بورل، توقع بازگشت کامل ایران به برجام بدون مزایای اقتصادی را مردود خواند

گروه جهان الف،   3990428143

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توقع بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش ذیل برجام، بدون بهره‌مندی از مزایای اقتصادی این توافق را مردود اعلام کرد.

بورل، توقع بازگشت کامل ایران به برجام بدون مزایای اقتصادی را مردود خواند

به گزارش ایرنا، «جوزپ بورل» با ایراد سخنانی در نشست مجازی «گفت وگوهای مدیترانه» رم تصریح کرد که تمام اعضای برجام به طور یکپارچه نسبت به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق منتقد هستند. وی با اشاره به ضرورت حفظ برجام تصریح کرد که هیچ جایگزین موثری برای این توافق وجود ندارد. 

بورل یادآور شد که برای رسیدن به توافق برجام ۱۲ سال مذاکره انجام شد تا طرف‌ها اختلاف نظرها را کنار گذاشته و بایکدیگر سازش کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را توافقی دوسویه خواند که بر اساس آن ایران دست از توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود بر می‌دارد تا در ازای آن باب همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری باز شود.

بورل برجام را توافقی موفقیت آمیز برای دیپلماسی اروپایی و سیاست چندجانبه گرایی خواند و افزود: برجام طبق وعده‌هایی که در آن داده شده بود کار می‌کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار تائید کرد که ایران به تعهداتش طبق این توافق عمل کرده است. 

وی ضمن ابراز ناخرسندی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، تصریح کرد: بعید می‌دانم هیچ دولتی در آمریکا بتواند جایگزین مسالمت‌امیزی غیر از برجام ارائه کند که بتواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کنترل کند

بورل سپس تصریح کرد: اما ما هم باید به تعهداتمان عمل کنیم. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران به تعهداتش ذیل برجام برگردد بدون اینکه از مزایای اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت بعدی آمریکا تصمیم خردمندانه‌تری را اتخاذ کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه و غیرقانونی کشورش را از برجام خارج کرده و تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

کشورهای اروپایی طرف برجام که تلاششان برای متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورده بود، ابتدا قانون مسدودساز اتحادیه اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت.

اروپا سپس اقدام به تأسیس ساز وکاری برای انجام تبادلات مالی میان ایران و شرکت‌های اروپایی بدون نیاز به نظام مالی آمریکا کرد که در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با تأسیس شرکت «اینستکس» عملی شد. 

تهران نیز تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

براین اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین