نحوه خبری‌رسانی BBC و اینترنشنال: بزرگ‌نمایی آتش‌سوزی‌های ایران و سکوت برابر آتش‌سوزی‌های آمریکا + تصاویر

گروه سیاسی الف،   3990507032 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان درحالی طی هفته‌های اخیر روی موضوع انفجار و آتش‌سوزی‌های ایران مانور خبری دادند که اتفاقات مشابه و چه بسا با حجم بزرگ‌تر از آن در کشورهای دیگر از جمله آمریکا را پوشش ندادند و از کنار آن عبور کردند.

بزرگ‌نمایی آتش‌سوزی‌های ایران و سکوت برابر آتش‌سوزی‌های آمریکا + تصاویر

فارس نوشت: انفجار، آتش‌سوزی و حریق ۳ واژه مورد علاقه شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، رسانه‌های معاند و کاربران ضدانقلاب در روزهای اخیر است. مرور پست‌ها و اخبار منتشر شد در این رسانه‌ها طی ۶۰ روز گذشته نشان می‌دهد که این رسانه‌ها با اهداف خاص روی این موضوع تمرکز کردند و پروژه ویژه‌ای برای آن تعریف کرده‌اند.

بررسی دقیق عملکرد این رسانه‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها اصلا برایشان فرقی ندارد که انفجار یا آتش‌سوزی در چه وسعت و یا چه منطقه جغرافیایی رخ داده، همین که این حوادث در ایران باشد برایشان کفایت می‌کند چرا که می‌توانند این فضا را داغ و ملتهب نگه دارند و آتش بیار معرکه باقی بمانند.

برای اثبات این ادعا، ابتدا نگاه سریعی به تعداد اخبار منتشر شده با موضوع آتش سوزی و انفجار در اینستاگرام BBC فارسی و ایران اینترنشنال( در بازه زمانی ۴ خرداد تا ۴ مرداد مصادف با ۲۴ می تا ۲۴ ژولای) انداخته‌ایم.

* بی‌طرفی به سبک BBC فارسی!

 BBC فارسی در طول این مدت ۹۱ پست اینستاگرامی راجع به انفجار و آتش‌سوزی‌های ایران منتشر کرد که جهت‌گیری ۸۴ پست آن منفی، ۶ پست بدون غرض‌ورزی آشکار و تنها یک پست (که به مهار یک آتش‌سوزی اختصاص داشت) مثبت بود.

* بایکوت آتش‌سوزی های ایالات متحده

از سوی دیگر، این رسانه انگلیسی درحالی ۹۱ پست درباره آتش‌سوزی‌های ایران منتشر کرد که درباره حوادث مشابه در سایر نقاط جهان تنها ۷ پست منتشر کرد( از این ۷ پست ۵ پست آن مربوط به آمریکا است).

ندیدن انفجار و آتش سوزی ناوآمریکایی

انفجار و آتش‌سوزی ناوآمریکایی مثال خوبی در این باره است، آن‌ها درحالی از خبر آتش‌سوزی یک ساختمان کوچک در دورافتاده‌ترین نقاط ایران نمی‌گذرند، آتش سوزی درختان حاشیه اتوبان اندیمشک-اهواز برایش مهم می‌شود و یا آتش سوزی یک لنج کوچک در رودخانه زهره اهواز برایش ارزشمند می‌شود که خبر انفجار و آتش‌سوزی ناو جنگی آمریکایی «یواس‌‌اس بونهام ریچارد»(که در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت) را تا ساعت‌ها بایکوت کرده بود و در نهایت به انتشار  ۲ پست اکتفا کردند که یکی از این دو پست هم به عملیات اطفای این ناوآمریکایی اختصاص داشت.

* دروغ‌های BBC برای شعله‌ور کردن شایعات در فضای مجازی

بی‌بی‌سی حتی برای داغ نگهداشتن موضوع انفجارها و آتش‌سوزی‌ها در فضای خبری، از شایعه‌پراکنی و دروغ سازی هم دریغ نکرد. بی‌بی‌سی فارسی اواسط تیرماه امسال به نقل از هومن قدوسی شهردار گرمدره خبر از انفجار سیلندر در غرب استان تهران داد، درحالی که هومن قدوسی پارسال درگذشته بود.

* تکرار شایعه

البته بی‌بی‌سی دست از شایعه سازی‌ها برنداشت و چندروز پیش دوباره با تکرار شایعه انفجار غرب استان تهران مدعی شد به تصاویر ماهواره‌ای دست یافته که آثار یک انفجار و آتش سوزی در تاسیسات واقع در منطقه گرمدره را نشان می‌دهد. اما پس از ساعاتی به خبرسازی دروغ درباره انفجار و آتش سوزی در منطقه گرمدره تهران اعتراف کرد و نوشت: اطلاعات ماهواره‌ای غلط بود؛ آسیبی به تاسیسات نرسیده است!

البته آن چیزی که بیشتر از آتش سوزی‌ها برای بی‌بی‌سی مهم است انتشار و مانور خبری روی ماجرای انفجارها است.

* اینترنشنال هر روز بدتر از دیروز

ایران اینترنشنال دیگر رسانه فارسی زبانی که با پول سعودی‌ها اداره می‌شود هم در موضوع آتش افروزی‌ها علیه ایران گوی سبقت را از همتای لندنی اش ربوده است.

اینترنشنال در این مدت ۱۴۰ پست درباره آتش سوزی‌های ایران منتشر کرد که از این تعداد ۱۳۰ پست منفی، ۹ پست بدون جهتگیری و یک خبر مثبت بود. بیشترین تمرکز این رسانه انگلیسی هم روی اخبار انفجارها بود.

* بایکوت ناو آمریکایی در روز روشن

البته این رسانه سعودی بر خلاف قواعد حرفه‌ای که روز اول برای خودش تعریف کرده، عمل می‌کند. در یکی از بندها اینترنشنال مدعی شده: «تلاش ما این است که جهان را همان‌طور که هست منعکس کنیم و همه واقعیاتش را نشان دهیم.» این درحالی است که خبر انفجار و آتش سوزی ناوجنگی آمریکایی که تیتر یک رسانه‌های مطرح جهان بود را اصلا در اینستاگرامش بازتاب نداد و آن را بایکوت کردند.

* ۱۰ آتش سوزی‌ای که اینترنشنال ندید

البته چنین رویه‌ای فقط درباره این خبر نبود، چرا که اینترنشنال در این مدت از ۱۰ آتش سوزی و انفجار گسترده دیگر در آمریکا هم هیچ خبری منتشر نکرد (اینجا را بخوانید) و در مقابل برای بحرانی نشان دادن ایران  ۱۳۰ خبر منفی آتش سوزی روی خروجی اینستاگرامشان قرار داد.

اینترنشنال در مجموع این ۶۰ روز، فقط ۳ خبر با موضوع آتش سوزی منتشر کرد که به ایران اختصاص نداشت.

همانطور که مشخص است این رسانه‌های در خدمت قدرت‌های جهانی، اینگونه به بایکوت اتفاقات تلخ کشورهای حامی‌شان می‌پردازند و درمقابل برای بحرانی و ناکارآمد نشان دادن عملکرد ایرانی‌ها، اقدام به بزرگ‌نمایی می‌کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۹۸۹۴۱۰:۲۹:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۷
این دو شبکه مزدور بودن را تعریف کرده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین