مرگ سفید در کمین جوانان لرستانی

گزارش بازرگانی،   3990508120
مرگ سفید در کمین جوانان لرستانی

عضو انجمن روان شناسان ایران گفت: در چهارماهه نخست امسال 239 نفر با قرص برنج خودکشی کرده اند که از این تعداد 13نفر لرستانی بوده اند.

 


به گزارش میگنا یکی از مسائل پیچیده و ناراحت کننده فعلی که توجه بسیاری از محققین، جامعه شناسان، روانشناسان و متخصصین امر را به خود معطوف داشته موضوع خودکشی در بین افراد است.

 

خودکشی به معنای نابودکردن و از بین بردن خود، پدیده ای است که سالیان دراز از روابط سنتی تا روابط پیچیده شهرهای امروزی، گریبان بشر را گرفته است و در فراز و نشیب تحولات اجتماعی قلب و روح خانواده ها و اجتماع را آزارده است.

اصطلاح خودکشی (suicide) اولین بار ظاهرا در نیمه اول قرن 17 به کار رفته است. در اواخر قرن 19 مطالعه نوین خودکشی را امیل دورکیم در جامعه شناسی و زیگموند فرید در روان شناسی شروع کرده اند.

خودکشی جوانان و نوجوانان با آثار منفی روانی و اجتماعی، یکی از مسائل اجتماعی مهم دراستان لرستان است؛ زیرا جامعه­ لرستان از نظر ساختار جمعیتی، استانی با جمعیت جوان و نوجوان است.

در یک دهه اخیر آمار ها حاکی از افزایش خودکشی در استان لرستان است تاجایی که ازنظر خودکشی جزء پنج استان اول کشور است  وهمچنین طی این سال ها خودکشی با قرص برنج در لرستان به خاطر در دسترس بودن، ارزان بودن و سریع عمل کردن آن افزایش یافته است.

دکتر عظیم دارایی فاضلی، دکترای روانشناسی و عضو انجمن روان شناسان ایران در گفت وگو با خبرافلاک  در رابطه با خودکشی با قرص برنج گفت: قرص برنج یا آلومینیوم فسفید یکی از روش های خطرناک خودکشی است که از آن به عنوان مرگ سفید یاد می شود.

وی با اشاره دردناک بودن این قرص، افزود: این قرض عطش زیادی را برای افرادی که استفاده می کنند به وجود می آورد  و تا زمانی که فرد زنده است هوشیاری کامل دارد.

عضو انجمن روان شناسان ایران اظهار داشت: در چهارماهه نخست امسال 239 نفر با قرص برنج خودکشی کرده اند که از این تعداد 13نفر لرستانی بوده اند.

دارایی فاضلی بیان کرد: افرادی که این قرص را مصرف می کنند کمتر از 24 ساعت جان خود را از دست می دهند چون پادزهر ندارد و حتی بو کردن آن نیز مرگ آور است.

وی تصریح کرد: افرادی که دچار افسردگی شدید و یا احساس پوچی می کنند بیشتر به سمت این قرص گرایش پیدا می کنند چراکه این نوع هزینه و درد کمتری دارد.

این روانشناس لرستانی گفت: باوجود خطرناک بودن آن این قرص به راحتی در عطاری ها و حتی داروخانه ها در دسترس است.

دارایی فاضلی عنوان کرد: فردی که دچار شکست و یا اضطراب فوق العاده  شده است در یک لحظه تصمیم به خودکشی با قرص برنج می کند اما در همان لحظه اول پشیمان می شود که فایده ای ندارد.

وی  با اشاره به آمار بالای خودکشی در لرستان، اظهار داشت: مشکلات روحی و روانی،اقتصادی، بیکاری و شکست های عاطفی  ازجمله عوامل خودکشی در لرستان است  و اگر مردم به روان شناسان اعتماد کنند و مثل پزشک خانواده  در کنار افراد باشد یک جوانان یا نوجوان که تصمیم به خودکشی دارد اگر قبل از آن با مشاور در ارتباط باشد می تواند کمک دهنده باشد.

عضو انجمن روان شناسان ایران گفت: متأسفانه مشكلات اقتصادی، عاطفی و تنش های خانوادگی جوانان و نوجوانان ما را  به سمت  خودکشی با قرص برنج می برد اگر بتوانیم  آگاه سازی کنیم که این قرص برنجی که مصرف می شود بسیار خطرناک و برابر با مرگ است و در واقع زهری که پادزهر ندارد.

دارایی فاضلی بیان کرد: فرد مصرف کننده قرص برنج هیچ علائمی ندارد، حرف می زند،هوشیاری کامل دارد فقط سوزشی در بدن احساس می کند و این نیست که فلج کند و همان لحظه هم پشیمان می شود و التماس می کند که زنده بماند.

وی عنوان کرد: در زمان حاضر بهترین راهکار این است که نسبت به تهدیدات بروزی که برای جوانان و نوجوانان وجود دارد  از مواد مخدر صنعتی تا خودکشی های جدید آگاه سازی کنیم و یاد بگیریم در زمان حال زندگی کنیم و این خیلی می تواند کمک دهنده باشد.

دارایی فاضلی گفت: افراد به داشته های خود  تکیه کنند چراکه مقایسه کردن اعتمادبه نفس را پایین می آورد و همین امر زمینه های افسردگی را فراهم می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین