آیا عناصر اروپایی، هسته جدید داعش را تشکیل خواهند داد؟

گروه جهان الف،   3990504033 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق مطالعات یک مرکز استراتژیک بین‌المللی با توجه به کوتاهی کشورهای غربی و اروپایی در بازگرداندن و کنترل شهروندانشان که به داعش پیوسته بودند احتمال دارد شاهد ظهور یک داعش جدید توسط این عناصر باشیم. هرچند چیزی به نام خلافت یا دولت داعش به شکل سابق آن وجود نخواهد داشت.

آیا عناصر اروپایی، هسته جدید داعش را تشکیل خواهند داد؟

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری عربی21 یک مطالعه جدید درباره گروه تروریستی داعش نشان‌ می دهد که عناصر  خارجی داعش-اروپایی‌ها به دلیل نوع تعاملات کشورهای غربی با آنها امکان تشکیل یک هسته جدید از این گروه تکفیری را دارد.

عربی 21 نوشت:در این گزارش که توسط موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک با همکاری دانشکده «کینگز» در لندن منتشره شده آمده است که عدم تلاش دولت‌های غربی در بازگرداندان شهروندانشان که به داعش پیوسته بودند، این عناصر را واداشته تا مجددا به فکر احیای آنچه که خلافت داعش می نامیدند بیفتند.

بر اساس نوشته‌های سایت عربی 21 ، در این گزارش هشدار داده شده که عناصر اروپایی داعش در این مرحله ممکن است به مناطق گرمسیر یعنی جنوب شرقی آسیا (فیلیپین) و مرکز و غرب آفریقا که میدان فعالی برای تروریست هاست سوق پیدا کنند.

عربی 21 افزود: این مطالعه که به عنوان بخشی از گزارش مفصل موسسه بین‌المللی از روند درگیری‌های منطقه در 2020 آمده نشان می‌دهد که نقطه اصلی در سرنوشت و روند جدید داعش در مرگ «ابوبکر بغدادی» سرکرده این گروه تروریستی در اکتبر گذشته نبود؛ بلکه این نقطه مربوط به ماه ها قبل از آن در مارس 2019 زمانی که داعش شهر «باغوز» در دیرالزور سوریه را به عنوان آخرین سنگر خود در سوریه و عراق از دست داد، است.

عربی 21 اشاره کرد: طبق مطالعه انجام شده، سقوط باغوز به دست نیروهای دموکراتیک سوریه به مثابه اعلام ورود داعش به یک مرحله جدید یعنی جنگ چریکی و عملیات های ناموفق بود؛  بدون اینکه هیچ منطقه‌ای را تحت سیطره داشته باشد. درواقع این همان سازوکار عناصر تکفیری داعش قبل از 2013 بود.

 به گزارش وبسایت خبری عربی21 ، براساس مطالعه مذکور عناصر خارجی  داعش به 4 گروه تقسیم می شوند:

 -عناصری که همچنان در هماهنگی با این گروه تروریستی در سوریه و عراق و یا سایر کشورهای جهان فعال هستند.

-عناصری که بدون وجود هیچگونه اطلاعاتی از فعالیت‌هایشان در کشورهای دیگر حضور دارند.

 -عناصری که یا در کشورهای اصلی خود یا در دست نیروهای دموکراتیک سوریه زندانی هستند.

-عناصری که بدون افشای هویتشان از طریق کمپین های پناهندگی یا به روش‌های دیگر به اروپا بازگشته‌اند و تعدادشان حدود 2 هزار نفر تخمین زده می‌شود.

عربی 21 خاطرنشان کرد:مطالعه مذکور نشان می دهد که عناصر خارجی داعش از سوریه و عراق به سمت جنوب و شرق آسیا و قاره آفریقا حرکت کرده و آرام به اروپا باز می‌گردند. بر اساس آمار رسمی شورای امنیت، شمار عناصر خارجی داعش از زمان اعلام خلافت این گروه تروریستی در موصل در سال 2014 تا سقوط آن در 2017 به بیش از 40 هزار نفر می‌رسد.

پایگاه خبری عربی 21 نوشت: بر اساس مطالعه انجام شده، داعش در حال حاضر با استفاده از شکنندگی وضعیت امنیتی در سوریه و  عراق، تلاش دارد ثمره آموزش عناصر خود از 2014 تا 2017 را اکنون برداشت کند. این گروه تروریستی علاوه بر فعالیت‌های جزئی در یمن، به شکل گسترده در مرکز و غرب آفریقا و افغانستان و سینای مصر و جنوب و شرق آسیا فعال است.

تاکتیک‌های عملیاتی داعش در مرحله کنونی

عربی 21 اعلام کرد: طبق مطالعه مذکور، گروه تکفیری داعش برای روش فعالیت‌های خود در مرحله کنونی که مبتنی بر انجام عملیات‌های پراکنده بدون تلاش برای سیطره بر منطقه خاصی است، تاکتیک‌های جدیدی در نظر گرفته است. طبق این تاکتیک‌ها داعش قصد دارد عناصر خود را با حداقل تجربه نظامی و فعالیت در مناطق حاشیه‌ای و دور افتاده حفظ کند. درواقع «جنگ تا مرگ» همچنان تاکتیک اصلی عناصر داعش در سراسر جهان است.

مسئولیت بین‌المللی در قبال ادامه فعالیت تروریست‌های داعش

به نوشته سایت عربی21 ، بر اساس مطالعه انجام شده، توانایی داعش در انتقال عناصر خود از قاره‌ای به قاره دیگر، به ضعف و عدم هماهنگی میان دولت‌های این قاره‌ها برمی‌گردد. این مطالعه نشان می‌دهد هرچند برخی نقل و انتقالات عناصر داعش از کشوری به کشور دیگر ماه‌ها طول می‌کشد؛ اما عدم وجود هماهنگی میان سرویس های اطلاعاتی در سراسر جهان و نیز اینترپل؛ سهم زیادی در گسترش فعالیت های داعش و توانایی آن برای انجام عملیات‌های تروریستیش دارد.

عربی 21 گزارش داد: همچنین در این مطالعه آمده که کشورهای غربی موظف هستند شهروندان خود را که به داعش پیوسته بودند بازگردانده و طبق قوانین مربوطه آنها را محاکمه کنند و هرگونه کوتاهی در این زمینه به معنای ایجاد یک محیط مناسب برای تولد یک داعش جدید است؛ حتی اگر آنها در زندان‌های نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) باشند.

طبق اطلاعات عربی 21 ، لازم به ذکر است که کشورهای غربی با نادیده گرفتن شهروندانشان که به داعش پیوسته بودند هویت آنها را سلب کرده و معتقدند که آنها افکار داعش را فراموش کرده‌اند. ماه گذشته روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک کارشناس بلژیکی در زمینه تروریسم نوشت که نشانه‌هایی از ناامیدی میان عناصر بازگشته و آزادشده داعش وجود دارد.

این روزنامه افزود که به نظر نمی‌رسد این عناصر به فکر ارتباط با شبکه‌های قدیمی خود و یا انجام عملیات‌هی علنی باشند، گزارش‌های سرویس‌های امنیتی این موضوع را تایید می‌کند.

عربی 21 خاطرنشان کرد:اما مطالعه صورت گرفته در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت عناصر داعش به سمت افراطی‌ترین شاخه‌های آن سوق پیدا می‌کنند؛ اما چیزی به نام خلافت یا دولت داعش به شکل سابق آن وجود نخواهد داشت. در این مطالعه آمده که ممکن است داعش در دوره آینده علاوه بر فعالیت در فیلیپین عملیات‌های خود را در مثلث افغانستان و هند و پاکستان گسترش داده و یا با نام گروه‌های کوچک تروریستی در مناطق مختلف فعال بماند.

 

دیدگاه کاربران

علی۱۵۴۲۹۷۴۱۰:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۹
قطعا دود داعش به‌چشم تشکیل دهندگانش میرود
ناشناس۱۵۴۳۰۰۲۱۰:۲۴:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۹
داعش بداند که آمریکا از رگ گردن به اونا نزدیکتره .
ناشناس۱۵۴۳۰۰۴۱۰:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۹
تفکرات داعشی ، از خود داعش خطرناکتر است
سالم۱۵۴۳۰۳۴۱۰:۵۶:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۹
بعضی کشورهای غربی که بوجود آورنده داعش هستند بعلاوه کشور های متمول عربی که هزینه تاسیس آنرا پرداخت کرده اند و اسرائیل که از نظر اطلاعاتی و خدمات درمانی و بعضی تاسیسات نظامی داعش را یاری میکنند تمایلی به از بین رفتن داعش ندارند .وهمینها مترصد احیای داعش در خاور میانه هستند و هسته های خاموش در منطقه را تقویت میکنند .
ناشناس۱۵۴۳۵۹۲۲۳:۳۴:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۹
داعش در مقابل ملت های دانا وبدور از تعصب هیچ شانسی ندارد ومحکوم به شکست است
ناشناس۱۵۴۳۵۹۷۲۳:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۹
می گویندامام زمان وقتی می اید بسیارعاقل وهوشمنداست بنابراین من به شمانصیحت می کنم مراقب انگلیس باشیدباترفندمیان شماوعربستان ویهودمشکل وجنگ ایجادنکنند ودرکنارهم باشید هولوکاست هم باترفندانگلیس وکمونیست وامریکای ان زمان اتفاق افتادمرد بی گناه راکشتندمثل بوسنی توسط کمونیست ها مثل قحطی درایران ازخودت این پرسش راداشته باش ..پس مراقب باشی فریب نخورید وقتی حتی برگ درخت هم درکانادامتعلق به ملکه انگلیس است بایدازانهاترس داشته باشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین