نامه توکلی به رئیس جمهور: انحصار در واردات کالاهای اساسی را متوقف کنید

گروه اقتصادی الف،   3990430181 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی  رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رئیس جمهور خواستار شکست انحصار در تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی شد.

نامه توکلی به رئیس جمهور: انحصار در واردات کالاهای اساسی را متوقف کنید

به گزارش الف، توکلی همچنین با استناد به ماده 66 قانون آئین دادرسی کیفری سال 92  مبنی بر حق اعلام جرم سازمانهای مردم نهاد علیه مسئولین و سازمانهای متخلف ،به سرپرست وزارت صمت  15روز کاری فرصت داد تا این وزارتخانه ضوابط جدیدی را جهت شکستن و تصحیح روش های انحصارطلبانه واردات کالاهای اساسی تدوین نماید.
 متن این نامه بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند جناب آقای روحانی
رئیس جمهور محترم
سلام عليكم
اطلاع دارید که از اواسط سال ۱۳۹۸، با تصویب ستاد اقتصادی سران سه قوه، کلیه وظایف وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بازرگانی، به وزارت صمت منتقل گردید و بدین ترتیب تأمین ارز برای واردات کالای اساسی شامل گندم، جو، دانه های روغنی، روغن، ذرت و کنجاله سویا توسط وزارت صمت انجام می‌شود. در سرپرستی آقای مدرس خیابانی در آن وزارت‌خانه، تغییر عجیبی در موضوع تخصیص ارز به وارد کنندگان کالای اساسی (بیش از پنج میلیارد دلار در سال) به وجود آمد.

در گذشته انحصارهایی که برای برخی ایجاد می‌شد و هزاران جیب به سود یک کیسه خالی می‌گردید، با احتیاط و پنهان کاری صورت می‌گرفت و سعی می‌شد آن را کتمان نگه دارند. هرچند به زودی  آشکار می‌شوند. ولی حالا مدیران جدید وزارت صمت به راحتی از انحصار حمایت و با جسارت از آن دفاع می‌کنند.

ماجرا این است (که عصر جمعه 16 خرداد 1399 پنج، شش نفر که مالکان هشت شرکت نخست واردکننده کالای اساسی‌اند، به وزارت‌خانه دعوت می‌شوند و برای تقسیم مبلغی بیش از یک میلیارد یورو بین  این هشت شرکت فی‌المجلس تصمیم گرفته می‌شود. در عذر این اقدام معارض دین، غیرعلمی، غیرقانونی، و مغایر با منافع مردم، می‌گویند این شرکت‌ها چون بزرگ و معتبرند، به نیاز بازار بهتر و سریع‌تر پاسخ می‌دهند، در شرایط تحریم و کمبود ارز، توزیع ارز بین وارد‌کنندگان متعدد، امکان کنترل واردات را کمتر می‌کند.

در عین حال چون برنامه ما خرید اعتباری (نسیه) است، جز چند واردکننده بزرگ، دیگران امکانی برای خرید اعتباری (نسيه) از فروشندگان خارجی ندارند، بنابراین معاذیر، تصمیم گرفته شده است که بدون اعلام رسمی ، کلیه ارزهای کالای اساسی در سال جدید را فقط به چند شرکت بزرگ وارد کننده اختصاص دهیم و عملا شرکت های دیگر وارد کننده را حتی از ثبت سفارش برای واردات کالای اساسی محروم کنند. گرچه این تصمیم پس از اعتراضاتی که نهادهای امنیتی و اشخاص و موسساتی مانند دیده‌بان شفافیت و عدالت، هفته پیش لغو شد، ولی تفکر منشأ آن هنوز چاره می‌خواهد.

این نگاه سطحی و کوتاه مدت، ثمره غفلت یا تغافل نسبت به تبعات مخرب انحصار است. علی علیه السلام در نامه به مالک اشتر، بر نقش بی بدیل اصحاب صنعت و تجارت در حیات اقتصادی جامعه تأکید می‌کنند و ضمن سفارش مؤکد بر تسهیل کار آنان در تمام کشور، اضافه می‌فرماید:

«در عین حال این را هم بدان که در میان آنان هستند کسانی که تنگ نظر، سختگیر و آزمنداند و درپی احتکار منافع مردم و سلطه بر معاملات و بازا رها هستند. این وضعیت دروازه ورود زیان به عامه مردم و بی آبرویی حکومت است. از احتکار بازدار، چنان که رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین کرد. معاملات باید شفاف و ساده و بر اساس موازین عادلانه باشد و قیمتهای نیز چنان باشد که به دو طرف معامله، خریدار و فروشنده زیان نرسد»

از نظر فقهی نیز احتکار و سلطه بر بازار ممنوع است. 

بازار انحصاری، کمتر از مقدار بهینه تولید میکند  و قدرت قیمت گذاری بالاتر از بازار رقابتی را برای انحصارگران فراهم میسازد. یعنی با کاهش تولید رفاه اجتماعی را کم میکند، و با قیمت گذاری غیر منصفانه  نابرابری را دامن میزند، و در همان حال، با جلوگیری از ورود رقیب به بازار، بیکاری را افزایش میدهد. به همین دلائل، اگر کارایی را هدف بدانیم، علم اقتصاد ما را به طرد انحصار هدایت می‌کند. 

 از حیث قانونی نیز تقریبا همه کشورها، قانون ضد انحصار دا.رند. در ایران، قانون اساسی، در بند 5 اصل 43، انحصار را در کنار اضرار به غیر، احتکار، ربا و معاملات حرام، ممنوع شناخته است و  قانونگذار، فصل نهم قانون اصل 44 را تحت عنوان تسهيل رقابت و منع انحصار، مشتمل بر 41 ماده(43 تا 84) به دفاع از رقابت و نفی انحصار اختصاص داده است. بنابراین موضع وزارت صمت، معارض با دین، غیرعلمی و غیرقانونی و مغایر با منافع مردم بوده است. 

موضوع دیگر آن که، هیچ دستورالعملی برای تخصیص ارز وجود ندارد، یا هست ولی اعلام نشده و عمل نمیشود. مدیریت کاملا دلبخواه و فسادبرانگیز است. بر کسی آشکار نیست  که ارز را به چه کسی  میدهند؟ چه زمانی میدهند؟ چقدر میدهند؟ چه نوع ارزی میدهند؟ به واردکننده ای که مدت ها است که کشتی حامل کنجاله او در بندر امام پهلو گرفته و بار کشتی در حال پوسیدن است، و تاجر به صاحب کشتی، جریمه تأخیر تخلیه میپردازد، ارز تخصیص نمیدهند، ولی به تاجر دیگری که هنوز روغن خریداری شده اش بار کشتی نشده ارز می پردازند! به یک واردکننده روغن با بار 40 میلیون یورویی، 5 میلیون تخصیص میدهند! به تاجری روپیه هند، در هند میدهند در حالی که او از اروپا به یورو جنس خریده و انتقال روپیه هند به آلمان و تبدیل آن به یورو، 10 تا 15 درصد هزینه تاجر را بالا میبرد. ولی به تاجر دیگری برای واردات همان کالا از آلمان، درهم امارات در دبی میدهند که 2 تا 3 درصد هزینه انتقال و تبدیل برای تاجر اخیر به بار می آورد! 

 جناب آقای رئیس جمهور! باور بفرمایید به همین فضاحت است! 

فکر می‌کنید چه گروهی این تصمیمات ناصواب را می‌گیرند؟ علی القاعده گروهی متشکل از نمایندگان چند وزارتخانه و نهاد ذیربط. این منطق کار است. باورکردنی نیست، ولی مستحضر باشید که تنها یک نفر از معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت این تصمیمات را می‌گیرد و هیچ ضابطه ای در کار نیست! حالا سرّ مقاومت در برابر شفاف‌سازی آشکار می‌شود. چه کسی حاضر است مسئولیت چنین فرایند آلوده به امیال و اغراض و فسادانگیز را برعهده گیرد؟

جنبه های مثبت این ماجرا که اندکی از آن تلخی ها می‌کاهند، چند تا است: 

1) عزل همان یک نفر مباشر یکه تاز میدان و مدیر بالا دستش و کشف فسادهای رخ داده که هنوز کشفیات ادامه دارد.

2) لغو تصمیم جلسه 16 خرداد

3)تشکیل جلسه مشورتی به ابتکار آقای کلامی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با حلقه بزرگ تری از بخش خصوصی برای چاره جویی

4) تلاش برای  معامله اعتباری به جای خرید نقدی، که وزارت صمت با همکاری دستگاههای دیگر در حال جا انداختن آن است. 

آقای پناهی، معاون ارزی بانک مرکزی در جلسه ای در همین ارتباط خطاب به تجار حاضر، به درستی، گفت سال‌ها دولت به شما ارز داده، خرید نقدی کرده‌اید و نزد فروشندگان خارجی معتبر شده‌اید؛ حالا نوبت شماست که از این اعتبار برای کمک به دولت استفاده کنید و نخست بخرید و به بازار برسانید تا تولیدکنندگان آسیب نبینند و ما هم فرصت برای تأمین ارز بیابیم. این حرف حساب مخالف ندارد.

ولی دو نکته مهم باید ملاحظه و اصلاح شود. نخست این است که تا دادن ارز برای خرید نقدی ادامه داشته باشد، آن تصمیم درست جا نمی‌افتد زیرا خرید اعتباری حاشیه سود واردکنندگان را کاهش می‌دهد. تدوین ضوابط به طور شفاف و بدون تقویت انحصار، .دومین اقدام لازم است.

تمام این ها به عرض رسید تا دیده‌بان شفافیت و عدالت این پرسش را مطرح کند: با آن همه پلشتی انحصار، چرا باید ارز نقدی را فقط به تجار عمده تخصیص داد و این تصمیم درست، خرید اعتباری، را نیز فقط به آنان ابلاغ کرد؟ در کمیسیون ذیربط مجمع تشخیص از جناب مدرس خیابانی که می‌گفت واردکنندگان کالاهای اساسی، 400 نفراند پرسیده شد، اگر همه را فرا میخواندید و ارز را به نسبت توانایی‌شان بین آنها تقسیم می‌کردید و خرید اعتباری را هم به همه می‌سپردید، نمی‌شد؟ منصفانه پاسخ داد، چرا می‌شد.

البته تجار فعال در این بازار نزدیک 50 نفر بیشتر نیستتد. ملاک توانایی را نیز متوسط کارکرد سه ساله 94 و 95 و 96 قرار میدادید، سالهایی که مشکل ارزی به نسبت کمتر بود. این روش حسن دیگری هم دارد و آن حذف شرکتهایی است که بدون سابقه ای در این بازار و بدون ارتباط با حوزه فعالیت اصلی شان، مانند تولید بستنی و ماکارونی از سال 1397 وارد میدان شده اند و از لطف برخی مسئولان هم برخوردار شده اند! 

آخرین نکته درخور توجه، جرم انگاری نحوه کارتبعیض آمیز وزارت صمت در قانون است. ماده 52 قانون اصل 44 چنین مقرر میکند: 

«ماده52 ـ هرگونه کمک و اعطاء امتیاز دولتی (ریالی، ارزی، اعتباری، معافیت، تخفیف، ترجیح، اطلاعات یا مشابه آن)، به صورت تبعیض‌آمیز به یک یا چند بنگاه یا شرکت که موجب تسلط در بازار یا اخلال در رقابت شود، ممنوع است.»   

همه واقعیت ها و شواهد، گواهی میدهد که طرز برخورد وزارت صمت انحصار موجود  را تقویت و رقابت را تضعیف می کند. در این قانون مجازات نقض این حکم ذکر نشده است. ولی در ماده 81 آن، مجازات ناقضین حکم ماده 52 را به طریق دیگری مشخص کرده است:

« ماده81 ـ چنانچه درخصوص جرائم مذکور در این فصل، مجازاتهای سنگین‌تری در قوانین دیگر پیش‌بینی شده باشد، مجازاتهای سنگین‌تر اعمال خواهد شد.»

قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم  تعزیرات) مصوب 1392، در ماده 576، مجازات عدم اجرای قوانین مملکتی را یک تا پنج سال انفصال از خدمات  دولتی معین کرده است. دیده بان شفافیت و عدالت، میتوانست به استناد ماده 66 قانون آئین دادرسی کیفری، مصوب 1392، علیه همه رده های مدیریتی، از مدیر مباشر امر تا سرپرست وزارتخانه اعلام جرم نماید.

ولی  با توجه به اقدامات مثبت انجام یافته، ترجیح داد تا 15 مرداد به وزارت صمت برای تدوین ضوابط ذیربط و شکستن و تصحیح روش های انحصارطلبانه فرصت دهد  و امیدوار است با حمایت جنابعالی، این مهم تحقق یابد و نیازی به قوه قضاییه نباشد.

 احمد توکلی

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد
دیده بان شفافیت و عدالت
30/04/1399

دیدگاه کاربران

ملت۱۵۳۰۰۴۰۲۰:۴۶:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۳۰
احسنت به آقای توکلی
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۵۳۰۱۲۳۲۱:۵۹:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۳۰
الان انحصار تا به آنجا پیش رفته که سلطان بیل و.. کلنگ و.. الی آخر هم داریم
ناشناس۱۵۳۰۲۶۳۲۳:۳۶:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۳۰
ح .. به ایشان خط میدهد کشت از ایشان برداشت از ..
ناشناس۱۵۳۰۱۷۲۲۲:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۳۰
انحصار واردات گندم چرا باید در اختیار .. .. باشد ؟!
ناشناس۱۵۳۰۶۰۳۰۹:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۳۱
احسنت امیدوارم آقای دکتر توکلی این موضوع را تا آخر پیگیری کنند و مراحل کار و پیگیری خود را به مردم اعلام نمایند.
ناشناس۱۵۳۰۰۴۸۲۰:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۳۰
احتمالا رد پای ح.ف هست چرا که مدرک زیر سوالش مدیریت بازرگانی است علی برکه ..رانت به .. شرکت و کمیسیون و پورسانت ..
ناشناس۱۵۳۰۱۲۸۲۲:۰۴:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۳۰
تنها راه نجات اقتصاد کشور و ایجاد عدالت اجرای قانون از کجا آورده ای بدون خط قرمز برای هر سه بخش دولتی و خصوصی و بخش به اصطلاح آزاد و عادی می باشد
ناشناس۱۵۳۰۵۶۷۰۹:۱۴:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۳۱
دقیقا بدون خط قرمز
ناشناس۱۵۳۰۰۵۲۲۰:۵۷:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۳۰
یکی دیگر از مفاسد موجود در وزارت صمت عدم پیگیری تبعیت دستگاه های اجرایی و پایش اجرای درست سامانه تدارک الکترونیک دولت است که این قصور عمدی یا سهوی منجر به صدها هزار میلیارد فساد در مناقصات و ضربه به زیر ساخت های اجرا شده کشور بواسطه حاکم شدن فساد در مناقصات و فقدان کیفیت در پروژه ها شده چه کسی پاسخگو است چه کسی
محي الدين۱۵۳۰۰۶۱۲۱:۰۳:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۳۰
سلام خدمت آقاي توكلي اين نامه را براي خيلي از افراد و تصميم گيرندگان بايد بفرستيد ..
ناشناس۱۵۳۰۰۶۲۲۱:۰۵:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۳۰
آخه دکتر جان ایشون چه میدونه انحصار چیه ، کالاهای اساسی کدومه !؟
ناشناس۱۵۳۰۱۴۴۲۲:۲۰:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۳۰
با توجه به اینکه واژه اقتصاد کشور را آب برده و امکان اصلاح وجود ندارد ؛ تنها راه این است که به یکباره واحدهای پولی موجود و تمامی مالکیت ها در کشور ابطال گردد و برای مدتی تمامی مردم از یک امکانات نسبی برخوردار شوند و بتدریج هر کس بر اثر کار و تلاش به ثروت و مکنت برسد
ناشناس۱۵۳۰۲۶۴۲۳:۳۶:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۳۰
قبل میگفتن طرف به جای استفاده از تجربه بشری دوباره میخواهد چرخ را اختراع کند و سپس بر اساس آن مراحل پیشرفت صنعتی را بگذراند. این حرف شما به این معنی است که وضع مملکت بعد سالها به اینجا رسیده که اصلا باید انسان تازه ای در ایران خلق شود! البته با این نظر کاملا موافقم چون فساد چنان در ..این جامعه نفوذ کرده که دیگر امیدی به اصلاح آن .. حتی کلمه فساد هم برای توصیف آن کفایت نمیکند! واقعا مسئولان ارشد کشور چه جوابی دارند به مردم و خدا -اگر به آن اعتقاد دارند.
ناشناس۱۵۳۰۸۰۱۱۱:۴۲:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۳۱
تا یک سقف زندگی مطلوب و معمول به بعد ملی اعلام شود
ناشناس۱۵۳۰۱۷۹۲۲:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۳۰
ایشون فقط علی برکت.. را میداند
ناشناس۱۵۳۰۴۴۵۰۷:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۳۱
چرا به قوه قضاییه ارسال نشد
ناشناس۱۵۳۰۰۷۰۲۱:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۳۰
برادر توکلی عزیز، از اینکه بسیاری از .. .. ازت گلایه دارم، ولی هنوز هم در مبارزه با فساد بهترینی
ناشناس۱۵۳۰۲۹۳۰۰:۰۷:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۳۱
من هیچ گله ای از توکلی ندارم و عیبی در ایشان ندیدم و به پاکدستی ایشان هم ایمان دارم و در مبارزه با فساد هم واقعا کارش درسته دمش گرم. اونایی که منفی می دن، دقیقا معلومه ُمخشان از جای دیگه پر میشه و از مردم یعنی مردم نیستند.
ناشناس۱۵۳۰۰۷۷۲۱:۱۵:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۳۰
کی رو داری وصیت و نصیحت و سفارش میکنی ؟ عملکردش نشون میده که ..
ناشناس۱۵۳۰۰۷۸۲۱:۱۵:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۳۰
مثل اینکه هنوز وی را نشناختید
ناشناس۱۵۳۰۰۹۴۲۱:۲۴:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۳۰
اگه وقتی رو که برای .. میگذاشت ، برای اداره کشور صرف میکرد الان اوضاع اقتصاد مملکت اینقدر بی ریخت نبود .
محمد۱۵۳۰۱۰۰۲۱:۳۰:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۳۰
انحصار در واردات قطعا مورد تایید هیچ فرد یا نهادی نیست منتها آنچه که در این یکی دو سال اتفاق افتاده دفع افسد به فاسد بوده که به نظر من اتفاق درستی بوده چون در خصوص واردات کالای اساسی که بسیار وسوسه بر انگیز برای وارد کنندگان است اگر تعداد آنها محدود نباشد زمینه فساد و عدم بازگشت ارز بوده کماکان که قبلا نیز اتفاق افتاده پس چاره ای نیست جز اینکه واردات را به افراد محدود با ظرفیت وارداتی بالا بسپارند تا نظارت حداکثری اتفاق بیفتد.(منکر فساد و زد و بندهای احتمالی در این خصوص نیستم هرچند با کم بودن تعداد واردکنندگان نظارت ساده تر و شناسایی مجرمین راحت تر است)
ایرانی۱۵۳۰۱۱۳۲۱:۵۰:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۳۰
آقای توکلی بزرگوار! شمازحمت کشیده اید وحق راگفته اید اما این دولت که بنا نداشته ونداردکه برحق .. وعدالت عمل کند! 7سال عملکرد این دولت اشرافی وانحصاری ورانتی رامردم دیده اند و..پس محالست که به پیشنهادشماعمل کنند.
ایرانی۱۵۳۰۱۲۷۲۲:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۳۰
آقا! داد اگردادتو ومردم ست وگوش هم گوش رییس این دولت ست آنچه برجایی نرسدفریادست.
ناشناس۱۵۳۰۱۲۹۲۲:۰۴:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۳۰
واقعا اگر نامه های امیر المومنین به مالک اشتر نوشته نمیشد ببینید چه غوغا هایی بوجود میآمد. اگر به این نامه ها توجه شود هیچ مشکلی برای امت.. بوجود نمی آمد.
ناشناس۱۵۳۰۵۴۳۰۸:۵۷:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۳۱
قیاس مع الفارق امام کجا ما مردم کجا ..
ناشناس۱۵۳۰۱۳۳۲۲:۰۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۳۰
مافیا ها ارز دولتی می گیرند واردات را با قیمت نجومی میفروشند ارز خود رانیز در بازار سیاه می فروشند این مملکت ما ایران است ادعای دین ودیانت شان هم گوش فلک را کر کرده است
ناشناس۱۵۳۰۱۷۴۲۲:۳۹:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۳۰
سلطان گندم ایران کیست ؟!
ناشناس۱۵۳۰۱۷۵۲۲:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۳۰
کلا .. دنبال رانت و انحصارو ..
ناشناس۱۵۳۰۲۳۱۲۳:۱۴:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۳۰
آقای روحانی با انتخاب آقای نعمت زاده به وزارت صمت در دولت یازدهم ، .. اسباب نابودی صنعت ، معدن ، تجارت کشور را فراهم آورد پس .. !
ناشناس۱۵۳۰۲۷۱۲۳:۴۱:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۳۰
البته .. باند مافیایی برخی مدیران بازنشسته نفتی گازی که پیمانکار نفت و گاز شده اند و پیمان نامبارک رانت محور بین مدیران منتصب هزار دستان نفت و مدیران بازنشسته پیمانکار را که منجر به فساد گسترده در واگذاری مناقصات به شرکت های خاص ،براوردهای چندین برابر مقدار واقعی و خرید اجناس بنجل در برخی پروژه ها ی گاز و نفت در نتیجه سود محوری این تبانی فساد محور را هم فراموش کردید کسی هم جلودارشان نیست پول همه کار میکند هر که را با پول و سمت نان آبدار ساکت میکند
ناشناس۱۵۳۰۲۳۸۲۳:۱۹:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۳۰
جناب توکلی عزیز با سلام عنایت بفرمایید این چند نفر معرفی شوند تا اگر مردم ایران قابل باشند،بدانند ارزهای کلان توسط چه کسانی گرفته میشود و حساب و کتابشان چگونه است چون متاسفانه تا شرکت ها و افراد مشخص نشوند،اما و اگرهای زیادی مطرح خواهد بود.
ناشناس۱۵۳۰۲۷۵۲۳:۴۴:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۳۰
آقای دکتر توکلی اولین بار در جشنواره گزارشگران برتر سخن از نظارت مردمی را از زبان شما شنیدم. از آن زمان تا به حال بارها و بارها طرح قانون حمایت از گزارشگران فساد و یا سوت زنان فساد در جهت ریشه کنی فساد توسط نخبه گان و اندیشکده ها مطرح شده است، آقای رئیسی بارها و بارها صحبت از حمایت از گزارشگران فساد کرده اند و در این اواخر حضرت آقا با صراحت تمام فرمودند باید گزارشگران فساد مورد حمایت حقوقی و مالی قرار گیرند. سئوال اینجاست اگر مطالبه برای اجرای این قانون ناب که سرچشمه اش همان نظارت مردمیست تا این حد از سطح پائین جامعه تا سطح بالای جامعه فراگیر شده است چرا مجلس همچنان در تصویب این قانون تعلل می کند و چرا مجلس در مقابل مطالبه ملت و رهبر تسلیم نیست؟؟؟؟؟؟ آیا این نمایندگان، نمایندگان ملت می باشند؟؟؟؟؟؟ تا این قانون جهانی تصویب نشود هر روز باید شنوای یک داستان دیگر از فساد باشیم. اما پشت همه فسادها دردهای بسیاری از به فقر کشیده شدن عامه مردم ایران نهفته است. فقط بگویید مجلس کی .. عدم تصویب و اجرای قاطعانه این قانون در لحظه امروز ملت ایران پشت کردن مجلس به ملت و رهبر می باشد. به خدایی خدا قسم، ریشه تمام فسادها .. اگر آن تعداد نمایندگانی که در دیده بان شفافیت تعهد فساد ستیزی دادند برای تصویب این قانون و تبعیت از فرمان رهبر یک صدا نشوند، تعهدشان برای همیشه مسکوت باقی خواهد ماند.
ناشناس۱۵۳۰۲۹۴۰۰:۰۸:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۳۱
آقای روحانی بنای مبارزه با فساد ندارند. باید ایشان را مجبور کرد، مجبور و الا مگر ایشان بچه است که از این همه فساد در دولت ..ش خبر نداشته باشد
ناشناس۱۵۳۰۳۱۷۰۰:۵۷:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۳۱
گفته اید: «انحصار در واردات کالاهای اساسی را متوقف کنید» چرا فقط کالای اساسی؟ دو راه بهتر وجود دارد: یک. انحصار واردات و صاردات در تمامی اقلام کالا و خدمات لغو شود و هر ایرانی بتواند هر کالایی را وارد نماید دوم. انحصار واردات به شرکتی ملی به نام شرکت ملی واردات واگذار شده و عواید آن به تساوی میان تمامی ایرانیها تقسیم شود
ناشناس۱۵۳۰۳۴۳۰۱:۳۳:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۳۱
آقای حسن روحانی مردود شده دیگه.
ناشناس۱۵۳۰۴۳۸۰۷:۲۱:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۳۱
برادر ارجمند جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم سلام علیکم لطفا یه ذره در بین مردم حضور داشته باشید مثل سایر مسئولان و روئسای جمهور دنیا ( اعم از بلاد کفر و غیر کفر ) . کرونا که فقط برای حضرتعالی نازل نشده !!!
ناشناس۱۵۳۰۴۴۴۰۷:۲۸:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۳۱
در کشور ما تمام راهها را برای اقتصاد رفته اند ولی راه دیگر هم مانده است ما با دنیا رابطه سیاسی را قطع کنیم ولی رابطه اقتصادی را به هیچ عنوان با کشوری قطع نکیم مانند فوتبال با تمام دنیا کم زیاد انجام می دهیم و این راه را نرفته ایم اگر کشوری هم خواست رابطه اقتصادی قطع شود پیگیر باشیم تا قطع نشود
ناشناس۱۵۳۰۵۳۷۰۸:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۳۱
آقای روحانی در چهار سال اول خوب بودند ولی دوره دوم خیلی اوضاع خراب شده متاسفانه.
ناشناس۱۵۳۰۵۸۶۰۹:۲۶:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۳۱
آقای روحانی که گوشش به این حرفها بدهکار نیست. تنها راه موجود ایجاد رقابت سالم بدون انتقال ارز و خرید اعتباری است
شمس۱۵۳۰۵۹۵۰۹:۳۲:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۳۱
دکتر توکلی فقط به نامه نگاری بسنده نکنید مطالبه گری تا نتیجه را می خواهیم
ناشناس۱۵۳۰۷۴۰۱۱:۰۴:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۳۱
جناب دکتر توکلی تا نرخ ارز شناور و تک نرخ روز بازار نشود، این قصه پر غصه ادامه خواهد یافت. حتما متوجه هستید که درمان موضعی برای این بیمار جواب نمیدهد.
ناشناس۱۵۳۲۰۴۴۱۰:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱
روحانی هم میگه چشم دستت درد نکنه آقای توکلی. از این مرد لجبازتر و ..خودشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین