روحانی، وزارت بازرگانی و اصرار بر تخلف از قانون

محمدعلی حبیبی،   3990504099 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
روحانی، وزارت بازرگانی و اصرار بر تخلف از قانون

۲۲ اردیبهشت ماه امسال با حکم رئیس‌جمهور رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت عزل و حسین مدرس خیابانی به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد. مطابق اصل ۱۳۵ قانون اساسی، «رئيس جمهور مي تواند براي وزارتخانه هايي كه وزير ندارند حداكثربراي مدت سه ماه سرپرست تعيين نمايد.»

بنا بر این مهلت سرپرستی حسین مدرس خیابانی ۲۲ مردادماه به پایان می‌رسد و در فاصله کمتر از بیست روز به پایان این مهلت، هنوز وزیر جدید این وزارتخانه به مجلس معرفی نشده است. در روزهای اخیر رئیس‌جمهور درباره این موضوع در جلسه هیئت دولت گفت: «وزارت صمت هم باید یک اقدام مهمی از نظر قیمت اجناس انجام دهد؛ در جلسه قبلی ستاد اقتصادی به وزارت صمت گفتم و امروز هم تاکید کردم؛ وزارت صمت، وزارت بازرگانی که الان فعلا با صمت یکی است و امیدواریم مجلس بتواند اقدام قانونی خود را انجام دهد؛ البته مجلس دو وزارتخانه را تصویب کرده، یعنی وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت جدا کرده است؛ مجلس دهم این کار را در اواخر دوره خود انجام داده و این به شورای نگهبان رفته و تصویب کرده است؛ یکی دو تا ابهام بوده که مجلس باید ابهام را رفع کند؛ بنابراین از نظر ما اینکه دو وزیر باید معرفی شود قانون است؛ مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان هم تایید کرده است؛ حالا یک جمله است که می‌خواهند این جمله را حذف یا اصلاح کنند، دیگر این مساله داخلی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است.

ان شاءالله هر زمانی که مجلس شورای اسلامی این ایراد شورای نگهبان را رفع و این قانون را به ما ابلاغ کند، دو وزیر را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کنیم. این کار بسیار مهمی است که باید انجام بگیرد؛ واقعا یک وزارتخانه قادر نیست که هم صنعت، هم معدن و هم بازرگانی را آن هم در شرایط تحریم و در این شرایط سختی که هستیم، بتواند اداره کند؛ البته ما از سالها پیش متوجه این مساله بودیم و پایان دولت یازدهم لایحه دوفوریتی در این زمینه به مجلس دادیم و الان بیش از ۳ سال است که منتظر این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.»

آقای روحانی در این سخنان دو ادعا مطرح کرده است: ۱- مسئله تشکیل وزارت بازرگانی محل اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است و ایشان باید آن را میان خودشان حل کنند. ۲- تا زمانی که وزارت بازرگانی از وزارت صنعت تفکیک نشود وزیر جدید معرفی نمی‌شود. اما هر دود ادعا غلط و غیرقانونی است.

ماجرای تشکیل وزارت بازرگانی همانگونه که روحانی گفته است از ۳ سال پیش مطرح شده است. نخستین بار در ۲۱ خرداد ۹۶ و پیش از معرفی دولت دوازدهم، دولت طی لایحه‌ای خواستار تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارتخانه بازرگانی شد.

این لایحه با درخواست دوفوریت به مجلس ارائه شد که هدف آن هم این بود که دولت دوازدهم با وزارتخانه‌های جدید آغاز به کار کند اما دوفوریت این لایحه رای نیاورد و به صورت یک‌فوریتی رسیدگی شد. اما این لایحه هم در کمیسیون و هم در صحن مجلس در ۳ تیر ۹۷ رد شد و به بایگانی سپرده شد.

نمایندگان نزدیک به دولت طرحی برای تشکیل وزارت بازرگانی ارائه کردند که دوفوریت و یک‌فوریت آن طرح هم در تاریخ ۷ مرداد ۹۷ در صحن مجلس رای نیاورد و به صورت عادی در دستور رسیدگی قرار گرفت. اما این طرح در کمیسیون اجتماعی رد شد.

مجددا طرح دیگری در تاریخ ۸ اسفند ۹۷ برای تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس اعلام وصول شد. این طرح در تاریخ ۳ مهر ۹۸ در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت. ایراد شورای نگهبان مطابق اصول ۸۵ و ۱۳۳ قانون اساسی بود.

در طرح مجلس تنظیم حدود اختیارات و وظایف وزارتخانه به‌عهده دولت گذاشته شده بود که این مسئله توسط شورای نگهبان مغایر تشخیص داده شد. مطابق اصل ۱۳۳ قانون اساسی «تعداد وزيران و حدود اختيارات هر يك از آنان را قانون معين مي كند.»

از طرف دیگر مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست.» با نگاه به این دو اصل می‌توان نتیجه گرفت چون نمایندگان در متن طرح، حدود اختیارات وزارتخانه جدید را مشخص نکرده‌اند مغایر این دو اصل است.

اما پیشنهادات اصلاحی کمیسیون و نمایندگان برای رفع ایرادات شورای نگهبان در دو نوبت در دستور کار مجلس قرار گرفت. یک بار در تاریخ ۱۹ آبان ۹۸ و بار دیگر در تاریخ ۱ دی ۹۸. اما در طی این دو جلسه پیشنهادات اصلاحی رد شد. یکی از پیشنهادات، پیشنهاد اصرار بر مصوبه و ارجاع به مجمع تشخیص بود که آن هم در صحن رد شد.

اما این پایان ماجرا نبود و یک‌بار دیگر در اواخر مجلس دهم و در تاریخ ۲۱ اردیبهشت امسال بار دیگر پیشنهاد کمیسیون برای رفع ایراد شورای نگهبان در صحن مجلس مطرح شد و رای نیاورد و با نظر رئیس جلسه از دستور مجلس خارج شد.

با ملاحظه روندی که ذکر شد به این نتیجه می‌رسیم که سخن رئیس‌جمهور در تقلیل ماجرا به اختلاف مجلس و شورای نگهبان غلط است. طرحی در مجلس تصویب شده  و با ایرادات شورای نگهبان روبه‌رو شده است. نمایندگان مجلس هیچ‌کدام از پیشنهادات برای رفع ایراد شورا را تصویب نکردند.

حتی برخی از کارشناسان فرایند رفت و برگشت این طرح از کمیسیون به صحن را خالی از اشکال نمی‌دانستند. اما با همه این احوال همه پیشنهادات رد شد و مجلس به هیچ‌کدام رای نداد. پیشنهاد اصرار بر نظر مجلس و ارجاع به شورای نگهبان هم رای نیاورد و در پایان این طرح از دستور مجلس خارج و به بایگانی سپرده شده است. پس دولت باید آن طرح را تمام‌شده تلقی کند.

اگر دولت همچنان به تشکیل وزارت بازرگانی اصرار دارد باید لایحه جدیدی تنظیم و به مجلس ارائه کند یا تعدادی از نمایندگان را مجاب کند در این زمینه طرح ارائه کنند. در هر دو صورت، این فرایند در بیست روز آینده قابلیت بررسی و اجرا ندارد.

طبیعتا با ملاحظه این شرایط، این ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «تا وزارت صمت، تفکیک نشود وزیر جدید معرفی نمی‌شود» حتما خالی از وجه و غیرقانونی است. رئیس‌جمهور موظف است پیش از پایان مهلت سه‌ماهه وزیر جدید برای این وزارتخانه معرفی کند. از نظر قانونی رئیس‌جمهور نمی‌تواند انجام این وظیفه را موکول به امری کند که در این زمان اندک امکان اجرا ندارد.

فراتر از آن می‌‌توان گفت اینگونه اظهارنظرها به تحت فشار گذاشتن مجلس تعبیر می‌شود. مطلوب دولت، تشکیل وزارت بازرگانی است و برای رسیدن به این هدف معرفی وزیر را به تشکیل این وزارتخانه موکول کرده است. طبیعتا اگر مجلس نظر موافقی برای تشکیل این وزارتخانه نداشته باشد با طرح این سخنان تحت فشار قرار می‌گیرد.

در نهایت باید گفت بهتر است جناب روحانی قانون را رعایت کنند و پیش از اتمام مهلت سه‌ماهه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت را به مجلس معرفی کنند و اگر همچنان خواهان تشکیل وزارت بازرگانی هستند لایحه تشکیل این وزارتخانه را به مجلس ارسال کنند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۶۹۰۹۰۲:۱۷:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۵
دقیقاً حکایت احمدی نژاد در انتصاب سعید مرتضوی و بروز اختلاف شدید با مجلس در سال آخر دولتش در حال تکرار شدن است و به قول معاون اول : مردم یادتان هست .
خلیل۱۵۳۷۲۶۹۱۲:۳۴:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۵
متاسفانه و برخلاف وعده ها ، روحانی را بسیار قانون گریزتر از احمدی نياد یافتم
ناشناس۱۵۳۷۶۷۴۱۸:۲۰:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۵
رییس جمهور را بفرستید مرخصی اجباری
ناشناس۱۵۳۷۶۷۸۱۸:۲۴:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۵
لطفا اگر تحت هر شرایطی دولت روحانی و وزرایش کارش را تا پایان دوره ادامه داد فورا ممنوع الخروج شوند و قانون از کجا اورده ای در مورد اعضا دولت اجرایی شود باید این ها درباره ثروت های هزار میلیاردی خود به مردم جواب پس بدهند
ناشناس۱۵۳۷۶۸۰۱۸:۲۶:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۵
اصلاح طلب ها می خواهند بار خودشان و اقازاده هایشان را ببندند برای همین اینقدر تخلف می کنند
ناشناس۱۵۳۷۶۹۲۱۸:۳۵:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۵
اگه میخواین اقتصادمون مثل اقتصاد ژاپن بشه، فقط و فقط یه راه داره آقای روحانی بشه نخست وزیر ژاپن و آقای جهانگیری و مجموعه ی ژنرال‌ها را صادر کنیم به ژاپن
ناشناس۱۵۳۶۹۶۵۰۷:۲۸:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۵
مقام معظم رهبری در سال 94 در دیدار اعضای هیات دولت با ایشان با انتقاد از وضعیت وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشتند: «چهار وزارتخانه را دادند دست آقای نعمت‌زاده. واقعاً چهار وزارتخانه بود اینجا؛ صنایع، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی.» ایشان تاکید کردند: «یکی از کارهای عجیب و غریبی که برای بنده هم تا آخر معلوم نشد که چرا این کار انجام گرفت، همراه کردن وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن بود، یعنی واقعاً هنوز هم برای من حل نشده است.»
123456۱۵۳۷۰۴۳۰۹:۲۹:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۵
لطفا به این مشکل ، وزارت راه و شهرسازی را هم اضافه کنید که ادغام آن یکی از شاهکارهای! مدیریتی دولت قبلی بود که به خاطر لج و لجبازی در برکناری وزیر ، وزارتخانه ای را تشکیل دادند که مشابهش را در هیچ کشوری نمی توان دید. مسکن ، شهرسازی ، راهسازی ، حمل و نقل ( جاده ای - ریلی - دریایی - هوایی) ، راه آهن ، هواپیمایی ، راهداری و دهها تشکیلات تخصصی دیگر که در بعضی از کشورهای توسعه یافته وزارتخانه یا سازمان مستقلی هستند در ایران ما همه در زیر پرچم وزارت راه و شهرسازی جمع شده اند. واقعاً تخصص گرایی عجیبی در اینجاصورت گرفته است!
ناشناس۱۵۳۷۳۱۰۱۳:۰۱:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۵
متاسفانه ادغامهاي غير كارشناسي در وزارتخانه ها خصوصا وزارت صمت و راه وشهرسازي ضربات جبران ناپذيري به كشور وارد كرد كه حالا حالا قابل جبران نيست
مجید۱۵۳۶۹۹۸۰۸:۳۷:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۵
تفکیک اشتباهی دوباره هست
ناشناس۱۵۳۷۰۸۷۱۰:۱۵:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۵
بهتر است نظام یک تغییرات اساسی در ساختار خودش انجام بده که نظارت و دسترسی مردم مستقیم و غیر مستقیم بر تمام بخش ها امکان پذیر باشد و از همه مهتر قانون رئیس و همه کاره ما در کشور باشد نه اشخاص و گروهها
هوشیار۱۵۳۷۰۹۷۱۰:۲۷:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۵
اصلا من نمیدونم دلیل این همه اصرار چیه ؟؟؟ آخه تا بخوای وزارت خونه تشکیل بدی که دولت تمام هستش چرا انقدر اصرار میکنی ؟؟؟؟
ناشناس۱۵۳۷۳۵۱۱۳:۲۰:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۵
حتماً منافع بسیار عظیمی برای خودی ها و خواص دولت تدبیر و امید دارد
ناشناس۱۵۳۷۱۹۶۱۱:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۵
آقای روحانی می خواد بگه مشکلات اقتصادی و وضعیت بازار به خاطر ادغام دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی است و مشکلات را به گردن مجلس و شورای نگهبان بیاندازه. باید زودتر ایرادات رفع بشه تا بهونه دست دولت نیافته. آقای جهانگیری هم تلویحا گفته مدیریت ها و تصمیمات دولت های قبل باعث این مشکلات هست و .....
ناشناس۱۵۳۷۲۱۰۱۱:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۵
وزارت بازرگانی در نظر آقایون تدبیر و امید یعنی مکانی قانونی برای استفاده از رانت دلار۴۲۰۰ جهانگیری در بین وابستگانشان.وزارت بازرگانی یعنی وزارت رانت دولتی.دولت روحانی دلش به حال ما نمی سوزد.
ناشناس۱۵۳۷۳۱۴۱۳:۰۴:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۵
تا بحث تفكيك ميشه يه عده كه منافشان بخطرافتاده شروع مي كنند به فرافكني ومتهم ساختن دولت به ايجاد وزرات وارادت
ناشناس۱۵۳۷۴۷۸۱۵:۰۱:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۵
وزارت واردات و نابود کننده صادرات و تولید داخلی... در همه جا به وارد کننده به چشم خائن نگاه میشه (درصورت توان تولید)
ناشناس۱۵۳۷۶۳۳۱۷:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۵
بنظرم روحانی دنبال اینه که یک جایی رو مقصر جلوه بده ...
ناشناس۱۵۴۰۵۹۵۱۶:۴۱:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۷
مردم به خاک سیاه نشودی الان خوشحال ترین آدم ایرانی ..روحانی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین