مزاحمت جنگنده‌ها برای هواپیمای مسافربری، اتفاقی نادر در جهان/ سابقه واکنش آمریکایی‌ها به مزاحمت برای هواپیماهای نظامی خودشان

گروه جهان الف،   3990504081 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که آمریکایی ها در برابر مزاحمت جنگنده‌های نظامی خود برای هواپیمای مسافربری ایران به توجیهات مختلفی روی آورده اند سابقه واکنش خودشان آن هم در برابر مزاحمت دیگران برای هواپیماهای «نظامی» آمریکایی از موضوع دیگری حکایت می‌کند.

مزاحمت جنگنده‌ها برای هواپیمای مسافربری، اتفاقی نادر در جهان/ سابقه واکنش آمریکایی‌ها به مزاحمت برای هواپیماهای نظامی خودشان

به گزارش الف، همزمان با اقدام جنگنده های آمریکایی در ایجاد مزاحمت برای یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ماهان بر فراز حریم هوایی سوریه، بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای در جهان، مانور گسترده ای را در این رابطه به راه انداخته و از ابعاد و زوایای گوناگونی به این مساله پرداختند.

برخی رسانه های مخالف با جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادعای تکراری حمل سلاح توسط هواپیمایی ماهان و لزوم برخورد با این شرکت هواپیمایی، سعی داشتند تصویری سیاه و غیرواقعی از فعالیت های هواپیمایی ماهان ارائه کرده و از این رهگذر، اقدام جنگنده های ارتش آمریکا در ایجاد مزاحمت برای یک هواپیمای مسافربری ایران و ایجاد ترس و وحشت برای مسافران این پرواز غیرنظامی را با تاکید بر به اصطلاح خطر و تهدید ایران برای صلح و ثبات منطقه­ای توجیه کنند.

این جریان های سیاسی و رسانه ای به طور خاص سعی داشته اند نیروی هوایی ارتش آمریکا را در منطقه، نیروی حافظ صلح و امنیت توصیف کنند و از این رهگذر، در جبهه مقابل، پروازهای هواپیمایی ماهان را تهدیدی جدی بر علیه صلح و امنیت تصویر کنند و اقدام اخیر نیروهای آمریکایی را مشروعیت بخشند.

با این همه، آنچه در این میان مهم است اشاره به این واقعیت است که این اقدام جنگنده های آمریکایی در ایجاد مزاحمت هوایی برای هواپیمای مسافربری ایران، در نوع خود اتفاقی نادر در عرصه هوانوردی بین المللی است و فضایی را برای توجیه تراشی از سوی مقام های آمریکایی جهت مشروعیت بخشی به اقدام غیرقانونی جنگنده های ارتش این کشور در ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ماهان، باقی نمی گذارد. 

در این راستا، سازمان بین المللی هواپیمائی ایکائو در اساسنامه خود به صراحت قید می کند: "دولت های متعاهد تعهد می کنند که هنگام وضع مقررات در مورد هواپیماهای کشوری خود، شدیدا به امنیت هواپیماهای غیرنظامی توجه داشته باشند. هواپیماهای کشوری در چهارچوب این تعریف هواپیماهای نظامی، گمرکی، و انتظامی هستند و کشورهای عضو مکلفند نسبت به مساله امنیت هواپیماهای مسافربری که در واقع هواپیماهای غیرنظامی هستند، حساس بوده و از تمامی ظرفیت های خود در این رابطه استفاده کنند. 

با توجه به تعریف بالا، آنچه که بیش از همه و در همان نگاه اول خود را به وضوح نشان می دهد این نکته است که اساسا جنگنده های آمریکایی در اقدام خود در ایجاد تنش برای هواپیمای خطوط هوایی ماهان، الفبای قانونی در زمینه احترام به امنیت هواپیماهای مسافربری را نقض کرده اند و این خود یک تخلف واضح از جانب این کشور است که نمی توان آن را به هیچ نحو توجیه نمود. از سویی اقدام جنگنده های آمریکایی را بایستی مصداق بارز نقض حقوق بشر بین المللی نیز دانست. حق آزادی تردد افراد یکی از بنیادی ترین اصول مندرج در اغلب کنوانسیون های مرتبط با حقوق بشر است و بر طبق آن، هیچ دولتی حق ایجاد مانع و مشکل برای تردد آزادانه افراد را ندارد. مساله ای که در قضیه اقدام جنگنده های آمریکایی بر علیه هواپیمای ماهان، به وضوح نقض شده است. 

 آمریکایی ها بارها و بارها نسبت به اقدامات جنگنده های قدرت های خارجی نظیر جنگنده های روس، بر علیه جنگنده های نظامی و پرنده های نظامی خود شکایت کرده و خواستار اجماع جامعه بین المللی در برخورد با حوادثی از این دست شده اند و آن ها را تهدیدی جدی بر علیه صلح و امنیت بین المللی قلمداد کرده اند. در این زمینه می توان به دو نمونه تاریخی  اشاره کرد:

1: در ماه آپریل سال 2020، ارتش آمریکا اعلام کرد که یک جنگنده روسی، با ارتفاع بسیار پایین و در نزدیکی یک جنگنده آمریکایی اقدام به مانور هوایی کرده است. چند روز قبل نیز یک جنگنده روسی دیگر، اقدام مشابهی را انجام داده بود. مقام های آمریکایی تاکید کرده اند که اقدام جنگنده روس، تهدیدی جدی بر علیه ناو ارتش آمریکا و جنگنده هایی بوده که بر روی آن قرار داشته اند. در حین این اقدام، چند جنگنده آمریکایی نیز در آسمان بوده اند که برای آن ها نیز ایجاد خطر شده است. ارتش آمریکا اقدام جنگنده های ارتش روسیه دراین باره را غیرمسوولانه خوانده و خواستار اجماع سازی بین المللی جهت برخورد با این دست از رفتارهای مسکو شده است. 

2: در سپتامبر سال 2015، جنگنده های چینی اقدام به مانور هوایی در نزدیکی یک فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا کردند. اقدامی که از سوی مقام های آمریکایی بسیار خطرناک توصیف شده و تنا اندکی قبل از سفر شی جینپینگ رئیس جمهور چین به ایالات متحده آمریکا انجام شده است. این حادثه بر فراز دریای زرد و در شرایط صورت گرفته که دو جنگنده چینی به فاصله نزدیک از یک هواپیمای جاسوسی RC 135 آمریکا پرواز کردند. مقام های آمریکایی گفته اند که هواپیمای کشورشان در حال انجام فعالیت های عادی خود بوده اما اقدام جنگنده های چینی کاملا خطرناک و غیرقانونی بوده است.

این حوادث همانگونه که پیش از این اشاره شد، در مورد اهداف نظامی ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاده اند و واکنش جدی آن را به همراه داشته اند. درست بر همین اساس و فارغ از همه کنوانسیون های بین المللی می توان اینگونه استدلال کرد که بر اساس منطق خودِ آمریکا نیز، اقدام جنگنده های این کشور بر علیه یک فروند هواپیمای غیرنظامی کشورمان، کاملا محکوم است و فضایی برای توجیه تراشی ندارد. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۶۲۹۷۱۵:۲۰:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۴
سوال اصلی این است که اصلا چه لزومی داره که هواپیمای مسافر بری ایرانی بر فراز منطقه جنگی و نا امن سوریه که هیچ شرکت معتبر هوایی دنیا و منطقه حتی روسی و چینی که از متحدان سوریه هستند بر فراز ان پرواز نمی کنه پرواز کند؟!
ناشناس۱۵۳۶۵۱۸۱۸:۳۶:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۴
آمریکا با فاصله ۱۰هزار کیلومتری از سوریه تو آنجا چه غلطی میکنه؟اون مارو تهدید کرده اونوقت جنابعالی شدی وکیل مدافع آمریکا!!!درود بر شرفت!
ناشناس۱۵۳۶۶۲۹۲۰:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۴
بزرگوار این یکی از همون چند تئوریه هست که در صورت زده شدن هواپیما قرار بود از طرف رسانه های جنایتکارشون پمپاژ خبری بشه سوال اصلی اینه که کجان کسایی زیر سایر پست های الف واسه ماست مالی آمریکا حضور فعال دارن ولی اینجا محو شدن؟؟
ناشناس۱۵۳۷۷۴۳۱۹:۲۰:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۵
کی الان سفر میره سوریه و لبنان؟؟
ناشناس۱۵۳۶۶۶۳۲۰:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۴
اولا سوریه همش منطقه جنگی هستش.دوما من معذرت می خوام که هواپیماهای ایران توی خاورمیانه پرواز می کنن و حواسشون به هواپیماهای آمریکایی نیست.
ناشناس۱۵۳۶۸۱۲۲۳:۰۸:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۴
ناامنی منطقه زیر سر امریکاست یانکی ها باید از منطقه اخراج بشوند.
ناشناس۱۵۳۷۸۱۵۲۰:۳۶:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۵
اینجوری حساب کنید، کل لبنان هم فضاش ناامنه چون جنگنده های اسراییل دایم میان اونجا. خلیج فارس هم همینطور به خاطر حضور آمریکا و شرایط پرتنش ناامنه. در ضمن در سوریه، داعش موشک ضد هوایی نداره. فقط آمریکاست که میتونه ناامنی ایجاد کنه.
ناشناس۱۵۳۶۳۰۵۱۵:۲۴:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۴
امریکای جنایتکار و تروریست و رژیم صهیونیستی باید گوشمالی داده شوند تا دیگر جرئت این حرکات مذبوحانه را نداشته باشند.
000۱۵۳۶۹۹۳۰۸:۳۰:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۵
مگه ما خودمون هواپیمای مسافربری امارات را مجبور به فرود نکردیم مگه چند شلیک تهدیدی نکردیم پس چطوری ریگی را دستگیر کردند
امیرمحمد۱۵۳۸۰۷۳۰۲:۰۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۶
هواپیمای اماراتی در جریان دستگیری ریگی چون وارد حریم هوایی ایران شد،طبق قوانین هوانوردی ما می تونیم در صورت وجود تهدید داخل هواپیما(با توجه به حمل ریگی تروریست)هواپیما را توقیف و بازرسی کنیم.اما مگر هواپیمای ماهان کدام یک از شرطهای هواپیمای ریگی را داشت؟ مگر از مرز هوایی کشور آمریکا عبور کرده بود که توسط نیروی هوایی آمریکا این گونه مورد تهدید واقع شد.در صورتی که هواپیمای اماراتی حامل ریگی از بالای سر کشور ایران رد شده بود.
ناشناس۱۵۳۶۴۲۲۱۶:۵۷:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۴
از دید آمریکایی ها ایجاد مزاحمت به هوا پیماهای نظامی و جاسوسی آمریکا محکوم است‌ اما ایجاد مزاحمت و زدن هوا پیماهای مسافری ایران نه تنها محکوم نیست بلکه مستوجب مدال برای کشتن ۲۹۹ نفر مسافر هواپیمای ایران، میشود!!!
ناشناس۱۵۳۶۴۴۳۱۷:۱۱:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۴
البته کد خدا پرستان داخلی و هنربندان بی وطنی! خیلی هم مخالف نیستند!
ناشناس۱۵۳۶۵۶۸۱۹:۱۶:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۴
اما ما هنوز متوجه نشدیم کم کردن ارتفاع هواپیمای مسافری برای مقابله با جنگنده یعنی چی؟ مگه داشت خودشو به هواپیما می زد؟ یا موشک شلیک کرده بود؟
ناشناس۱۵۳۶۵۹۶۱۹:۳۷:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۴
چند روز دیگه تو خبرها میاد که یک هواپیمای مسافری امریکا روی خلیج فارس توسط یک جنگنده ایرانی رهگیری شد ولی بخاطر مسائل انسانی مزاحمتی ایجاد نشد.
مهدي۱۵۳۶۶۳۰۲۰:۰۷:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۴
خب جمهوري اسلامي هم شكايت بكنه و خواستار اجماع بين المللي بشه. اگه بشه
ناشناس۱۵۳۶۶۸۹۲۱:۱۱:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۴
فقط فرض کنید که در این جریان جای ایران و آمریکا عوض شده بود. چه جنجالی میکردن غرب پرستا؟ نمیگفتن وقتی از چند ده کیلومتری به راحتی با رادار میشه تشخیص داد هواپیمای مسافربری رو چرا باید جنگنده ها بیان فاصله 1000 متری؟ حتی با چشم غیرمسلح هم از فاصله چند کیلومتری میشه نوع هواپیما رو تشخیص داد. هوا هم که روشن بوده.
ناشناس۱۵۳۶۷۹۳۲۲:۴۵:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۴
اگر آمریکا به این هواپیماه شلیک هم کرده بود این براندازها میگفتن حتما توش سلاح بوده. یعنی وقاحت رو به اوج رسوندن با این برخوردشون با عمل تروریستی آمریکا.
ناشناس۱۵۳۷۰۲۴۰۹:۱۳:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۵
مسافران این هواپیما چه کسانی بودند. خبری از آنها اعلام نکردند که در چه وضعیتی هستند تا خانواده ها از نگرانی دربیایند
ناشناس۱۵۳۶۸۱۵۲۳:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۵/۴
اینکه امریکا می خواست هواپیمای مسافربری ماهان را بوسیله پدافند سوریه سرنگون کند یعنی خیلی خبیث هستن.
ناشناس۱۵۳۶۸۸۲۰۰:۵۹:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۵
این کارو ما خودمون با خودمون کردیم این خباثت نیست ما با امریکا در جنگیم در جنگ هم حلوا پخش نمیکنند
ناشناس۱۵۳۷۰۵۲۰۹:۴۱:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۵
باید بیرون بشوند از منطقه و خاور میانه . حقی ندارد که به هموطن ما تعرض کنند . زنده باد ایران و ایرانی . سلام بر سردار شجاع ایران زمین ژنرال سلیمانی . امیدوارم چنان انتقامی از این آمریکاییهای فضول بگیریم که عقبه راهزنی و غارتگری غربی وحشی گریشان از تاریخ محو شود .
ناشناس۱۵۳۷۱۰۳۱۰:۳۵:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۵
بله آنچه امریکایی ها انجام دادند خلاف قوانین بوده و محکوم است. خیلی هم خوب است اگر بتوان علیه امریکا کار حقوقی و دیپلماتیک انجام داد. شما یک حقوق دان.. و یک متخصص امور خارجه اصولگرا اسم ببر که توان و سواد انجام این کار را داشته باشد؟ حقیقت این است که غیر از یکی دو نفر مثل ظریف که هر روز از فحش و تهمت شما در امان نیست ما متخصص و اینکاره نداریم.
ناشناس۱۵۳۷۳۹۲۱۳:۴۵:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۵
حرکت آمریکا در این خصوص حقیقتا زشت ونادرست و غیر منطقی و .. بود اما برخی حرفها.. هم جالب هستش باید امریکایی ها رعایت کنن اما ایرانی ها نه ..
ناشناس۱۵۳۸۰۴۳۰۱:۱۶:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۶
امریکای جنایتکار محکوم است اصلا چه حقی دارد که به هواپیمای ما نزدیک بشودوتمام بند وبساتشو جمع کنه واز اینجا برودبالگردهای امریکا نباید برفراز اسمان ایران وسوریه ظاهر بشوند
عبدالرزاق حصار۱۵۳۸۰۵۵۰۱:۳۰:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۶
تمام نا امنی که درمنطقه ایجاد میشود زیر سرامریکاست ازدیگاه من محکوم است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین