کلید شادی در مغز ما

گروه سلامت الف،   3990507001

کلید شادی در مغز همه ما هست. فقط کافی است کمی تنوع به فعالیت‌هایمان در منزل اضافه کنیم یا وقتی خانه را به مقصد جایی ترک می‌کنیم، راه‌های جدید را امتحان کنیم.

روزنامه جام جم نوشت: «من نمی‌دانم خوشحال‌ترین نامه جهان را چه کسی برای چه کسی فرستاده است، اما می‌توانم بگویم نامه هشت صفحه‌ای که سال۱۴۹۳ میلادی کریستف کلمب پس از کشف قاره آمریکا برای ایزابل و فرناندو ملکه و پادشاه اسپانیا نوشت و در آن برداشت خود از مردمان، گیاهان و جانوران سرزمین جدید را توضیح داد، می‌تواند نوشته‌ای برآمده از یک مغز شاد باشد، زیرا پس از کشف یک قاره نوشته شده و این همان کلید طلایی شادی است! یعنی کشف‌های جدید.

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد تجربیات جدید و متنوع با افزایش شادی همراه است و این ارتباط با ارتباط بیشتر فعالیت مغز همراه است. بگذارید اسرار این کلید طلایی را در مغز، از زبان کاترین‌ هارتلی، استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه نیویورک بشنویم: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد وقتی مردم در زندگی روزمره خود تنوع بیشتری احساس می‌کنند، احساس خوشبختی دارند. برعکس این اتفاق هم به احتمال زیاد صادق است، یعنی احساسات مثبت ممکن است افراد را به سمت جست‌وجوی این تجربیات پاداش‌دهنده سوق دهد. مطالعات قبلی با استفاده از حیوانات نیز نتایج مشابهی نشان داده بود.

محققان این مطالعه را قبل از شروع همه‌گیری کرونا انجام داده‌اند و می‌دانند دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های فعلی بهداشت عمومی محدودیت‌ها را به همراه دارند. با این حال، معتقدند حتی تغییرات کوچکی که تغییرپذیری بیشتری را در روال جسمی یا روانی ایجاد می‌کنند، مانند ورزش در خانه، پیاده‌روی در اطراف محل زندگی و طی کردن مسیری متفاوت به سوی فروشگاه‌ها به‌طور بالقوه در ایجاد احساسات مثبت موثر باشد.

داستان کشف این کلید طلایی را در نشریه نیچر نوروساینس با هم می‌خوانیم. محققان این سؤال را مورد بررسی قرار دادند که آیا تنوع در تجربیات روزانه انسان با حالات احساسی مثبت‌تری همراه است؟

برای این کار، آنها سه - چهار ماه شرکت‌کنندگان در نیویورک و میامی را با جی‌پی‌اس ردیابی کرده و از افراد از طریق پیام متنی خواستند در مورد این وضعیت احساسی مثبت و منفی خود را در این دوره گزارش دهند. نتایج نشان داد در روزهایی که افراد در موقعیت جسمی خود دارای تنوع بیشتری هستند هر روز از مکان‌های بیشتری بازدید می‌کنند، متناسب با مکان‌ها، آنجا وقت می‌گذرانند و این احساسات مثبت را گزارش می‌کنند: خوشحال، هیجان‌زده، قوی، آرام یا هوشیار. دانشمندان سپس به دنبال تعیین این موضوع بودند که آیا این ارتباط بین اکتشاف و احساسات مثبت با فعالیت مغز ارتباط دارد یا خیر. برای این کار، حدود نیمی از افراد به آزمایشگاه بازگشتند و تحت اسکن ام‌آرآی قرار گرفتند.

نتایج ام‌آرآی نشان داد افرادی که این اثر برای آنها قوی‌تر است، یعنی همان افرادی که مواجهه آنها با تجربیات متنوع بیشتر با احساس مثبت همراه است، بین فعالیت مغز در هیپوکامپ (hippocampus) و جسم مخطط‌شان(striatum) ارتباط بیشتری وجود دارد. اینها مناطقی از مغز است که به ترتیب با پردازش تازگی‌ها و تجربیات ذهنی سودمند یا مثبت همراه هستند.

همان‌طور که دیدید کلید شادی در مغز همه ما هست. فقط کافی است کمی تنوع به فعالیت‌هایمان در منزل اضافه کنیم یا وقتی خانه را به مقصد جایی ترک می‌کنیم، راه‌های جدید را امتحان کنیم. کوچه‌ها و محله‌ها و مغازه‌های قدیمی را ببینیم یا حتی به‌ جای نشستن پشت میز کافه همیشگی و خوردن قهوه همیشگی، این بار با یک فلاسک چای به جست‌وجو در طبیعت بپردازیم و چای را همراه با عطر بابونه‌ها بنوشیم و از این‌که کلید شادی این‌قدر در دسترس‌مان است، خوشحال و شاکر باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین