کشوری که به اندازه تاریخش سابقه سوت زنی دارد

گروه ترجمه الف،   3990507086 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهایی است که "پدیده سوت زنی" از دیر باز در آن برقرار بوده و نمونه های مشهوری از سوت­ زنی در این کشور به ثبت رسیده که حتی در مواردی منجر به استعفای شخص رئیس آمریکا شده است.

کشوری که به اندازه تاریخش سابقه سوت زنی دارد

به گزارش الف، پدیده سوت زنی در آمریکا، قدمتی به اندازه تاریخ این کشور دارد. از این رو، از نخستین روزهای تشکیل ایالات متحده آمریکا، در این کشور رویه سوت زنی نیز بنیان گذاشته شده است. آمریکایی ها نخستین قانون در حمایت از افراد سوت زن(افشاگر) را در سال 1778 تصویب کردند. امری که موجب شده تا آلیسون استنجر نویسنده کتاب "سوت زنان: صداقت و درستی در آمریکا از واشنگتن تا ترامپ"، اینگونه اعلام کند که اساسا پدیده سوت زنی در دی ان ای آمریکایی ها است و آن ها در صف مقدم حمایت از سوت زنی در جهان هستند.

استنجر می گوید: برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، سوت زنان بر علیه یک افسر نیروی دریایی آمریکا به نام اِسِک هاپکینز، به دلیل اقدام وی در شکنجه کردن زندانیان بریتانیایی اقدام به سوت زنی کردند. این رویداد در اواخر دهه 1770 اتفاق افتاد و موجب برکناری این افسر نیروی دریایی آمریکا شد. در تاریخ آمریکا ذکر شده که هاپکینز تلاش کرد تا بر علیه سوت زنانی که علیه او اقدام کرده بودند دست به اقدام تلافی جویانه بزند اما با دخالت کنگره آمریکا، در این مساله ناکام ماند.

از آن زمان تاکنون، سوت زنان در آمریکا و در موقعیت های مختلف، اقدام به افشاگری بر علیه رویه های غلط و اشتباه در نهادهای دولتی آمریکا می­کرده اند. با این حال، دیوید کولاپینتو یک وکیل حقوق در آمریکا می گوید: "سوت زنی همواره یک اقدام مخاطره آمیز برای آن دسته از افرادی بوده که به آن مبادرت می ورزیده اند. درست به همین دلیل است که بسیاری از مردم اقدام به سوت زنی نمی کنند". 

کولاپینتو که بنیانگذار مرکز ملی سوت زنی در آمریکا نیز است می گوید: "لایحه افزایش حمایت و حفاظت از سوت زنان، به کارمندان نهادهای مختلف این اجازه را می دهد تا تخلفاتی را که در نهادهای خود می بینند، به طور مستقیم به اعضای کنگره آمریکا گزارش دهند. با این حال، قوانین متفاوتی برای آن دسته از افرادی وجود دارد که در نهادهای مرتبط با امنیت ملی آمریکا کار می کنند. آن ها قبل از اینکه به کنگره آمریکا بروند، بایستی دغدغه افشاگرانه خود را با بازرس کل در نهاد خودشان در میان بگذارند". 

با این حال، سوت زنی در دستگاه های امنیتی آمریکا، همواره یک چالش بوده است زیرا به اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا مکررا توصیه می شود تا به خارج از محدود سازمانی پناه نبرند و مسائل را بازگو نکنند. در این راستا، حتی به آن ها گفته می شود که اگر چنین کنند، امکان تعقیب قضایی آن ها نیز وجود دارد و دیگر، افرادی با سابقه پاک و درست نخواهند بود. این بدان معناست که اگر کسی اقدام به سوت زنی و گزارش تخلف به نهادی خارج از دستگاه امنیتی آمریکا کند، علاوه بر تعقیب قضایی امکان دارد دیگر نتواند شغلی در دستگاه امنیتی ملی آمریکا به دست آورد. با این همه، برای آن دسته از سوت زنانی که به دنبال حراست از چیزی بزرگتر و مهم تر هستند، اقدام افشاگرانه ارزش هر چیزی را دارد. آلیسون استنجر در این رابطه می گوید: "سوت زنان حتی در شرایطی که خود در خطر باشند، وقتی می بینند یک چیز بزرگتر و مهم تر در خطر است، اقدام به سوت زنی می کنند". 

*هشت مورد تاریخی از پدیده سوت زنی در تاریخ ایالات متحده آمریکا

سال 1966: یکی از دستیاران و مشاوران کنگره آمریکا به نام "جیمز بوید" و منشی وی "مارجوری کارپنتر"، اسنادی را از دفتر سناتور "توماس داد" فاش کردند که نشان می داد سناتور داد، بیش از 200 هزار دلار را به صورت پنهان و اعلام نشده، از منابعی که توسط مردم جمع آوری شده و بایستی برای کارهای انتخاباتی هزینه می شدند را صرف امور شخصی خود کرده است. این مساله موجب شد تا سناتور داد به شدت مورد سرزنش افکار عمومی قرار بگیرد و کرسی خود را در انتخابات آتی سنا از دست بدهد.

سال 1972: "پیتر باکستون" یکی از کارمندان نظام بهداشت و سلامت آمریکا متوجه این نکته شد که سیستم بهداشت و سلامت آمریکا در حال مطالعه آثارِ بیماری سیفیلیس از طریق بررسی 399 مرد آفریقایی-آمریکایی است. این افراد نه در جریان این بودند که به این بیماری مبتلا هستند و نه اقدامی برای درمان آن ها انجام می­شد. پس از اینکه باکستون با سوت زنی خود این مساله را به رسانه ها گزارش کرد و جلسات استماع در کنگره آمریکا در این رابطه برگزار شد، حدودا 10 میلیون دلار خسارت به قربانیان و خانواده های آن ها از سوی دولت آمریکا پرداخت شد.

سال 1995: "جفری ویگاند" معاون "شرکت تنباکوی براون و ویلیامسون" با "برنامه 60 دقیقه" در آمریکا مصاحبه کرد و تاکید کرد که این شرکت، در گفتن این نکته به مصرف کنندگان محصولات خود که تا چه اندازه تولیدات آن اعتیادآور و مخرب هستند، کوتاهی کرده است. این مساله با محکومیت گسترده این شرکت و قضایی شدن این اقدام آن ها همراه شد.

سال 1998: لیندا تریپ در دهه 1990 میلادی، یکی از کارمندان رده پایین کاخ سفید بود. وی همچنین از دوستان نزدیک مونیکا لووینسکی کارآموز 23 ساله بود که در آن دوره، در کاخ سفید حضور داشت. لووینسکی با رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی بیل کلینتون رابطه جنسی داشت. وی تجربه خود در این زمینه را به صورت تلفنی با لیندا تریپ در میان گذاشته بود. تریپ ظاهرا به توصیه یک وکیل اقدام به ضبط کردن سخنان لووینسکی کرد و در موعد مقرر، اقدام به سوت زنی بر علیه رئیس جمهور آمریکا کرد. این سوت زنی، رئیس جمهور وقت آمریکا را بدنام کرد. کلینتون در نهایت از این بحران جان سالم به در برد اما از آن پس، افکار عمومی به وی به چشم فردی بی بند و بار در مسائل جنسی و همچنین دروغگو می نگریست. 

سال 2003: یک مترجم به نام "کاترین گان" ایمیلی را افشا کرد که اقدامات غیرقانونی آمریکا و انگلیس در جریان حمله این دو کشور به عراق را فاش می کرد. در این سند، یک مقام آژانس امنیت ملی آمریکا از بریتانیا کمک می خواهد تا در جاسوسی از دیپلمات های سازمان ملل با آمریکا همکاری کنند.  کاترین گان بلافاصله بازداشت شد و به اتهاماتی نیز در دادگاه محکوم شد. با این حال، وی افشاگری خود را علیه اقدامات غیرقانونی آمریکا و انگلیس در عراق انجام داد.

سال 2007، "جان کیریاکو"، فردی که عملیات های ضدتروریسم آمریکا در پاکستان را پس از حادثه 11 سپتامبر رهبری می کرد، عملیاتی را سازماندهی کرد که در جریان آن، "ابوزبیده" یکی از نیروهای برجسته القاعده دستگیر شد. ابوزبیده از هرگونه همکاری با بازجوهای آمریکایی خودداری می کرد. با این حال، کیریاکو در سال 2007 و در جریان گفتگو با شبکه ای بی سی نیوز آمریکا تاکید کرد که ابوزبیده با تاکتیک های بازجویی نظیر غرق مصنوعی مواجه شده و عملا توسط سازمان سیا شکنجه شده است. این نخستین بار بود که یک افسر سازمان سیا به صراحت اقدام سازمان خود را شکنجه می نامید. سخنان او موجب شد تا اقدام به شکنجه به مثابه یکی از سیاست های سازمان سیا در افکارعمومی مطرح شود و دیگر آمریکایی ها نتوانند به گونه ای موثر، آن را فقط تاکتیکی از جانب دولت های بدنام عنوان کنند.

سال 2009: 10 نفر از کارمندان شرکت دارویی فایزر(یک شرکت بزرگ دارویی آمریکایی-چندملیتی)، بر علیه اقدام غیرقانونی این شرکت در تبلیغ داروی ورم مفاصل به نام Bextra، سوت زنی کردند. 10 نفری که در این پرونده اقدام به سوت زنی کرده بودند، 102 میلیون دلار به دلیل سوت زنی خودشان پول دریافت کردند.  

سال 2013: عصر دیجیتال، فصل نوینی را در تاریخ پدیده سوت زنی ایجاد کرده است. در شرایط کنونی و با فراهم شدن هزاران سند در شبکه های دیجیتالی، هکرها و سوت زنان، به طور همزمان میدان مناسبی را برای دستیابی به اسناد طبقه­بندی شده یافته اند.

ادوارد اسنودن به عنوان یک متخصص ماهر فناوری اطلاعات، با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، به عنوان پیمانکاری همکاری داشت. وی در جریان همکاری های خود با سیا، متوجه نظارت ها و جاسوسی گسترده سازمان سیا از اطلاعات شخصی مردم شد. وی در این راستا، حجم زیادی از مدارک مرتبط با این مساله را کپی کرد تا بتواند از آن ها جهت افشاگری های خود استفاده کند.

سوت زنی در حوزه امنیت ملی، مساله ای بسیار سخت و مشکل است زیرا دولت ها به دلایل خاص خود، از تمامی روش های ممکن برای تعقیب قضایی فرد سوت زن و تحت فشارقرار دادن او استفاده می کنند. اسنودن هنوز هم از دست دولت آمریکا به دلیل افشاگری گسترده ای که بر علیه اقدامات جاسوسی آن علیه مردم کرده بود، در فرار است. وی در سال های اخیر از کشورها مختلف نظیر روسیه درخواست پناهندگی کرده تا از اقدامات احتمالی دستگاه اطلاعاتی آمریکا بر علیه خودش در امان باشد.

 

*منابع:

* https://www.npr.org/2019/09/25/764010989/whistleblowing-is-really-in-our-dna-a-history-of-reporting-wrongdoing

https://blog.coxwelllaw.com/famous-whistleblower-cases-in-the-us/*

* https://whistleblower.org/timeline-us-whistleblowers/

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۴۳۳۵۰۰:۳۶:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
خوب حالا این‌ها که مال دیگرانه! لااقل یک مورد را در ایران نشان بدهید که کسی به قول شما جرات کرده باشه بر علیه حتی یک آبدارچی دولتی سوت‌زنی کنه
ناشناس۱۵۴۴۳۴۲۰۱:۰۰:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۱
حالا برادر سوت مي زنند درست ... آيا كله شون هم سوت ميكشه ؟! ... براي يكي مثل بنده محال است و نيز آرزو هست كه به مغازه اكبر آقا سوپري بروم و كله ام سوت نكشه !! ... قيمت ها را عرض مي كنم !! ... روزي چندين بار !!!
ناشناس۱۵۴۴۳۶۹۰۲:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
"آمریکایی ها نخستین قانون در حمایت از افراد سوت زن(افشاگر) را در سال 1778 تصویب کردند." این جمله یعنی اینکه: ما سیصد سال از دنیا عقب هستیم !!
ناشناس۱۵۴۴۳۸۶۰۵:۱۲:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
در ایران چرا مدعی العموم و قوه قضاییه به فساد و تخلفات اشکار شده نمایندگان رد صلاحیت شده مفسد اقتصادی ورود نکرده است فساد و تخلف سیستمی از این اشکار تر
ناشناس۱۵۴۴۳۸۷۰۵:۱۸:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
تخلف و فساد از این اشکارتر که طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در صحن مجلس دهم تصویب میشود لاکن عوامل نفوذ دار در مجلس نمی گذارند اینکار اجرایی شود و مجلس دهم هم تمام میشود و نمایندگان مجلس یازدهم هم که تازه کار هستند اصلا پیگیری این موضوع بسیار مهم نیستن
کور پیش بین در خشت خام۱۵۴۴۳۹۶۰۷:۰۶:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
اگر در کشوری قانون و مجری درست قانون وجود داشته باشد نیاز به سوت زنی اندک است متاسفانه تز و دکترین مدیران و بیشتر مسولان کشور این شده است که اگر ما ندزدیم دیگران می دزدند پس ما می دزدیم تا دیگران ندزدند این دور و تسلسل باطل و فساد سیستمی باعث بروز این همه فجایع در جامعه است
ناشناس۱۵۴۴۳۹۷۰۷:۰۹:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
چرا در کشور دشمن ما مثل امریکا قوانین سوت زنی سخت - قوی و حمایت بسیار جدی از سوت زن وجود دارد اما در کشور اسلامی ما نه ؟!... خواهشمند است روزنامه ها و رسانه ها در این مورد مقاله های زیادی بنویسند
ناشناس۱۵۴۴۴۰۰۰۷:۱۲:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۱۱
اقای دکتر احمدی نژاد اگر مجددا انتخاب شدید اینبار بجای سازمان مدیریت دستگاهدهای نظارتی کشور را منحل زیرا انان با وجود این همه هزینه ای که برای انان میشود و بورجه زیادیرحیف و میل می کنند دچار فساد سیستمی شده و وظیفه خود را بدزستی انجام نمی دهند یا بی تفاوت شده اند و یا شریک دزد و رفیق قافله و الا چه معنا دارد این همه فساد در کشور وجود داشته باشد
ناشناس۱۵۴۴۴۰۳۰۷:۲۶:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۱
برای ایران یک سوت بزرگتر مثل صوراسرافیل لازم است.
اراکی۱۵۴۴۴۶۱۰۸:۴۸:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۱
صور اسرافیل جالب بود
ناشناس۱۵۴۴۴۷۱۰۸:۵۳:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
توی ایران کار از سوت گذشته باید شیپور زد
ناشناس۱۵۴۴۵۶۶۱۰:۱۶:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
آمریکا حقشه ابر قدرت جهان باشه
ناشناس۱۵۴۴۶۱۹۱۰:۵۷:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۱
صرف نظر از اینکه با سوت زن برخورد تلافی جویانه بشود یا نشود وقتی که شخص سوت زنی میکند و بعد هیچ گونه عکس العمل و مجازاتی در حق آن مفسد اعمال نشود باعث دلسردی سوت زنان شده و کار خود را عبث و فقط دشمن تراشی تلقی میکند( البته همیت طور هم میشود ) پس سری را که درد نمیکند ....
ناشناس۱۵۴۴۷۲۸۱۱:۴۸:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۱
کاش در ایران هم سوت زنی داشتیم
ناشناس۱۵۴۴۸۷۵۱۳:۲۷:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
برای اعلام شماره پلاک ماشین مردم در خصوص رعایت حجاب داریم
ناشناس۱۵۴۴۹۲۹۱۴:۰۴:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۱
داريم عزيزم. ولي كسي در راه رضاي خدا و براي حل يك مشكل يا مفسده اساسي سوت نميزنه، اونايي كه سوت ميزنن همونايين كه با هزار ترفند نقطه ضعفي از همكار و رقيب كاري گير آوردن و به اسم سوت زني، زيراب زني مي كنن.
ناشناس۱۵۴۴۸۵۷۱۳:۱۴:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
هر وقت رسانه های واقعا آزاد داشتیم که نگران دستگیری و بازجویی و هزار برنامه دیگه نبودند می تونیم امیدوار باشیم که سوت زنی جواب بده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین