دست از حمایت صنعت نابالغ و نازپروده خودروسازی بردارید

محمدسعادتمند،   3990507020 ۱۰۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
دست از حمایت صنعت نابالغ و نازپروده خودروسازی بردارید

" خودروسازی "در ایران تبدیل به قصه "پر غصه ای " شده که سهم" مردم" از این ماجرا " غصه " و سهم " از ما بهتران " ؛ سودهای سرشار و رانتهای بی انتهاست. خودروسازی در کشورهایی که دارای این صنعت هستند ؛ معمولآ یکی از پویا ترین و سودآورترین صنایع برای آن کشورها و اغلب به عنوان "موتور محرک "دیگر صنایع مطرح می باشد. اما در ایران قصه جور دیگری است.

"صنعت خودرو" در ایران به مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه آن روزگار مانند کره ، هند ، چین و ... با مونتاژ محصولات خارجی شروع شد. در بسیاری از دیگر کشورهای هم رده ما ، آنها پس از سالها ؛ از مرحله مونتاژ کاری گذشته و رفته رفته به سمت طراحی و تولید داخلی رفتند.اما در ایران ماجرا به گونه دیگری رقم خورد و شد آنچه که امروز به آن مبتلا هستیم. می خواهیم ببینیم مقصر اصلی ایجاد این وضعیت تاسف بار در صنعت خودرو کشور ؛ پس از بیش از "نیم قرن " خودروسازی کیست؟  دولت ؛ خودروساز ؛ یا مردم خریدار خودرو ؟

منظور ما از دولت در اینجا صرفا دولت فعلی و فقط دولت به عنوان قوه مجریه نیست و دیگر ارکان نظام از قبیل مجلس ، قوه قضائیه و... را نیز شامل می شود.

قبل از اینکه به مقصر بپردازیم ؛ باید مشخص شود که مشکل اصلی خودروسازی ما چیست که نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند .

به عقیده بنده ؛ مهمترین مشکل صنعت خودرو کشور طی دهه های گذشته تا به امروز ؛ " پشتیبانی و حمایت بی حد و حصر ، غیر منطقی ، غیر اصولی و مخرب دولت " از خودروسازان می باشد و مقصر اصلی این ماجرا کسی نیست جز خود مجموعه دولت . موضوعاتی مانند عدم رقابت ، بازار انحصاری ، عدم نظارت بر خودروسازان و عواملی از این دست ، در واقع زیر مجموعه و از عوارض جانبی همان "حمایت غیر منطقی دولت " می باشد.

اینکه هر دولتی از صنایع داخلی خود حمایت کند ؛ فی نفسه امر بدی نیست ؛ اما در این مورد خاص ؛ این حمایت از حد متعارف و منطقی خود خارج شده و در واقع به ضد خودش تبدیل شده است.

دولت با بستن واردات خودرو ، ایجاد بازار تضمینی و انحصاری برای خودروسازان ، عدم نظارت بر آنها و عدم توجه به شکایات بی شمار مردم ، تزریق بی حساب میلیاردها ریال سرمایه به خودروسازان و قس علیهذا مردم را در مقابل مجموعه بزرگ ، بی سرو ته و گاه بی رحم خودروسازی  بی پناه رها کرده است.

جالب ماجرا این است که معمولا هر دولتی در رقابتهای انتخاباتی و در اوایل زمامداری خود ؛ جهت همراه نمودن مردم ؛ اولین کار ی که می کند خط و نشان کشیدن برای خودروسازان است. اما پس از مدت کوتاهی ؛ نه تنها هیچ اقدام عملی در جهت احقاق حقوق مردم انجام نمی دهد ، بلکه در همراهی با خودروسازان محترم ؛ گوی سبقت را نیز از دولتهای قبلی نیز می رباید!

در نتیجه به طور قطع می توان گفت که تا وقتی سیطره و هیمنه دولت بر سر خودروسازی افکنده است و دولت مسئول رفع و رجوع تمام ناکارآمدی‌ها و ناتوانی‌های این صنعت باشد ؛ در بر همین پاشنه چرخیده و تا 100 سال دیگر هم اوضاع خودرو سازی ما بهتر نخواهد شد.

صنعت خودرو ما به مانند بچه لوس و ناز پرورده ای است که هر چه خواسته  بی هیچ تلاش ، زحمت و مرارتی در اختیارش قرار گرفته و می دانیم که :

"ناز پرورده تنعم نبرد راه به جایی "؛ همانطور که در این چند دهه راه به جایی نبرده است.

پس راه حل نهایی ، اصلی و اصولی قطع ارتباط حمایتگرانه غیرمنطقی خودروسازی و دولت می باشد و این امر محقق نمی شود ، مگر با عزم ملی همه مسئولین و بویژه ورود مجلس به این موضوع بسیار مهم و حیاتی ، و اقدام قاطع در اصلاح این فرایند بسیار معیوب ، مخرب ، فسادزا و پر هزینه ؛ برای مردم ، کشور و نظام.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۹۸۱۲۰۹:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۷
سایپا و ایرانخودرو ؛ گاوهای شیرده دولت
شهاب۱۵۳۹۸۹۲۱۰:۲۸:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۷
متاسفانه ارائه اطلاعات غلط و لحاظ منافع شخصی در صنعت خودرو باعث شده در حالی که هیچ آینده روشنی با وضع موجود برای خودروسازی متصور نیست.
ناشناس۱۵۳۹۹۱۳۱۰:۴۲:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۷
تازه کجاشو دیدی از ایران خودرو مدیر آوردن واسه هپکو
ناشناس۱۵۳۹۹۲۹۱۰:۵۱:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۷
استاد خبره دوشیدن هستند :-)
ناشناس۱۵۳۹۹۳۶۱۰:۵۴:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۷
این کشورها به شدت به واردات مواد اولیه خودرو وابسته هستند واگر یک دهم تحریم مثل ما را داشته باشند وضعشون از ما هم بدتر می شد ولی در مورد کیفیت انها خیلی جلوتر از ما هستند
علیزاده۱۵۳۹۹۹۹۱۱:۳۴:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۷
کلا وضعیت خودروسازی در مملکت بدتر از بقیه صنایع یا ساختار کلی نظام اقتصادی؛ سیاسی و قضایی کشور نیست. به قول معروف همه چیمون به هم میاد‌. اما حالا چرا عده ای .. می‌خواهند مشکلات را به صورت موردی مطرح کنند هم خودش بخشی از مشکل است. نمونه اش همون آقایی که یک روز گذاشتنش به عنوان مدیر صنعت خودرو و الان هم بر مسند بالاترین نهاد نظارتی کشور نشسته و در هیچ کدام هم تخصص نداشت و ندارد.
ناشناس۱۵۴۰۰۲۱۱۱:۴۴:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۷
آنها گاو نیستند بلکه گاو اصلی جیب مردم بدبخت ایران است که گرفتار انحصار اینها شده اند. این همه کشته و مجروح در اثر تصادفات ناشی از خودروهای بی کیفیت اینها و مجبور کردن مردم به خرید این خودروها با کجای اسلام سازگار است؟
آزاد۱۵۴۰۵۳۳۱۶:۰۷:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۷
بعنوان فردی که چنددهه در امورمالی شرکتهای صنعتی و از جمله خودروسازی و قطعه سازی خودرو فعالیت داشته ام عرض میکنم مشکل اصلی و اساسی خودروسازی در کشور ما که زمینه ساز مشکلات دیگر شده است فقط و فقط مدیریت ضعیف در بهای تمام شده محصولات است (بخصوص در هزینه های سربار) با قاطعیت عرض میکنم اگر پرت ضایعات و هزینه های سرسام آور نیروی انسانی به ظاهر متخصص و گرانقیمت (باتوجه به تفاوت دستمزدهای پرداختی خودروسازان با شرکتهای کاملا خصوصی) و واسطه ها در تهیه و تامین قطعات و سایر هزینه های سربار مستقیم و غیرمستقیم حذف شود هم شاهد پایین آمدن بهای تمام شده و بالتبع بهای فروش پایینتر خودروهای داخلی خواهیم بود هم توان تحقیق و توسعه و نوآوری در تولید خودروهای جدیدتر خواهیم داشت.
ناشناس۱۵۴۰۵۳۹۱۶:۱۰:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۷
همین این ماشین ها هم از سرماهم زیاده چون خودمون میخوایم. میلیون میلیون آدم میرن تو صف خرید ما مردم ایران فقط به فکر سود هستیم آقای محترم خانم محترم ۶ ماه ماشین نخرید ببینید چطور به التماس میفتندتا الان بی ماشین بودی ۶ ماه دیگرم روش ولی متاسفانه کسی که پول داره میگه من که دارم میخرم گور بابای بقیه
ناشناس۱۵۴۰۹۴۲۲۲:۰۸:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۷
به دوستان توصیه می شود "مستند اختاپوس" که درباره مافیا خودرو است در گوگل جستجو کنید و به تماشای آن بشینید
ناشناس۱۵۳۹۸۱۴۰۹:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۷
سایپا باید به فضای سبز و ایرانخودرو به پارکینگ طبقاتی تبدیل شوند .
ناشناس۱۵۳۹۸۱۵۰۹:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۷
پس به عقیده نویسنده خودروسازها هم باید مجاز باشند خودرو را با قیمت معادل دلاری خودروی مشابه خارجی بفروشند؟ مثلا مشابه خودرو سمند (البته با کیفیت بالاتر و خدمات بهتر) را خودروساز بایستی بتواند با قیمت معادل امریکا (حدود ۲۴ هزار دلار) یعنی ۵۷۶ میلیون تومان بفروشد؟
ناشناس۱۵۳۹۹۶۴۱۱:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۷
در صورت واردات ازاد برای مردم بله
ناشناس۱۵۴۰۵۷۰۱۶:۲۶:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۷
حتی در امریکا هم حتی در دوره پیش از ترامپ اینجوری نبود که واردات مطلقا ازاد باشه. مثلا تویوتا یک کارخونه در امریکا زده بود. یا مثلا فیات شرکت ورشکسته کرایسلر را خریده بود.
حبیب۱۵۴۰۰۶۰۱۲:۰۲:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۷
واردات آزاد باشه اگر میتونید بفروشید ۶۰ هزار دلار .
ناشناس۱۵۴۰۵۸۶۱۶:۳۷:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۷
طبیعتا با واردات ازاد خودرو دولت از گمرکی سود می بره. افراد پولدار ماشین خارجی را با قیمت دلاری می خرند و افراد بی بضاعت از همین خودروی پراید و سمند و ... هم محروم میشن. کارگرای داخلی بیکار میشن. همین پراید ۹۰ میلیونی (۳۷۵۰ دلار) بی کیفیت کار خیلی ها را راه می اندازه. شما اتومبیل نو با قیمت مشابه در کجا سراغ دارید؟
ناشناس۱۵۴۰۶۷۲۱۷:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۷
واردات آزاد باشه شما توان خرید خودروی پانصد میلیون به بالا را داری؟ مردم بی بضاعت هم می تونن بخرند؟
ناشناس۱۵۴۰۳۲۸۱۴:۱۴:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۷
خودروی مشابه سمند 24 هزار دلار قیمتشه ؟ می دانستید با این قیمت فورد و تیوتا و هیوندا و بی ام و را آنهم از دم قسط تحویل مشتری می دهند ؟
ناشناس۱۵۴۰۵۶۲۱۶:۲۲:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۷
بله قسطی میشه خرید (اگه کردیت خوب باشه) و حدود ۵ تا ۷ درصد سود بانکی می گیرن (البته به دلار). با نرخ افزایش دلار در ایران میشه همون حدود بیست درصد سود به نرخ تومان.
ناشناس۱۵۴۱۷۶۸۱۳:۰۵:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۸
جالبه با بی لیاقتی آقایان دلار میشه 25000 تومن بعد میگن خب بنزین ارزونه ماشین ارزونه آب ارزونه گاز ارزونه. انگار دلار 25 تومنی وحی منزل هست و ملت دلار حقوق میگیرن. شما دلار را تثبیت کن، حقوق 1000 دلاری به کارگر بده و واردات را آزاد کن با تعرفه استاندارد و ماشین تولید کن و به هر قیمتی میخوای بده.
ناشناس۱۵۳۹۸۱۹۰۹:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۷
این همه حمایت شده نتیجه اش این آشغال های لگن بدرد نخوره که گران به مردم می اندازند حمایت نشه که فرغون هم نمی تونه بسازه
no one۱۵۳۹۸۲۸۰۹:۳۲:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۷
یکی از آرزوهام اینه که خودروی داخلی توی خیابون نبینم.وقتی اینارو میبینم به یاد مصیبت ها و مشکلات می افتم.
رضا۱۵۳۹۸۷۶۱۰:۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۷
مطمئن باش این ارزو را تو وسایر خائنین در این مملکت به گور می برند
ناشناس۱۵۳۹۸۹۶۱۰:۳۳:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۷
خائن اون کسانی هستند که با ساخت جنس بنجل ، چشم به جیب مردم دوخته اند
حسن۱۵۳۹۹۰۳۱۰:۳۷:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۷
چی میگی؟خائن؟؟؟ خائن تو و امثال تو هستن که هر کس حرف حق زد فورا دنبال بستن دهنش هستید
ناشناس۱۵۳۹۹۳۵۱۰:۵۴:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۷
به نظرم به خاطر بیکیفیت بودن این نظر رو داده به نظر من لفظ خا,نین برای یک هم وطن که بی کیفیتی میناله غلط هست چون با هزار بد بختی پولش رو در میاره و دوست داره ماشین باکیفیت مثل تویوتا سوار بشه .
ناشناس۱۵۴۰۲۱۳۱۳:۱۹:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۷
واژه بی کیفیت از نظر علمی صحیح نیست یک کالا می تونه کیفیت پایین داشته باشه یا بالا نمی شه اصلا کیفیت نداشته باشه کیفیت خودرو های ما بسیار پایینه البته اصل حرف شما کاملا درسته
حسن۱۵۳۹۹۸۳۱۱:۲۱:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۷
خائن کسانی هستند که در خودروهایی که باعث مرگ هزاران نفر در سال میشن، ادای شرکتهای پاسخگو و مشتری مدار رو درمیارن
ناشناس۱۵۴۰۱۴۰۱۲:۴۴:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۷
خائن کسی است که به جای این بخواهد این صنعت را بهتر ببیند می گوید نمی خواهم ایرانی باشد و لطف کن تو هم ایرانی نباش چون تو هم نقش داری در کیفیت این زندگی کردن در جامعه
ناشناس۱۵۴۰۳۳۴۱۴:۱۷:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۷
بله ، خودروی ایرانی با کیفیت امکان ساخت ندارد ، ما دویست کشور در جهان داریم که فقط ده تای آنها توانایی ساخت اتومبیل دارند ، همانطور که فقط سه چهار کشور می توانند هواپیما تولید کنند و فقط یک کشور می تواند cpu بسازد . هر کشوری باید بنا به توانایی های خود صنعتش را بنا کند ، اکنون تمام لوازم برقی ، خانگی ، نساجی و لباس تنمان شده چینی ولی اصرار به ساخت اتومبیل داریم
ناشناس۱۵۴۰۱۴۸۱۲:۴۶:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۷
پس همه دنیا خودرو را نخرن چون باعث مرگ می شود ویا امریکا جونت با این همه خودروهای دنیا که دران هست سالانه 35 هزارتا می میرند چون مانند شماها فرهنگ استفاده درست از ماشین را ندارید وگرنه ماشین هم عوض کنید باز امارتون بالا است
ناشناس۱۵۴۰۲۳۴۱۳:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۷
کیفیت خودرو ایرانی از نظر سوخت قدرت موتور و استحکام و دانش و قطعات و لوازم و قطعات خیلی بی کیفیت و حتی شکل ظاهری، ،این رو همه دنیا میدونن،،نیازی نیست شما طرف داری کنی،،وجدان بیدار خودرو سازان آب شده ،ولی تازمانی که مشتری دارن سر پا هستن هر دو کمپانی
ناشناس۱۵۴۰۲۴۴۱۳:۳۶:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۷
لفظ خائن به کسی می خوره که راضی به تلف شدن و نقص عضو تعداد زیادی از هموطنانش در هر سال صرفا بخاطر پر شدن جیب یه عده معلوم الحال میشه! طرفداری از این ارابه های مرگ عین خیانته
ناشناس۱۵۴۰۴۳۱۱۵:۱۳:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۷
یاد حرف نعمت زاده وزیرقبلی صنایع وپدر شبنم نعمت زاده ودامادفراری افتادم که چندسال قبل فرمودند: که هرکس خرید ماشین های داخلی رو تحریم کنه، ضدانقلاب و خائن میباشد.
ناشناس۱۵۴۰۵۴۸۱۶:۱۴:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۷
خائن کسی است که مردم را به سرطان و هزاران بیماری مبتلا میکند بنده پژو پارس خریدم فکر کردم باکش سوراخه رفتم نمایندگی گفت مصرفش تو شهر همینه صدی 15 لیتر برو سایت نگاه کن رفتم تو سایت ایران خودرو دیدم درسته نوشته مصرف تو شهر 13و هشت دهم مقایسه کنید با تویوتا پریوس که مصرفش تو شهر یعنی زیر 50 کیلومتر صفر لیتره بله درست نوشتم صفر لیتر زیر 50 لیتر موتور بنزین سوز خاموش و موتور برقی روشن میشه
ناشناس۱۵۴۰۸۸۲۲۰:۵۳:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۷
دمت گرم هرکی ازاین لگنها استقبال کنه خیانت به ایران وایرانی کرده
یک هم وطن۱۵۴۱۰۱۴۲۳:۲۱:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۷
یکی از آرزوهام اینه که خودرو سازهای داخل کشورم اولا دولتی و انحصاری نباشند ثانیا نه تنها در شرایط رقابتی محصولاتش انتخاب اول مردم کشورم باشند بلکه در بازار های بین المللی هم داشتنش جزو رویاهای مردم اونور آب باشه اما افسوس با این همه فساد و اختلاس پس از 50 یا 40 سال اتفاقی جز دوشیدن مردم نیفتاده عموم مردم دنبال خودروی خانواده کم مصرف هیبریدی زیر 2000 سی سی 4سیلندر استاندارد با مصرف کمتر از 3 لیتر درصد کیلومتر پرقدرت با بیشترین اسب بخار و با تکنولوژیهای نو ین و کارآفرین هستند. مگر نه فش دادن و هموطنان و همدیگر را خا ئن شمردن هیچ مشکلی را حل نمیکنه بلکه جهل مرکب است با تشکر
ناشناس۱۵۳۹۸۴۱۰۹:۴۶:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۷
متاسفانه ایران یا باید مستقیم خودرو وارد کنه یا نهایت مثل ثابق منتاژ کنه خودروهای خارجی رو داخل که کارگران داخلی هم بی کار نشند! خودش بخواد تولید کنه کماکان آشغال میده دست ملت
ناشناس۱۵۳۹۸۵۷۱۰:۰۲:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۷
شما فرض کنید دولت بخواهد از حمایت خودروسازها دست بردارد آن وقت کشور دلار داره که خودرو وارد کشور کند ؟ اگر خودرو وارد کشور کرد آیا قشر متوسط و کم درآمد جامعه می توانند بخرند یا فقط آقازاده ها می خرند و تو خیابانها ویلاژ می دهند ؟
ناشناس۱۵۴۰۱۷۶۱۲:۵۸:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۷
حالا من هم یه سوالی دارم افغانستان و عراق و یمن و سوریه جنگ زده و پر آشوب ماشینهای بهتری از ما سوار میشن. ما از اونها هم کمتر دلار داریم؟ بدبخت ترین کشورهای جنگ زده آفریقا و آسیا هم ماشینهایی به بی کیفیتی ماشینهای ایران سوار نمیشن.
ناشناس۱۵۴۰۲۵۰۱۳:۳۸:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۷
فعلا ان کشورها ماشین داخلی ما سوار می شوند
ناشناس۱۵۴۰۳۸۲۱۴:۴۱:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۷
بله متاسفانه نرخ تورم ما خیلی از این کشورهایی که نام بردید بالاتره و ارزش پولمون هم خیلی پایینتر.
ناشناس۱۵۴۰۵۹۲۱۶:۳۹:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۷
چرا انقدر بهش منفی میدید؟ خودرو وارد بشه قیمتش از حدود ۵۰۰ میلیون به بالا در میاد. احتمالا اونایی که منفی میدن قدرت خریدشم دارن دیگه؟
ناشناس۱۵۴۰۸۲۰۲۰:۰۰:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۷
این ها بدون دو دوتا چهار تا حرف می زنند نگران نباش چون حرف های کوچه بازاری نصفش باد هواست
رضا۱۵۴۰۹۶۲۲۲:۳۳:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۷
نه‌ برادر جیب خالی پز عالی،یک .. جماعت تنبل و بیکاره که خروجی جمعی کارشان ۳ سال رشد اقتصادی منفی و اقتصادی کوچکتر از ۱۰ سال پیش است اما فکر می کنند باید بنز سوار بشوند.باشید تا صبح دولتتان بدمد
ناشناس۱۵۳۹۸۶۱۱۰:۰۹:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۷
وقتی مثال کره می زنی ولی در متن پایین تر از بستن درها می گویی مشخص است عوامانه صحبت کردی و بدون تحقیق از این کشورها چون همین کشورها با بستن مرزشون در مقابل ماشین های خارجی به اینجا رسیدن منتهی زیر سایه حمایت دولت که باز اینجا گفتی نباید باشد البته حمایت شما سیاسی کاری و فقط ساختن است و حمایت انها در جهت بهبود روند
ناشناس۱۵۳۹۸۶۵۱۰:۱۲:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۷
متاسفانه در این مملکت حرف اول را دلالان می زنند نه دولت مگر اینکه واقعا مجلس با تصویب آزاد سازی واردات خودرو کاری بکند که آن هم محال به نظر می رسد.
علی 671۱۵۳۹۸۶۹۱۰:۱۴:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۷
مسبب اصلی و صدر صد دولت ها هستند یا برایشان خالی کردن جیب مردم نفع دارد یا برای خودشان ضرر که اولی اولا تر است چون اگر ضرر داشت به بخش خصوصی واگذار می شد .پس در این میان دولت نفع و عده ای رانت خوار نیز از این پرتو به نوایی می رسند و این میان بیچاره مردم .پراید کیلیویی چند .دولت به سرمایه دار اجاز ورود خود رو از سرمایه و جیب خودشان بدهد قیمت هم دست خودشان .انوقت هم دولت به نوایی می رسد و هم سرمایه دار و هم رقابت در نتیجه قیمت می شکند و خود رو داخلی باقیمت ارزشی ثابت می شود .ولی دولت می خواهد هم از جیب مردم پر شود و هم مردم ناراضی از عمکرد خود روساز شاید فرجی فراهم گردد در سایه قیمت خود رو .
رضا۱۵۳۹۸۷۲۱۰:۱۶:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۷
شما هم دست از فضولی کردن در کار و صنعتی که از آن سر در نمی اورید بردارید.وآب در هاون نکوبید.
ناشناس۱۵۳۹۹۲۴۱۰:۴۶:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۷
مگه تو بعنوان یک ایرانی دوست نداری ما در ایران خودرو هایی تولید کنیم که از نظر زیبایی و کیفیت خودروهای آمریکایی کره ای و ژاپنی را بذاریم توی جیبمون
رضا۱۵۴۱۰۴۳۲۳:۵۵:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۷
خودرویی که این ویژگی ها را داشته باشه براساس فاکتورهای امروز کشور و جهان بالای ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت ،این خودرو را به کی می خواهی بفروشی؟مشکل از جماعت سرخوش جیب خالی پز عالی است که چون پول خرید چیز خوب ندارند فکر می کنند قیمت ها باید تا حدی کاهش بیابد که قد جیب انها شود نه اینکه انها پایشان را قد گلیمشان دراز کنند که شاید این گلیم از قد خودروهای داخلی هم کوتاه تر باشد.اگر غیر این بود و همه مردم دنیا اینقدر پر توقع بودند همه یک میلیارد نفر هندی بالغ هم می خواستند که خودروی شخصی داشته باشند
ناشناس۱۵۴۱۰۹۴۰۰:۵۹:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۸
استاد شما كه واردي بگو چرا غولهاي كيا و هيونداي كره يك پلتفرم مشترك دارند و در كشور ما سايپا يك ساز مي زند و ايران خودرو يك ساز ديگر؟ آيا اين تاثيري در قيمت تمام شده نداره؟
علی 671۱۵۳۹۸۸۶۱۰:۲۳:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۷
باید دید گاه ها و ساختار ها به کلی عوض شود و نیت ها خدایی و مردمی شود و این انحصار از ید دولت ها خارج و به بخش خصوصی مردمی واگذار گردد که دل نگرانی مردم نه رانت و چپاول مد نظرشان باشد .و دولت این دندان طمع چندین ساله رابکشد و رها کند .وارادات از جیب خود سرمایه دار شروع شود پراید به زیر 30 میلیون قیمت می خورد چون در رقابت با ماشین خارجی آبشنی قابل عرضه ندارد در نتیجه ارزان می شود .و بازار می شکند .
رضا۱۵۳۹۸۹۳۱۰:۲۹:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۷
مشکل اصلی که ام المشکلات جامعه و مردم ماست این است که حد و حدود خودمان را در کشور و دنیا نمی دانیم و می خواهیم بدون تلاش و زحمت پایمان را بسیار فراتر از گلیممان دراز کنیم.چون کار نمی کنیم تولید ملی و درامد سرانه پایینی داریم اما با این وضع می خواهیم بهترین خودرو،مسکن،لوازم خانگی،مسافرت و تفریح و .. را داشته باشیم که مردم کشورهایی با درامد سرانه 10 برابر ما هم به خواب نمی بینند.در کشوری که درامد سرانه اش 4000 دلار است،اگر امکان تامین خودروهای روز دنیا فراهم باشد که الان به واسطه مضیغه ارزی نیست، فقط 5 تا 10 درصد مردم می توانند از این مزیت برخوردار شوند و در حقیقت خودروهای کم کیفیت ولی کم قیمت داخلی که در بازه 4000 تا 10000 دلار هستند نعمتی بوده اند که به بخش بزرگی ازطبقات پایین تر قابلیت داشتن خودروی شخصی را اعطا نموده اند اما به مصداق مطلبی که ذکر شد عامه مردم ما چه کسانی که این خودروها را دارند و حتی کسانی که قابلیت داشتن همین خودروها را هم ندارند خودشان را مستحق داشتن بنز و بی ام و میدانند ولی این آرزوی محال هرگز تحقق نخواهد یافت مگر انکه اقتصادی مثل آلمان داشته باشیم.
ناشناس۱۵۳۹۹۱۲۱۰:۴۱:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۷
ای کاش شرکتهای ایران‌خودرو و سایپا رسما منحل میشد و یک نام زیبا و برند نو با طراحی لوگویی بسیار زیبا توسط بهترین گرافیست های جهان تحت نظارت وزارت دفاع و دیگر صنایع فوق پیشرفته بسیار موفق نظامی خلق میشد و با استفاده از همه امکانات شرکتهای منحل شده مذکور اتومبیل های فوق پیشرفته تماما ایرانی فراتر از خودروهای آمریکایی و ژاپنی و کره ای ...تولید و به جهان عرضه می گردید
ناشناس۱۵۴۰۲۲۷۱۳:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۷
آواز دهل شنیدن از دور خوشست
حجت۱۵۴۰۲۷۱۱۳:۴۷:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۷
چرا صنایع نظامی و وزارت دفاع مگه میخواهیم تانک تولید کنیم ، مدیران خودرو حرفه و دلسوز کم نداریم
ناشناس۱۵۳۹۹۱۶۱۰:۴۳:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۷
سالی 30هزار نفر در حوادث جادها کشته میشوند،اگر فقط یک سوم این افراد بخاطر خودرو نا ایمن و غیر استاندارد داخلی کشته شوند یعنی حدود ده هزار نفر عامدانه و از روی قصد ب قتل رسیده اند.در نتیجه چه ب لحاظ شرعی و حقوقی قتل صورت گرفته پاسخگوی این خونهای ب ناحق ریخته کیست؟؟؟؟
ناشناس۱۵۴۰۱۳۷۱۲:۴۳:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۷
در حوادث جاده ای مقصر اول رانندگی وحشیانه و به دور از تمدن رانندگانه.
ناشناس۱۵۳۹۹۳۷۱۰:۵۴:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۷
یادمه یه دوره توی مجلس یه طرحی بود که برای فشار آوردن به خودروسازا تعرفه واردات خودرو رو کاهش بدن. اتفاقا تصویب هم شد میشه بپرسین چطوری اون طرح لغو شد؟
ناشناس۱۵۴۰۵۲۵۱۶:۰۱:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۷
یه نفر رفت بازدید از ایرانخودرو گفت من با خودرو خارجی مخالفم باید از خودروسازی داخلی حمایت بشه بلافاصله مجلس مصوبه ش رو اصلاح کرد
ناشناس۱۵۳۹۹۵۸۱۱:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۷
این داستان در تمامی صنوف دیگر هم هست. ما نوآوری به معنی اینکه شاهد پیشرفتهای علم محور باشیم تقریبا در هیچ جای ایران نداریم و اگر چیزی هم هست در بهترین حالت کپی کاری هست. شرکتهای کره ای سادها قبل برای پیشرفت از مدیران اروپایی استفاده کردند و حتی برای بعد مسافت اونها هم حاضر شدند به دورکاری آنها رضایت بدهند. یعنی مثلا مدیر بازنشسته پورشه در دفتر هیوندا در آلمان مشغول به فعالیت میشد. ابدا فکر نکنید که ما میتونیم بدون انتقال تجربیات کار به جایی ببریم. در لوازم خانگی این وضعیت مشهوده و میبینیم که تولیدات داخلی که مدام در صداوسیما ازشون تعریف میشه فاقد نوآوری حتی در طراحی ظاهری هستند. حتی در مرغداری هم این وضعیت هست. شما مقایسه کنید صنعت مرغداری ما رو با فرانسه ببینید فاصلمون چقدره. اینا همش نتیجه سیاسی کاری و در یک کلام قدرت طلبی مسوولان ماست والا علم محور اگر بودیم الان وضعمون این نبود.
ناشناس۱۵۳۹۹۶۲۱۱:۰۶:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۷
در کشور کره برای حمايت واردات برای یک دوره ای ممنوع بود ولی پس از انجام این برنامه واردات خودرو آزاد شد. قبل از انقلاب جدیدترین ماشین ها وارد می شدند و پیکان هم تولید می شد. متأسفانه اقتصاد دولتی و انحصار، خودرو سازی را به اینجا رسانده. هنوز هم به غلط به بهانه خروج ارز و حمايت از تولید داخلی با ممنوعیت و یا تعرفه‌های بالا عملاً مانع رقابت می شوند. تا اقتصاد ایران به معنی واقعی خصوصی نشود امیدی به بهبود نیست.
ناشناس۱۵۳۹۹۶۳۱۱:۰۷:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۷
به نظر من در کل دنیا حق با مشتری هست چرا؟ به این دلیل که مشتری تمام عمر و زندگیش رو صرف در آوردن پول با حقوق ناچیز کرده . سالها به همین منوال گذشت و آینده مبهم هم در پیش و هیچ امیدی در پیش دیده نمیشه . خودرو با کیفیت تویوتا و بنز و بی ام دبلیو و احیانا خودرو باکیفیت داخلی با همین کیفیت و حقوق مکفی از حقوق ملت است تا چند صباحی که زنده است به آرزوهای خود برسد . به امید دست رحمت خدا که مردم رو از این وضعیت فقر و تنگدستی نجات بده.
ناشناس۱۵۳۹۹۶۸۱۱:۰۹:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۷
نشون ميده كه دولتها و مافيا جاي خوبي برا سر كيسه كردن مردم و جبران كسري ها و همچنين ابزار قدرت و فشار جامعه در دستشونه والا اين حمايت بي فايده جاي حرفي نمي مونه
بهرام۱۵۳۹۹۹۱۱۱:۳۱:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۷
مقصر اصلی ایجاد این وضعیت تاسف بارپس از بیش از "نیم قرن " خودروسازی کیست؟ فقط فقط دولت با ان حمایت هایش و از طرفی اعلام ممنوعیت ورود اتومبیل از خارج از کشور دولت یک مقطعی باید دست از حمایت بردارد چون این حمایتها بجای اینکه خودرو ساز بسوی تولید بهتر و ارزان برود بسوی رانت و کلاهبرداری از مردم شده البته در سایه دولت و مجلس
ناشناس۱۵۳۹۹۹۷۱۱:۳۴:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۷
اکثر مسئولین در خودروسازی سهم دارند
ناشناس۱۵۴۰۰۳۱۱۱:۴۸:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۷
یعنی تو این مملکت .. که ادعای مدیریت جهانی دارد یکی نیست بیاد جواب مردم رو بده که چرا این خودروسازها پول مردم را بیش از یک سال است که گرفته اند و خودرو را تحویل نمی دهند؟ ضرر و زیان وارده به مردم در اثر کاهش شدید ارزش پول ملی رو کی جبران میکنه؟ چرا اینقدر به مردم ظلم می کنید؟ والاه اگر دین ندارید لا اقل انسان که هستید و می بینید مردم با چه مشقتی زندگی میکنند. چرا حقشان را به این راحتی ضایع میکنید؟ اگر توان تولید نداشتید چرا پیش فروش کردید؟ ..؟ این حق الناس نیست؟
ناشناس۱۵۴۰۰۳۷۱۱:۴۹:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۷
پول باد آورده نفت وگاز باعث تنبلی و نا امیدی نخبگانی که میخواهند با تلاش و نوآوری کشور رو توسعه علمی صنعتی بدهند شده و نمود آن خودرو سازی هست،برای اینکه تولیدات صنعتی قابل رقابت با محصولات خارجی بشه ،باید دست ازخام فروشی و حقوقهای نجومی بدون کار و بهره وری کشیده همه سخت کار وتلاش کنیم. شعار وعمل ما : (نیست انسان جز سعی وکوشش)باشد!
ناشناس۱۵۴۰۰۵۹۱۲:۰۱:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۷
مگه فقط در حیطه خودروسازی شاهد بی کیفیتی هستیم؟ کدوم یک از اینهایی که اینجا کامنت گذاشتن در شغل و جایگاه خودشون کیفیت بالایی رو ارائه میدن؟؟؟, اگه ژاپن و آلمان خودروهای با کیفیت بالا تولید میکنن این فقط شامل خودروسازیشون نمیشه.کیفیت در فرهنگ ژاپن و آلمان یک رفتاره که همه اقشار جامعه اون رفتار رو بروز میدن.از رفته گر و کارمند دولت بگیر تا بازرگان و پزشک و مشاغل خدماتی و ..مشکل اینجاست که در ایران فقط از یک بخش توقع کیفیت داریم.مطمئن هستم اینهایی که به صنعت و تولید این کشور میتازن اولا خودشون عرضه تولید دسته بیل رو هم ندارن و ثانیا از مصیبتهای کار تولیدی در این کشور کاملا بی خبرند.
ناشناس۱۵۴۰۰۷۴۱۲:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۷
متا سفانه صنعت خودرواستانداد باهم هستندباید ازهم جداشوند استاندارد باید استقلال قوی داشته باشدوصداوسیماهم کمک کند مردم راتوجیه کند که خودرویی کیفیت نخرند تاکیفیت ردبالاببرند وپلیس هم کمک کند خودروی بی کیفیت را شماره گذاری نکند
ناشناس۱۵۴۰۱۱۳۱۲:۳۰:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۷
متاسفانه مادرایران هیچ صنعتی رانمیبینیم که راه درست راپیش روداشته باشد کاملابرعکس کشورهای دیگرونمیدونیم تاکجاپیش میرود جایی که بایدواردات نداشته باشیم به وفور داریم جایی که بایدصادرات نداشته باشیم داریم ماتصورمیکنیم اصلادولتی وجود ندارد یااگردارد کارایی ندارد چون نظارتی درهیچ کجانمیبینیم عملاکشوررهاشده به حال خودش وصنعت خودروهم دراین اوضاع بهم ریخته هرکاردلش خواست انجام میدهد اینجامامردم بایدهمت کنیم یکسال یاحتی بیشترخرید نکنیم مثل چهارسال قبل یادتون هست خودروها کف پارکینگ ماندند تا دولت وام دادبه ملت که خودروها رابخرند خودروسازی ورشکست نشود همونجادولت به جای حمایت مالی مردم راتوجیه میکردومیگفت آهای مردم تازمانی که خودروسازی کیفیت خودروهاشا تغییرنداده خریدنکنید هروقت کیفیت خودروها به جایگاه استانداردجهانی رسیدمن وام میدم تمام ملت خودروی باکیفیت سوار شوند باوضعیتی که ماپیش میرویم چون سیاستها کاملا اشتباهند ورشکستگی خودروسازهادورنیست
ناشناس۱۵۴۰۱۲۳۱۲:۳۶:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۷
جانا سخن از زبان ما میگویی ... ایران باید قطعه ساز باشه نه خودرو ساز ... قطعه سازان ما می توانند در دنیا مطرح باشند.... آقای توکلی خواهش میکنم برای ریاست جمهوری تعصب حزبی را کنار بگذارید و از یک فرد شجاع و کار بلد حمایت کنید
ناشناس۱۵۴۰۶۸۰۱۷:۴۷:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۷
مثلا قطعه ساز باشه به کدوم کشور می تونه قطعه صادر کنه(هزینه ساخت، حمل و نقل، پیدا کردن بازار صادراتی، تحریم،...)؟ الان کشورها ترجیحشون به نظر این باشه که اگه بتونن علاوه بر خودروسازی خودشون هم قطعه ساز باشند.
احمدی۱۵۴۰۱۷۱۱۲:۵۷:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۷
همشون دارن از سود کلان خودروسازی داخلی میخورن ، کمبود درآمد نفتیشون را از طریق افزایش قیمت خودرو دارن جبران میکنن سالها درآمدهای کلان نفتی را خوردن حالا کمبود این درآمد را باید یکجوری جبران کنن که هزینه‌هاشون کم نشه ، گرونی دلار مسکن خودرو وغیره برای اینه که یکوقت از سود و بهره کشی و درامدهاشون کم نشه ، بیخودی هم تو سرو کلتون نزنید مردم عادی هیچ سهمی ندارن.
یک شهروند۱۵۴۰۱۷۳۱۲:۵۸:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۷
تو رو خدا مارو از این ماشینا که ما رو بخدا نزدیک میکنن محروم نکنین!!!!
سجاد۱۵۴۰۲۰۷۱۳:۱۴:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۷
فقط یه کلام مقصر اصلی مردم هستن که هر اشغالی تولید میکنند صف میبندن واسه خرید اگه با هم باشیم نخریم خواهیم دید چه اتفاقاتی میفته در کارخانجات خودرو سازی
ناشناس۱۵۴۰۲۱۰۱۳:۱۷:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۷
کارخونه دلار شد ۲۶ ماشینا رو گرون کرد، پس چرا الان دلار شده بیستم ۲۰ ، قیمتا رو پایین نمیاره،
رضا۱۵۴۱۹۸۹۱۵:۰۸:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۸
عزیزم دلار 20 تومنی کجاست ما بخریم؟
ناشناس۱۵۴۰۳۱۳۱۴:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۷
دولتمردان آبروی ومحبوبیت خودرا با سود ناچیزی که از خودروسازان میگیرند معامله میکنند مجلس خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کند واقعا نصف مشکلات مملکت حل میشود
R.f۱۵۴۰۳۲۲۱۴:۱۲:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۷
من به مدیرعامل بنزدرالمان ومدیرعاملهای دیگر خودروسازهای بزرگ پیشنهاد میکنم راه صدساله رایک شبه طی کنیدوان این است مدیران ایران‌خودرو و سایپا را یک سال درشرکتهایتان بکارگیریدوازنظرات آنها کمال بهره را ببرید مثل سایپالچکی خودروهاروحظف و مثل ایران‌خودرو موتور پیکان را در s 500 جایگزین کنید
گودرزی۱۵۴۰۳۷۲۱۴:۳۴:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۷
عبارت بچه نازپرورده و لوس، حق مطلب رو در مورد خودروسازهای ادا نمیکند. خودروسازان در واقع کودک یتیمی است که وارث ثروت و درآمد هنگفتی است و دولت ها با قبول پدر خواندگی و تکفل این کودک یتیم، به منافع نامشروع می رسند. چنین پدر خوانده ای تا ابد مایل است کودک یتیم همچنان نابالغ باقی بماند.
ناشناس۱۵۴۰۴۷۰۱۵:۳۲:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۷
مقصر ما مردم هستیم که هرچی پول داریم میریزیم تو حلق اینا که آخرش بهمون یه گاری بدهند، تو هر صنعت یا هر کسب و کاری اگر تقاضا نباشه اون صنعت می‌خوابه پس اگه تقاضا نباشه خودرو ساز هم مجبوره جنس با کیفیت بسازه.
S.m۱۵۴۰۵۰۸۱۵:۵۳:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۷
من نمی‌دونم چه رانت قدرتی پشت این فساد بزرگی که مثل کوه یخ هر روز یه کوچولو از نوک اون مشخص میشه هست که حتی اسمشو صنعت هم نمیشه گذاشت باعث کشته شدن مردم تو جاده ها و الان هم بعد از ۴۰ برابر شدن قیمت در دو سال مجوز بالابردن قیمت هر سه ماه یکبار هم بهش دادن.
علیکو۱۵۴۰۵۳۴۱۶:۰۸:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۷
برای اینکه مدیریت دولتی هست و خودروسازها حیاط خلوت دولت و ارباب قدرت هستن. از بکارگیری نیروهای وابسته به خودشون که بهره شرکتها رو از بین برده تا براحتی هر تخلفی چون تحت نظر هیچ نهاد نظارتی عمومی نیست و چون خصوصی هم نیست سهامداری نداره مدیریت رو تغییر بده و سیاستها رو اصلاح کنه. در نتیجه منابع عمومی و درآمدی که به ناحق از فروش تو بازار انحصاری به دست میاد، هم حیف میشه هم میل.
رضا۱۵۴۰۵۴۵۱۶:۱۳:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۷
صنعت پیشگام دهه پنجاه شمسی به صنعتی سرشار از رانت فساد و دخالت های نامناسب به قول شما ارکان نظام تبدیل شد که برای پیشرفت به رقبای سابق محتاج شده. تنزل تا این میزان واقعا تاسف بار است. تاسف بار تر ادامه روند اشتباه کنونی ست.
امید۱۵۴۰۶۰۰۱۶:۴۷:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۷
باید به حال بعضی از خریداران خودرو در این وضعیت وانفسا خون گریه کرد انگار یادشان رفته که تا دیروز خودروسازان برای نجات ورشکستگی خودشان با پنج میلیون تومان قسطی به مردم ماشین می فروختند //حال بعضی افراد چقدر بدبخت شدند که برای خرید ارابه مرگ تن به هر شکلی که این شرکتهای ورشکسته اعلام کنند خربد میکنند//بله زمانی که عقل درسرنباشد جان در عذابه خدا رحنت کنه ژیان و پیکان و،،،،،،،،،
محمد۱۵۴۰۶۱۰۱۷:۰۱:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۷
80 میلیون آدم فشار رو تحمل کنن که به گفته خودشون 100 هزار نفر نون بخورن میخوام نون نخورن این که حق این همه مردم رو بگیرن درست نیست. البته حرف دولت بابت حمایت این هست اگر نه بیشتر تولید کنندگان میتونن قطعات دیگه تولید کنن که سود آور باشه نمیتونین خودرو تولید کنید نکنید خوب یک کار دیگه بکنید چرا ما جور ناتوانی شمارو بکشیم
ناشناس۱۵۴۰۶۲۸۱۷:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۷
مقاله سطحی و عوامفریبانه است. مشکلات صنعت ایران (نه فقط صنعت خودرو) ریشه ای و کلان است دخالتهای دولت، عدم ثبات اقتصادی، تورم، تحریمها و... وقتی با این مشکلات عملا توان مدیریت تولید و بازار سیب زمینی، شیر، رب ، پوشک و... وجود ندارد چطور میتوان انتظار شکوفایی از صنعت خودرو داشت که نیازمند مواد قطعات متعددی است.
اسماعیل نوغانچی صالح۱۵۴۰۶۳۱۱۷:۱۶:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۷
تا زمانیکه دولتها پشت اینگونه صنایع مخفی شده اند و از درآمد آن بهره میبرند همین آش هست وکاسه
ناشناس۱۵۴۰۶۵۸۱۷:۳۳:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۷
پول مردم.پیش خودروساز.سود 15 درصد.تحویل ماشین.یک سال بعد اون هم با تاخیربه قیمت روز آیا پول امروز بایک سال پیش فقط 15درصد اختلاف ارزش را داشته.
ناشناس۱۵۴۰۸۵۹۲۰:۳۶:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۷
خودمونیم، نویسنده با شروع مطلبش ما گفتیم الان یک تحلیل حرفه ای خواهد داشت ولی سر و ته مطلبش رو که نگاه کنی هیچی نداشت. مردم تو کامنت ها نشون دادند بهتر حایلشونه والا
حق گو۱۵۴۰۹۷۶۲۲:۴۵:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۷
مقاله خوبی است و حرف های حقی زده شده ولی نمیدونم واقعا این سوال رو باید از چه کسی بپرسیم که وقتی آقایون خودشون در راس کار هستند در مورد خودروسازان کاری نمی‌کنند نمونش خود آقای احمد توکلی است که البته بنده به حسن نظر ایشان اعتماد کامل دارم ولی درد دل دیگه چه باید کرد.
ایرانی۱۵۴۰۹۸۲۲۲:۴۹:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۷
حمایت از این خودروسازان همکاری در قتل مردم مظلوم ایران است باید کیفیت طوری باشد که مسئولین با افتخار خودروی داخلی بخرند نه اینکه با خودروهای خارجی مردم را به حمایت از تولید داخل ترغیب کنند اگر مسئولین قدرت داشته باشند که با مقاومت در برابر انحصار بازار خودرو مجوز تولید خودروهای با کیفیت را به تمام ایرانیانی که قدرت تولید دارند بدهند بعد شاهد تولید اعجوبه هایی خواهیم بود که دنیا شگفت زده شود ولی حیف که مسئولین مردم ما را لایق بالاتر از ارابه های مرگ نمی دانند
ناشناس۱۵۴۰۹۹۴۲۳:۰۱:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۷
این دو خودرو ساز هم مثل استخوان در گلوی دولت ها است نمی توانند رهایش کنند زیرا الان کشور در این شرایط بحرانی تحمل این تصمیم را ندارد و نه از حمایتی که میکننددراضی هستند زیرا همه میدانند که این حمایت به جایی ختم نمی شود و اوضاع روز بروز بدتر میشود
فامیل دور۱۵۴۱۲۲۸۰۸:۲۸:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۸
چند سال پیش که تحریم نبودیم چی؟؟
ناشناس۱۵۴۱۳۰۱۰۹:۳۸:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۸
یه امار از تعداد نیروی کار خودرو سازها بگیرید امروزه بیشتر کارهای خودرو توسط ربات انجام میشه جذب این همه نیرو توسط مسولین و مشغول کردن اقوام نیاز به پول داره خیلی ساده میشه فهمید کمپانیهای بزرگ برای تولید چقدر نیروی کار جذب میکنن و خوردو سازهای ما چقدر
ناشناس۱۵۴۲۱۸۹۱۷:۰۵:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۸
تعطیلش کنیدلگن سازان رو مردم بهتون پول میدن
ناشناس۱۵۴۲۳۱۳۱۸:۳۹:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۸
فرض کنید خودرو ایرانی رادرنمایشگاه سویس مقابل خودرو های روز دنیا ببرند به جز خجالت و ننگ برای نامی به بزرگی ایران میماند .وای ازاین بی کفایتی مسئولان
رضا۱۵۴۲۴۲۲۲۰:۳۶:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۸
مادامی که صنعت خودرو سازی و خیلی‌ از شاخه های صنعت دیگر از انحصار مافیا خارج نشود و وارد رقابت‌های بازار آزاد بین المللی نشوند هیچ پیشرفت در آن نخواهد شد حقیقت خیلی‌ تلخ و درد آواره ولی‌ چپ کن الف خان

پربحث‌های دیروز

  1. هشدار احمد توکلی به روحانی: نام ساقط کردن کشور «گشایش» است؟/ دولت‌های بعد شما، بدهی خود را چگونه بپردازند؟

  2. گشایش اقتصادی برای مردم یا دولت؟

  3. ستاد کرونا با تعویق کنکور مخالفت کرد/ برگزاری کنکور در موعد مقرر قبلی

  4. ۵ شرط رئیسی برای موافقت با طرح دولت/هشدار توکلی به روحانی/تغییر سیمای کرونا در پاییز/ نماینده سابق مجلس بازداشت شد

  5. پوتین: نخستین واکسن کرونا در روسیه ثبت شد

  6. جزئیات تازه از فروش نفت توسط دولت به مردم از زبان پورابراهیمی

  7. سهم خواهی جریان های سیاسی لبنان از کیک دولت آینده

  8. روحانی: مردم در زمینه تلاش دولت برای ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد، اطمینان خاطر داشته باشند

  9. برایان هوک: ترامپ دنبال توافق جدید با ایران است

  10. دوچرخه سواری حاکم دبی

  11. اعترافات ۳ عضو داعش در دادگاه کیفری/ سردار سلیمانی نبود، عراق را فتح می‌کردیم

  12. آینده تاریک سعودی‌ها به روایت میدل ایست آی

  13. ختم رسیدگی به پرونده اکبر طبری اعلام شد/ طبری: تمام ۱۶ اتهامی که در کیفرخواست آمده را رد می‌کنم

  14. تصویب نام‌گذاری خیابانی در تهران به نام مهندس بازرگان

  15. نامه بسیج دانشجویی به نمایندگان / مجلس به طرح «گشایش اقتصادی» دولت ورود کند

  16. سخنگوی سازمان سنجش: تعویق یک ماهه کنکور سراسری تصویب نشده است

  17. سلاطین خودرو و طلا چه زمانی اعدام می‌شوند؟

  18. نمکی: اجازه ندهیم برخی بگویند عاشورا و تاسوعا عامل شیوع کرونا شد/ رعایت پروتکل‌ها با همکاری هیأت‌ها اجرا می‌شود

  19. انتشار فیلم جدید از لحظه بازداشت جورج فلوید

  20. ورود قوه قضائیه به پرونده ویلموتس و ادعای میرسلیم علیه قالیباف/ پرونده‌ای جدید برای طبری

  21. روحانی: تلاش برای تولید دارو و واکسن کرونا تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت

پربحث‌های هفته

  1. با فتح کجا جنگ برای ما تمام می‌شود؟

  2. حمله وحشیانه با قمه به صاحب مغازه در کرمانشاه

  3. آیا پیروزی بایدن بر ترامپ به نفع ایران است؟

  4. ماجرای یک قاضی که علیه خودش حکم صادر کرد

  5. بازگشت به سیاست‌های هاشمی ؟!

  6. وعده سربسته روحاني درباره گشايش اقتصادي/ گرهي گشوده مي شود؟!

  7. املاک بنیاد مستضعفان و فرصت‌های برابر

  8. هشدار احمد توکلی به روحانی: نام ساقط کردن کشور «گشایش» است؟/ دولت‌های بعد شما، بدهی خود را چگونه بپردازند؟

  9. گشایش اقتصادی برای مردم یا دولت؟

  10. توصیه های جمعیتی مسوولان به مردم از کنار گود

  11. دستورالعمل اخذ مالیات بر خانه‌های خالی یکماهه تدوین می شود + جزئیات

  12. صحبت‌های «فتاح» درباره کاخ مرمر، مدرسه حدادعادل، ساختمان مرکز پژوهش‌ها و املاک در دست نیروهای مسلح

  13. صحنه آهسته انفجار بیروت

  14. برجام ۹۹ به روایت زیباکلام/واکنش کدخدایی به اظهارات علی مطهری/احمدی‌نژاد دوباره ردصلاحیت می شود؟

  15. زیباکلام: باید برجام ۹۹ را با آمریکا امضا کنیم!

  16. پاساژگردها معترض برگزاری محرم

  17. صفر تا ۱۰۰ داستان وضع مالیات بر محتکران خانه

  18. انتقاد حسین شریعتمداری از پرویز فتاح

  19. جهانگیری: مخالف کالابرگ هستیم

  20. خبر خوش واعظی درباره پایان تحریم ها و سیگنال مثبت کشورهای اروپایی و آسیایی

  21. ستاد کرونا با تعویق کنکور مخالفت کرد/ برگزاری کنکور در موعد مقرر قبلی

  22. گوژپشت نوتردام، زيباترين زن پاريس و دشنه ظريف عروس خاورميانه

  23. ثبت واکسن روسی کرونا؛ پایان رنج بشر یا تبلیغات زودهنگام؟!

  24. مافیا در بورس هم وجود دارد/ مخالف ورود مردم به بورس نیستم اما نگرانم/ باید یک شبکه تلویزیونی بورس داشته باشیم/ قیمت‌های بورس با واقعیت اقتصادی همخوانی ندارد

  25. زمان توزیع عادلانه یارانه بنزینی فرا رسیده است؟

ابر آروان

پربحث‌های هفته

  1. وعده سربسته روحاني درباره گشايش اقتصادي/ گرهي گشوده مي شود؟!

  2. هشدار احمد توکلی به روحانی: نام ساقط کردن کشور «گشایش» است؟/ دولت‌های بعد شما، بدهی خود را چگونه بپردازند؟

  3. گشایش اقتصادی برای مردم یا دولت؟

  4. دستورالعمل اخذ مالیات بر خانه‌های خالی یکماهه تدوین می شود + جزئیات

  5. صفر تا ۱۰۰ داستان وضع مالیات بر محتکران خانه

  6. جهانگیری: مخالف کالابرگ هستیم

  7. مافیا در بورس هم وجود دارد/ مخالف ورود مردم به بورس نیستم اما نگرانم/ باید یک شبکه تلویزیونی بورس داشته باشیم/ قیمت‌های بورس با واقعیت اقتصادی همخوانی ندارد

  8. زمان توزیع عادلانه یارانه بنزینی فرا رسیده است؟

  9. جزئیات تازه از فروش نفت توسط دولت به مردم از زبان پورابراهیمی

  10. جدیدترین خبر از تبدیل ریال به تومان/ ۲.۵ میلیارد دلار ارز برگشت

  11. جزئیاتی از تغییر طرح فروش نفتی دولت توسط مجلس به نفع مردم

  12. قیمت خودرو همچنان صعودی است/ قیمت پژو ۴۰۵ به ۱۴۲ میلیون رسید

  13. تهران پنجمین شهر گران دنیا در مسکن

  14. واکنش سردار جباری به اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان

  15. روحانی: مردم در زمینه تلاش دولت برای ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد، اطمینان خاطر داشته باشند

  16. ریش و قیچی قیمت خودرو در دستان خودروسازها/ قیمت ماشین هر سه ماه یک‌بار تغییر می‌کند!

  17. همتی: نرخ ارز در روزهای آینده پایین‌ می‌آید

  18. امضاهای استیضاح زنگنه در حال افزایش است/ نوع مدیریت زنگنه به صورتی است که مشکلات زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به وجود می‌آورد

  19. نوبخت: ما ارز خودمان را فروختیم، اگر بانک مرکزی نگه داشته عرضه کند / افزایش قیمت ها را به فروش ارز صندوق ربط ندهید

  20. جزئیات احتمالی از وعده «گشایش اقتصادی»

  21. گمانه زنی‌ها از "گشایش اقتصادی" رئیس جمهور/ پای عرضه اوراق سلف نفتی در میان است؟

  22. دندان طمع دولت‌ها به درآمد نفت کنده می‌شود؟

  23. موضع‌گیری دژپسند علیه وزارت نفت/ نفتی‌ها آماده عرضه «دارا دوم» نبودند

  24. جزئیات طرح مجلس برای تغییر در شیوه سهمیه‌بندی بنزین

  25. نامه بسیج دانشجویی به نمایندگان / مجلس به طرح «گشایش اقتصادی» دولت ورود کند

آخرین عناوین