
ملت۱۵۴۳۶۵۵۰۱:۴۰:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۰
اینطور که داره پیش میره باید درکل سال یه دهه آزاداعلام کنن که مراسم عزاداری نباشه ومردم جشن هاشون رو بگیرن!!!
ناشناس۱۵۴۳۷۳۲۰۹:۲۸:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۰
دهه سازی کلا مبنای دینی ندارد و عرف مردم به دنبال ایجاد آداب و رسم و رسوم دینی و فرهنگی اند. موافقت یا مخالفت شما تاثیر زیادی ندارد .
ناشناس۱۵۴۴۰۱۸۱۵:۲۰:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۰
قربون دهنت از قدیم فقط دهه محرم داشتیم و دهه فاطمیه دهه دیگه درست کردن، باعث کمرنگ شدن این دو دهه میشه هرکس میخواد دهه بگیره به قول حاج آقا، تو خونه خودش برای خودش بگیره و ثوابشو ببره اما به جامعه تسری نده که نتیجه عکس میده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین