ساختارها و رفتارها در ماجرای «لواسان»

محسن کریم‌پور،   3990506119 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
ساختارها و رفتارها در ماجرای «لواسان»

حجت‌الاسلام رئیسی روز یک‌شنبه در بخشی از سخنانش در نشست شورای عالی حفظ حقوق بیت المال گفت: «مشکل ماده ۱۰۰ حتما باید حل شود و نباید به عنوان یک منبع برای رفع کمبود‌های مالی شهرداری‌ها تلقی شود. حتما این کار غلط است و مشکلاتی که الان ایجاد کرده، حتما باید پیگیری شود که این کار اراده جدی می‌خواهد...
معتقدیم که شورا‌های شهر خدمات خوبی در خیلی از شهر‌ها انجام داده‌اند؛ اما تخلفات جدی هم در شوراها وجود دارد و اشکال هم ساختاری است و اشکال رفتاری نیست... اگر ساختار‌ها دقیق باشد و شورای شهر را منضبط کند، مجبور به برخورد نمی‌شویم. اعضای شورای شهر برای خدمت آمده اند؛ ولی وقتی می‌بینند که یکسری از راه‌ها باز است و زمینه و بستر برای تخلف فراهم است، مرتکب تخلف می‌شوند. ما به هیچ عنوان مایل به برخورد با آن‌ها نیستیم؛ اما وقتی تخلف می‌کنند، برخورد می‌کنیم؛ لکن مشکل را در ساختارِ غلط می‌بینیم.»

متاسفانه عموم مردم و نخبگان سیاسی در کشور ما معمولا افراد و رفتارها را عامل شکل‌گیری مشکلات و تخلفات می‌دانند. عموما می‌گویند اگر فلانی رئیس‌جمهور شود همه مشکلات حل می‌شود یا اینکه عمده نقد خویش را متوجه افراد می‌کنند. ایشان بر این نکته واقف نیستند که افراد در خلأ تصمیم نمی‌گیرند و ساختارها بر تصمیمات و عملکرد افراد سایه می‌اندازد. خیلی از افرادی که از آنها در دوره مدیریت، رفتارهای نادرست سر زد پیشتر الگوی رفتاری دیگران در جامعه بودند اما ساختارهای معیوب باعث شد به تدریج رفتارشان فاسد شود.

تاثیر ساختارها به میزانی است که مشاهده می‌کنیم عمده عملکردها در دوره مدیریت افراد مختلف که حتی گرایش سیاسی متضادی دارند یکسان بوده است.

نمونه بارز این موضوع، رویکرد اقتصادی تقریبا مشابه ۴ رئیس‌جمهور بعد از جنگ است. در همه دولت‌های بعد از جنگ سیاست‌های اقتصادی تقریبا مشابهی در پیش گرفته شد و نتیجه آن هم نابرابری اقتصادی و اجتماعی حال حاضر است.

آنچه باعث شده است این روزها شاهد نابرابری اقتصادی و اجتماعی در کشورمان باشیم بیش از آنکه معلول رفتار افراد باشد معلول ساختارهای اقتصادی و اجتماعی است. تا زمانی که این ساختارها اصلاح نشود این نابرابری‌ها ادامه خواهد داشت.

با این توضیحات، باید به جناب رئیسی بابت تاکید بر موضوع اصلاح ساختارها آفرین گفت. تاکید رئیسی درباره اصلاح ساختار شوراهای شهر و روستا بسیار مهم است. در چند سال اخیر تعداد زیادی از اعضای شورای شهرهای مختلف به‌دلیل انجام برخی تخلفات بازداشت و دادگاهی شده‌اند که نمونه مشهور آن لواسان است.

تخلفاتی در لواسان رخ داده است که رسانه‌ای شدن آنها در یکی دو سال اخیر باعث توجه عموم مردم به این شهر شده است. تخلفاتی مانند باستی‌هیلز و کلاک که با پیگیری رسانه‌ها و قوه قضائیه در حال رسیدگی است.

البته این تخلفات منحصر به لواسان نیست و در شهرهای دیگر هم تخلفات مشابهی رخ داده که آن هم پس از لواسان به رسانه‌ها درز کرده است. بهترین راه برای پیشگیری از بروز این تخلفات اصلاحات در ساختار شوراهای شهر و شهرداری‌ها است.

البته چه بهتر که این الگو به تمام حیطه‌هایی که فساد در آن مشاهده می‌شود گسترش پیدا کند و همه ساختارهای فسادزا شناسایی و اصلاح شود؛ ساختارهایی فساد و مفسد تولید می‌کنند و اصلاح آنها بیش از برخورد با مفسدین ضرورت دارد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۹۵۶۸۰۰:۱۸:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۷
اگر طبری و طبری ها قسمت از املاکی که با رشوه و زد و بند به دست اوردند وقف کرده باشند حکم ان سند وقف چیست؟
ناشناس۱۵۳۹۸۰۹۰۹:۱۴:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۷
از جناب رییسی می خواهیم هر چه زودتر قانون از کجا اورده ای را برای همه سرمایه ها و ثروت های نجومی بی بنیان پیاده کنند
هوشیار۱۵۳۹۹۶۵۱۱:۰۷:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۷
باطله هستش چرا که هر کس میتواند امال خود رو وقف کنه نه اموالی که متعلق به خود نیست
ناشناس۱۵۳۹۵۷۹۰۰:۲۸:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۷
شاید خیلی از مردم ندانند که چرا لواسان لواسان شد. در طرح جامع شهر تهران که 1346 تهیه شده بود تصمیم گرفته شده بود که تهران ساماندهی بشود. بخشی از این ساماندهی و در واقع تدبیر دولت وقت این بود که به بهانه ایجاد شهر دیپلماتیک تمام سفارتخانه و باغهای وسیع انها را مانند سفارت و باغ انگلیس. سفارت امریکا سفارت و باغ روسیه سفارت و باغ ایتالیا سفارت و باغ ترکیه را به بهانه شهره جدید دیپلماتیک از قید کشورهای نامبرده در اورد و به شهر و مردم تهران به عنوان فضای سبز و تاریخی و سرویس دهی بر گردد. به این منظور تعیین شده بود که منطقه لواسان به عنوان شهر جدید دیپلماتیک پایتخت تعیین و ایجاد شود و کلیه سفارتها بدون تبعیض و بدون اوردن بهانه ای از سوی انها به این شهر انتقال یابد و وزارت خارجه و کلیه اماکن اقامت سفرا و دیپلماتها و خانواده های انها به این شهر منتقل شود. هم اراضی وسیع سفارتخانه ها و باغهای انها که در چشم مردم تهران است از انها گرفته شود و هم در تمرکز زدایی و بردن بخشی از تراکم اداری ناشی از این سفارتخانه نقش بس اساسی داشت. ولی متاسفانه متوقف شد. ولی بعد چه شد؟ ان طرح و پایه های ان تبدیل شد به طرحی برای طبری ها و دانیال زاده ها و باستی هیلز ها و رانت مانها و.... نه توانستیم باغها و املاک سفارت های خارجی را به نفع مردم تهران و ایران ازاد کنیم و نه توانست در ساماندهی شهر تهران مفید واقع شود و خود شده است معضلی و مانور ریخت و پاش و اختلاس و بردنها در چشم مردم تهران و ایران.
ناشناس۱۵۳۹۹۰۶۱۰:۳۹:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۷
لطفاً منبع اطلاعات خود را معرفی کنید و دلیل عدم انجام این پروژه
ناشناس۱۵۳۹۹۱۵۱۰:۴۲:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۷
چه اقداماتی از سال ۴۶ تا ۵۷ برای اجرایی کردن این پروژه انجام شده
ناشناس۱۵۳۹۹۵۲۱۱:۰۱:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۷
قوانین دیپلماتیک می گوید که این قصه بیشتر شبیه به یک رویاء یا تخیل است به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و نیست .
راه۱۵۳۹۶۰۳۰۱:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۷
ماده‌ی ۱۰۰ یعنی هرکی پول بپردازه میتونه قانون رو آتیش بزنه
ناشناس۱۵۳۹۸۱۱۰۹:۱۷:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۷
صد قسمت رشوه گرفته میشود بک قسمت هم برای رد گم کنی به حساب شهرداری بابت تخلف چرا قانون گذار چنین قانونی گذاشته تا بشود جریمه را خرید این قانون منشا فساد در شهرداری ها می باشد از آقای رییسی می خواهیم برای این قانون فکری بکنند
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۵۳۹۶۸۴۰۶:۵۴:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۷
منطقه لواسان را با حفظ ساکنان بومی ملی اعلام کنید و از این منطقه برای گردشگری عمومی و خدمات عمومی استفاده کنید مناطق خوش آب هوا و دارای امکانات طبیعی متعلق به همه افراد جامعه است . نباید به تصرف اقشار خاص در امده باشد اگر قانون از کجا اورده ای را اجرا کنید بسیاری از انان را در مالکین منطقه لواسان و بایتی هیلز پیدا می کنید
ناشناس۱۵۳۹۶۸۵۰۶:۵۶:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۷
از حسن و اسحاق ملولم و مختارم آرزوست
ناشناس۱۵۳۹۶۸۸۰۷:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۷
یک بررسی میان دارایی های کارمندان شهرداری انجام دهید و آن را با دیگر کارمندان مقایسه کنید خواهید فهمید که مشکل از کجاست
ناشناس۱۵۴۰۱۳۴۱۲:۴۳:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۷
البته برای همه سازمانها اینکار باید انجام شود.
ناشناس۱۵۳۹۶۸۹۰۷:۰۴:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۷
مجلس تصویب کند مناطق خوش اب و هوای شهری و اطراف شهرها متعلق به همه آحاد جانعه است و از این مناطق برای رفاه عمومی و خدمات عمومی استفاده شود
ناشناس۱۵۳۹۶۹۱۰۷:۰۹:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۷
یکسری مالکیت ها که به نا حق و یا از روی اشتباه در مکان های خوش اب و هوا که ایجاد شده با وضع قوانین باید ابطال شود مثلا باید اعلان نمود از الان تا پنج سال اینده تمامی مالکیتدها در باستی هیلز ابطال . پس از ان منطقه متعلق به خدمات عمومی جامعه و رفاه عمومی خواهد بود
قیصر۱۵۳۹۷۰۱۰۷:۲۷:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۷
۴۲ سال پیش هم مردم به همین خاطر بر علیه رژیم شاه قیام کردند. در آن زمان نیز همین مشکل «ساختارها» باعث ایجاد اختلاف های طبقاتی فاحش و فقر و بدبختی مردم شده بود. و سوال این است که چرا مشکل «ساختارها» هنوز حل نشده است؟
ناشناس۱۵۳۹۷۱۳۰۷:۴۴:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۷
یه جایی در مدیریت کلان کشور ایراد داره که همچنین کاخهایی را مشاهده میکنیم . درمقابل هر یک کاخ اینچنینی قطعا صدها کوخ قد علم کرده . به نظر میرسد شعارهای اوایل انقلاب و آرمانهایی که شهدا به خاطر آن خون خود را فدا کردند ، از طرف آنهایی که سیاستهای کلان کشور را تبیین می کند کم کم به فراموشی سپرده می شود .
ناشناس۱۵۳۹۷۶۲۰۸:۳۱:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۷
ما از قدیمیای لواسونیم.خواهشا اسم شهر ما رو خدشه دار نکنید اشاره کنید اونایی که دارن تو لواسون زمینخواری میکنن اصالتا بچه کجان و کی و چجوری کوچ کردن به شمیرانات!
علی 671۱۵۳۹۸۸۲۱۰:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۷
اصل ساختار است تا عوض عمقی نشود و دیدی گاه ها خدایی و مردمی نشود و ترس از خدا پیش نیاید در به همین پاشنه می چرخد .بیچاره مردم
شاکی۱۵۴۰۱۵۶۱۲:۴۸:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۷
با این حرفها پدر مردم بومی رو در اوردند زندگی رو برای ما سخت کردن یه عده لاکچرین بقیه مردم معمولی هستن خواهشا دست از سر لواسون بردارید اکر میخواستن باید زودتر اقدام میکردند حالا که طبیعت لواسونو خراب کردن دست به کار شدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین