ماجرای عذرخواهی بایدن از نوری المالکی

گروه جهان الف،   3990507111

رئیس ائتلاف «دوله القانون» با اشاره به اینکه در دوران نخست‌وزیری‌اش تلاش کرد تا منازعه مذهبی و سیاسی ریاض با بغداد را متوقف کند، گفت که سعودی‌ها بغداد را مرکز خلافت عباسی می‌دانند و تاب تحمل حکومت شیعی را ندارند.

ماجرای عذرخواهی بایدن از نوری المالکی

به گزارش فارس، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دوله القانون» و نخست‌وزیر پیشین عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به ضرورت تقویت روابط بغداد با کلیه کشورهای جهان به استثنای رژیم صهیونیستی بر اساس منافع ملی عراق، درباره رویکرد سعودی‌ها در قبال عراق، طرح تجزیه جو بایدن، اقدامات آمریکا در عراق و ضرورت اتکا به الحشد الشعبی در چالش‌های فرارو توضیح داد.

پایگاه خبری «المسله» محورهایی از این گفت‌وگو را منتشر کرد که در ادامه می آید:

توضیح درباره دیدارهای مستمر وزرای عراقی با نوری المالکی

المالکی در این مصاحبه درباره دیدارهای وزرای کابینه عراق با شخص او گفت که این دیدارها و تبادل اطلاعات و نظرات میان ما، چرا برای برخی مایه تعجب است. در حالی که ما تجربه حکومت را داریم و این دیدارها برای استفاده از این تجارب است و همه دولت‌ها با هم مرتبط هستند و هر دولت و هر وزیری متمم دیگری است.

وی افزود: یک مسأله وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود و آن این است که نخست‌وزیری که بعد می‌آید، کلیه دستورات نخست‌وزیر سابق را لغو و حتی همه وزرا، معاونان، مدیران کل و ...را تغییر می‌دهد و این اشتباه است. دولت نباید تنها برای یک مقطع زمانی محدود به چهار سال تشکیل شود به ویژه اگر تشکیل آن روند پیچیده‌ای را پشت سر گذاشته باشد.

اختلافات عراق با کشورهای منطقه و جهان میراث رژیم صدام است

نخست‌وزیر پیشین عراق ادامه داد: دولت‌های که پس از سقوط رژیم سابق روی کار آمدند، بهای میراث بد این رژیم در روابط با کشورهای جهان را پرداخت می‌کنند. این امر ساده نیست که ما اختلافات با سوریه، ایران، ترکیه، سعودی، ایالات متحده و سایر کشور ها را به پایان برسانیم.

عربستان تاب تحمل حکومت شیعی در عراق را ندارد

وی درباره روابط بغداد و ریاض گفت: زمانی که من پست نخست‌وزیری را تحویل گرفتم، به اولین کشوری که سفر کردم، عربستان سعودی بود. انتظار داشتم که منازعه مذهبی و سیاسی را متوقف کنم اما موفق نشدم. سعودی با ما مشکل مذهبی دارد. [مقامات سعودی] معتقدند که بغداد پایتخت خلافت عباسی است و شیعه نمی‌تواند بر آن حکومت کند.

نخست‌وزیر پیشین عراق تصریح کرد: مشکل با عربستان سعودی بر سر این است که آن می‌خواهد مانند «جمال عبدالناصر»، تصمیم‌گیری عربی را به انحصار خود درآورد اما صلاحیت‌های لازم را ندارد. همین امر موجب مشکلاتش با عراق، قطر، ترکیه و سایر کشورها شده است. زیرا وی شایستگی این امر را ندارد.

المالکی گفت: عربستان سعودی همچنان در امور منطقه دخالت می‌کند. همان‌گونه که در یمن، سوریه، لبنان و سایر کشورهای منطقه شاهد آن هستیم. تصمیم‌گیری عربی، امروز فراتر از آن است که عربستان بخواهد به تنهایی آن را در دست بگیرد و کشورهای عربی خود دارای حاکمیت و اراده هستند و تصمیمات خود را دارند.

نخست وزیر پیشین عراق گفت: امیدواریم که دولت کنونی فضای حاکم بر روابط ما با عربستان را آرام کند اما [احتمالا] این امر محقق نخواهد شد زیرا مطالبات ریاض از بغداد با منافع عراق در تعارض است.

وی درباره لغو سفر الکاظمی به ریاض که در رسانه‌ها دلیل آن، بستری شدن «سلمان» شاه سعودی در بیمارستان اعلام شد، گفت: من نمی‌توانم درباره لغو سفر الکاظمی به عربستان و اینکه آیا این امر برخاسته از یک موضع بوده یا به دلیل بیماری شاه سعودی، قضاوتی کنم.

ضرورت برقراری روابط با کلیه کشورها بر اساس منافع عراق

المالکی ادامه داد: تا زمانی که عراق در مدار یک کشور از کشورهای منطقه و جهان باشد، روی آرامش را نخواهد دید. اگر ما برای عراق شکوفایی، ثبات و حاکمیت می‌خواهیم باید با همه کشورها بر اساس منافع خود رابطه داشته باشیم. ما هیچ مشکلی برای داشتن روابط حسنه با کلیه کشورهای جهان به استثنای اسرائیل نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اردوغان زمانی که محور ترکیه، سوریه، اردن و ایران را تشکیل داد از من دعوت کرد تا به آن محور بپیوندم اما من موافقت نکردم.

ماجرای عذرخواهی بایدن از المالکی

نخست‌وزیر پیشین عراق گفت: «جو بایدن» طی نامه‌ای به من به دلیل ایده‌اش مبنی بر تجزیه عراق عذرخواهی کرد. مسئولیت باقی‌ماندن عراق به صورت یک کشور یکپارچه بر عهده کلیه گروه‌های سیاسی کشور است.

جو بایدن معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود. وی در سال ۲۰۰۷ طرح تجزیه عراق به چند اقلیم را مهندسی کرد که موافقت کنگره آمریکا را به همراه داشت. این طرح در سال ۲۰۱۶ بار دیگر به طور جدی در آمریکا طرح شد.

بر اساس طرح به‌روز شده بایدن، عراق به سه منطقه یا سه دولت کوچک تقسیم می‌شد. منطقه کردنشین در شمال که مرزهای آن هرگز مشخص نشده است، بویژه اینکه مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان، اعلام کرد کرکوک متعلق به کردهاست، منطقه‌ای سنی‌نشین در مرکز عراق که شامل استان‌های دیالی، نینوا، صلاح‌الدین و الانبار بود و منطقه‌ای شیعه‌نشین در جنوب عراق.

هشدار درباره انحلال یا تضعیف الحشد الشعبی

المالکی در حمایت از سازمان الحشد الشعبی گفت: الحشد الشعبی یک نهاد ملی است که با تصمیم دولت عراق تشکیل شد و به وظیفه خود عمل کرد. جنگید، شهید داد و این امری داخلی است. درباره ایده انحلال الحشد الشعبی یا کنترل و تضعیف آن هشدار می‌دهم زیرا قدرتی است که ما در مقابله با چالش‌های فرارو بر روی آن حساب می‌کنیم. ما نمی‌توانیم با کسانی که به دنبال انحلال الحشد و براندازی آن هستند، با تسامح برخورد کنیم.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند برای دریافت کمک‌های اندک و معدود، الحشد الشعبی را منحل کند و هر کس که چنین فکری در سر دارد، کشور را به خطر می‌اندازد.

انتقاد از رفتار آمریکا در عراق

رئیس ائتلاف دوله القانون افزود: به شدت رفتار نیروهای آمریکایی در عراق و اقدام آنها در هدف قرار دادن فرماندهان الحشد، شهید المهندی و حاج سلیمانی و بمباران مقرهای آنها را رد می‌کنم. فکر نمی‌کنم نخست‌وزیری در عراق باشد که به او هدف قرار دادن الحشد اطلاع داده شود و او با آن امر موافقت کند. باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق آن را بر روی یک صحنه داغ باقی خواهد گذاشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین