افزایش بی سابقه دمای هوا در قطب شمال

گروه جهان الف،   3990427090

براساس اعلام محققان درجه حرارت در مناطق شمالگان روسیه به سطحی بی سابقه رسیده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، گرمای هوا در قطب شمال و سیبری به سطح بی سابقه‌ای رسیده است.

بر این اساس، دمای هوا در منطقه قطبی روسیه و نیز سیبری به طور بی سابقه‌ای افزایش داشته و به طور میانگین در ماه ژوئن درجه حرارت این منطقه ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر از حد طبیعی بوده است.

براساس گزارش تیم تحقیقاتی از شش کشور شامل فرانسه، آلمان، هلند، روسیه، سوئیس و انگلیس در این باره، این میزان افزایش دما در قطب شمال نشان دهنده تاثیر شدید تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین بر این منطقه است.

این درجه حرارت از شهر کوچک ورخویانسک که سردترین نقطه روی کره زمین محسوب می شود در نزدیکی مدار قطب شمال ثبت شده است. در ۲۰ ژوئن سال جاری میلادی نتیجه اندازه گیری درجه حرارت در برخی مناطق شمالگان به ۳۸ درجه سانتیگراد رسید که براساس اعلام مرکز هواشناسی روسیه بالاترین رکورد در قطب شمال است.

با این حال، دانشمندان از این موضوع شگفت زده نشدند؛ زیرا دما به دلیل جریانات گرم اقیانوسی که منجر به آب شدن برف می‌شود با سرعت بیشتری در حال افزایش است. آنچه شمالگان یا قطب شمال خوانده می‌شود ۱۳ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد که ۷۷ درصد سرزمین روسیه و بخش قابل توجهی از کانادا را در برگرفته است.

این افزایش دما در شمالگان سیبری همچنین باعث آتش سوزی‌های گسترده در مناطق دیگر روسیه شده است. براساس گزارش جنگلبانی روسیه، هم اینک ۲۷۵ هزار هکتار در منطقه ساخا در آتش سوخته است.