کرونا و احتمال اختلال باروری

گروه سلامت الف،   3990430054

مدیر آزمایشگاه نازایی رویان گفت: شواهد نشان می‌دهد به دلیل حضور ویروس کرونا در بدن و ایجاد عفونت ویروسی ممکن است فرد برای مدتی دچار اختلال باروری شود.

کرونا و احتمال اختلال باروری

پوپک افتخاری مدیر آزمایشگاه نازایی رویان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در زمان اپیدمی کووید۱۹ بزرگترین نگرانی مراکز درمان ناباروری مبتلا شدن زنانی ا‌ست که انتقال جنین آزمایشگاهی داشته اند؛ چراکه در هر مرحله از دوران نه ماهه‌ بارداری اگر مادر مبتلا شود، براساس مطالعات موجود احتمال سرایت به جنین از طریق جفت وجود دارد. گرچه هنوز ابتلای مادران باردار به بیماری کرونا در سطح جهان به صورت نادر گزارش شده ‌است، اما در بین مبتلایان ۵/۱۳ درصد این خانم‌ها بدون علامت بوده و ۹/۱ درصد علامت‌دار بوده اند که  متاسفانه نوزادان آنها با بیماری کرونا متولد شده اند.

او در ادامه افزود: همانطور که آمار نشان می‌دهد درصد زیادی از زنان باردار مبتلا به کرونا بدون علامت بوده‌اند و همین امر جلوگیری از سرایت را مشکل‌تر می‌کند. از طرفی در ماه‌های آخر بارداری مبتلایان به کرونا نیاز بیشتری به ICU پیدا می‌کنند که می‌تواند سلامت جنین و مادر را تهدید کند.
 
افتخاری گفت: مسئله‌ بعدی این است که به‌دلیل کوتاه بودن زمان این اپیدمی هنوز ناهنجاری احتمالی در نوزادان مبتلا به کووید۱۹ گزارش نشده است. بر اساس این اطلاعات مراکز درمان ناباروری برای انتقال جنین به افراد، بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند. سلامت مادر و همسر ایشان در دوران انتقال جنین بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل غربال‌گری‌های سختگیرانه‌ای انجام می‌شود.

ناشناخته بودن انتقال ویروس به جنین در آزمایشگاه

او افزود: نکته‌ مهم دیگر ناشناخته بودن انتقال ویروس به جنین در آزمایشگاه است. با وجود حضور گیرنده‌های ویروس بر سطح سلول‌های جنین هنوز گزارشی درباره ورود ویروس به داخل جنین و ایجاد حالت بیماری‌زایی ارائه نشده است. مطالعات نشان می‌دهند گیرنده‌های ویروس کرونا بر روی بافت‌های بیضه، رحم و جفت وجود دارد. اما بر اساس مطالعات موجود راجع به این ویروس و ویروس‌هایی نظیر HIV و هپاتیت میزان غلظت ویروس داخل مایعات مجاری تناسلی همراه با اسپرم یا تخمک پس از شستشو‌های مکرر داخل محیط کشت بسیار کاهش یافته و به احتمال زیاد قدرت بیماری‌زایی آن بسیار کاهش می‌یابد.

اطلاعاتی درباره ناباروری و کرونا در دسترس نیست

افتخاری در ادامه گفت: هنوز شواهد کافی درباره‌ی ابتلا به کووید۱۹ و تأثیر آن بر ناباروری در دست نیست. گزارش‌های ابتدایی حاکی از آن است‌که به دلیل حضور ویروس در بدن و ایجاد عفونت ویروسی (به‌خصوص برای این ویروس خاص که تمام ارگان‌هایی که دارای گیرنده‌ی ACE۲ هستند مانند بیضه‌ها را درگیر می‌کند) ممکن است مدتی اختلال باروری ایجاد کند. اینکه این اختلال تا چه حد باعث ناباروری می‌شود و آیا تأثیر آن بلند مدت است یا خیر هنوز نیاز به بررسی بیشتری دارد.

او بیان کرد: به‌طور کلی در شرایط موجود توصیه می‌شود درصورتیکه برای انجام معالجات ناباروری اضطرار وجود دارد بهتر است جنین‌های حاصل منجمد شده و برای شرایط بهتر نگهداری شود. در صورت انتقال جنین و بارداری باید نکات حفاظتی و بهداشتی را به‌طور کامل رعایت کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین