توصیه رحمانی فضلی به مدیران ارشد وزارت کشور

گروه سیاسی الف،   3990505143

رحمانی فضلی ضمن اعلام آمادگی کمک همه جانبه مشورتی وزارت کشور به وزارت آموزش و پرورش گفت: به همه معاونین این وزارتخانه، فرمانداران و استانداران توصیه کرده ام که در خدمت امر آموزش و پرورش باشند.

به گزارش فارس،  رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در نشست گفتگوی هفته که در محل وزارت آموزش و پرورش و با حضور وزیر، معاونین، مدیران کل این وزارتخانه در سراسر کشور، بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اینکه در بحث آموزش و پرورش محتوا، کیفیت و محور اصلی انسان است، اظهار کرد: ثقل تحولات جامعه انسان است و انسان متفکر و متحول  است. 
وزیر کشور افزود: خداوند تمامی امکانات را در اختیار انسان قرار داده است و واقعا همه عالم هستی را در درون انسان قرار داده است. بعلاوه مقوله های بسیار مهمی همچون بعثت و ثواب و عقاب و هرچیز دیگری در این جهان برای انسان است و همه این موارد نشان دهنده آن است که با موجودی مواجهیم که ثقل عالم هستی است و باید تمام تلاش خود برای آموزش آن دنبال کنیم. 
وی با بیان اینکه همه از توسعه حرف میزنیم اما تا زمانی که انسان توسعه یافته نباشد، به هیچ وجه جامعه توسعه یافته نخواهیم داشت، چراکه مبنا و اساس توسعه انسان است؛ تصریح کرد: وقتی از انسان حرف می زنیم دو بعد فیزیکی-جسمی و بعد درونی و معنوی انسان را می بینیم که هر دو دارای ارزش بوده و یکدیگر را کامل می کند اما آنچه در درون و روح و جان انسان است تعیین کننده مسیر تحولات اوست. ما هم که با دانش آموز، دانشجو و معلم سروکار داریم، باید بدانیم که با عقل، جان و دل آنها طرف هستیم. 
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در ادبیات حوزه تعلیم و تربیت، قدمای آموزش و اصحاب علم و فلسفه در مورد اینکه علم؛ امری اکتسابی است یا اینکه امری انگیزشی و تهییجی است، محل چالش بوده است، اظهار کرد: نگاه غالب این است که علوم ذاتاً و فطرتا ً در درون انسان به ودیعه گذاشته شده است که با آموزش بارور و فعال می شود و به حرکت درمی آید و انسان و جامعه را بهره مند می سازد. این موضوع مانند کندن زمین برای رسیدن به آب است که در نتیجه ایجاد چاه، آب فوران می کند و خودجوش بالا می آید، با آموزش هم علم از سینه و دل انسان می جوشد و جاری می شود.
رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آشنایی دیرینه با حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش را فردی منظم، منطقی، بسیار جدی و پیگیر و در عین حال انسانی صادق معرفی کرد.
وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه علاقه خاصی به وزارت آموزش و پرورش دارد، افزود: آمادگی کمک همه جانبه مشورتی به این وزارتخانه را داریم. 
وی افزود: همیشه به همه معاونین وزارت کشور، استانداران و فرمانداران توصیه کرده ام که در خدمت امر آموزش و پرورش باشند و باز هم تاکید می کنم از تمامی ظرفیتها از جمله ظرفیتهای مردمی، قوانین و مقررات برای کمک به این وزارتخانه استفاده کنیم و سایر دستگاههای وابسته یا همکار را موظف می کنیم که در این مسیر با وزارت آموزش و پرورش همکاری کنند. 
وزیر کشور در همین راستا تصریح کرد: البته باید این رویکرد را نهادینه کنیم تا به روند ساختاری مستمر بدل شودو در اثر تغییر افراد، این روند، متوقف نشود. همچنین ما آمادگی داریم که در این مسیر از ظرفیتهای همکار مانند شورای اجتماعی که ظرفیت بسیار بزرگی در بحث آسیبهای اجتماعی و مورد عنایت مقام معظم رهبری است، همچنین سازمان مدیریت بحران و سایر سازمانهای تابعه و صف وستاد وزارت کشور برای کمک به وزارت آموزش و پرورش استفاده کنیم.
وی در ادامه اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش همکاری های زیادی با وزارت کشور خصوصاً در بحث برگزاری انتخابات دارد و ۷۰ تا۸۰ درصد نیروهایی که در روند انتخابات به ما کمک می کنند، از معلمان و سایر نیروهای آموزش و پرورش است که همواره قدردان آنها بوده و هستیم. 
رحمانی فضلی ضمن استقبال از پیشنهادهای  ارائه شده در خصوص توسعه ظرفیت های این همکاری گفت که این پیشنهادها برای بررسی بیشتر به معاون سیاسی وزارت کشور ارجاع می شود.
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در استانها نیاز به تعامل موثر با آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: استانداران توجه زیادی به آموزش و پرورش دارند اما چون درگیر مسائل بسیار زیادی هستند و بر اساس ضرورت ها، اولویت ها تعیین می شود، متأسفانه ضرورت ها خود را بر اهمیت ها تحمیل می کنند و اولویت های استانداران تحت الشعاع قرار می گیرد، مانند شرایط شیوع کرونا که همه زندگی مردم و مدیریت ها متمرکز بر شیوع این بیماری و مدیریت آثار آن شده است. 
وزیر کشور در ادامه از طرح آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در قالب آموزش مجازی و مصادیقی مثل برنامه شاد استقبال و آن را از برکات کرونا برشمرد و گفت: یکی از آرزوهای بنده، عدالت آموزشی است که در این مسیر در زمانی که در صداوسیما مسئولیت داشتم تلاش شد تا شبکه های استانی را راه اندازی کنیم که به همت لاریجانی این موضوع محقق شد و یکی از اولویتهای شبکه های استانی نیز بحث آموزش بود که بتوانیم آموزش به معنای عام را بسط و گسترش دهیم تا توسعه در کشور بیش از پیش تحقق یابد.
رحمانی فضلی در همین راستا با اشاره به ضعف های موجود در زیرساختهای فنی و ارتباطی موجود در عرصه آموزش، ابراز امیدواری کرد با تقویت این زیرساخت ها امکان استفاده از محتوای ارائه شده در این عرصه، هم به صورت آفلاین و هم آنلاین فراهم شود و با ذخیره همه این محتواها، یک دانش آموز در دورافتاده ترین مناطق کشور، هرزمان که نیاز داشت بتواند از این محتوا استفاده کند. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه از چنین بستری می توان برای بهره مندی همه دانش آموزان از کلاسهای کنکور و تقویتی نیز استفاده کرد، افزود: ضمن اینکه اگر معلم یا استاد بداند که مباحث کلاس در اختیار همگان قرار می گیرد و به تبع آن امکان نقد و نظر بیشتری هم در مورد آن وجود دارد، در بالا بردن کیفیت آموزش هم تلاش بیشتری خواهد داشت.
رحمانی فضلی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در اجرا و توسعه طرح «برنامه شاد» شده است، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای این طرح، آمادگی داریم از طریق بخشداران و دهیاران در گسترش بحث عدالت آموزشی کمک کنیم. 
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از هر اختیار و امکانی که در اختیار وزارت کشور و سازمان های تابعه وزارت کشور وجود دارد، در کمک به وزارت آموزش و پرورش استفاده می کنیم.
وزیر کشور با بیان اینکه آموزش همه مردم جامعه یک ضرورت است، گفت: در صورت عدم تحقق این ضرورت، افراد کم سواد و بازمانده از تحصیل در معرض انواع تبلیغات، اطلاعات و موضوعات قرار می گیرند و این می تواند روندهای سازنده جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. 
رحمانی فضلی در همین راستا با بیان اینکه سواد به معنای نحوه صحیح زیستن و تفکر منطقی است، اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت باید روش تفکر منطقی و زندگی بر اساس عقلانیت را به بچه ها بیاموزد؛ کسی که عقلانیت داشته باشد، دین دار می شود و بدنبال علم و توسعه می رود. 
وی در همین خصوص اضافه کرد: اینکه خانواده ها و افراد زود دلسرد می شوند، در برابر مشکلات قدرت تصمیم گیری را ازدست می دهند و منفعلانه عمل می کنند، یا بروز بسیاری از موارد طلاق به دلیل مسائل جزئی و ساده به این دلیل است که روش زندگی عقلانی و تفکر منطقی برای حل مشکلات را آموزش نداده ایم و اگر آموزش و پرورش در این حوزه بتواند به موفقیت دست یابد، تاثیرگذاری زیادی در جامعه خواهد داشت. 
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با بیان لزوم تخصیص ۵ درصد عوارض شهرداری براساس قانون به آموزش و پرورش گفت: شهرداری ها باید این عوارض را پرداخت کنند.
رحمانی فضلی درخصوص فروش املاک آموزش و پرورش  گفت: علاوه بر فروش املاک، از تغییر کاربری و یا معاوضه زمین آنها نیز می توانید استفاده کنید و در این راستا معاون عمرانی وزارت کشور می تواند کمک کند. 
وزیر کشور به موضوع آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: درخصوص بحث آسیبهای اجتماعی ۷ جلسه مفصل شورای اجتماعی  در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد و در ادامه نیز شورای اجتماعی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که می توانیم از نظر دستورالعملها و براساس نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در بسیاری مسائل این حوزه کمک کنیم. 
وی افزود: با اینکه در عمل منابع زیادی در اختیار شورای اجتماعی نیست اما می توانیم از ظرفیت خیرین نیز در بحث آسیبهای اجتماعی استفاده کنیم.
رحمانی فضلی به تفاهم نامه امضا شده میان دو وزارت خانه کشور و آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و تصریح کرد: درصورتی که این تفاهم نامه نقص یا کاستی هایی دارد می توان آن را مورد بازنگری و اصلاح قرار داد. 
وزیر کشور در ادامه در فراز دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه نظامات بودجه ریزی، برنامه ریزی، پولی، بانکی و اداری کشور باید تغییر کنند، اظهارکرد: اقتصاد دانان و برنامه ریزان که در سیستم آموزشی ما تحصیل کرده اند متاسفانه جرات تغییر این نظامات را ندارند. درحالی که برای توسعه نیاز به تغییر اساسی دراین نظامات داریم و هیچ کشور توسعه یافته و در مسیر توسعه ای در دنیا وجود ندارد که همانند نظامات کشور ما داشته باشد. در کشور ما همچنان نظام بودجه ریزی که از پیش از انقلاب برمبنای جمعیت و فعالیت پایه ریزی شده، اجرا می شود. لذا آثار آموزش تفکر منطقی در چنین جاهایی نمود می یابد.
وی با اشاره به اینکه نظام برنامه ریزی متمرکز بخشی و محدود و تمرکزگرا است، گفت: در طی ۷ سال گذشته تلاش کرده ایم که اختیاراتی از مرکز برای استانها بگیریم که حدود ۲۰۰ اختیار به استانها تفویض شده است اما هنوز هزاران اختیار دیگر مانده است. با اینکه رئیس جمهور در این موضوع مشتاق هستند و حمایت می کنند اما در داخل سیستم مشکلاتی وجود دارد که امکان اجرا را ناممکن می کند.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه بحث مهارت آموزی دانش آموزان بسیار مهم است، گفت: هرچه درجه عقل و عمل در اداره امور بالا رود، موفقتر می شویم.  
وی در همین راستا با بیان اینکه در بحث عملی آموزش مهارت ضعیف هستیم، اظهار کرد: دانشگاههای ما مسیر اشتباهی طی کردند در برهه ای مسابقه ساخت و ساز دانشگاه داشتیم، درحالی که رشته های مناسب و اساتید صاحب علم و تجربه به اندازه کافی برای آموزش دانشجویان نداشتیم. 
رحمانی فضلی با طرح این سوال که چند درصد از رشته های تحصیلی ما به حل مشکلات کشور کمک می کرد؟ گفت: علم ناظر به حل مسئله است و علوم تجربی برای کمک به حل مشکلات ایجاد شده اند، اما آیا تمام رشته هایی که ما ایجاد کرده ایم ناظر به حل مسئله هستند؟  
وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه باید حس رقابت منطقی را در دانش آموزان ایجاد کنیم و نه رقابت ستیزه جویانه، اظهار کرد: دانش آموزان بایستی رقابت منطقی ( فستبقوا الخیرات) را بیاموزند. این دنیا، دنیای رقابت است گرچه رقابتی که کشورهای دیگر بر آن تاکید دارند، رقابت ماکیاولیستی است که هدف وسیله را توجیه می کند و هرکاری در مسیر رسیدن به هدف و در این رقابت را مجاز می دانند اما ما چنین رقابتی را قبول نداریم، ما رقابت را در چارچوب اندیشه های دینی خود تعریف می کنیم یعنی رقابت در امر خیر.
رحمانی فضلی با بیان اینکه سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی بسیار بالا رفته است و درحالی که در گذشته تغییرات صدساله بود، اکنون روزانه هزاران اختراع، اکتشاف و نوآوری داریم؛ گفت: پس برای اینکه بتوانیم پیشرفت کنیم و ادعای دانش و فرهنگ ایرانی را در عمل به اثبات برسانیم، نیاز به تقویت رقابت منطقی داریم.
وزیر کشور همچنین با تاکید بر اینکه امر آموزش و پرورش بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: سعادت و توسعه و در یک کلام دنیا و  آخرت ملت در دست آموزش و پرورش است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین