«مراجع تقلید» از همدردی با مردم تا سخنی با مسؤولان

گروه اجتماعی الف،   3990431015 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها وضعیت نگران کننده معیشت اکثریت مردم، صدای مراجع معظم تقلید قم را نیز بر آورده است، آن جا که به مسؤولان نهیب می زنند و خواستار تمرکز بر عمل مسؤولانه به جای صرفا حرف زدن هستند.

به گزارش فارس، شرایط بازار و افزایش سرسام آور قیمت کالاها و خدمات، نکته ای است که اگر این روزها از زبان تعداد زیادی از مردم هم شنیده نشود، به وضوح با چشم دیده و با گوشت و پوست لمس می شود.

این بی ثُباتی نسبی در شرایط فعلی، نوعی نگرانی از آینده را نیز در بین مردم ایجاد کرده و آن ها از خود می پرسند فردا چه خواهد شد؟

در این شرایط، انتشار سخنان، پیام ها و نامه های دردمندانه برخی از مراجع معظم تقلید قم حاوی نکات دقیقی است که توجه جدی به مفاد آن ها برای همه مردم و مسؤولان درس آموز خواهد بود، مفادی که نقاط مشترک فراوانی مانند «لزوم توجه جدی به کف بازار و خواسته های به حق مردم بویژه برنامه ریزی برای ثبات قیمت ها»، «ضرورت عدم دلبستگی مسؤولان به خارج از مرزها و گِرِه نزدن سرنوشت کشور به تحریم ها» و «لزوم برنامه ریزی برای برون رفت از وضعیت فعلی بویژه در زمینه مسائل معیشتی مردم» در خود دارد.

 

نکته نخست و شاید مهم ترین نکته درباره دلسوزی های اخیر مراجع عظام تقلید آن است که ایشان در سخنان و پیام های خود به صراحت اشاره کرده اند که در برابر این وضع سکوت نکرده و سکوت نخواهند کرد و تذکر مکرّر به مسؤولان را وظیفه خود می دانند.

آیات عظام همچنین به این نکته هم اشاره دارند که در نامه های مردم به ایشان چنین عنوان شده که مراجع سکوت کرده اند و تذکر نمی دهند، در حالی که چنین نیست.

در این جا باید به این نکته مهم نیز توجه داد که ضرورت توجه ویژه مسؤولان به وضعیت معیشت مردم، بویژه اقشار ضعیف و کم درآمد، نکته ای نیست که در همه این روزها و سال ها از یاد مراجع معظم تقلید رفته باشد و آنان بارها و در دیدار با مسؤولان خُرد و کلان، لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین بهبود وضع معیشتی مردم را یادآور شده اند و همچنان یادآور می شوند.

 

چرا مسؤولان شفاف و صریح با مردم سخن نمی گویند؟

از دیگر نکات کلیدی سخنان و پیام های اخیر مراجع تقلید قم، اشاره به این پرسش است که چرا مسؤولان در قبال این وضعیت، خونسردند و حتی اظهار شرمندگی نمی کنند؟!

این نکته را می توان این گونه شرح و بسط داد که چرا مسؤولان در این شرایط خاص و خطیر، وضعیت را به روشنی برای مردم تشریح نمی کنند و چرا با آنان به شفافیت و صراحت سخن نمی گویند؟ آیا آنان برنامه و تدبیری برای خروج از این وضعیت ندارند که با مردم سخن نمی گویند و آنان را به همیاری و بسیج همگانی برای برون رفت از این وضعیت فرا نمی خوانند؟

متأسفانه باید گفت در این شرایط نه تنها مسؤولان کلان با مردم سخن نمی گویند که به تعبیر برخی از آیات عظام، برخی مسؤولین با پرداختن به مسائلی مانند افتتاح پروژه ها و یا آمار برخی موفقیت ها - که در جای خود قابل تقدیر است - عملاً خود را از زیر بار مسؤولیت سنگین گرانی های سرسام آور کنار می‌کشند!

البته این تذکرات اخیر مراجع تقلید قم تنها به مسؤولان دولتی هم  نیست و همه قوای کشور را در بر می گیرد که چرا جز انتقاد، راهکارهای عملی ارائه نمی دهند و حتی بعضاً به امور حاشیه ای می‌پردازند.

و اما از دیگر نکات مورد توجه آیات عظام در این پیام ها و نامه های اخیر اشاره به این مسئله است که در این وضعیت نظارت ضعیف، برخی سودجویان نیز سوء استفاده می کنند و سیلی به روی هموطنان ضعیف خود می زنند؛ به بیان دیگر بخشی از وضعیت فعلی، حاصل عملکرد نادرست تعدادی از مردم است که متأسفانه به یکدیگر رحم نمی کنند و در واقع، از فقدان نظارت کافی دستگاه های ناظر سوء استفاده می کنند.

 

چه باید کرد؟

سخن آخر این پیام های و نامه های دلسوزانه اخیر آیات عظام قم اشاره ای به راهبرد برون رفت از وضعیت فعلی است، آن جا که همه مسؤولان و مردم باید دست در دست هم دهند و به جای سخن، بر عمل بیفزایند، یعنی در شرایطی که صرفا انتقاد و یا اعتراض جواب نمی دهند، باید همه مسؤولان عوامل گرانی را پیدا کنند و با توجه به محدودیت های موجود همچون تحریم های ظالمانه، راهکارهای مناسبی برای خروج از این وضع نابسامان ارائه دهند.

نکته پایانی نیز این که بر اساس حُکم عقل و شرع و بویژه در شرایط خاص و خطیر کنونی، دامن زدن به انتشار مطالب ناامیدکننده و فتنه برانگیز بویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی – که متأسفانه آگاهانه یا ناآگاهانه توسط برخی از مردم نیز دنبال می شود – قطعا نتیجه مطلوبی به بار نمی آورَد و حتی می تواند به فرجامی مانند یأس عمومی و افسردگی اجتماعی بینجامد.

بر همین اساس است که مراجع معظم تقلید چنین تذکر داده و می دهند که افراد نمی توانند به این بهانه که نویسنده یا تهیه کننده این گونه مطالب نیستند و فقط اقدام به بازنشر آن می کنند، ذمّه خود را بریء بدانند و چنان چه این موارد موجب گسترش حالت شکست یا ناامیدی یا فتنه انگیزی در میان مردم جامعه و امت اسلامی شود – که غالبا چنین است – هم تهیه، هم انتشار و هم بازنشر آن مسؤولیت شرعی دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۰۴۷۱۰۷:۴۹:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۳۱
زنگ خطر رو هم اونا متوجه شدن و ..
امیر حسین سلطان/تهران۱۵۳۰۵۱۵۰۸:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۳۱
"گِرِه نزدن سرنوشت کشور به تحریم ها" - نویسنده مطلب بالا .. شما چی فکر کردید؟! اقتصاد ما را در سطح اقتصاد کشورهایی همانند آلمان و ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته غرب تصور کرده اید؟! وضعیتی مشابه آنچه این روزها پیش روی مان است واقعا غیرقابل پیش بینی بوده است؟! لااقل پاسخ این پرسش را خودم می دانم که خیر! - خودمان بهتر از دیگران میبایست حساب دخل ها و خرج های مان را داشته باشیم. روسای کل بانک مرکزی در گذشته و حال باید پاسخگو باشند که چرا واقعیات موجود را درست و دقیق به مقامات ارشد انعکاس نداده اند که اگر درست و به موقع به عنوان حافظان ارزش پول ملی مسئولیت خطیرشان را صحیح و دقیق ایفا می کردند بسیار بعید می نمود حال و روزمان به چنین روزهایی بیانجامد و قس علیهذا.
ناشناس۱۵۳۰۵۲۱۰۸:۳۰:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۳۱
واقعاً نميدانم نويسنده از روي سادگي اين راه حل ها را ميدهد .. ببينيد؛ بايد همه دست بدست هم بدهند بايد ريشه ي گراني را پيدا كنند بايد راهكار مناسبي پيدا كنند برادرجان؛ مردمي كه از كيسه خالي و خزانه تهي ، اضافه دستمزد ميخواهند، حقوق آنچناني ميخواهند، درمان رايگان ميخواهند، بنزين مفت و مجاني ميخواهند،دلار ارزان ميخواهند، ماشين ارزان ميخواهند، سي مليارد دلار و هزاران كيلو طلا را درخانه انبار ميكنند، دائم در بورس و بفكر درامد هستند ، خوب بايد بفكر گراني هم باشند. چند نفر تظاهرات ميكنند كه چرا توليد كم است؟ چند نفر در خيابان تجمع ميكنند كه سرانه ناخالص توليد فاجعه است؟ چند بار در سخنراني ها به مردم تذكر داده شده مردم توليد و صادرات فقط راه نجات ماست؟ متاسفانه هيچ، هيچ، هيچ. لطفا با سو استفاده از اقتصاد مقاومتي ، با كلمات بازي نكنيم و آدرس غلط ندهيم. گراني، فقط و فقط نتيجه ي عملكرد مردم و عدم نظارت مردم بر عملكرد مديران ما است.
ناشناس۱۵۳۰۵۸۹۰۹:۲۹:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۳۱
خود مسوولين هم مرتب با مردم همدردي مي كنند معلوم نيست چه كسي تصميم گيرنده و چه كسي مجري بايد باشد چون همه مقامات كشور با مردم براي مشكلات معيشتي همدردي مي كنند
امیر۱۵۳۰۷۷۶۱۱:۳۰:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۳۱
مراجع تقلید به فکر مردم نیستند ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین