شعب ویژه ای برای جلوگیری از زمین خواری تشکیل می شود

گروه اقتصادی الف،   3990506015

حجت الاسلام درویشیان گفت: برخورد با صادرکنندگان مجوز های غیرقانونی در تصرف اراضی، اصلاح قانون و اختیارات و پیگیری قوانین مربوط به اراضی ملی از اولویت ها در برخورد با زمین خواری است.

به گزارش مهر حجت‌الاسلام حسن درویشیان افزود: مجموعه‌ای از اقدامات که به صورت تجاوز به اراضی ملی و دولتی، کشاورزی و باغی صورت گیرد زمین خواری نامیده می‌شود. تغییر مراتع و جنگل‌ها و اراضی دولتی، تصرف و تجاوز به جنگل‌ها و مراتع، حریم روستاها و بستر رودخانه‌ها، راههای مواصلاتی، تجاوز به حریم دریاها و سواحل‌ها، تغییر کاربری مجار اراضی واگذاری در حوزه راه‌ها و منابع طبیعی و تصرف مناطق حفاظت شده محیط زیست از مصادیق زمین خواری محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: هرگونه دخل و تصرف اراضی دولتی و ملی، به بهانه‌های مختلف، زمین خواری محسوب می‌شود. تصرف به اراضی ملی برخورد قضائی در پی دارد و شخص متصرف مجرم شناخته می‌شود همچنانکه در حوزه زمین خواری لواسانات، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم روستاها صورت گرفته است. در بررسی ۴ روستا بیش از ۱۸ هکتار از اراضی متصرف شده که در آن بیش از ۱۲۰۰ ساخت و ساز صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام حسن درویشیان افزود: مجازات‌ها باید بازدارنده باشد بنابراین یکی از اقدامات در این دوره پیگیری اصلاح قوانینی است که کارامدی لازم را نداشته اند.

او افزود: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی شناسایی شده، ۱۳۴ میلیون هکتار اراضی ملی است که از سال ۸۴ تا ۹۸ سالانه ۴۰ هزار هکتار مورد تخریب یا تصرف شده است.

وی گفت: برخی جریمه‌ها و مجازات‌ها بعد از مدتی قابلیت اجرا ندارد و مشمول زمان می‌شود، رانت‌های اطلاعاتی درباره اراضی و عوامل متعدد دیگر از جمله آسیب‌هایی است که پیش آمده و منجر به تصرف اراضی و تخلفات و سواستفاده از ماده ۱۰۰ شده است.

حجت‌الاسلام حسن درویشیان گفت: ماده ۱۰۰ ایراد دارد و به نحوی در مجلس شورای اسلامی باید اصلاح شود، چرا که به افراد اجازه ساخت و ساز غیر مجاز با جریمه را می‌دهد.

او درباره تذکر رئیس دستگاه قضا به ادارات و شهرداری‌ها نیز گفت: صادرکننده مجوز باید در حدود قانون و مقررات مجوز را صادر کرده باشد و از قانون اطلاع کامل داشته باشد.

وی افزود: به دستور رئیس دستگاه قضا شعب ویژه ای در سراسر کشور برای جلوگیری از زمین خواری تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بی اطلاعی نسبت به قانون رافع مسئولیت نیست و اولویت برخورد با صادرکنندگان مجوزهای غیرقانونی در تصرف اراضی و پیگیری تخلفات است.

حجت‌الاسلام حسن درویشیان افزود: اراده جدی و عزم ملی همه متولیان در امور زمین، مرجع قضائی و دستگاه‌های متولی اولین عامل در برخورد مناسب با زمین خواری است. برخورد قاطع با کسانی که انتصاباتی دارند حتماً بازدارنده خواهد بود و از زمین خواری پیشگیری خواهد کرد. اصلاح قانون و اختیارات نیز در مبارزه و مقابله با زمین خواری مهم است. قوانین مربوط به اراضی ملی باید از طریق دستگاه‌های اجرایی پیگیری شود.

یکی از اولویت‌ها و رویکردهای جدید سازمان بازرسی مشارکت مردمی و نهادهای مردمی است یعنی از ظرفیت هم تشکل‌های مردمی و افرادیکه به صورت افتخاری همکاری می‌کنند در پدیده زمین خواری استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن درویشیان گفت: آموزش‌های لازم به متولیان، حمایت از متولیان زمین و اراضی، برخورد با تهدید کنندگان در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین