پشت‌پرده ممنوعیت واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو / تصمیمی که در حضور سرپرست وزارت صمت گرفته شد + سند

گروه اقتصادی الف،   3990505073 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ممنوعیت واردات موبایل لوکس در حالی توسط سخنگوی دولت تکذیب شد و سرپرست وزارت صمت آن را شایعه و شیطنت نامید که صورتجلسه منتشرشده در این رابطه نشان می‌دهد که این تصمیم‌گیری در حضور سرپرست وزارت صمت بوده است.

پشت‌پرده ممنوعیت واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو / تصمیمی که در حضور سرپرست وزارت صمت گرفته شد + سند

فارس نوشت: بعد از آنکه پس از کش‌وقوس‌های فراوان از سال گذشته، درباره ممنوعیت واردات موبایل بالای 300 یورو با توجه به شرایط کشور و محدودیت منابع ارزی با موافقت انجمن واردکنندگان موبایل تصمیم‌گیری لازم انجام و بخشنامه مربوط توسط دفتر مقررات صادرات و واردات برای اجرا ابلاغ شد.

موضع گیری آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه و رایزنی به منظور لغو این تصمیم، مسئولان ذیربط را مجبور به عقب‌نشینی کرد به طوری که حتی تصمیمی که خود گرفته بودند را تکذیب و اعلام کردند که اصلا تصمیمی گرفته نشده است.

استناد اسناد و مکاتبات منتشرشده که سخنگوی دولت نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود تاریخ 1399.4.17 به آن اشاره کرد، تصمیمات جلسه پنجاه و هفتم کارگروه نظارت و تخصیص ارز در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور نمایندگان بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران بود.

سخنگوی دولت در جلسه مطبوعاتی مورخ 1399.4.17 اعلام کرد که تصمیم‌گیری در این زمینه صحت ندارد. علی‌رغم صورتجلسه و حتی بخشنامه ابلاغی این تصمیم، مسئولان مختلف وزارت صمت نیز در مصاحبه‌های خود، تصمیم‌گیری در این زمینه را تکذیب کردند. نهایتاً سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در اظهارنظری عجیب در این زمینه، این موضوع را شایعه و شیطنت خواند.

اما حالا صورتجلسه‌ای که تمامی استنادها به آن منتهی می‌شد نشان می‌دهد که این تصمیم در جلسه پنجاه و هفتم کارگروه نظارت و تخصیص ارز در حضور شخص سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و امضای چندین نفر از معاونان و مدیران وزارت صمت  پایین آن وجود دارد.

لازم به ذکر است که به گفته رضا قربانی عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، موبایل بالای 300 یورو اگرچه از نظر تعدادی کمتر از 10 درصد واردات موبایل را به خود اختصاص می‌دهد، ولی از نظر ارزش بیش از 35 درصد واردات موبایل و چیزی نزدیک به یک میلیارد دلار از واردات کشور محسوب می‌شود که این میزان با توجه به شرایط ارزی کشور، می‌تواند صرف واردات دارو، مواد غذایی و مواد اولیه تولید شود.

لذا به نظر می‌رسد که اگر مسئولان محترم به جای شانه خالی کردن از تصمیمات و اظهارات ضد و نقیض، با صداقت و استدلال از تصمیمات خود دفاع کرده و مصالح ملی را در نظر بگیرند، اعتماد عمومی و امید در مردم تقویت شده و امکان عبور از مشکلات و حل مسائل کشور با همراهی مردم میسر خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۷۲۵۷۱۲:۳۰:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۵
تمام این رفتارها مدیریت شده است،خروجی هم پر شدن جیب یک عده خاصی است
ناشناس۱۵۳۸۱۴۴۰۸:۰۱:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۶
نوسان قیمت / رشد ناگهانی و عدم کاهش مجدد / جیب خواص متشکریم
ناشناس۱۵۳۷۳۸۶۱۳:۴۲:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۵
چه راحت دروغ میگن آیا نباید برکنار و جوابگو باشند
بهرام۱۵۳۷۵۰۰۱۵:۱۸:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۵
وقتی مملکتی رییس جمهور و وزرا و همچنین برخی نمایندگان مجلس و سایر مسئولان آن به راحتی به مردم درو بگویند چه انتظاری دارید که دزدی و رانت و اختلاس و ..در آن کشور انجام نشود نتیجه چنین رفتار و اعمالی میشود کشور ایران ..
ناشناس۱۵۳۷۵۳۱۱۵:۴۶:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۵
((چیزی نزدیک به یک میلیارد دلار از واردات کشور محسوب می‌شود که این میزان با توجه به شرایط ارزی کشور، می‌تواند صرف واردات دارو، مواد غذایی و مواد اولیه تولید شود.)) ؛ محل تهیه این ارز آزاد وبا قیمت روز می باشد و برای دارو و سایر مسایلی که خبرگزاری فارس نگران آن می باشد و به سلامت مردم مربوط است، باید از ارز دولتی ویا نیمایی تهیه شود..
ناشناس۱۵۳۷۵۳۹۱۶:۰۱:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۵
«مقرر شد سقف قیمت هر گوشی همراه زیر ۳۰۰ یورو بوده مجاز به ثبت سفارش بوده و سایر گوشی‌ها سامانه همتا از رجیستر کردن آن پرهیز نماید.» یعنی تو جلسه‌ای در این سطح یه نفر نبوده که فارسی و نگارش در سطح دبیرستان‌ها رو بلد باشه؟ این چه وضع جمله‌بندیه آخه؟ چه انتظاری باید داشت وقتی تو یک جلسه در این جایگاه، سواد نوشتن به زبان رسمی کشور در این سطح باشه؟
abbas۱۵۳۷۶۱۳۱۷:۲۶:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۵
با ممنوعیت مخالفم اما به شکل های مختلف تحت فشار دادن بعضی از کالاها راهکاری است برای اقتصاد کشورها در ژاپن اتومبیل های پایین تر از 660 سی سی مالیات ندارند در کره ( 30 سال قبل ) برای حمایت از تولید واردات کالاهای لوکس بسیار سخت بود همین الان نیز در اروپا آنقدر قوانین وضع کرده اند که شما به سختی می توانید کالا به آنها صادر نمایید. در کانادا اگر یک موبایل نو (قیمتی ) وارد آن کشور کنید مشمول مالیات یا قاچاق می شود. در کشور ما نیز میتواند کالاهای لوکس خارجی گمرکی فوق سنگین داشته باشند مثلا موبایل از قیمت 200 یورو بالاتر باید گمرکی سه برابر داشته باشد. این سبب می شود ایران محل مناسبی برای فروش کالاهای خارجی نباشد و از طرفی کسی که ثروتمند است و می خواهد از کالاهای خارجی استفاده کند مالیات سنگین بپردازد
ناشناس۱۵۳۷۶۱۷۱۷:۳۰:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۵
ممنوعیت گوشی های بالای 300 یورو در نهایت به ضرر فقرا و مردم پایین دست تمام خواهد شد. از جمله دلایل آن همین یک کافی است که بگوییم با افزایش بشدت نجومی قیمت گوشی های نو و حتی دست دوم پرچم دار خارجی گوشی های میان رده و حتی پایین رده با افزایش قیمت بسیار عجیب روبرو خواهند بود.
ناشناس۱۵۳۷۶۱۸۱۷:۳۱:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۵
امر بسیار مناسبی است که گوشی بالای 300 یورو کماکان مجاز است. دولت تعرفه را افزایش دهد.
ناشناس۱۵۳۷۶۶۰۱۸:۱۳:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۵
مسئولین دخالت نکنند بهتر می شود
ناشناس۱۵۳۷۷۲۷۱۹:۰۹:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۵
به نظرم وزير بايد استيضاح شود
ناشناس۱۵۳۷۸۲۹۲۰:۵۳:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۵
بعضی از افراد ممکنه واقعا به موبایلهای گرانتر برای کارشون نیاز داشته. مثلا برنامه نویسان. بنابراین نمیشه به کلی واردات چنین موبایلهایی رو ممنوع کرد. باید فکری کرد که افرادی که نیاز دارند بتونن تهیه کنن.
ناشناس۱۵۳۷۸۹۸۲۱:۵۷:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۵
آقایان گوشی لوکس فقط گوشی های جواهر نشان و طلا است گوشی های گرانقیمت روی توانائی و دوربین های آنست به آن لوکس نمیگویند .
ناشناس۱۵۳۷۹۳۳۲۲:۲۹:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۵
چرا آخه اينا اينقدر دروغ ميگن
ناشناس۱۵۳۷۹۵۰۲۲:۵۰:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۵
مطمئنی که اگه صرف موبایل نشه صرف غذا و دارو میشه؟؟
ناشناس۱۵۳۸۳۶۶۱۰:۵۵:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۶
کاری که یغماگری و رانت باشد را که نمیشود علنی کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین