جغرافیای بیکاری در ۳۱ استان ایران/ تاثیر کرونا بر بازار کار

گروه اقتصادی الف،   3990507061 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
جغرافیای بیکاری در ۳۱ استان ایران/ تاثیر کرونا بر بازار کار

روزنامه همشهری نوشت: در بهار امسال استان لرستان با نرخ بیکاری ۲۱ درصدی و استان خراسان جنوبی با نرخ بیکاری ۴درصد رکوردداران شاخص بیکاری در کشور بوده‌اند.

اشتغال

فصل بهار امسال کاملاً تحت تأثیر شیوع کرونا قرار داشت و مستقیماً با ریزش ۱.۵ میلیون نفری شاغلان مواجه بود. در این فصل ۴۹۳ هزار نفر از جمعیت بیکاران نیز از ادامه کاریابی منصرف شدند و بازار کار را ترک کردند. این وضعیت گرچه در استان‌های مختلف تکرار شده، اما میزان این اثرگذاری، وضعیت متفاوتی داشته و در یک مورد نیز کلاً اتفاقات معکوسی رخ داده است.

در اولین فصل از سال ۱۳۹۹ که کاملاً با شیوع موج اول بیماری کووید-۱۹ مقارن بود، نرخ مشارکت اقتصادی در کشور به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرد و رکورد ۳.۷ درصدی برای این شاخص به ثبت رسید. این در حالی است که بررسی استانی نیز نشان می‌دهد باوجود تکرار این اتفاق در ۳۰ استان کشور، استان چهارمحال و بختیاری وضعیت متفاوتی داشته و با ۰.۸ درصد افزایش نرخ مشارکت روبه‌­رو شده است. این استان در مقابل استان‌های سیستان و بلوچستان و گیلان قرار گرفته که بیشترین میزان کاهش نرخ مشارکت اقتصادی را تجربه کرده‌اند.

کرونا و بازار کار

ارزیابی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار گویای آن است که در فصل بهار ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال گذشته بازار کار کشور به‌شدت تحت تأثیر شیوع بیماری کووید- ۱۹ قرار گرفته است؛ به‌نحوی‌که جمعیت شاغل کاهش حدود یک میلیون و ۴۹۹ هزارنفری و جمعیت بیکار کاهش ۴۹۳ هزارنفری و در مقابل جمعیت غیرفعال افزایش ۲ میلیون و ۷۰۰هزارنفری را تجربه کرده‌اند.

با نگاهی به چگونگی کاهش جمعیت شاغل به تفکیک بخش‌ها که سهم جمعیت شاغل در بخش خدمات به میزان ۷۳۳ هزار نفر و جمعیت شاغل بخش‌های کشاورزی و صنعت به ترتیب به میزان ۳۶۵ و ۴۰۲ هزار نفر کاهش یافته مشاهده می‌شود که در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار ۱۳۹۸ از بین گروه‌های عمده فعالیت اقتصادی فقط ۵ گروه فعالیتی با افزایش جمعیت شاغل مواجه شده‌اند و سایر گروه‌های فعالیتی با کاهش جمعیت شاغل در دوره مورد بررسی مواجه شده‌اند.

در فصل بهار امسال، بیشترین افزایش جمعیت شاغل مربوط به گروه سلامت انسان و مددکاری اجتماعی است که این نیز خود شاهدی بر تأثیر بیماری کووید- ۱۹ بر بازار کار کشور در دوره مذکور است.

شاخص‌های بازار کار برحسب استان

بررسی تغییرات نرخ مشارکت، نسبت اشتغال و نرخ بیکاری در سطح استان‌های کشور نشان می‌دهد: افزایش نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر تنها در استان چهارمحال و بختیاری با ۰.۸ درصد رخ داده است و در مقابل استان‌های سیستان و بلوچستان و گیلان با ۶.۶ در صد بیشترین میزان کاهش را در نرخ مذکور تجربه کرده‌اند. این بررسی نشان می‌دهد، در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار ۱۳۹۸ نرخ مشارکت اقتصادی ۳۰ استان کشور روند کاهشی داشته است. همچنین این نتایج گویای آن است که بیشترین و کمترین نرخ مشارکت در بهار ۱۳۹۹ به ترتیب مربوط به استان هرمزگان با ۴۶.۱ درصد و سیستان و بلوچستان با ۳۳.۴ درصد است.

نسبت اشتغال

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار بهار ۱۳۹۹ نشان می‌دهد، بیشترین نسبت اشتغال مربوط به استان زنجان با ۴۱.۹ درصد و کمترین نسبت مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲۹.۱ درصد است. همچنین، این بررسی گویای آن است که بیشترین و کمترین میزان کاهش نسبت اشتغال در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار ۱۳۹۸ به ترتیب در استان‌های خراسان شمالی با ۶.۸ درصد و چهارمحال و بختیاری با ۳ درصد رخ داده است؛ به طور کلی در این دوره بازار کار تمامی استان‌های کشور با افت نسبت اشتغال مواجه شده‌اند.

وضعیت بیکاری در استان‌ها

با بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر به تفکیک استانی مشاهده می‌شود، در بهار ۱۳۹۹ بیشترین نرخ بیکاری مربوط به استان لرستان با ۲۱ درصد و کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان خراسان جنوبی با ۴ درصد است. در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار ۱۳۹۸ بیشترین کاهش نرخ بیکاری در استان یزد اتفاق افتاده است که از ۱۲.۷ درصد به ۷.۶ درصد رسیده و با کاهش ۵.۱ درصدی در این دوره مواجه شده است و در مقابل استان لرستان با افزایش ۴.۷ درصدی نرخ بیکاری بیشترین افزایش نرخ بیکاری را در دوره مورد بررسی تجربه کرده است. دامنه نرخ بیکاری در دوره مورد بررسی برابر با ۱۷ درصد است. به طور کلی در بهار ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال گذشته در ۱۱ استان نرخ بیکاری افزایش و در ۲۰ استان نرخ مذکور کاهش یافته است.

دیدگاه کاربران

اکبر۱۵۴۰۴۳۸۱۵:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۷
جالبه استانهای پر آب با منابع طبیعی و خوش آب و هوا بیکارترین ها هستند و استانهای کویری بد آب و هوا و بدون آب کم بیکارترین هستند توسعه نامتقارن یعنی همین آبادسازی بیابانها و نابودسازی مناطق خوش آب و هوا
ناشناس۱۵۴۰۷۴۰۱۸:۳۹:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۷
گل بود به سبزه نیز آراسته شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین