همدستی خودروسازان و دلالان برای افزایش قیمت خودرو ؟!

محمد سعادتمند،   3990505030 ۸۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

همدستی خودروسازان و دلالان برای افزایش قیمت خودرو ؟!

" خودرو "و حواشی مربوط به آن از تولید ، کیفیت ، شرایط فروش ، قیمت وغیره ؛ به یکی از مهترین دغدغه های مردم تبدیل شده است. در مورد کل " صنعت خودرو ایران" و جایگاه و رتبه آن در دنیای امروز و شرایطی که خودروسازهای ما پس از 40 سال در جازدن ایجاد کرده اند ، در جای خود سخن خواهد رفت . بحث مهم و فوری روز در این زمینه ، " قیمت خودرو " و افزایش "رسمی و دولتی " آن در روزهای اخیر است.

در طول 2 ماه گذشته تقریبآ 2 بار قیمت رسمی خودرو افزایش پیدا کرده ؛ و این " بدعت تازه و بسیار خطرناک " و مخربی است که متآسفانه دولتمردان کشور به آن دست زده اند. اینکه مشکلات خودرو کشور ، از تولید کم ،کیفیت بسیار پایین ، خدمات تآسف بار و قیمتها ی بالا و نجومی خودرو ها ی داخلی و صدها مشکل و کم کاری این حوزه را فقط به پای مدیران خودرو سازی بنویسم ؛ در واقع بزرگترین " خودفریبی " را مرتکب شده ایم. متاسفانه ازبالاترین مقامات اجرایی دولت ، تا مجلس و قوه قضاییه در این باره دارای تقصیر و قصور می باشند.

به این موارد در مقالات بعدی خواهیم پرداخت ، و در این جا فعلآ بحث افزایش قیمت خودرو و آنهم از نوع رسمی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چندی پیش ؛ مسئولین محترم برای بحث قیمت گذاری ؛ " فرمول 5 درصد" زیر قیمت بازار را ارائه دادند. در آن مقطع زمانی بنده به شوخی به دوستان گفتم که اگر قیمت بازار پراید 100 میلیون شود ؛ قیمت رسمی آن باید 95 میلیون تومان تعیین شود . از همان ابتدا مضحک بودن این طرح کاملآ آشکار بود .

در آن زمان هرگز تصور نمی شد که سناریویی که بخشی از مسئولین با همراهی خودروسازان و پادوی دلالان طرح کرده اند ؛ به این نتایج فاجعه بار منجر شود . در واقع با این تخم لقی که کاشتند ، اصالت و مرجعیت قیمت گذاری خودرو را" آگاهانه و تعمدآ " و البته به طور "غیر رسمی " به دلالان سپردند . خوب نتیجه آن هم کاملآ مشخص بود ؛ دلالان قیمتهای بازار را هر روز افزایش می دادندو مسئولین محترم هم به همین بهانه و به بهانه پر کردن "شکاف پر نشدنی " قیمت بازار و کارخانه ؛ قیمتهای خود را افزایش می دادند. در واقع یک دور باطل از افزایش قیمت درست کردند.

این روزها البته بدعت جدیدتر و مخرب تری بنا نهاده اند و آن هم افزایش ماهانه و یا هر چند ماه یکبار قیمتهای رسمی است. هر1 ریالی که اینها به قیمت رسمی می افزایند تا به خیال خودشان ( البته به خیال فریب مردم و مسئولین رده بالا) شکاف قیمتی را پر کنند ؛ در بازار 2 ریال به قیمتها افزوده می شود ؛ و این دور باطل همچنان ادامه دارد.

 تکلیف خوردوسازان و بخشی از بدنه دولت و دلالان که روشن است ؛ در اینجا با وجود شکل گیری" مجلس جدید " و داعیه هایی که منتخبین آن داشته اند ؛ ضرورت ورود سریع ؛ جدی و قاطع " مجلس "به این بحث و در درجه اول " ابطال مصوبه افزایش ماهانه قیمت رسمی خودرو " به شدت احساس می شود. در واقع " مجلس "بایستی از حالت انفعال و نظاره گر صرف بودن خارج شده و به نقش اصلی خود در "نظارت قاطع و محکم و اصولی "در این زمینه عمل کند. سپردن "سرنوشت خودرو کشور "( که تقریبآ تمامی آحاد جامعه با آن سرو کار دارند ) ؛ به چند مدیر میانی دولتی و عده ای دلال و سودجو ؛ خسرانی بسیار بزرگ است که " کشور و نظام "را دچار خسارتهای عظیم و جبران ناپذیری می کند. ( که هم اکنون نیز شاهدعوارض سوء آن هستیم ) .

متاسفانه هم اکنون مباحث مربوط به خودرو ، کیفیت ، قیمت ، نحوه فروش ، خدمات پس از فروش و به طور کل حواشی مرتبط با آن ؛ به یکی از " بزرگترین عوامل نارضایتی ، ناامیدی ، سرخوردگی و احساس حقارت "مردم بویژه جوانان تبدیل شده است و اگر مجموعه نظام ورود جدی به این بحث نداشته باشد ؛ به طور قطع بایستی با عوارض حاد و ناراحت کننده آن مواجه شود.

مخلص کلام اینکه بخشی از دولت و حاکمیت به همراه خودروسازان و دلالان ؛ نشسته و هر روز با افزایش قیمت خودرو ، جیب خود را پر کرده و فشار گرانی خودرو را بر گرده مردم افزایش می دهند.
بازنده اصلی این سناریو ؛ " مردم و نظام " ؛ و برنده آن دلالان و سودجویان با هر اسم و درهر لباس و در هر مقامی هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۷۰۶۳۰۹:۵۰:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۵
الان به جای نظارت بر تولید و تامین مواد اولیه مناسب برای خودرو ساز احتمالا راهکار اخذ مالیات پیشنهاد می شود .
ناشناس۱۵۳۷۱۶۲۱۱:۱۰:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۵
عزیز مالیات که از دلال گرفته شود دیگر قیمت سازی تا این حد وجود نخواهد داشت
ناشناس۱۵۳۷۱۹۸۱۱:۳۱:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۵
مردم ما مانند مسئولان ما نمی خواهند حقیقت و واقعیت را بپذیرند. همیشه می گویند چرا خودرو گران شد. چرا دلار گران شد. چرا پراید 20 میلیون نمی شود. چرا دلار 5 هزار تومن نمیشود. چرا اجناس گران می شوند و.... مسئولان هم برای فرار از واقعیت و انحراف اذهان می گویند تقصیر دلال. تقصیر تحریم. تقصیر صادر کننده و..... ولی هرگز و هرگز نمی گویند ارزش پول ملی قویتر کشورهای دیگر نتیجه دهها سال کار و صلح و همزیستی و برنامه عملی و به روز و با استفاده از تجارب کشورهای موفق و برخورد با احترام با مشتریهای خارجی و داخلی و کشورهای دیگر است. همه تجارب موفق توسعه را غرب زدگی و مسخ شدن می دانیم و بعد انتظار داریم قدرت پول ملی افزایش یابد و قیمتها هر روز عوض افزایش کاهش یابد. نمی شود. ونزویلا و موزابیک و شوروی و کوبا و کره شمالی و.... گشتند و پیدا نکردند. نگردید. یک چنین اکسیری که همه را محکوم کنیم و بگوییم مادر طبیعت مانند ما نیافریده ولی هیچ کار علمی و برنامه ای نداشته باشیم وجود خارجی ندارد . اگر توسعه و پول قوی و زندگی مرفه برای احاد یک کشور مانند ژاپن و المان و کره جنوبی و امریکا و کانادا و حتی اخیرا چین و ویتنام و.... به این راحتی بدست امده بود همه می رسیدند.
ناشناس۱۵۳۷۲۶۶۱۲:۳۳:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۵
جناب هم زیستی جهت اطلاع شما این کشورهای مورد نظر شما مانند المان یا امریکا در 65 سال پیش مانند ما تورم بالایی داشتند ولی وقتی مالیات بر عایدی سرمایه که مختص سوداگری است را اجرا کردن برای همیشه تورم را کنترل کردن و اگر هم شما میخواهید ارزش پول ملی کاهش پیدا نکند راهی جز این ندارید ودر اخر جهت اطلاع کم شما کشور کوبا با تحریم ها و عدم امکانات و نیروی انسانی قوی مانند ما تورم 5 درصدی دارد همه هم میدانند این کشور تحریم سخت را دارا است
ناشناس۱۵۳۷۶۰۶۱۷:۱۹:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۵
دوست عزیز. باز تصویر بزرگتر را از دست دادید. فقط برای اینکه بین همزیستی و احترام بین کشورها و پیشرفت و مرفه بودن ملتها چه ارتباط بزرگی است قابل توجه شما که سه کشور بسیار موفق اقتصادی و رفاه اجتماعی ژاپن و کره جنوبی و المان دقیقا سه کشوری هستند که پاسپورت انها قوی ترین در دنیا است. یعنی این سه کشور توانسته اند همزیستی و احترام و صلح و دوستی بسیار خوبی با همه ملتهای دنیا داشته باشند. ولی امریکا که از همین سه کشور ثروتمند تر است و قاعدتا خیلی از کشورها دوست دارند توریست های امریکایی را به کشورشان را جذب کند در رتبه بیست قوی ترین پاسپورتهاست. همه اینها نشان می دهد چه اندازه همزیستی و احترام و صلح دوستی باعث تقویت اقتصاد و رفاه و قدرت پول ملی و معیشت و بهداشت مردم هم می شود. در مورد کوبا هم وقتی در جزیزه زندگی کنی و براحتی همه دنیا را به روی ملت خود ببندی و همه با نان خالی( منظور حداقل امکانات رفاهی است) هم زندگی کنند البته که می توانی تورم را هم کنترل کنی. ولی اگر فرودگاههای شهرهای بزرگت مانند توکیو و سئول و فرانکفورت مسافران صدها میلیونی داشتند که بیشتر از ملت خود این کشورها هستند و به دلیل رفاه می توانند چهار نقطه عالم با رفاه و احترام بالا سفر و استراحت و تفریح کنند شرط است. موفقیت کوبا مانند موفقیت بانک مرکزی خودمان است که انحصار عرضه ارز را در اختیار دارد و چند روز عرضه آن را شدیدا کاهش می دهد و قیمت دلار را به 26 تومن هفته پیش و یا 24 تومن صبح امروزمی رساند و بعد چند ساعت ارز تزریق می کند و قیمت ارز را ناگهان کاهش می دهد و مدعی موفقیت و مدیریت عالی و ثبات و تعادل! چند ساعته می شود. و این بازی و نوسان هر هفته تکرار می شود.
ناشناس۱۵۳۷۲۸۰۱۲:۴۳:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۵
چقدر تو باهوشی بی ارزش شدن پول دو سه دلیل بیشتر ندارد قربان یا به خاطر تورم است یا به خاطر کسری بودجه است یا به خاطر بدهی خارجی زیاد .ایران بدهی خارجی زیادی ندارد کسری بودجه هم همه کشورها دارند حالا شاید در ایران به این روش جبران کنند ولی خیلی وقته منسوخ شده ولی وقتی تورم شما 20 درصد باشد ولی تورم امریکا3 درصد دلار هر سال باید 17 درصد بالا برود در ایران این فرمولش است و اگر تورم شما 3 درصد و یا 4 درصد شد دلار بالا نمی رود و چرا تورم بالا است چون کار مولد در ایران ارزش ندارد و پول های سرگردان می رود به کار دلالی و راه جلوگیری از آن هم مالیات گیری آن هم نه مالیات گیری که شما جنس می خری باید 9 درصد مالیات بدهی بلکه مالیات بر سود آوری و دلال بازی است لطف کن اول علم اقتصاد را بیاموز عزیزم لطفا منتشر کنید
ناشناس۱۵۳۷۸۸۹۲۱:۴۰:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۵
تمام این مسایلی که فرمودی دقیقا یعنی نداشتن برنامه علمی و بروز. خوب این موارد قسمتی از همان راه حلهاست که باید در یک برنامه علمی دیده شده باشد. مگر نه که تورم دو رقمی برای چند ده سال که از زیر بوته که در نمی آید!
ناشناس۱۵۳۷۳۳۷۱۳:۱۴:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۵
پول قوی نتیجه توجه به تولید داخلی و حمایت از تولید کننده اسن نه واگذاری صنعت خودرو به فرانسه و. نابود کردن تولید داخل با تحریک واردات
ناشناس۱۵۳۷۳۳۸۱۳:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۵
دلایل گرانی و بی ارزش شدن پول ملی وابستگی اقتصاد ما به سیاست خارجی و برنامه هسته ای است. تبادل تجاری با جهان خارج به شدت آسیب دیده و اثر مخرب آن بر معاش مردم آشکار است
ناشناس۱۵۳۷۵۷۴۱۶:۴۸:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۵
بی ارزش شدن پول شما به خاطر تورم است چرا تورم است به خاطر این که پول های سرگردان نمی رود به تولید نه به خاطر هسته ای و دیگر مسائل حاشیه ای
ناشناس۱۵۳۸۲۸۶۱۰:۱۲:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۶
آرژانتين همه اينهاي كه شما مي گيد (دموكراسي ارتباط با غرب و آمريكاو.. رو داره ولي همراه تورم 40 الي 50 درصدي ارزش پولشون هم چند صد درصد كاهش داشته. چرا؟ به طرز جالبي نظام پولي و بانكي و مالياتي شبيه ايران است
ناشناس۱۵۳۷۷۱۵۱۹:۰۲:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۵
انوقت چرا؟؟؟ خوب مالیات هم میره رو قیمت عزیز!!
ناشناس۱۵۳۷۸۵۹۲۱:۱۲:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۵
مالیات بر عایدی سرمایه یعنی جلوگیری از افزایش قیمت ها که دلالی بشود و آن مالیات که شما می دهی مالیات بر مصرف است
ناشناس۱۵۳۷۶۹۰۱۸:۳۲:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۵
مردم خواستار محاکمه مدیران بی کفایت هستند که ضربات بزرگی به مردم و کشور زده اند
ناشناس۱۵۳۷۶۹۱۱۸:۳۴:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۵
اگه میخواین اقتصادمون مثل اقتصاد ژاپن بشه، فقط و فقط یه راه داره آقای روحانی بشه نخست وزیر ژاپن و آقای جهانگیری و مجموعه ی ژنرال‌ها را صادر کنیم به ژاپن
ناشناس۱۵۳۷۷۶۲۱۹:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۵
اون وقت اقتصاد ژاپن مثل اقتصاد ما میشه
ناشناس۱۵۳۷۷۸۴۲۰:۰۴:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۵
سلام کدوم یک ازصنایع این مملکت درسته که صنایع خودروسازی درست باشه صنعت فولا،صنعت پتروشیمی،صنعت دارووغذار..ووووو ای خاک توسردلار،ای خاک توسرامریکا ،که بهونه شده برای بیچاره کردن این مردم کجای دنیا اقتصاد اینطوربی ثبات سرسال ی درصدی ناچیزمشخص میکنن برا تورم ملت میرن پی زندگیشون یکی تجارتش،یکی ساخت وسازخونش،یکی برای هزینه ازدواج،یکی برای سرمایع گذاری،یکی برای تولید..ووووو به کجا میریم یعنی ..
ناشناس۱۵۳۷۰۶۶۰۹:۵۱:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۵
مسبب بالارفتن قیمت ها ، گران شدن لحظه ای دلار است. چرا دلار گران شد و می شود؟ آیا کفگیر ذخایر ارزی به ته دیگ خورده؟ آیا دولت خواسته کسری بودجه اش را جبران کند؟ هر چه فریاد دارید بر سر دلار بزنید.
ناشناس۱۵۳۷۲۱۶۱۱:۵۲:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۵
چرا باید خودرو ایرانی به دلار آزاد محاسبه شود ..
ناشناس۱۵۳۷۲۷۴۱۲:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۵
چون نان و کرایه تاکسی و اجاره بهای خانه با بالا رفتن دلار بالا می روند و با پایین آمدن دلار همان بالا می مانند
ناشناس۱۵۳۷۳۰۴۱۲:۵۸:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۵
فقط در کشورهایی مثل شما که دلار بالا و پایین بشود اجناسی که ربطی به ان ندارد هم بالا و پایین می شود
ناشناس۱۵۳۸۲۰۷۰۹:۱۶:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۶
تو در کشور ما چه میکنی؟ یکی از دلایل گرانی هم می تواند حضور بی مورد شما در کشور ما باشد
ناشناس۱۵۳۷۹۶۵۲۳:۱۴:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۵
چون شما اشتباه میکنی و البته خیلی ها اشتباه میکنند دلار گران نشده بلکه ریال بی ارزش شده چون الان ریال فقط در مقابل دلار افت نکرده حتی در مقابل افغانی افغانستان هم افت کرده پس اگر ریال ۵ برابر افت ارزش پیدا کنه اجناس ۵ برابر گرانتر میشن به همین سادگی به دلال هم ربطی نداره به خودرو ساز هم ربطی نداذه
ناشناس۱۵۳۷۳۵۲۱۳:۲۰:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۵
جناب علم دوست چرا آن وقت ارزش پول کشورهایی مثل ترکیه که از نظر شما ها مدافع منافع کشورشان هستند و با همه در ارتباط هستند هر سال لیرش در مقابل دلار و ارزهای دیگر بی ارزش تر می شود؟ یا کشورهایی مثل آرژانتین که دوست فابریک امریکا است؟ یا کشور افریقای جنوبی که بهترین اقتصاد در قاره افریقا را دارد؟هر وقت فهمیدی دیگر این متن بلند نمی نویسی وبلعکس می نویسی
محمد رضا۱۵۳۷۰۷۷۱۰:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۵
تشکر از مطلب مفیدتان
شهروند۱۵۳۷۰۹۱۱۰:۲۰:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۵
آفرين حرف دل مردم بود آقاى رئيسى به داد مردم برسيد سودجويان و دلالان با هر اسم و در هر لباس و هرمقامى بايد اعدام شوند اينها خون آشامانند به جان ملت ايران
ناشناس۱۵۳۷۱۰۰۱۰:۳۰:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۵
این تیتر واقعی تر است همدستی خودروسازان و دولت برای افزایش قیمت خودرو
ساعد۱۵۳۷۱۰۴۱۰:۳۵:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۵
همشون شریک دزد ورفیق قافله خدا ریشه شون را بخشکون امین
مرتضی@۱۵۳۷۱۱۴۱۰:۴۵:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۵
فقط حرف حرف . کو اقدام عملی ؟؟؟ خسته شدیم دیگه اه
ناشناس۱۵۳۷۱۱۵۱۰:۴۶:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۵
این همدستی را تازه فهمیدید؟ آنهم با شک و تردید؟!
سعادتی۱۵۳۷۱۱۷۱۰:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۵
فروش خودرو به قیمت پایین با توجه به قیمتهای نسبی سایر کالا ها هیچ دردی را دوا نمی کند و فقط رانت ایجاد می نماید...مگر کسی پراید را 30 میلیونن از کارخانه بگیرد در بازار به قیمت کمتر از 90 میلیون می فروشد؟ در سه سال اخیر هم به هرکسی خودرو ارزان فروخته اند باید مالیات بر درآمد اتفاقی بگیرند...فقط لطفا این طفل 50 ساله خودروسازی ایران را رها کنند ....اجازه دهند خودرو سازان بین المللی وارد کشور شوند ....تا در فضای رقابتی با خودروسازان داخلی کیفیت ارتقا و قیمت ها نیز متعادل شود... اگر دولت هاخودرو سازی را رها می کردند پسر خاله ها و پسر عمه ها چگونه مشغول به کار در هیات مدیره های صنعت خودرو سازی می شدند؟ مدیر عامل خودروسازی دولتی یعنی دستمزد بالا برای کار در فضای ساده بازار انحصاری خودرو ....دولت بیرون بیاید قیمت را رها کنند حال بازار خوب می شود.......مطمئن باشید...الان با دلار 18 تومنی نیما هم برخی خودرو سازان به مردم اجحاف می کنند...چری تیگو 7 قیمت دلاری اش با 16000 دلار است میشود 288 میلیون بعلاوه 30 درصد تعرفه و بعلاوه 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده می شود 411 میلیون....چگونه 640 به فروش می رود....؟ پنجاه درصد سود؟...کاش آنالیز قیمت همه خودرو ها را بدهند...
ناشناس۱۵۳۷۶۸۱۱۸:۲۸:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۵
چون وارداتش یک سال طول می کشد 30 درصد بهره بانکی سرمایه بهمراه کارمزد گمرک بهمراه بیمه ثالث و مالیات عادی واداره راه و آموزش پرورش و اشتراک خدمات گارانتی و... به آن افزوده می شود و 30 درصد گمرک پایان هزینه ها نیست تازه همین هم نوبر است
ناشناس۱۵۳۷۱۱۸۱۰:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۵
تا انحصار هست، ملت سرکیسه خواهند شد، خودروساز بزرگترین دلال هست، فقط یک انتخاب هست و ولا غیر
ناشناس۱۵۳۷۱۲۱۱۰:۴۸:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۵
صنعتی که تو دوران تحریم حتی نتونه یک مدل دنده اتومات رو تولید انبوه کنه ها همون بهتر که جمع بشه!
ناشناس۱۵۳۷۱۲۹۱۰:۵۱:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۵
نرود میخ آهنین بر سنگ!!!!اونوقت اگه چند تا جوون ناامید و ناراضی بیان تو خیابون همه نگران میشن الان که اتفاقی نیوفته که کسی ابراز نگرانی کنه!!!
سارا۱۵۳۷۱۳۰۱۰:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۵
من نمی فهمم چرا همیشه شما شیپور رو از سر گشادش میزنید . بابا پراید 80 میلیون نشده بلکه ارزش 80 میلیون وجه رایج این مملکت شده یک پراید . سکه یازده میلیون نشده بلکه ارزش 11 میلیون وجه رایج این مملکت شده اندازه یک سکه . اگه اینطور به قضیه نگاه کنید اونوقت مقصر اصلی رو میتونید پیدا کنید. .
ناشناس۱۵۳۷۲۲۹۱۲:۰۶:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۵
عالی ولی کیه که بفهمه
ناشناس۱۵۳۷۳۴۵۱۳:۱۸:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۵
شما بگو چرا نقدینگی از 470 همت (هزار میلیارد تومن) رسید به 2600 همت اونموقع که سود بانکی الکی بالا رفت و نقدینگی برگشت و دولت هیچ کنترلی روی نقدینگی نداشت فاجعه اتفاق افتاده بود مثل سدی که آب پشتش جمع بشه تا شکسته شه نه در تولید نقدینگی و پایه پولی نظارتی بود و نه در هدایت اون نتیجه؟ فاجعه
ناشناس۱۵۳۷۴۸۰۱۵:۰۲:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۵
همین نقدینگی اگر به تولید رفته بود الان درآمد شما دوبرابر بود و تورم زیر 10 درصد
ناشناس۱۵۳۷۱۵۸۱۱:۰۸:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۵
تقصیر سرپرست وزارت صمت یعنی مدرس خیابانی هست..از وقتی امده 2 بار مجوز افزایش قیمت داده برای کیفیت هم هیچ کاری نمیکنه
ناشناس۱۵۳۷۶۱۰۱۷:۲۳:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۵
مقصر اصلی ملت هستن که میخرن
حسین۱۵۳۷۱۶۱۱۱:۱۰:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۵
جمع کنید این صنعت ورشکسته رو....
NO ONE۱۵۳۷۱۷۵۱۱:۱۹:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۵
دلم میخواهد درخیابان خودروهایی را ببینم که تکراری نباشند و سوار بر خودروهایی شوم که تغییری در ظاهرشان ایجاد شده باشد. همه خودروهایی که میبینم همانند کمد هایی هستند که متحرکند .از کمد انتظار چه میرود؟؟؟ ما نه مصرف کننده درستی هستیم(مانند کشورهای حوزه خلیج فارس) و نه تولید کننده درست (مانند آلمان و کره). ما هیچی نیستیم و درمورد خودمان تخمین اشتباه زده ایم.
رسول۱۵۳۷۱۸۰۱۱:۲۲:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۵
مجلس جدید هم راضی هست انگار
iraniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiooooooooooooo۱۵۳۷۱۸۴۱۱:۲۴:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۵
اینجا ایرانههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ناشناس۱۵۳۷۲۰۱۱۱:۳۷:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۵
صد در صد دست دولت روحانیه... صد در صد دارند با مردم بازی می کنند مثل هفت سال گذشته
ناشناس۱۵۳۷۲۰۸۱۱:۴۲:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۵
چرا توهم توطئه دارید؟پول بی ارزش شده نه اینکه خودرو با ارزش بشه. ارزش پول رایج کشور برگردانید به جای این مقاله ها.
ناشناس۱۵۳۷۲۱۱۱۱:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۵
طرح مالیات بر فروش خودرو اجرا شود به این شکل که با گرفتن آمار فروش ماهانه و سالانه دلال از غیر دلال مشخص می شود ، هرچند متاسفانه آنان با کد ملی های دیگران این کار را می کنند. بایست نشست و برنامه ریزی کرد.
ناشناس۱۵۳۷۲۳۲۱۲:۰۷:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۵
اححححححسسسسنننتتتت آآآآآآفرین خیییییلی خوب گفتی. دمت گررررم.....حرف دل مردم رو نوشتی
ناشناس۱۵۳۷۲۳۷۱۲:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۵
حاجی همه باهم همدستند خدا به داد ملت برسه
ناشناس۱۵۳۷۲۵۴۱۲:۲۸:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۵
آخر اين دلالان چقدر قدرت دارند كه قيمت ارز ،قيمت مسكن ، قیمت سکه قیمت جان آدم‌ها هم تعین می کنند
محمود۱۵۳۷۲۷۶۱۲:۴۰:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۵
سلام اقای سعادتمند اولا خواہش میکنم تلاشتون برای احقاق حقوق مردم کم نکنید 2دولت اگہ دلار پایین بیاد مگہ میذارہ ماشین پایین بیاد 3 من از مردم بہ خاطر رایی کہ بہ این دولت دادم خجالت میکشم 4مگہ دولت در این 7سال یہ کار بہ نفع مردم کردہ ہرچی لایہہ مضوبہ دادہ بہ نفع سرمایہ دارا بود الان میفہمہ چرا قالیباف میگفت دولت 4درصدیہا
ناشناس۱۵۳۷۲۷۷۱۲:۴۲:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۵
بازنده اصلی این سناریو ؛ " مردم " ؛ و برنده آن دلالان و سودجویان
ناشناس۱۵۳۷۳۰۰۱۲:۵۳:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۵
ظلع سوم این مثلث را که سازمانهای نظارتی هستند فراموش کردید .........چون اگر غیر از پروژه ای هدفمند میبود بالاخره کسی این روند را متوقف میکرد.
ناشناس۱۵۳۷۳۰۵۱۲:۵۹:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۵
در همه ی گرانی ها پای دولت در میان است شک نکنید . چون عزم برخورد را ندارد و خودش هم سود می برد .
ناشناس۱۵۳۷۳۱۷۱۳:۰۵:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۵
دولت از دلال جانبداری می کند و در همه ی گرانی ها شریک است . چطور می شود دولت عرضه برخورد با حتا قیمت ماسک و دستکش را هم ند اشته باشد و همه چیز را رها کند . دولت الله بختکی .
ناشناس۱۵۳۷۴۰۰۱۳:۵۱:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۵
خودرو سازی در کشور ما و نهادهایی مانند وزارت صمت و شورای رقابت دست در دست هم این وضعیت بحرانی را به وجود آورده اند . تمام اینها برنامه ریزی شده است . به این سیستم ، سیستم فشل می گویند ‌. راه چاره نخریدن است . این خودرو ها درکشور هایی به مراتب از ما عقبتر خریدار ندارد . نخرید تا درش را گل بگیرند
ملت مظلوم۱۵۳۷۴۰۵۱۳:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۵
اگر قراره خودرو با دلار بالابره پس بیان ازاین به بعد قیمت همه اجناس رو بادلار حساب کنن وحقوق کارمندوکارگر رو هم به دلار بدن
ک.م۱۵۳۷۴۰۹۱۳:۵۷:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۵
تازه متوجه شدید؟ اونم ناقص چون نقش دولتی ها و نظارتی ها رو که فراموش کردی.
ناشناس۱۵۳۷۴۱۴۱۳:۵۹:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۵
ی پیشنهاد : دولت تو یکی از کشورهای مطرح تولید کننده خودرو با دولت آن کشور وارد مذاکره بشه تا یک کارخانه تولید خودرو مخصوص ایران ایجاد کنه با شرایط زیر 1- تمام محصولات آن شرکت فقط به ایران صادر شود 2-پول محصولات با صادرات نفت داده شود .یعنی یک قرار داد مثلا 10 ساله نفت در برابر خودرو بسته بشود . 3- توزیع کننده خودرو در کل کشور خود دولت باشد (در نظر بگیرید که از این طریق سودی هم خود دولت نصیبش می شود) 4- تمام قطعات یدکی در یک فرآیند چند ساله در شرکت های قطعه سازی ایرانی تولید شود (بحث انتقال تکنولوژی و همچنین حفظ نیروی کارگر درگیر در این شرکت ها) . 5- خودروها دارای تنوع و از نظر فنی در رده های مختلف باشد (بتواند جامع هدف بیشتری را در کشور پوشش دهد) به علت بازار بزرگی که ایران دارد حتی اگه این کارخانه از سمت آمریکا هم تحریم شود سودش بسیار زیاد و قابل بررسی برای کشور مقابل هست .از طرفی به دولت این اجازه را می دهد که شرکت های خودروسازی داخل کشور را با کمترین هزینه (درآمدی و همچنین حذف نیروی کار) به سمت طراحی سازمانی بهینه هدایت کند .
ناشناس۱۵۳۷۴۳۲۱۴:۱۵:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۵
خیلی راحته مشخص کردن اینکه در سال چقدر خودرو تولید میشه و سود تو جیب کی میره بیچاره دولت دیواری کوتاه تر از اون نیست بنزین و سران قوا گران کردن همه سرکوفت مال دولت بود ..
فلاح۱۵۳۷۴۶۳۱۴:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۵
نویسنده این مقاله کیه ؟ چقدر دقیق بیان شده مطالب . دقیقا زدی تو هدف
ناشناس۱۵۳۷۵۰۵۱۵:۲۱:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۵
با یک حساب سر انگشتی ساده در خصوص مواد اولیه خودرو ( ورق فولاد و پلیمر و لاستیک و..) و استعلام قیمت آنها در بازار می تونید ببینید که یک خودرو به طور میانگین فقط حدود هر کیلوگرم تا 45 هزار تومن مواد اولیه می بره. این رو در وزن پراید یک تنی ضرب کنید . می بینید که فقط و فقط مواد اولیه یک پراید بدون هیچ عملیاتی رو اون حدود 45 میلیون میشه، اونوقت به نظرتون منطقی هست که قیمتش باشه 46 میلیون، خودمون رو به خواب نزنیم، قانون بازار رو نمیشه نادیده گرفت، هر چیزی یه ارزشی داره، قطعا هم پراید الان زیر 70 میلیون قابل تهیه نیست. اگر هم تولید میشه با هزرا جور سوبسید هستش که میرسه به دلال و خریدار خوش شانس قرعه کشیش . مشکل رو در کاهش ارزش پول ملی جستجو کنید. همین پراید اون موقع که 8 میلیون بود، سکه زیر 200 تومن بود. یعنی برای خرید یک پراید باید حدود 40 تا سکه می دادیم، الان سکه شده 11 میلیون، اون وقت منطقیه که الان قیمت پراید باشه 4 سکه!!! مشکل اینه که ارزش پول رو دستوری نمی تونن بالا ببرن ولی خودرو رو می تونن دستوری پایین نگه دارن و به دلال ها سوبسید بدن.بر اثر بی کفایتی مسئولین پول بی ارزش شده و این واقعیتی است که بخواهیم یا نخواهیم باید باهاش مواجه بشیم. بقیه چیزا واکنش به این واقعیت هست نه بیشتر
ایرانی۱۵۳۷۵۲۷۱۵:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۵
پارسال ساینا آپشنال با 35000 ثبت نام کردم.الان میگن باید 54000 دیگه بدی.آخه ..من اگه طلا میگرفتم الان میشد 70000 با 54000 میشه 124000. یعنی من باید ماشینمو 124000بفروشم تا ضررنکنم. آیا میشه؟ در ضمن از خرداد تا تیر 13000 قیمت کارخونه ای گرون شده.از کجا بیارم بدم ؟ وای به حال مردم با این مسئولین
ناشناس۱۵۳۷۵۴۷۱۶:۰۹:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۵
مجلس ورود کند به قیمت خودرو و براساس قیمت سال 1397 قیمت گذاری خودرو انجام گردد . سالیانه براساس افزایش حقوق کارکنان قیمت خودرو افزایش پیدا کند و اضافه دریافتی پول خودرو نسبت به قیمت بازار به خزانه دولت واریز گردد . متاسفانه در ایران فرهنگ شده زمانی که دلار قیمت آن بالا می رود بیشتر از قیمت دلار اجناس بالا می رود زمانی که دلار پایین می آید قیمت اجناس به همان حالت می ماند .
ناشناس۱۵۳۷۵۵۱۱۶:۱۶:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۵
ما ایرانی ها آرزو داریم در این همه سال یک بار جنسی ارزان شده باشد امید در مردم از بین رفته
رضا۱۵۳۷۵۵۷۱۶:۲۱:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۵
به هر میزان که دلار گران شود همه چیز از جمله خودرو و حتی نان گران می شوند پنبه چیزی جز این واقعیت را از گوش در بیاورید.قیمت دلار یعنی ارزش پول ملی و ارزش پول ملی یعنی نسبت درآمد طبقات مختلف جامعه به هم.هیچ وقت یک فرد ثروتمند نمی ایستد که دولت با بی ارزش کردن پول ملی ثروت او را که حاصل هوش و زحمت اوست نابود کند و آن را تبدیل به کالای سرمایه ای می کند تا ارزشش حفظ شود .بازنده نهایی چاپ پول بی پشتوانه طبقات فرو دست که صاحب سرمایه نیستند خواهند بود نه ثروتمندان.
ناشناس۱۵۳۷۵۷۹۱۶:۵۱:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۵
اقتصاد قانوني دارد وقتي رعايت نكني و ديمي كار كني همين مي شود و وزارت صنعت ماشين فروش مي شود! همه چي مربوط به عرضه و تقاضا است و تا زماني كه عرضه درست نشود قيمت درست نمي شود حالا چرا عرضه و توليد مشكل داريم ديگر همه دلايلش را مي داند و گفتنش كار بيهوده است
م.ر۱۵۳۷۵۸۸۱۷:۰۱:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۵
الان اگه خودرو تو در نمایندگی به قیمت بازار بخواهی هست اینم که میگن دلار رفته بالا و دلالها دارن میبرن قیمت رو بالا صد در صد همدستانشان مدیران خودرو ساز هستن شک نکنید انتظارها هم از مجلس جدید بالاست لطفا خواهشا نمایندگان ورود کنید بخاطر خدا و مردم شایدم این نکته احمدی نژاد تلنگری باشه برا ما آخه ماشین کیلویی چند؟
علی۱۵۳۷۶۲۴۱۷:۳۵:۱۲ ۱۳۹۹/۵/۵
حالا که عرضه تولید ماشین ارزان و با کیفیت ندارید اقلام مثل افغانستان تویوتا و هوندایی دست دوم وارد کنید جان مردم را به لب رساندید
ناشناس۱۵۳۷۶۲۸۱۷:۳۸:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۵
چون دولت دیگه نفت وگاز خام نمیفروشه و دلارهاش کم شدن باید مخارجش رو از جیب ملت در بیاورد ، حالا با فروش گرانتر خودرو یا ارز یا سکه یا...!
ناشناس۱۵۳۷۶۷۱۱۸:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۵
واقعا سه قوه زورشان به دلالان وخودروسازان نمی رسد این سکوت چشم پوشی از ظم خودروسازان ودلالان به نفع مملکت نیست مردم فدای چه خیری می شوند
ناشناس۱۵۳۷۶۸۳۱۸:۲۹:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۵
چرا در جای دیگه سخن خواهد رفت؟؟؟ اول باید وضعیت چهل ساله خودرو مشخص بشه که چه خیانتی صورت گرفته که بعد چهل سال وضعیت خودرو شده این! چهل سال مدت کمی نیست چرا وقتی تو ساخت موشک و سانتریفیوژ این همه پیشرفت داشتیم چرا نشده یک خودرو تمام تولید داخل داشته باشیم کشوری که آسیا و خاورمیانه پر بود از پیکانهای داخلی ایرانی چی شد که شدیم این زمانی که کره آروزی داشتن یک همچین صنعتی در کشورش رو داشته ترکیه ووووو
ناشناس۱۵۳۷۶۹۴۱۸:۳۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۵
سالی سه هزار خودروی دست دوم در ازای اسقاط خودرو فرسوده وارد بشه بازار آرام میگیره و بار مالی آنچنانی هم نداره بهترین خودروها کلامیشه 45 میلیون دلار ولی مسئولین می خواهند ..
ناشناس۱۵۳۷۷۰۱۱۸:۴۲:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۵
بعد اینهمه سال رانت بیداد میکنه امروز گزارش اخبار سیما از کودی که به دست کشاورز نمیرسید کودی که با آرم جهاد کشاورزی اما آزاد توزیع میشه و به قیمت سه برابر دیروز طرح قیر رایگان تصویب مجلس شد که خودش رانت 12 هزار میلیاردی ایجاد میکنه به گفته کارشناسان پدر کشور رو رانت درآورده کدوم مدیر و رییس که امضاهای طلایی در ایجاد فساد داشتن رو .. آویزون کردید که عبرت سایرین باشه؟..
ناشناس۱۵۳۷۷۲۲۱۹:۰۷:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۵
چرا وقتي ميخوان ماشين وارد كنن خودروساز داخلي.. در بوق و كرنا ميكنن كه ٩٩٪؜خودرو و قطعاتش داخلي است و ساخت وطن!!!!وقتي ارز بالا ميره توجيه ميكنن كه قيمتها وابسته به دلاره؟؟؟؟به نظرم مديرهاي بي لياقت اين خودروسازها بايد هر چه سريعتر محاكمه شوند
ناشناس۱۵۳۷۷۵۸۱۹:۳۰:۰۷ ۱۳۹۹/۵/۵
آره. چطو مگه؟ سالهاست همین بساطه!
کاوه۱۵۳۷۷۸۸۲۰:۰۷:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۵
مرگ بر آمریکا ثواب دارد . وقتی تحریم است و قطعات ساخت خودرو از کشورهای دیگر وارد می شود خوب معلوم است دیگر نباید انتظار داشته باشیم با بالا رفتن قیمت دلار قیمت کالاها پایین بیاید . خودکفایی و ساده زیستی و قناعت و نداشتن ترس و طمع رمز پیروزی است .
ناشناس۱۵۳۷۹۱۴۲۲:۱۶:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۵
اگر واقعا مجلس قصد دلسوزی برای مردم را دارد باید خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود تا حداقل خودروی در شان مردم تولید شود خدا نگذره از مجلس قبلی مردم را فدای تولید خودروهای بی کیفیت با قیمت نجومی کرد نفرین مردم مظلوم بدرقه مقصران
حسن۱۵۳۷۹۲۲۲۲:۲۱:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۵
واردات و قیمت خودرو باید همزمان آزاد شود. هیچ راه حل دیگری وجود ندارد.
ناشناس۱۵۳۷۹۳۸۲۲:۳۶:۱۵ ۱۳۹۹/۵/۵
وقتی خودروساز برای خودش این حق را قائل است که براساس تورم قیمت خودرو رو افزایش دهد، چرا خریدار این حق را نداشته باشد که براساس تورم سود مشارکتش بیشتر از قرارداد گردد. در حال حاضر اولین کمکی که قوه قضاییه می تواند بنماید، پذیرش تقاضای تعدیل (افزایش) نرخ سود مشارکت است و می تواند در این خصوص حتی فراخوان عمومی هم بدهد.
ناشناس۱۵۳۷۹۵۸۲۲:۵۸:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۵
سیمان و میله گرد و آهن ساخت داخله بدونه کوچیکترین اثر گذاری ارز در عرض 1ماه 4برابر رشد قیمت داشته کسی جوابگو نیست این که خودرو هستش دست بزرگترین مافیای کشور حالا دولت چرا فکری به حال مردم نمیکنه خدا میدونه
ناشناس۱۵۳۸۰۲۰۰۰:۳۹:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۶
واقعا در کشوری که ارزش سهام یکشبه وبه هر دلیلی هزار درصد وحتی بیشتر افزایش پیدا میکنه چگونه باید انتظار داشته باشیم که قیمت ملک، ماشین، دلار وغیره باید ثابت بمونه وحتی باید کاهش داشته باشه
ناشناس۱۵۳۸۴۲۶۱۱:۱۶:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۶
من واقعا درک نمی کنم نویسنده و برخی ها چه درکی از اقتصاد دارند. قیمت دلار زیاد مهم نیست مهمتر از آن ارزش پول ملی است. پول یک کاغذ هست که به خودی خود ارزش ندارد ارزش پول مقدار سرمایه یک کشور تقسیم بر پول موجود در کشوره. وقتی ارزش ریال کم می شود برای تهیه هر کالایی باید پول بیشتری داد چون بر خلاف پول کالا ارزش ذاتی دارد. این که قیمت دلار و سکه و خانه و آهن و تخم مرغ و .. بالا رفته دلیلش کاهش ارزش پول ملی است در واقع قیمت دلار بالا نرفته! ریال کم ارزش تر شده و نه فقط در مقابل دلار که در برابر همه چیز.
ناشناس۱۵۳۹۱۵۹۱۷:۳۷:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۶
بهتر بود تیتر میزدید همدستی مسئولین با خودروسازان با همکاری دلالان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین