ساده‌انگاری پیری‌ جمعیت حتما عیب است

زهره حسنی سعدی*،   3990506142 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
ساده‌انگاری پیری‌ جمعیت حتما عیب است

علی‌رغم هشدار کارشناسان درباره پیامدهای پیری جمعیت، برخی از كارشناسان جمعیت‌ بدنبال آراستن و ساده‌انگاری سونامی پیری جمعیت هستند. ولی آمارها حاکی از آن است که در صورت تدوام روند کنونی طی سه دهه آتی بیش از 30% جمعیت کشور را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهد.

در دهه‌ی هفتاد با اجرا شدن سیاست‌های کنترل جمیعت، جلوی زاد و ولد گرفته‌شد و نرخ رشد جمعیت در بازه‌ای 20 ساله چنان پایین آمد که از نظر سرعت کاهش در دنیا بی‌نظیر بود. این مسئله همراه با افول نرخ باروری کل در ایران، زنگ خطر پدیده پیری جمعیت را به صدا در آورده است. 

در همین راستا، پس از هشدار مکرر کارشناسان حوزه جمعیت، در سال 1393 سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام‌معظم‌رهبری ابلاغ شد. با این وجود این سیاست‌های کلی تنها در حد راهبرد باقی مانده‌است و به صورت عملی وارد سیاست‌گذاری نشده‌است. علاوه بر ضعف در سیاست‌گذاری جمعیتی، جریانی شبه‌علم در حوزه تئوریک با تناقض گویی و دادن آدرس غلط، بحران پیری جمعیت را ساده‌انگاری می‌کنند. 

اخیراً در روزنامه شرق سرمقاله‌ای با عنوان «سالخوردگی جمعیت، عیب نیست» منتشر شد. در این مقاله، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، تذکرات کارشناسان جمعیتی را که در رسانه‌های مختلف منتشر شده را هراس کاذب در دل مردم انداختن نامید و در ادامه با مغالطه‌های آماری ساختار جمعیتی ایران را مطلوب خواند و سعی کرد همه چیز را عادی جلوه دهد. 

در بخشی از این مقاله آمده‌است: «بزرگ ترین دانشمندان ما، بهترین پزشکان ما، بادانش ترین استادان ما و اکثر مسئولان، سیاست مداران، مدیران، متفکران و علمای ما در سنین سالخوردگی اند و با انباشت دانش و تجربه به کشور و ملک و سرزمین و ملت خدمت می کنند. اصلا روا نیست بی جهت مردم و مسئولان را از پدیده‌ای تا بدین سان طبیعی بترسانیم.»

 این ساده انگاری و مغالطه با ادعای ایشان که مدعی، بینش علمی در مسئله جمعیت است، هم‌‌خوانی ندارد. در این نگاه ساده‌انگارانه اصلا به این موضوع، توجه نشده‌است که بعد از این استادان باتجربه چه کسانی باید برسر کار بیایند؟ همچنین نیروی تولیدی و خلاق در کشورها، جوانان هستند، در این باره چه باید کرد؟ در صورت تداوم وضعیت کنونی شاخص‌های جمعیت، چه‌کسی و چگونه باید خلاء نیروی انسانی را جبران کند؟

علاوه بر این، وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری برنا با بیان‌ اینکه «جمعیت ایران پیر نمی‌شود» گفت: «درحال حاضر سالانه یک میلیون و دویست کودک در ایران متولد می‌شود در حالی که آمار مرگ و میر در سال کمتر از 400 هزار نفر است. این نشان می‌دهد که جمعیت ایران رشد صعودی دارد و دچار سالخوردگی نمی‌شود». 

در صورتی‌که این اظهارات استاد جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران با سخنان چندسال قبل وی سنجیده شود؛ تناقض‌گویی این فرد روشن می‌شود. وی در سال گذشته، 30 اردیبهشت 1398 در همایش علمی «جمعیت، باروری، زندگی پایدار» با بیان اینکه تا 1430 کشور با سالخوردگی جمعیت مواجه می‌شود، باروری زیر سطح جانشینی را تنها چالش کنونی جمعیت برشمرد. 

علاوه براین، او طی مقاله‌ای در سال 1396با عنوان «سالخوردگی جمعیت در ایران و هزینه‌های رو به افزایش بهداشت و درمان»، به تبعات اقتصادی پیری جمعیت پرداخته است. این استاد بازنشسته دانشگاه در مقاله مذکور، هشدار می‌دهد که نسبت جمعیت افراد 65 سال به بالا از سال 1414 به بالاتر از 10 درصد عبور می‌کند. بنابراین درصد و نسبت جمعیت ایران میان‌سال و سپس سالخورده می‌شود. 

همچنین وی در این مقاله به تبعات اقتصادی ناشی از هزینه‌های درمان سالخوردگان می‌پردازد و در این رابطه می‌نویسد: «با افزایش سن، میزان هزینه‌های بهداشتی و درمانی افزایش می‌یابد و شیب افزایش آن در دوران سالخوردگی به اوج خود می‌رسد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با افزایش سهم افراد بالای 65 سال (نسبت سالخوردگان) در جمعیت، سهم هزینه‌های بهداشتی و درمانی از هزینه کل به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد». 

علاوه براین با اینکه این جمعیت‌شناس با اثرپذیری از نظریات مالتوس و پیروی از آن با رشد جمعیت مخالف است، در سال 1395 در اظهارات متناقضی دیگر رشد جمعیت را محرک توسعه می‌داند. او در این باره می‌نویسد:« تجربه بعد از انقلاب صنعتی که در بستر توسعه اقتصادی-اجتماعی در دو قرن اخیر شکل گرفته‌ و منجر به شکل‌گیری تئوری انتقال جمعیتی شده‌ نشان داده‌است که در مراحل اولیه رشد جمعیت محرک توسعه بوده‌است». 

سخنان اخیر وی درباره عادی جلوه دادن پیری جمعیت، واکنش رهبر انقلاب را نیز برانگیخت. ایشان طی ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس در 22 تیرماه فرمودند:« دشمن دشمن است؛ اما بعضی کج سلیقگی‌ها را متاسفانه آدم در داخل مشاهده می‌کند –یک جایی خواندم- که می‌گویند «آقا پیری جمعیت اشکالی ندارد» چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پرفایده‌ترین ثروت‌های یک کشور جمعیت جوان در یک کشور است». 

با وجود این به نظر می‌رسد اظهارات اخیر این استاد بازنشسته حتی  با  بررسی مقالات سال‌های قبل خودش  نیز رد شدنی است. در نتیجه گفتن این حرف‌های بی‌اساس در شرایطی که باید از همین سال‌ها مانع رخداد پیری جمعیت شد، تنها به مخدوش کردن افکار عمومی و هدایت تصمیم مسئولان منجر می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود، این جمعیت‌شناسان مدعی به‌جای ساده‌انگاری پیری‌جمعیت، راه‌کار و طرح‌های سیاستی خود برای برون‌رفت کشور از این سونامی جمعیتی را ارائه کنند. 

*دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن مستقل دانشگاه تهران

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۳۳۰۶۱۷:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۹
الان ایتالیا و آلمان و ژاپن پیر شدن، اتفاق بدی افتاده؟؟؟
ناشناس۱۵۴۳۵۸۷۲۳:۲۶:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۹
بله دارم عقب میوفتن
ناشناس۱۵۴۳۶۰۹۲۳:۵۲:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۹
آخه همچین یقه میدرن برا پیر شدن جمعیت که انگار موقع تورم جوانی چه گلی زدن به سرمون. بس کنید این نمایش ها دیگه قدیمی شده. من که ۵۷ ای بودم الان با فوق لیسانس دولتی دارم روزمزدی کار می کنم. نه ازدواجی نه هیچی. آینده هم که کشک. مثل من خیلی خیلی زیادن. البته خداروشکر می کنم. اما هر چی دارم از کمک خدا بوده و همت خودم. شماها هیچ کاری نکردین برام که برا بچه م بکنین....
ناشناس۱۵۴۳۶۱۰۲۳:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۹
3 میلیون داوطلب سلامتیشون در خطره کنکور عقب نمیندازن بعد توقع دارید برای پیری جمعیت کاری بکنند
ناشناس۱۵۴۳۸۷۳۱۱:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
اگر شما گمان می کنین که این موضوع مورد توجه خود این کشورا نیست و اهمیتی واسشون نداره اشتباه می کنید. با این دید ساده انگارانه نباید به چنین موضوعایی نگاه کرد. چه از طرفی که شما دارید بهش نگاه می کنید چه از طرفی که افراد مخالف شما دارن به این موضوع نگاه می کنن
رضا۱۵۴۴۱۳۹۱۸:۱۷:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۰
خیلی مشتاق هستم تا وضعیت زندگی و معیشت نویسنده این مقاله و نویسندگان مطالب مشابه را بدانم ... که این افراد در این وضعیت کشور چه درآمدی دارند وزندگیشان چگونه میگذرد . مشکل مسکن دارند یا نه ؟ دختر وپسر دم ازدواج دارند یا نه ؟ بچه مدرسه ای ودانشجو دارند و خرج اونها را چه جوری تامین میکنن... اصلا زندگیشان کلا چه جوری میگذرد و از کدام طبقه وطیف جامعه هستن که خیلی راحت پشت میز وکامپیوترشان نشستن ودارن همین جوری صحبت از افزایش جمعیت میکنند ........
ناشناس۱۵۴۳۳۰۸۱۷:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۹
قدیم ، ۱ نفر کار میکرد ، میتونست شکم ۴ نفر رو سیر کنه الان ۴ نفر باید کار کنن تا بتونن شکم ۱ نفر رو سیر کنن کدام افزایش نرخ جمعیت ؟ کدام آش کدام کشک ؟
ناشناس۱۵۴۳۴۲۸۱۹:۱۷:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۹
امام زمان ؛ توره حضرت عباس ، ظهور کن خداوکیلی زندگی خیلی سخت شده توی ایران . پیش زن و بچه مون شرمساریم . خسته شدیم دیگه ظهور کن تا عدالت ات رو ببینیم و راحت شیم . این نجومی بگیرا رو هم نابودشون کن
ناشناس۱۵۴۳۳۱۳۱۷:۱۰:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۹
سلام ،همین جمعیت فعلی را چه پیر و چه جوانش را نمیتوانیم درست و با کیفیت اداره کنیم،خدمات بهداشتی و آموزشی و فرهنگی و اجتماعی و تربیتی بسیار ضعیف است ،کلاسهای درس فرزندانمان ۴۰ نفر است و وضعیت اشتغال و ....!!!!
ناشناس۱۵۴۳۳۱۴۱۷:۱۰:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۹
مسئولان فعلی و سیاست های غلط آنها در مملکت داری ، عرصه زندگی رو بر مردم تنگ کرده و همین عامل باعث کاهش نرخ باروری و به تبع اون کاهش جمعیت و پیری جمعیت در سال های آتی خواهد بود .
ناشناس۱۵۴۳۳۳۳۱۷:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۹
اگه با استدلال شما بخوایم پیشی بریم جمعیت ایران باید تا ابد افزایش پیدا کنه چون هر جا بگن دیگه تعدادمون بسه بازم جمعیت به سمت پیری میره!!! ریاضی
علی 671۱۵۴۳۳۴۳۱۷:۵۳:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۹
سو نامی پیری به کنار .زاد وولد شروع و اذدیاد نسل بالا کو شغل ، کو در آمد .دولت هم که بیمه نمی کند .چه خاکی باید توسرشان بریزند بروند داخل سطل زبله غذا پیدا کنند به دنیا نیایند بهتر است .
سرو۱۵۴۳۳۴۹۱۸:۰۱:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۹
توی هیر و ویر کرونا و اوضاع نا بسامان وضع اقتصادی و اجاره خونه و..............موقع این حرفاست؟
ناشناس۱۵۴۳۳۵۱۱۸:۰۱:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۹
بچه دارشدن یا بچه دار نشدن که با مقاله و سخنران
باران۱۵۴۳۳۵۳۱۸:۰۳:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۹
الان کسی حوصله خودشو نداره چه برسه به بچه.
ناشناس۱۵۴۳۳۵۴۱۸:۰۴:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۹
فرزند بیشتر زندگی بهتر.
ناشناس۱۵۴۳۳۵۹۱۸:۰۷:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۹
در مملکتی که همه چیزش ( بدون استثناء ) متعلق به خودی ها میباشد دیگر چه نیازی به افزایش زاد و ولد غیر خودی هاست .
ناشناس۱۵۴۳۴۲۵۱۹:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۹
نیروی کار ارزان قیمت و مطیع از کجا بیارن اگه ما زاد و ولد نکنیم؟
ناشناس۱۵۴۳۴۹۷۲۰:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۹
آفرین! واقعا آفرین!
ناشناس۱۵۴۳۷۳۷۰۹:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
غیر خودیها برای تولید ثروت برای خودیها باید زیاد باشند
ناشناس۱۵۴۳۳۶۱۱۸:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۹
طرفداران دیدگاه رشد جمعیت، هم خدا را میخواهند هم خرما را. هم حاضر نیستند سیاستهای خود را اصلاح کنند و هم از مردم می‌خواهند چشم بر واقعیات اقتصادی کشور ببندند و لشکری از فرزند بیاورند.
ناشناس۱۵۴۳۳۶۴۱۸:۱۵:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۹
از فردا قانونی وضع شود که همه زوجها باید سالی یک بچه به دنیا بیاورند چرا که از قدیم گفته اند روزیش راخدا می دهد و سنگینیش را زمین تحمل می کندفقط ماندهم این فرزندان را چگونه در آپارتمان 30 متری جا دهم و.....
ناشناس۱۵۴۳۴۰۱۱۸:۵۴:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۹
میگن هر آن کس که دندان دهد نان نیز دهد. پس موندم این گشنه های افریقایی که دندان دارن پس چرا نان ندارن.
ناشناس۱۵۴۳۳۶۷۱۸:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۹
وضعیت اقتصاد درست بشه مشکل جمعیت و پیری هم حل شدنی است
ناشناس۱۵۴۳۴۶۹۲۰:۱۳:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۹
با اینکه مثبت دادم، ولی این نظر خالی از اشکال نیست. سال‌ها داریم با این فرهنگ زندگی می‌کنیم که نهایتاً ۲ فرزند کافی است. قطعاً اگر همین فردا هم وضعیّت اقتصادی بهتر شود، کنار زدن این تفکّر به سال‌ها زمان نیاز دارد.
ناشناس۱۵۴۳۳۷۱۱۸:۲۳:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۹
آقا شما با این جوانهای الان چه کردید و چه استفاده ای از ظرفیت های آنها کرده اید که می خواهید مردم زاد و ولد کنند؟ زاد و ولد برای چه؟ که 96 درصد برای رفاه 4 درصد جان بکنند؟
بازنشسته فرهنگی۱۵۴۳۳۷۷۱۸:۲۸:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۹
وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی عامل اصلی کنترل جمعیت است بدون توجه له این معضل انتشار این مقاله ها آب در هاون کوبیدن است.
ناشناس۱۵۴۳۳۷۹۱۸:۲۹:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۹
ساده انگاری کلا عیب است.
ناشناس۱۵۴۳۳۸۰۱۸:۳۰:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۹
موقعی که همه جوون بودیم چه گلی به سرمون زدید؟
ناشناس۱۵۴۳۴۹۸۲۱:۰۰:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۹
آفرین! واقعا آفرین!
ناشناس۱۵۴۳۳۸۵۱۸:۳۵:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۹
اونایی که اسمشون مسئوله باید بدونن ساده انگاری پیری جمعیت حتما عیب است و زشت است
ناشناس۱۵۴۳۳۸۶۱۸:۳۵:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۹
عملکرد حضرات ، مردم رو پیر کرده
ناشناس۱۵۴۳۳۹۲۱۸:۴۵:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۹
با این وضع اقتصاد وبیکاری چگونه بچه دار شویم؟
ناشناس۱۵۴۳۴۰۶۱۸:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۹
زهره جان ننه!!اگه تو پولش رو میدی من همین الان میرم ۶ تا بچه میارم
ناشناس۱۵۴۳۴۲۳۱۹:۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۹
شما با همین جمعیت پیر قادر به تامین معیشت وکار مناسب نیستید چه رسد به افزایش البته اگر الگو شرایط کشورهای فقیر باشد اشکالی وارد نیست
ناشناس۱۵۴۳۴۲۶۱۹:۱۳:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۹
موضوع ازدواج و فرزند آوری قبل از هر چیز مربوط به شرایط اقتصادی جامعه و بخصوص مسکن است.
ناشناس۱۵۴۳۴۴۷۱۹:۳۹:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۹
چه انتظاری از مردم دارید که کور کورانه برن با بدبدختی شاخ به شاخ بشن . اوضاع اقتصادی را سرو سامان بدهید خود بخود تفکر مردم بدون تبلیغ عوض میشه .
ناشناس۱۵۴۳۴۵۲۱۹:۵۳:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۹
امنیت اقتصادی شرط اول ازدواج و بچه دار شدنه.وقتی شغلی نیست یا اگه شغل هست امنیت شغلی نیست و با قوانین فعلی کار هر لحظه امکان بیکار شدن وجود داره و حقوق بسیار پایینی هم پرداخت میشه و بیمه بیکاری هم مقطعی و کوتاه مدته هیچکس دست و‌ دلش به ازدواج و فرزندآوری نمیره.این موارد رو اصلاح کنید تا بدون نیاز به تبلبغ فراوان خود مردم به ازدواج و افزایش جمعیت اقدام کنند.
ناشناس۱۵۴۳۴۷۵۲۰:۲۴:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۹
مشکل اینجاست که دلیل اعتقاد به افزایش جمعیت فقط،ایدوئولوژیکه و هیچ مبنای علمی ندارد ، هیچ منطقی نمیپذیرد که افزایش جمعیت شرایط زندگی را بهتر میکند ،ممکن است تولید نا خالص ملی افزایش یابد ولی درآمد سرانه ،شاخص های رفاهی و قدرت خرید کاهش مییابد ، ما قبل تز تحریم ها از نظر اقتصادی تولید ناخالص ملی رتبه 16 دنیا را داشتیم اما از نظر درآمد سرانه 109 ام بودیم ، طبیعتا هرچه جمعیت کاهش یابد درآمد سرانه افزایش میابد
ناشناس۱۵۴۳۴۸۳۲۰:۳۶:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۹
بابا خجالت بکشی مسکن های مهر شهرستان کوچک ناشناخته ما شده ۲۵۰ میلیون و جوانان اینجا یک میلیون پول تو جیبشون نیست چطوری ازدواج کنن
ناشناس۱۵۴۳۴۹۲۲۰:۴۴:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۹
نخست بايد حرف مردم را شنيد، ملت مشكل معشيت ، مسكن دارند چگونه از مردم مي خواهيد فرزند توليد كنند
ناشناس۱۵۴۳۵۰۷۲۱:۱۰:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۹
تحصیلات وآموزش وبهداشت و بهداشت رایگان باید تا رسیدن به سن قانونی فراهم بشه شاید مردم یه تکونی بخودشون بدن!
1۱۵۴۳۵۰۸۲۱:۱۱:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۹
سلام.بچه بیارم تا اخر عمرش مفتی کارکنه..........کارگر روزی3دلار........
بهلول۱۵۴۳۵۰۹۲۱:۱۷:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۹
افزایش جمعیت یک بحث دینی نیست. موضوعی است که کاملا به زیر ساختهای زیست محیطی و اقتصادی کشور مرتبط است. مردم خودشان مصالح خودشان را تشخیص می دهند.افزایش جمعیت در شرایط فعلی و بدون چشم انداز روشن اتی کشور یعنی تولید فقیر و بیکار .
ناشناس۱۵۴۳۵۲۰۲۱:۴۳:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۹
به جهنم که پیر میشن مگه چه دلخوشی داریم کار بیمه بازنشستگی ...؟؟!! دوتا خواهر برادر دهه شصتی دارم بدبختا با مدرک مهندسی دانشگاه دولتی نه شغلی دارند نه ازدواجی نه امید به آینده ای
ناشناس۱۵۴۳۵۲۱۲۱:۴۴:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۹
موضوع خیلی ساده است ، دلار بیست هزار تومانی باعث کاهش جمعیت می شود ، والسلام ، دولتها به جای دخالت در امور خصوصی افراد ، نظیر ازدواج و فرزندآوری باید به وظیفه اصلی خود بپردازند ، دلار هزار تومانی تنها وظیفه دولت ها در سالهای آینده است
صمصام۱۵۴۳۵۲۷۲۱:۵۳:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۹
بدون یک اقتصاد سالم هر برنامه ای برای افزایش جمعیت عبث و خرج بیهوده است به ساده ترین زبان ممکن با وجود اجاره های ماهانه ۵میلیون و تورم فاجعه بار کنونی اصلا راجع به افزایش جمعیت حرف نزنید .....
ناشناس۱۵۴۳۵۵۱۲۲:۲۷:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۹
زمانی همین حضرات که دم از پیری جمعیت و کم جمعیت می زنند فرزندان چهارم خانواده ها را از خدمات دولتی و بیمه ای محروم کرده بودند حالا هم که اقتصاد کشور را با خاکسیاه مالا مال کردند و جوانهای کشور اغلب افسرده بی کار و مجرد هستند
ناشناس۱۵۴۳۵۹۰۲۳:۳۲:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۹
بچه بیارم که چی بشه ؟ اونم مثل من صبح تا شب بشینه قیمت افسار گسیخته کالاهای مورد نیاز زندگی شو رو رصد کنه وآرزو کنه که ای کاش توی این کشور متولد نشده بود ؟
جواد۱۵۴۳۶۰۰۲۳:۴۱:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۹
به نظر من اگه جمعیت کشور 35،000،000 نفر و افراد بالای 65 سال آن 10،000،000 نفر باشند ولی در عین حال نرخ بیکاری نیم درصد ، نرخ تورم به صورت بلند مدت حداکثر 2درصد باشد ولو آنکه 20،000،000 نفر روزانه 15 ساعت کار مفید کنند و حداقل سابقه برای بازنشستگی 45سال باشد و خرج سالمندان را هم شاغلان از حقوق ماهانه شان بدهند ولی دغدغه شوک های ارزی و بی ثباتی های پیاپی و ... را نداشته باشند، بهتر است تا جمعیتی 2 برابر و بحرانهایی 10 برابر الان داشته باشیم .
م م۱۵۴۳۶۰۸۲۳:۵۱:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۹
حرفی از وضعیت جیب مردم نزنید و نگویید پول ندارند ازدواج کنن و بچه بیارن فقط مقاله بنویسید حتما درست می شه
حسن۱۵۴۳۶۲۴۰۰:۱۵:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
وقتی موالید دهه شصت و اوایل دهه هفتاد به سن پیری برسند، پیری جمعیت اتفاق خواهد افتاد. هیچ گریزی هم از آن نیست. متاسفانه در دهه شصت به هر دلیلی یک رشد غیر منطقی در میزان زاد ولد در ایران اتفاق افتاد. پس از آن موالید این دهه در هر سنی که قرار می گیرند کشور در زمینه نیازهای افراد در آن سن دچار کمبود و بحران می شود. اول شیرخشک، بعد مدرسه بعد دانشگاه، بعد اشتغال، بعد ازدواج، بعد مسکن و در نهایت هم وقتی ما متولدین دهه شصت به سن پیری برسیم ورشکستگی صندوق های بازنشستگی، کمبود خانه سالمندان، کمبود نیروی نگهداری از سالمندان و در نهایت کمبود قبر در انتظار ماست. ما متولدین دهه شصت با نیم نگاهی به گذشته پر از حسرتمان ، حال و روز اسف بارمان و آینده مبهم و تاریکی که در پیش روی خود داریم به صورت نانوشته هم پیمان شدیم تا از تکرار اشتباه پدران و مادران خودداری کنیم. از این رو تا زمانی که وضعیت کشور به طور اساسی و بنیادی تغییر ننماید و مسولان در عمل و نه در حرف تعهد خود را در تامین رفاه و آسایش و خوشبختی نسل امروز و فردای ایران نشان ندهند روند فعلی کاهش موالید به سرعتی روزافزون ادامه خواهد یافت.
ناشناس۱۵۴۳۶۲۸۰۰:۲۳:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
اتفاقا تنها بخش مثبت این مملکت همین کم شدن جمعیته.امکانات این کشور برای سی میلیون نفره نه هشتاد میلیون.
ناشناس۱۵۴۳۶۳۷۰۰:۴۹:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
پر کردن مملکت با جماعت افغان و عراق و سودان و هند و پاکستان افتخاره؟؟؟؟
ناشناس۱۵۴۳۷۰۹۰۸:۱۷:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
با توجه به دریافتی حقوق و مزایای مسولین و اقازاده ها خیلی زیاده و به راحتی میتونن چندین خانواده رو در رفاه و اسایش نگه دارن و اینکه دارای ژن خوب هم هستن بهتره بیشتر زاد و ولد کنن و اینده کشور پر بشه از ژن خوب
ناشناس۱۵۴۳۷۱۲۰۸:۲۶:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۰
فعلا که افزایش جمعیت به نفع چین و روسیه و آمریکا است
پرسش۱۵۴۳۷۵۰۰۹:۵۹:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۰
چطوری؟ میشه استدلال تون رو بفرمایید؟
احمد ضمیری۱۵۴۳۷۱۵۰۸:۲۹:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۱۰
استاد گرامی جناب دکتر توکلی بنده بعنوان شاگرد در اقتصاد عرض میکنم پارامتر انتظارات و امید عامل تصمیم گیری است شما بفرمایید کدام برنامه استراتژیک اقتصادی وجود دارد تا بتوان روی ان کار کرد و جهت تصمیم گیری انجام شود امید به رفاه دیگر پارامتر است شما بفرمایید چند در صد امید به رفاه وجود دارد وقتی قشر متوسط تقریبا دیگر وجود ندارد و ....... بله استادم نرخ زاد و ولد کمتر از یک است بعنوان دانشجو اقتصاد در پایان نامه یک دانشجو در تیر ۹۸ ایران در ۱۴۲۰ همزمان ژاپن و یونان خواهد بود
ناشناس۱۵۴۳۷۲۰۰۸:۵۱:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۰
همه هزینه های بچه (اموزش، بهداشت،...) بعهده مردم است هزینه تصمیم گیری برای رفتار بجه بعهده مسوولان!اینها که هستند نمیخواهند زنده بمانند بچه بیاورند؟
ناشناس۱۵۴۳۷۸۷۱۰:۴۸:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۱۰
ساده انگاري پيري جمعيت عيب است !! ... تيتر ------------ البته واضح ، مسلم ، مبرهن و روشن است كه ساده انگاري علل پيري جمعيت ، هم عيب خيلي خيلي خيلي بزرگتر است !! ... شك نكنيم !!!
ناشناس۱۵۴۳۸۴۵۱۱:۲۵:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۰
طلایی ترین دوران تاریخ معاصر را از دست دادیم. ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه به علاوه نیروی جوان تحصیلکرده میتوانست ایران را به سمت توسعه پرت کند. ولی احمدی نژاد ظهور کرد و روحانی ته مانده امید را خشکاند
ناشناس۱۵۴۳۸۶۴۱۱:۳۹:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۱۰
والله با این وضعیت اقتصادی فلاکت بار و نبود آینده ای روشن برای ملت تولید نسل و فرزندآوری خیانت به خود و نسل آینده است. به قول ابوالعلاء معرّی که فرمود: پدرم (با تولید من) در حق من خیانت کرد اما من به دیگری خیانت نخواهم کرد. بله خانم دکتر با حقوق های آنچنانی که شما می گیرید باید هم نفس تون از جای گرم دربیاد.
ناشناس۱۵۴۳۹۲۴۱۲:۵۹:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۰
آقایون مسئول این مشکل رو هم مثل سایر مشکلات با آمار دادن حلش کنند !
ناشناس۱۵۴۴۱۶۱۱۸:۴۵:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۰
مسولین میگن حالا که شغل نمیتونیم ایجاد کنیم لااقل تعداد شاغلین رو زیاد نکنم
ناشناس۱۵۴۴۱۶۸۱۹:۰۲:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۰
فقط یک عامل باعث افزایش تعداد فرزندان یک خانواده میشود ازدواج به موقع یعنی زمان بلوغ زمانی که مرد نیاز جنسی شدیدی دارد و این ازدواج و فرزند آوری زیاد زمانی اتفاق می افتاد که نه منزل اجاره ای باشد و نه شغل موقت و درآمد هم کفاف نیازهای اولیه زندگی را جهت یک زندگی انسانی در این قرن بدهد.
ناشناس۱۵۴۴۳۰۲۲۳:۳۵:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۰
جمعیت کشور داره پیر میشه،جمعیت کمه،همه میدونن،مسئولین ایران همه دارن شعار میدن،وقتی درآمد کمه همه ثروت کشور برای یک عده خاص هست،خب مردم عادی چکار کنن ،الان خود من خدایش الان چند ماه بیکار شدم ،این حرفها حالا فایده نداره،ولی شتر در خواب بیند پنبه دانه
ناشناس۱۵۴۴۳۲۷۰۰:۲۱:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
با انشانویسی توی یک سایت نمی‌شه کسی را متقاعد کرد که بره بچه‌دار بشه! به این جور انشاها امیدی نمی‌ره! نسل جوان فرزند نمی‌خواد. حالش خراب و اوضاعش ضایع است. آینده اصلا مهم نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین