توپ لغو اجرای طرح ترافیک تهران در زمین کیست؟!

گروه اجتماعی الف،   3990428043 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

محدودیت های جزیی و موقت کرونایی در حالی از امروز اعمال می شود که هنوز درباره اجرای طرح ترافیک در تهران اختلاف نظر وجود دارد.

توپ لغو اجرای طرح ترافیک تهران در زمین کیست؟!

به گزارش الف از امروز  بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا در تهران و تایید ستاد ملی کرونا به مدت یک هفته برای شهرهایی که در وضعیت قرمز یا هشدار مانند تهران هستند محدودیت های جدیدی اعمال می شود.

بر این اساس فعالیت آموزشگاه‌ها، مدارس شبانه‌روزی، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، باغ وحش و شهربازی و باشگاه‌های ورزشی سالنی هم تعطیل خواهد بود.

همچنین استخر‌های سرپوشیده با محدودیت فعالیت مواجه خواهند شد.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران گفت: اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود در بازگشایی مشاغل دیگر هم تجدید نظر خواهد شد.

استانداری تهران هم اعلام کرد: مراکز تجاری در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌ها، پلمب می‌شوند.

آیا مخالفان لغو طرح ترافیک خودشان با حمل و نقل عمومی تردد می کنند؟!

اعمال محدودیت های جدید در تهران در حالی است که یکی از عوامل موثر در رعایت فاصله اجتماعی  یعنی لغو طرح ترافیک همچنان با اختلاف نظر مسوولان تصمیم گیر مواجه است.

مخالفان لغو طرح ترافیک استدلال کرده اند که لغو آن باعث ترددهای غیر ضروری شهروندان در سطح شهر می شود و به همین دلیل با لغو طرح ترافیک موافق نیستند .

 موافقان اما می گویند از آنجا که وضعیت حمل و نقل عمومی در سطح شهر به گونه ای نیست که نه در خطوط اتوبوسرانی و نه در مترو شهروندان بتوانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند بنابراین به طور طبیعی بسیاری از شهروندانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند در معرض تماس های ناخواسته و آلوده کننده قرار می گیرند. 

این واقعیت را کسانی که حتی یکبار از خطوط اتوبوسرانی یا مترو تهران استفاده کرده باشند تایید خواهند کرد. 

ضمن آنکه تردد با وسیله نقلیه شخصی علیرغم افزایش بار ترافیک ضریب ایمنی را بالاتر می برد. چه بخواهیم و چه نخواهیم شهروندان زیادی در شرایط عادی اعلام شده مجبور به حضور در محل کار خود هستند بنابراین بهتر است به این وسیله از بار حمل و نقل عمومی هم کم شود تا رعایت فاصله اجتماعی در آنها برای دیگرانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند آسان تر باشد.

تردیدها در اجرا یا لغو طرح ترافیک در موج اول کرونا نیز وجود داشت و بالاخره بعد از غلبه مسوولان بر این تردیدها طرح ترافیک در تهران لغو شد و اثر مثبت آن نیز دیده شد.

در آن زمان نیز مسئولان شهری در ابتدا، زمان آغاز اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران را در سالی که با کرونا آغاز شده بود از ۲۳ فروردین اعلام کردند که این تصمیم با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که رئیس ستاد کرونای کشور نیز محسوب می شود، لغو شد.

سعید نمکی در همان ۲۳ فروردین یعنی نخستین روز اجرای طرح ترافیک جدید ضمن اعلام لغو اجرای این به این نکته اشاره کرد که در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین وسیله‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است؛ باید مردم را ترغیب کنیم که فاصله گذاری هوشمند را اجرایی کرده و به سمت استفاده از وسیله نقلیه شخصی بروند.

اعضای شورای شهر تهران نیز که تا پیش از این دستور وزیر بهداشت قصد اجرای طرح ترافیک را داشتند، پس ازدستور نمکی  در کنار تقدیر و تشکر از این تصمیم ، خواستار رسیدگی به این موضوع شدند که چه کسانی قصد بازی با سلامت و جان مردم را داشتند! 

شورای شهر: تابع ستادکرونا هستیم 

اما در دور جدید محدودیت های کرونایی موضع شورای شهر تهران قدری تخفیف یافته و محسن هاشمی رییس این شورا در این باره شورا را تابع تصمیمات ستاد کرونا دانسته است. 

او که در ۱۳ خرداد و در زمان با آغاز دوباره افزایش روند ابتلای کرونا در کشور از آغاز اجرای آزمایشی طرح ترافیک از ۱۷ خرداد خبر داده بود  در اواسط تیرماه امسال در پاسخ به شایبه های مالی در زمینه  کاهش درآمد شهرداری از لغو اجرای طرح ترافیک گفت : در حال حاضر برخی توپ را به زمین شهرداری انداخته‌اند و می‌گویند شهرداری به خاطر اینکه درآمدش از لغو طرح ترافیک کاهش می‌یابد مخالف لغو آن است و این مسأله حرف درستی نیست. مجموعه مدیریت شهری تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است.

به گفته وی با اینکه افزایش تردد خودروها می‌تواند سبب افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی بدن افراد شود، گفت: مدیریت شهری در مورد لغو یا اجرای طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد کرونا است.

رئیس شورای شهر تهران درباره موضوع لغو احتمالی طرح ترافیک اظهار داشت: موضوع طرح ترافیک یک مسأله دو لبه است و باید به آن دو سویه نگاه کرد از طرفی طرح ترافیکی که در حال حاضر اجرا می‌شود متفاوت از طرح ترافیک سابق است.

وی افزود: اصولا زمانی که تردد خودروها در سطح شهر افزایش یابد آلودگی هوا بروز می‌کند که این آلودگی ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و این مسأله به ویژه در کسانی که دچار بیماری هستند حادتر است.

رئیس شورای شهر تهران طی روزهای اخیر  با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید این موضوع را بررسی کند و نتیجه لغو طرح ترافیک بر سلامت انسان را هم اعلام کند، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر همه فعالیت‌ها در پایتخت در حال انجام است و کسب و کارها فعالند باید دقیق بررسی شود که آیا برداشتن طرح به نفع یا ضرر مردم است و آیا مسافران حمل و نقل عمومی با لغو طرح کاهش چشمگیر خواهند داشت؟

هاشمی بیان داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا می‌تواند هر تصمیمی را درباره طرح ترافیک اتخاذ کند، شهرداری نیز ملزم به اجرای آن است ولی بهتر است که اگر تصمیمی در مورد لغو طرح ترافیک وجود دارد آن را با شورای شهر مطرح کنند تا مسأله به صورت قانونی صورت گیرد چرا که بر اساس قانون لغو طرح ترافیک باید مصوبه شورای شهر هم داشته باشد.

ماسک همه ماجرا نیست

در هر حال روند نگران کننده افزایش مبتلایان به کرونا در تهران از موج اول این بیماری چیزی کم  ندارد و به علاوه به دلیل خفیف تر بودن محدودیت ها و  پیش از آن عادی اعلام شدن شرایط، حضور مردم در سطح شهر نیز افزایش یافته وهمین امر نیز رعایت فاصله اجتماعی را دشوار کرده است. 

در حال حاضر توصیه های بهداشتی بر استفاده از ماسک از سوی شهروندان متمرکز شده و این در حالی است که معلوم نیست به دلیل پیش بینی ناپذیری رفتار این ویروس ناشناخته چنین تاکیدی درست مانند روزهای نخست این بیماری دوباره ضروری تشخیص داده نشود.

خبرگزاری مهر روز گذشته در مطلبی به نقل از سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید کرد که  که پوشیدن ماسک به تنهایی کافی نیست و باید پوشیدن ماسک به همراه شستشوی مکرر و مناسب دست انجام شود. بسیاری از متخصصان حتی در مورد استفاده نامناسب از ماسک مانند دست زدن به آن و عدم شستن دست‌ها قبل و بعد از استفاده از ماسک، ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که می‌تواند خطر انتقال ویروس را افزایش دهد.

به نوشته این خبرگزاری اطلاعات موثق و شواهدی در زمینه «کمی سازی»  میزان انتقال ویروس کرونا در صورت استفاده و یا عدم استفاده از ماسک وجود ندارد و علیرغم تاکید بر استفاده درست از ماسک و اثرات آن بر ایمنی در برابر کرونا  تاکنون هیچیک از سازمان‌های معتبر بهداشتی از ادعاهای مربوط به درصد‌های این ایمنی حمایت نکرده‌اند.

بنابراین آنچه همچنان به طور قطعی در زمینه ایمنی در برابر کرونا مطرح است شستن مکرر دست ها و حفظ فاصله اجتماعی است که در کم کردن ترددهای عمومی در سطح شهر قابل دستیابی است که متکی بر خلوتی وسایل حمل ونقل عمومی است که آن نیز خود بر امکان استفاده از خودروهای شخصی برای تردد مبتنی است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۶۶۸۰۱۰:۵۵:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲۸
ناراحت الودگی هستند نه جان مردم لپ کلام بهانه خوبی برای پول دراوردن
ناشناس۱۵۲۷۲۷۶۱۷:۳۰:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲۸
این طرح تاثیر مهمی در آلودگی هوا ندارد مسئله کسب در آمده
ناشناس۱۵۲۶۶۸۹۱۱:۰۱:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲۸
در زمین خالی کردن جیب مردم در این وضع اسفناک اقتصادی و کشتن مردم بیگناه از کرونا و پاسکاری وزارت بهداشت و شهرداری
ناشناس۱۵۲۶۷۰۶۱۱:۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲۸
به پولش بیشتر از جان مردم احتیاج دارند این مدیریت را باید دادگاهی کرد بازرسی کل کشور کجاست گویا همه خوابند
ناشناس۱۵۲۶۷۴۵۱۱:۲۲:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۸
درامد زایی مهمتر است
ناشناس۱۵۲۶۷۶۰۱۱:۳۴:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲۸
به من بگو پول کجاست تا بهت بگم توپ کجاست
آزاده۱۵۲۶۸۶۸۱۲:۵۳:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲۸
از کامنت های مردم متوجه میشین توپ کجاست بعد میشه بگین دنبال چی هستین ؟؟؟
ناشناس۱۵۲۶۹۰۶۱۳:۱۹:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۸
شهردار را باید دادگاهی کرد به بهانه درآمد زایی جان مردم را به خطر می اندازد و ایشان باید پاسخگو باشند و نکته جالب تر اینکه تمامی دستگاههای اجرایی استان تهران چندین سال است از سرویس استفاده نمی کنند ولی کارکنان شهرداری هنوز سرویس با بهترین کیفیت ( کولر دار ) برایشان مهیا است . اگه جناب شهردار اعتقاد به خوبی حمل و نقل عمومی دارند ابتدا خود و همکاران خودش را مجبور به استفاده نماید
ناشناس۱۵۲۶۹۷۶۱۴:۰۶:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۲۸
روزهایی که طرح ترافیک لغو شده بود، به خدا خیابانها خلوت تر بودند. برای اینکه مردم مجبور نبودند قبل از شروع طرح از در بیرون بیایند و تا بعد از اتمام طرح توی کوچه و خیابانها دور دور بزنند. هر کس هر موقع دلش میخواست با ماشین خودش بیرون می رفت و هر وقت که لازم بود به خونه می رسید.
ناشناس۱۵۲۷۰۲۸۱۴:۴۰:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۸
روزی یک میلیارد تومن به شهرداری بدهید, از آلودگی و هوا و ترافیک و هر بهانه ی دیگری برای اجرای طرح , دست برخواهد داشت .
ناشناس۱۵۲۷۲۸۱۱۷:۳۳:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۲۸
اينا که ناتوان از لغو یک طرح ساده هستند خدا رحم کنه به بقیه حوزه های مدیریتی البته نتایج مدیریت عزيزان رو با پوست و استخوانمون این روزها تجربه میکنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین