از شایعه تا واقعیت وقف قله دماوند

گروه اجتماعی الف،   3990506030 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته خبری با عنوان "صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند به‌ نام سازمان اوقاف" در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های فراوانی در پی داشت، موضوعی که بلافاصله با تکذیبیه سازمان اوقاف و ثبت اسناد و املاک رو به رو شد و مسئولان، قطع شدن دست متجاوزان به انفال و عرصه‌های ملی را، دلیل انتشار این شایعات می‌دانند.

از شایعه تا واقعیت وقف قله دماوند

عباسعلی زارع مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد اراضی در شهر رینه لاریجان آمل، ملی است، ثبت این اراضی در دستور کار اداره‌کل ثبت اسناد و املاک مازندران قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود قله دماوند موجب شده این کار در اولویت کاری این اداره‌کل قرار بگیرد، تصریح کرد: یکی از ویژگی های اجرای طرح کاداستر این است که اگر در محل، املاکی با یکدیگر تداخل داشته باشد، خود را نشان می‌دهد. 

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران خاطرنشان کرد: تثبیت اراضی حدود ۱۰ پلاک ثبتی در اطراف قله دماوند، انجام شده است و آن چیزی که در خصوص وقف اراضی دماوند و مراتع آن بیان شده به طور قطع درست نیست چرا که این اراضی ملی است و انفال قابلیت وقف شدن ندارد.

زارع افزود: دو پلاک ۶۸ و ۶۹ مربوط به روستا و مرتع ملار است که بخشی از آن در گذشته به نام بنیاد پهلوی ثبت و به تملک درآمده بود اما پس از استرداد بخشی از این مرتع که حدود ۴۸۰۰ مترمربع در قریه و مرتع ملار، است بر اساس قوانین موجود، وقف شده که ربطی به انفال و اراضی ملی دماوند ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون فقهی نیز آمده است که وقف باید از سوی مالک صورت بگیرد، در حالیکه انفال جزء مالکیت دولت است و شخص نمی‌تواند آن را وقف کند، خاطرنشان کرد: تثبیت اراضی ملی و طبیعی کار بسیار مهمی است و دست دلالان و زمین‌خواران نسبت به عرصه های ملی کوتاه می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران گفت: طبیعی است افرادی که ذینفع هستند و نسبت به انفال تجاوزهایی داشتند، در مقابل این اقدام خوبی که در حال صورت گرفتن است، شایعاتی مطرح کنند اما آنها نمی تواند مانع تثبت عرصه های طبیعی باشد.

تکذیبیه اخذ سند وقفی برای کوه دماوند

همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه مازندران نیز با انتشار یک بیانیه، خبر اخذ سند وقفی برای بخشی از کوه دماوند را قویا تکذیب کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، در توضیحات این خبر، آمده است که، مع‌الاسف بدون تحقیق و تدقیق و رعایت جوانب حرفه‌ای حوزه اطلاع‌رسانی، اخیرا خبری توسط برخی از رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه برشی از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است.

این در حالی است که کوه دماوند جز اراضی انفال است و منطقا طبق قاعده فقهی لا وقف الا فی ملک قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف شدن را ندارد.

انتشار این خبر مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است که معمولا از سوی رسانه‌های ضد انقلاب به چنین اخبار کذبی دامن زده می‌شود.

ضمنا به منظور تنویر افکار عمومی یادآوری این نکته ضروری است که موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد.  

به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال ۱۳۷۴ نیز در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸ و ۶۹ اصلی بخش  ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقبا در سال ۱۳۸۴ پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاک‌های فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است بنابراین این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی‌شود.

دیدگاه کاربران

حسن۱۵۳۸۲۸۸۱۰:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۶
تکذیب نشده در اصل تحریف شده،اینکه اسمش قریه ملار است یا کوه دماوند چه فرقی میکنه؟!
ناشناس۱۵۳۹۷۵۰۰۸:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۷
کار از ریشه خرابه
ناشناس۱۵۳۸۳۲۰۱۰:۳۳:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۶
ممنون از گزارشتون لطفا در مورد وقف 5600هکتاری جنگل های ساری نیز گزارش مستندی تهیه کنید
ناشناس۱۵۳۸۴۰۴۱۱:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۶
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها. عدم شفافیت در تمام نهادها موج می زند.
مهرداد۱۵۳۸۴۱۱۱۱:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۶
حالا چه فرقی داره بین کوه و دشت هست؟ اصلا چرا باید مرتع و قریه وقف بشه؟ از پهلوی پس گرفتید دستتون درد نکنه. اگه جایی جمعیت ساکن دارد سندشو واگذار کنید به اهالی و بومیان همونجا! اگر جمعیت ساکن نداره و جزئی از طبیعت آن منطقه هست که دیگه وقف کردن نداره! کافیه صرفا سند باطل بشه و اعلام بشه این منطقه سرمایه طبیعی و ملی هست و احدی حق ساخت و ساز در آن را ندارد!!! این که شما وقفش کنید تا یک سازمان و ارگانی اونجا ساخت و ساز کنه صرفا تغییر صورت مسئله هست! اونم هم بعد اینهمه سال؟؟!! متاسفانه واژه وقف مدت هاست که از معنی و سنتی و کهن خودش فاصله گرفته!
مجتبی۱۵۳۸۴۴۰۱۱:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۶
برادر جان مرتفع ملار که رو هوا نیست توی دامنه کوه دماونده. کوه اونی که تو عکس یا از دور معلومه نیست که داری سر ملت .. اون چیزایی توی دامنه کوه و قله هست از خود کوه تا حیات‌ وحش تا نباتات همه جز کوه دماونده.
ناشناس۱۵۳۸۴۹۲۱۱:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۶
از دامنه به قله میرسیم
ناشناس۱۵۳۸۵۳۶۱۲:۰۴:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۶
چرا ماست مالی میکنید وقف کردن رفت حالا بدو پس بگیر، اوقاف کارش همینه مال دولت و ملت هم نداره .. مگه کیا تو این نهاد پر ..جمع شدن ؟
علی۱۵۳۸۶۲۳۱۲:۵۱:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۶
"قریه و مراتع آن"؟مگر مراتع مالک دارند؟مراتع جزء اراضی ملی است و امکان وقف ندارند.
ناشناس۱۵۳۸۷۲۰۱۳:۱۸:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۶
حتما چیزی هست جای تکذیب شفاف ساری کنید
زهرا۱۵۳۸۹۳۷۱۵:۰۶:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۶
اصلا مرتع، مگه مراتع و جنگل ها انفال نیست؟ اگه در زمان پهلوی یا قاجار وقف شده برای اینه که اونا حکومت اسلامی نداشتن.
ناشناس۱۵۳۸۹۶۴۱۵:۳۰:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۶
تمام کشور را ملی اعلام کنید مگه یک انسان چقدر زندگی میکنه که مالک زمین بشه. فقط در طول عمر جایی برای زندگی و تفریح و..میخواد لطفا نگویید اصل مالکیت چه می‌شود که حال مردم ایران بهم می ریزه. تا کی یه عده مثل.. .. اموال مردم را بخورند..
باهر۱۵۳۹۰۱۸۱۶:۱۲:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۶
یک سد وقتی در نهایت از بین میرود که رخنه کوچکی در آن ایجادشود و آن رخنه را تعمیر ویا رفع نکنند. این وقف هم رخنه ای هست که بعداز چهل پنجاه سال ديگر در آینده نتیجه نهایی آن مشخص میشودکه دیگر خیلی دیر هست و آن زمانی است که در دهانه قله دماوند توسط آقاها و آقازاده های تاره بدوران رسیده و نوکیسه ها،کاخهای فرعونی ساخته شده باشد و باستی هیلز قله دماوند بوجود آمده باشد آن هم باسند و مدرک رسمی. ایا نمیشود اداره اوقاف برای رضای خدا و از بین نرفتن حق بزرگ مردم از این حق کوچک خود بگذرد و انرا در راه خدا به مردم ایران ببخشد تا قله دماوند بصورت بکر باقی بماند؟!!! ایا آن کسی که این زمین و مرتع را وقف کرده واقعا در زمان طاغوت هم آدم درستی بوده و منابع طبیعی را تصرف عدوانی نکرده بوده و ..
ناشناس۱۵۳۹۱۷۴۱۷:۴۷:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۶
از بس دروغ به مردم گفته ايد، مردم حرفهاى ..تان را باور نميكنند.
علی۱۵۳۹۴۴۹۲۱:۴۶:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۶
اوقاف مانع آباد کردن زمینهای وراثتی از پدر بزگ هایمان در منطقه .. اباد شهرستان .. فارس هست، بدون هیچ مدرکی مانع از صدور سند و باعث آوارگی مردم روستا شده، دادرس ما کیست؟
ناشناس۱۵۳۹۶۲۵۰۱:۴۲:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۷
این روش .. چندین سال است که اول خبری کوچک بیرون میدهند بعد تست میکنند واکنش ملت را و بعد تکذیب و مدتی بازی ادامه داره تا مردم را خسته کنند این است .. ..
ناشناس۱۵۳۹۶۹۰۰۷:۰۸:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۷
آیا کسی نیست به داد این مردم و مملکت برسد؟ کم مانده فرش زیر پایمان را هم با زبان ..و کاغذ بازی از زیر پایمان بکشند و بفروشند و بعد تکذیبش کنند
ناشناس۱۵۳۹۷۵۱۰۸:۲۲:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۷
از پهلوی گرفتید ، دادید به اوقاف و بساز بفروش !!!! من سوالم از اوقاف اینه که با این مراتع میخواد چکار کنه ؟ گوسفنداشو بچرونه یا ویلا سازی کنه برای محرومین ؟
ناشناس۱۵۳۹۸۲۳۰۹:۲۹:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۷
این شایعه با این حجم چند تا دلیل داشت،کمرنگ کردن حرفهای رئیسی در لواسان دیده نشدن عملیات مرصاد خرد کردن اعصاب مردم وتشدید بی اعتمادی
ناشناس۱۵۳۹۸۴۷۰۹:۵۱:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۷
عرف این است که تکذیب پوششی شده برای هر امری که توان پاسخگویی روشن نیست
ناشناس۱۵۳۹۹۵۵۱۱:۰۲:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۷
1- .. در قله احداث بفرمایید بنام .. بخودی خود قله وقف انجام میشود 2 -وقف جنگل های هیرکانی که جزو منابع طبیعی می باشد پس چی بود
زبل۱۵۳۹۹۷۵۱۱:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۷
تو رو خدا به این جمله در متن دقت کنید: "ضمنا به منظور تنویر افکار عمومی یادآوری این نکته ضروری است که موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی‌گردد." طبق قانون سال 1341 کل جنگلها و مراتع و .. ملی هستند و کلیه اسناد مالکیت قبل از آن باطل هست، مرتع ملار هم جز مراتع هست و ملی هست، یعنی چی که 90 سال پیش موقوفه دارای قدمت هست !!، الان اگر نوادگان شاه عباس سند نصف اصفهان را بیاورند، شما باید اونو وقف کنی؟ سازمان اوقاف با زرنگی در متنش نوشته(قله)ز موقوفه نیست، بله فعلا قله نیست (اونم احتمالا در آینده میاد جز وقف) ولی مرتع که هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین