استراتژی روانشناختی اسرائیل در به دام انداختن رژیم‌های عربی

گروه جهان الف،   3990504119 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

علم روانشناسی از جمله استراتژی‌های پرکاربرد و اصلی در تصمیمات امنیتی و نظامی و سیاسی صهیونیست‌ها بوده که از خلال آن موفق به فریب رژیم‌های عربی و در صدر آنها عربستان شدند.

استراتژی روانشناختی اسرائیل در به دام انداختن رژیم‌های عربی

به گزارش الف به نقل از المیادین مطالعات و تحقیقات شمار زیادی از روانشناسان جهان نشان می‌دهد که سیاست رژیم صهیونیستی و در صدر آنها نخست‌وزیران این رژیم همواره مبتنی بر اعتماد به مشاوران متخصص در علم روانشناسی است. «یائیل آرونوف» دانشمند صهیونیستی در کتاب خود که سال ۲۰۱۴ در انتشارات دانشگاه کمبریج به چاپ رسید٬ به موضوع روانشناسی سیاسی نخست وزیران رژیم صهیونیستی پرداخته است. وی پس از ۱۵ سال بررسی و تحقیق و انجام بیش از ۱۰۰ مصاحبه با شخصیت‌های موردنظر و مطالعه خود٬ نخست‌وزیران اسرائیل را در کتاب خود اینگونه شرح می‌دهد:  

-اسحاق شامیر: شاهین همیشگی.

-بنیامین نتانیاهو: جنگ با دنیا.

-اسحاق رابین:از یک شاهین تا برنده جایزه صلح نوبل.

-آریل شارون: از جنگ تا فرار .

-ایهود باراک: یا همه چیز یا هیچ چیز.

-شمعون بیریز: از دیمونا تا اسلو.

المیادین نوشت: پس از اعلام طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و حمایت برخی رژیم‌های عربی از آن که عربستان سعودی در این زمینه پیشگام بود٬ بحث عادی‌سازی روابط این کشورها با رژیم اشغالگر صهیونیستی مدتی است که سوژه رسانه‌ها شده است.

در این میان نکته قابل توجه و نگران‌کننده٬ استراتژی نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی برای نفوذ به جامعه سعودی با استفاده از تاثیرات روانشناختی است. این امر چندین سوال را مطرح می‌کند:

۱-چرا عربستانی که میزبان شاخص‌های بارزی از نمادهای دینی و مذهبی بیش از دو میلیارد مسلمان است٬ در دام عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی که قدس را با مقدسات اسلامی آن اشغال کرده و در پی یهودی‌سازی آن است گرفتار شده است.

۲-آیا حقیقتا عربستان سعودی برای اولین بار به فکر عادی‌سازی با صهیونیست‌ها افتاد یا اینکه علت امر چیز دیگری بود.

۳-آیا دلیل برقراری روابط سعودی‌ها با صهیونیست‌ها به اصل «دشمن دشمن تو دوست تو است» در راستای دشمنی ریاض با تهران متکی است یا اینکه علت پشت پا زدن عربستان به مسئله فلسطین چیز دیگری بود.

به گزارش المیادین به طور کلی صهیونیست‌ها در تصمیم‌گیری‌هایشان در زمینه امنیتی و نظامی اهمیت زیادی برای موضوع روانشناختی قائل هستند. موسسه نظامی تل‌آویو همواره از روانشناسان متخصص برای استفاده از دیدگاه‌های آنها در تصمیمات مهم استفاده می‌کند. یکی از روانشناسان صهیونیستی موسه نظامی تل‌آویو می‌گوید که او آزمایش‌های مربوط به بحث روانشناختی را عامدانه روی گروهی که مخالف توصیه‌های او بودند امتحان می‌کرد تا بتواند اطلاعات و سناریوهای گسترده‌تری برای مقامات صهیونیست و ارتش و وزارت جنگ آن ارائه کند. شایان ذکر است که بحث اعتماد به علم روانشناسی در میان ارتش های مختلف جهان موضوع جدیدی نیست؛ اما در میان صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که پیشگام استفاده از ایده نظامی «شوک و ارعاب» هستند خود را صراحتا نشان می‌دهند.

المیادین ادامه داد: به طور معمول آثار علم روانشناسی در سیاست نسبت به سایر زمینه‌ها خیلی شفاف نیست؛ زیرا همواره دستکاری‌های سیاسی و پروپاگانداهای تبلیغاتی و رسانه‌ای در راستای منافع سیاستمداران وجود دارد که اجازه پرداختن به اصل ماجرا را نمی‌دهد. در این زمینه می‌توان به بازی‌های رسانه‌ای عربستان سعودی در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مشروع جلوه دادن آن اشاره کرد.

به نوشته المیادین٬ معمولا تاثیرات علم روانشناسی در سیاست در مقایسه با زمینه‌های دیگر صراحتا مشخص نمی‌شود؛ علت آن به دستکاری‌های سیاسی و  بازی‌های رسانه‌ای در خدمت سیاستمداران بر می‌گردد که این امر در بحث جنجالی سعودی‌های حامی عادی‌سازی با صهیونیست‌ها که همه قواعد و اصول را در راستای منافع عربستان در سطح استراتژیک دور می‌زند به وضوح دیده شد. «هربرت کیلمان» روانشناس مشهور در کتاب «روانشناسی سیاسی درگیری فلسطین و اسرائیل» می‌نویسد که  تغییرات سیاسی در سطح روانشناختی معمولاً طی یک دوره تدریجی انجام می گیرد. استراتژی روانشناسی صهیونیست‌ها برای نفوذ به جوامع عربی و در صدر آنها عربستان سعودی طی ۴ مرحله انجام می‌شود:

۱-تاکید بر ادعای شعار مبارزه با تروریسم در منطقه خلیج فارس با هدف از بین بردن حمایت مردمی از گروه‌هایی که واشنگتن آنها را در لیست تروریسم قرار داده است. البته باید اشاره کنیم که منظور از این گروه‌ها٬ واقعا گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش و سایر گروه‌های خرابکار نیست؛بلکه منظور از آن  گروه‌هایی در منطقه است که دشمن آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. صهیونیست‌ها با عبور از این مرحله به مرحله برنامه‌ریزی برای چگونگی عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با خودشان رسیدند.

۲- تاثیر روانشناسی بر سیاست رژیم صهیونیستی در نفوذ و رخنه به جامعه سعودی با بهانه دعوت به اصلاحات دینی و اجتماعی . یکی از دلایلی که موجب موفقیت این پروژه می‌شود آن است که عربستان از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که اصلا با بحث اصلاحات بیگانه بوده است. البته چشم‌اندازهای کنونی عربستان در عادی‌سازی روابط با اشغالگران قدس که سران این کشور آن را اصلاحات می‌نامند هیچ ربطی به رشد فکری نظام سعودی ندارد؛ به ویژه اینکه همواره فعالان این کشور به جرم آزادی بیان در زندان به سر می‌برند. البته از نقش آمریکا در فشار بر مقامات عربستان در اجرای برنامه‌های موسوم به اصلاحات با هدف از بین بردن آموزه‌های جامعه سنتی سعودی که درواقع در راستای ایجاد یک تغییر ایدئولوژیک برای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی در منطقه است نیز نباید غافل شد.

۳- پتانسیل جامعه سعودی برای پذیرش یک تغییر نزولی که امکان انتقال به مرحله سوم استراتژی روانشناختی رژیم صهیونیستی از خلال آغاز همکاری‌های مستقیم ضد ایران و محور مقاومت را فراهم می‌کند.  

۴- تلاش صهیونیست‌ها برای مانور دادن در محورهای درگیر منطقه و نفوذ به محور سعودی و سایر رژیم‌های عربی همسو با مواضع اشغالگران.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۴۵۹۹۱۰:۴۶:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۱
تا دام را چه تعریف کنیم .
ناشناس۱۵۴۴۶۰۱۱۰:۴۷:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۱
چین کمونیست هم دام گستر است و در فکر دوشیدن
ایرانی۱۵۴۴۸۷۰۱۳:۲۳:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
موساد از همه سران عرب فیلم های مستهجن داره آماده که اگه فضولی کنن آبروریزی کنه.سران عرب بخاطر همین نمیتونن سر به سر اسرائیل بزارن.
ناشناس۱۵۴۴۹۹۴۱۴:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
همه عالم افتادن تو دام فقط ما خوبیم
ناشناس۱۵۴۵۷۰۴۰۹:۱۵:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چرا فکر میکنید کشورهای عربی بی سیاست و بی دست و پا هستند ؟! اتفاقا زمانی که ما در این توهم هستیم اونا دارن از فرصت استفاده میکنن .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین