هشدار۴۸ساعته به کانکس‌نشینان زلزله‌زده سرپل ذهاب/باز تصمیم عجولانه

گروه اجتماعی الف،   3990430157 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مستأجران زلزله‌زده که در کانکس مستقر هستند با اولتیماتوم شهرداری فقط ۴۸ ساعت فرصت دارند یک سرپناه برای خود بیابند.

به گزارش مهر، چهره شهر با روزهای اول تفاوت زیادی دارد؛ خانه‌های ویران شده اینک سرپا شده‌اند و اسکلت‌های فلزی و خانه‌های نو به‌جای آن آوارها سر برآورده‌اند ولی هنوز هم کانکس‌های رنگی فرسوده‌ای در گوشه گوشه شهر خودنمایی می‌کند.

ساکنان این اتاقک‌های ۱۶ متری بعد از حدود سه سال از آن زلزله ۷.۳ ریشتری آبان‌ماه ۹۶ هنوز نتوانسته‌اند آلونکی محقر برای خودشان دست و پا کنند تا از شر این اتاقک‌های تنگ و کوچک که در زمستان و تابستان برایشان مصیبت می‌شود راحت شوند.

اغلب آنها مستاجرانی هستند که بعد از زلزله مدت‌ها منتظر ماندند تا شهر دوباره ساخته شود و بتوانند خانه‌ای را اجاره کنند و دوباره زندگیشان را از نو بسازند، اما بعد از بازسازی شهر آنقدر مبلغ اجاره‌بها و رهن خانه‌های جدید الاحداث به طرز سرسام‌آوری افزایش یافت که دیگر حتی توان پرداخت اجاره خانه هم نداشتند و به ناچار هنوز هم در این اتاقک‌های فلزی روزگارشان را سر می‌کنند.

البته به آنها وعده‌هایی هم در مورد تأمین زمین برای مستأجران داده شد، اما پس از گذشت قریب به سه سال تا به حال این وعده‌ها عملی نشده است؛ درد آوارگی و تلخی بی‌خانه و کاشانگی هنوز هم بر کمر بسیاری از شهروندان سرپل‌ذهابی سنگینی می‌کند.

اخطار شهرداری به کانکس‌نشینان و آوارگی مستأجران زلزله‌زده

حالا اوتیماتوم شهرداری هم دردی بر دردهای بی‌شمار آنها شده است؛ شهرداری هشدار داده که کانکس‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کند و ساکنان این اتاقک‌ها باید هرچه زودتر خودشان آنجا را تخلیه کنند.

شهردار سرپل ذهاب  اظهار داشت: برپایی کانکس و چادر در محدوده قانونی شهرها ممنوع است و از سویی این امر باعث سلب آسایش مجاورین شده و اعتراض آنان را به همراه داشته است.

صابر حیدری افزود: لذا موجب این اخطار لازم است ظرف مدت ۴۸ ساعت، ساکنین نسبت به انتقال کانکس و چادر به خارج از محدوده شهر اقدام کنند و در غیر این صورت برابر مقررات اقدام خواهد شد.

مستأجران: جایی نداریم برویم

عده‌ای از مستاجرین سرپل‌ذهابی که زلزله آنها را کانکس‌نشین کرد و پس از بازسازی شهر و تکمیل شدن واحدهای مسکونی، قدرت رهن و اجاره بهای خانه‌های جدیدالاحداث را ندارند و بلاتکلیف در کانکس، روزگار گرم تابستان و سرمای زمستان طاقت فرسای خود را زیر سقف کانکس و چادر می‌گذرانند از این موضع‌گیری شهرداری گلایه دارند.

آنها می‌گویند جایی نداریم برویم و توان رهن و اجاره هم نداریم حتی اگر شهرداری کانکس‌ها را هم جمع کند مجبوریم جای دیگری چادر برپا کنیم و زیر آن زندگی کنیم.

مستأجران از وضعیت نابه‌سامان خود ناراضی هستند و از اینکه در کنار پارک‌ها و محل تردد مردم مجبور هستند در کانکس و چادر زندگی کنند بسیار در تنگنا هستند و می‌گویند اگر توان پرداخت اجاره داشتیم حتی یک لحظه با این وضعیت ادامه نمی‌دادیم.

شهروندان انقلابی این دیار که تمام دار و ندار خود را در زلزله از دست داده‌اند، یک بار دیگر نیز در دوران جنگ تحمیلی دار و ندارشان را از دست دادند و وعده‌های مختلف دولت به زلزله‌زدگان در بخش‌های متعددی به‌طور کامل محقق نشده است و تبعات این تصمیم عجولانه نمی‌تواند خوب باشد.

کمک و مساعدت نهادهای حمایتی به کانکس نشینان سرپل ذهابی

معاون سیاسی، امنیتی فرماندار سرپل ذهاب در این مورد می‌گوید نهادهای حمایتی با پیگیری فرماندار و دستور ویژه استاندار کرمانشاه ۱۶ میلیارد ریال کمک مالی به ۱۰۴ خانوار کانکس نشین تحت حمایت کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان پرداخت شد.

حسن پیرکرمی تصریح کرد: در راستای دستگیری از خانواده‌های تحت پوشش، با پیگیری ویژه استاندار کرمانشاه اعتبار ویژه ای از محل کمک‌ها و اعتبارات بنیاد مستضعفان و هم افزایی صندوق امداد ولایت جهت کمک ودیعه مسکن مددجویان مستأجر در نظر گرفته شد.

وی افزود: در این راستا به ۳۰ خانوار تحت حمایت بهزیستی و چند خانوار ایثارگر نیز کمک شد.

معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری سرپل ذهاب سقف پرداخت این کمک‌ها برای هر خانوار تحت حمایت را ۱۵ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: با حمایت نهادهای حمایتی برای آنها خانه‌های اجاره شد که از این پس آنها می‌توانند از زندگی در کانکس رهایی یابند.

۸۰ درصد کانکس‌ها جمع‌آوری شده است

فرماندار سرپل ذهاب هم اظهار داشت: در سطح شهر سرپل ذهاببیش از ۱۲ هزار کانکس مستقر بود که در راستای اجرای طرح جمع آوری تاکنون بالغ بر ۸۰ درصد کانکس‌های مجردی، معتادین متجاهر و کارگران غیربومی جمع آوری شده است و مابقی در آینده با تدبیر ویژه ای جمع خواهد شد.

محبت جمالی‌نیا افزود: شهردار و دیگر مسئولین شهر برای ساماندهی وضعیت مستاجرین که در کانکس به سر می‌برند و اسکان آنها دغدغه‌های زیادی دارد و علی رغم میل باطنی، برای ساماندهی سیمایِ شهری عاری از هرگونه ناملایمات و آسیب‌های اجتماعی اقدام به جمعآوری کانکس‌های سطح شهر می‌کند و از کانکس نشینان تقاضا داریم که نهایت همکاری را با عوامل شهرداری به عمل آورند.

وی تاکید کرد: از صاحبان مسکن درخواست می‌شود به سوی مستاجرین کانکس نشین شهر دست مهربانی دراز کنند و کمپین «حمایت از مستاجرین» در شهرستان سرپل ذهاب راه اندازی کنند.

بر اساس این گزارش، با توجه به شرایط نامساعد مستأجران زلزله‌زده به نظر می‌رسد این تصمیم عجولانه آنها را بیش از پیش تحت فشار قرار داده و با مشکلات و معضلات بیشتری دست به گریبان می‌کند و بهتر است ابتدا برای اسکان آنها اقدام عاجلی انجام شود و سپس کانکس‌ها جمع‌آوری شود.

بی‌شک اقدام عجولانه مسئولان امر در اتخاذ چنین تصمیمی پذیرفتنی نیست و بهتر است قبل از اجرای آن ساماندهی مستأجران و کانکس‌نشینان در دستور کار قرار بگیرد، چراکه با وضعیت بالا رفتن قیمت اجناس و مصالح ساختمانی و اجاره‌های سرسام‌آور، امکان ساخت خانه یا اجاره واحد مسکونی برای بسیاری از شهروندان میسر نیست.

نکته دیگر این است که آیا مسئولان به تمام وعده‌ها و وظایف خویش در قبال زلزله‌زدگان عمل کرده‌اند که چنین تصمیماتی می‌گیرند؟ قطعاً هیچ شهروندی مایل نیست در شرایط سخت کانکس زندگی کند و این وضعیت تنها راه و آخرین چاره آن‌ها است و ارائه تسهیلات،تأمین زمین و مصالح ساختمانی و تسهیل روند ساخت و ساز مطالبه و حق زلزله‌زدگان است که بر دوش مسئولان امر باقی مانده است و باید به‌صورت جدی و مؤثر در دستور کار قرار بگیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۰۵۰۱۰۸:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۳۱
تک تک شهردارها رو باید در ملع عام .. مثل..میمونن و چیزی به اسم رحم و مروت تو وجودشون نیست
ناشناس۱۵۳۲۷۸۵۱۵:۳۲:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱
جناب شهردار! سه سال قبل، هنگام برپایی چادرها و کانکسها در داخل شهر، چرا قانون را به رخ نکشیدی؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین