رشد ۶۳ درصدی صادرات ایران به اوراسیا

گروه اقتصادی الف،   3990505110

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران عملکرد آماری موافقتنامه موقت بین ج.ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو را از زمان اجرایی شدن موافقتنامه، از ۵ آبان ۱۳۹۸ تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹، تشریح کرد.

به گزارش شاتا، حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران عملکرد آماری موافقتنامه موقت بین ج. ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو را از زمان اجرایی شدن موافقتنامه، از ۵ آبان ۱۳۹۸ تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹، تشریح کرد.

طبق آمارهای تحلیلی منتشر شده توسط دفتر همکاری ایران و اوراسیا در سازمان توسعه تجارت ایران که بر اساس آمارهای اعلامی گمرک ج. ا ایران از زمان اجرایی شدن موافقتنامه، ۵ آبان ۱۳۹۸ تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ استخراج شده است:

تجارت کل ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

کل صادرات ایران به اوراسیا پس از اجرایی شدن موافقتنامه تا ۳۰ خرداد ۹۹ بالغ بر ۶۸۱ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

کل واردات ایران از اوراسیا پس از اجرای موافقتنامه تا ۳۰ خرداد ۹۹ بالغ بر ۱۷۳۶ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

حجم کل تجارت فیمابین به ۲۴۱۷ میلیون دلار رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است. این میزان رشد درتجارت کل علی رغم شیوع ویروس کرونا و کاهش حجم تجارت در سطح بین المللی در ماههای اخیر، بیانگر پایداری تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و قابلیت توسعه روابط تجاری و اقتصادی ج. ا ایران با آن اتحادیه است.

حجم تجارت ایران با اوراسیا در اقلام مشمول موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ج. ا ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

صادرات ایران به اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی اوراسیا به ایران، از زمان اجرای موافقتنامه (۵ آبان ۱۳۹۸) تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ به ۵.۳۸۳ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۳ درصد رشد داشته است. همچنین در خصوص کالاهای مشمول تثبیت تعرفه افزایش یک درصدی در میزان صادرات ایران به اوراسیا و در کالاهای مشمول تخفیف تعرفه ۷۹ درصد رشد مشاهده می‌شود.

از مجموع ۳۸۳.۵۱ میلیون دلار صادرات ایران به اوراسیا در اقلام ترجیحی از ۵ آبان ۱۳۹۸ تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ (مطابق آمار گمرک ج. ا ایران) ۴۹.۷۳ میلیون دلار معادل ۱۳ درصد صادرات کشورمان به اتحادیه اوراسیا در اقلام ترجیحی مشمول تثبیت تعرفه شده اند و ۳۳۳.۷۹ میلیون دلار یعنی معادل ۸۷ درصد صادرات در اقلامی بوده که مشمول کاهش تعرفه شدند.

اقلام عمده صادراتی ایران به اوراسیا در فهرست ترجیحات اعطایی اوراسیا (۵ آبان ۹۸ تا ۳۰ خرداد ۹۹) بر حسب میلیون دلار

واردات ایران از اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی ایران به اوراسیا، از زمان اجرای موافقتنامه (۵ آبان ۱۳۹۸) تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ به ۷.۱۱۲۰ رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در خصوص کالاهای مشمول تثبیت تعرفه کاهش ۱۰ درصدی در میزان واردت ایران از اوراسیا و کالاهای مشمول تخفیف تعرفه، ۳۹ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

از مجموع یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار کل واردات ایران از اوراسیا در اقلام ترجیحی از ۵ آبان ۱۳۹۸ تا ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ (مطابق آمار گمرک ج. ا ایران)، فقط میزان ۲۳۲ میلیون دلار معادل ۲۱ درصد واردات ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اقلام ترجیحی مشمول تخفیف تعرفه‌ای به آن اتحادیه شده اند و ۸۸۸ میلیون دلار یعنی معادل ۷۹ درصد واردات در اقلامی بوده که هیچ تخفیف تعرفه‌ای به اتحادیه اوراسیا تعلق نگرفته است. این اقلام مطابق با مفاد موافقتنامه تنها مشمول تثبیت تعرفه در سال پایه موافقتنامه می‌باشند. عمده اقلام وارداتی از اوراسیا که مشمول موافقتنامه هستند اقلام اساسی و مورد نیاز کشور مانند ذرت دامی، سایر جو، گوشت، عدس و.. هستند.

اقلام عمده وارداتی ایران از اوراسیا در فهرست ترجیحات اعطایی ایران (۵ آبان ۹۸ تا ۳۰ خرداد ۹۹) بر حسب میلیون دلار

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین