آغاز احداث خط جدید متروی تهران از نیمه دوم امسال

گروه اجتماعی الف،   3990427012

مدیرعامل مترو تهران با اعلام خبر آغاز احداث خط ۱۰ مترو تا پایان سال جاری گفت: براساس آخرین برآوردمالی، احداث این خط جدید مترو نیازمند۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

آغاز احداث خط جدید متروی تهران از نیمه دوم امسال

علی امام در گفتوگو با ایسنا، در مورد خط ۱۰ مترو با بیان اینکه در طرح جامع حمل ونقل ایجاد خطوط ۸،۹،۱۰ و ۱۱ و همچنین ایجاد مسیرهای انشعابی از سایر خطوط قبلی مورد تاکید قرار گرفته بود، گفت: برای اینکه این طرح سرلوحه اقدامات آتی قرار بگیرد، لازم بود که در شورای عالی ترافیک بررسی و تصویب شود که بر همین اساس ۳۰ بهمن ماه سال گذشته این مهم به تصویب رسید و اردیبهشت ماه سال جاری نیز این طرح جامع به شهرداری تهران ابلاغ شد.

وی با تاکید بر اینکه براساس طرح مصوب افق احداث چهار خط جدید مترو، سال ۱۴۲۰ است، ادامه داد: در مورد احداث خطوط جدید به سمت سیاست گذاری جدید پیش رفتیم، بگونه ای که اعلام کردیم با توجه به محدودیت منابع مالی در شهرداری تهران، خطوط جدید و انشعابی که در طرح پیش بینی شده صرفا با اتکا به منابع غیرنقد، ظرفیت های سرمایه گذاری توسط پیمانکاران ذی صلاح و... ایجاد شود و منابع محدود شهرداری نیز صرف تکمیل خطوط قبلی خواهد شد.

امام در مورد منابع نقدینگی ساخت این خط جدید با بیان اینکه بودجه ای ناچیز هرساله دولت به مترو اختصاص می دهد، گفت: این در حالی است که انتشار اوراق مشارکت به عنوان یکی از راه های درآمد در سالهای اخیر جدی گرفته شده و امسال نیز در نظر داریم درآمد مجتمع های ایستگاه را فعال کنیم تا بتوانیم با اتکا به این درآمدها، هزینه ساخت مترو خط ۱۰ را کسب کنیم.

وی در مورد چرایی ساخت ۱۰ خط مترو با بیان اینکه شرکت مترو انجام مطالعات آغاز خطوط جدید را در دستور کار خود قرار داد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم از میان ۴ خط جدید۸،۹،۱۰،۱۱ که در طرح جامع حمل و نقل ریلی به تصویب رسیده است؛ خط ۱۰ از اولویت اجرایی بیشتری برای اجرا برخوردار است، ادامه داد: خط ۱۰، از قنات کوثر در محدوده منطقه ۴ آغاز می شود و با عبور از اتوبان های شهید بابایی و صدر به سمت نمایشگاه بین‌المللی تهران، سعادت آبادو میدان کاج رفته و از میدان کتاب سرازیر شده و با عبور از بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به منطقه ۵ می رسد. سپس از منطقه ۲۲ عبور کرده، به سمت بزرگراه شهید خرازی ادامه مسیر می دهد و پس عبور از شمال دریاچه چیتگر به سمت ایستگاه وردآورد می‌رود.

به گفته وی، این ایستگاه با متروی خط ۵ (مسیر تهران - کرج )ایستگاه تبادلی دارد. پس این خط ۴۱ کیلومتری مناطق ۵ و ۲۲ را که از نظر حمل ونقل عمومی به خصوص مترو ضعیف تر هستند را به طور کامل پوشش می دهد. به همین دلیل در اولویت ساخت قرار گرفت.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های صورت گرفته می توان فاز یک خط ۱۰ مترو را با اولویت بیشتری ساخت چراکه سرمایه گذاران برای این مهم اعلام آمادگی کردند، افزود: این درحالی است که سرمایه گذاران مختلف با محوریت شهرداری منطقه ۲۲ برای ساخت شاخه غربی و فاز یک این خط از میدان کتاب تا وردآورد اعلام آمادگی کردند که جلسات در حال پیگیری است.

امام در مورد برآوردمالی ساخت خط جدید متروی تهران گفت: برآوردمالی ما براساس نرخ آخرسال ۹۸، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای ساخت خط ۱۰ مترو احصا شده است اما قطعا با توجه به نوسانات ارز باید این ارزیابی مالی مجددا انجام شود.

به گفته وی، ساخت فاز یک این خط جدید مترو به طول ۱۶ کیلومتر از میدان کتاب تا ایستگاه مترو وردآورد، حدوده ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه در پی دارد.

امام با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه امسال، کلنگ احداث خط ۱۰ متروی تهران زده شود، اظهار کرد: البته قبل از آغاز احداث خط جدید مترو، باید یک تونل ارتباطی بین خط ۱۰ و یکی از خطوط در حال بهره برداری ایجاد شود تا این تونل ارتباطی بتواند در زمانی که خط ۱۰ مترو ساخته شد در نقش پشتیبان ظاهر شده و قطار از آن خط فعال وارد خط ۱۰ شود.

وی با بیان اینکه هنوز مطالعات به طور کامل برای ایجاد تونل ارتباطی خط ۱۰ کامل نشده است اما به احتمال زیاد این ارتباط میان خط ۱۰ و ۷ ایجاد خواهد شد، ادامه داد: ایجاد این تونل ارتباطی جزو الزامات اولیه ساخت خط ۱۰ مترو است که قاعدتا انجام این مهم زمانبر خواهد بود و تا شش ماه آینده برای ایجاد این راه ارتباطی فرصت داریم.

امام با بیان اینکه این خط در مجموع از ۶ منطقه شهر تهران عبور می کند که در این میان منطقه ۵ و ۲۲ برخورداری کمتری از خطوط حمل و نقل ریلی درون شهری دارند، گفت: وجود مال ها و فروشگاه های بزرگ در مسیر این خط و نیز فرصت های مناسب جهت احداث مجتمع های ایستگاهی باعث می شود مشارکت در ساخت خط ۱۰ برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارای جذابیت باشد و می توانیم از طریق کنسرسیوم سرمایه گذاران یا پیمانکاران این مهم را پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت مترو با تاکید بر اینکه امیدواریم در نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی ساخت خط ۱۰ متروی تهران آغاز شود، تصریح کرد: میدان کتاب بهترین نقطه برای آغاز ساخت خط ۱۰ است؛ چرا که در حال حاظر دستگاه حفار TBM که برای لاینینگ خط ۷ در نظر گرفته شده بود در همین نقطه قرار دارد و می توان شروع خط ۱۰ را نیز از این نقطه آغاز کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین