وزیر اقتصاد اهداف و سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه واگذاری دارایی ها و مولد سازی اموال دولتی را تشریح کرد

گزارش بازرگانی،   3990430081

وزیر اقتصاد در بخش چهارم گفت و گو در خصوص تأمین مالی بودجه سال جاری کل کشور، اهداف و سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه واگذاری دارایی ها و مولد سازی اموال دولتی را تشریح کرد:

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه، وزیر اقتصاد در بخش چهارم گفت و گو در خصوص تأمین مالی بودجه سال جاری کل کشور، اهداف و سیاست های وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه واگذاری دارایی ها و مولد سازی اموال دولتی را تشریح کرد: سیاست اصلی ما در قبال فروش اموال و دارایی‌ها این است که تا حد امکان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم/ فروش دارایی‌ها، همزمان چند مزیت باهم ایجاد می‌کند، یعنی ضمن کوچک کردن دولت، میدان را برای فعالیت بخش خصوصی توسعه می‌دهد و گاهی به‌صورت اهرمی عمل می‌کند و می‌تواند سبب تکمیل زنجیره فعالیت‌های بخش خصوصی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش چهارم گفت و گوی خود در خصوص تأمین مالی بودجه سال جاری کل کشور، ضمن تشریح عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه واگذاری دارایی ها و مولد سازی اموال و دارایی های دولت به مردم به تشریح اهم رویکردهای این وزارتخانه پرداخت.
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند در این گفت و گو با اشاره به تنگنای موجود در خصوص تامین منابع کشور به واسطه تحریم ها و با تاکید بر اینکه "در حال حاضر یکی از راه حل‌های اصلی ما، فروش دارایی‌ها و اموال دولت است" اظهار داشت: فروش دارایی‌ها همزمان چند مزیت باهم ایجاد می‌کند، یعنی ضمن کوچک کردن دولت، میدان را برای فعالیت بخش خصوصی توسعه می‌دهد و گاهی به‌صورت اهرمی عمل می‌کند و می‌تواند سبب تکمیل زنجیره فعالیت‌های بخش خصوصی شود.
وی گفت: ما در سال‌جاری یک هدف دیگر را نیز دنبال می‌کنیم و آن این است که از این طریق بتوانیم به مردمی کردن اقتصاد هم کمک کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سیاست اصلی ما در قبال فروش اموال و دارایی‌ها این است که تا حد امکان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم و فروش‌ها در بازار سرمایه انجام بپذیرد. این امر علاوه بر آنکه به تعمیق و پایداری بازار سرمایه کمک می‌کند، به جذب منابع در این بازار نیز منجر می‌شود.
وی یادآور شد: می‌توانیم در فروش دارایی‌ها، دامنه را فراتر ببینم و علاوه بر آماده‌سازی و عرضه شرکت‌ها در بورس یا فروش سهام دولت درشرکت‌های بورسی، نسبت به واگذاری اموال و املاک دولت اقدام نمائیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شادا در تشریح نحوه مولد سازی دارایی های دولت با بیان اینکه مفهوم مولدسازی دامنه بسیار وسیعی دارد، اظهار داشت: فروش دارایی به ‌صورت خالص، نوعی مولدسازی است. همچنین تبدیل دارایی‌ها به دارایی‌های ارزش آفرین نیز در مفهوم مولدسازی جای می‌گیرد؛ دارایی‌هایی که نه تنها برای دولت درآمد ایجاد نمی‌کند بلکه بار هزینه‌ای هم بر دوش دولت می‌گذارند.
دژپسند ادامه داد: اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، ما در طرح مولدسازی، یک دارایی را به فروش می‌رسانیم و منابع آن را صرف تکمیل یک طرح عمرانی می‌کنیم یا یک مجموعه تاریخی که در اختیار یک دستگاه دولتی است و از آن صرفاً به‌عنوان یک ساختمان اداری استفاده می‌شود را به یک مجموعه گردشگری تبدیل می‌کنیم. وی تصریح کرد: هرچند این فرآیند تبدیل، هزینه قابل توجهی دارد اما در نهایت بواسطه نتایج مؤثری که به‌دنبال دارد، منافع شایان توجهی ایجاد می‌کند.
دژپسند افزود: برای مثال، منجر به عمران و آبادانی اطراف این محوطه تاریخی می‌شود و فراتر از آن با توسعه برخی از کسب و کارها از جمله شکل‌گیری هتل و اقامتگاه سطح اشتغال در آن منطقه بالا می‌رود.
وی یادآور شد: نکته مهم در مولدسازی دارایی‌ها این است که هر پروژه مولدساز،ی پروژه منحصر به فرد است و فرآیند خاص خود را دارد و باید برای آن مدیریت پروژه صورت پذیرد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه "مولدسازی موضوعی زمان‌بر است و باید برای کسب نتایج قابل توجه مبتنی بر برنامه حرکت کنیم" گفت: خوشبختانه موضوع مولدسازی در دولت نیز مورد توجه قرار گرفته است به نحوی که در برخی از وزارتخانه‌ها کمیته مولدسازی شکل گرفته و ما نیز تلاش می‌کنیم تا با آنها در نهایت تشریک مساعی به اهدافی فراتر از پیش‌بینی دست یابیم.
دکتر دژپسند در پایان گفت: باید تلاش کنیم، همزمان با تسهیل شرایط برای اجرای این برنامه، قوانین و مقررات موجود برای تحقق اهداف مد نظر همسو شود و ضمن ایجاد انگیزه‌های کافی برای دستگاه‌های اجرایی و متولی، از بخشی نگری و بها دادن به منافع مقطعی نیز اجتناب شود.
وی تصریح کرد: تعیین استانداران به‌عنوان رئیس کارگروه مولدسازی و تفویض بسیاری از اختیارات به استان‌ها به‌عنوان یک راهکار در این خصوص مورد توجه قرار گرفت و اجرایی شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  7. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  8. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  9. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  15. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  16. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین