استعفای کارمندان به خاطر معامله در بورس

گروه اقتصادی الف،   3990426162 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ماه‌های اخیر، دیده شده برخی کارمندان درخواست تغییر ساعات کاری و شروع کار بعد از ساعت ۱۲:۳۰ یعنی زمان بسته‌شدن بورس را مطرح کرده‌اند. آنهایی که با پاسخ منفی مواجه شدند، شغل خود را ترک کردند.

 استعفای کارمندان به خاطر معامله در بورس

به گزارش ایرنا، در ماه‌های اخیر تب و تاب سرمایه‌گذاری در بازار بورس سبب شده تا اقشار مختلفی در کشور از جمله کارمندان با هرتوان مالی وارد این عرصه شوند. باتوجه به ساعت فعالیت در این بازار، بحث «کارمندان بورس‌باز» و مشکلات برای انجام وظایف آنها سبب شده تا راه‌های مختلفی برای حل این مساله پیشنهاد شود.

ابتدای هفته گذشته بود که حسین فهیمی رئیس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، از صدور چهار میلیون کد بورسی جدید در سال جاری خبر داد.

مقایسه ورود افراد به بورس در مدت حدود چهار ماه اخیر و سال گذشته نشان می‌دهد استقبال از بورس در سال جاری رشد چشمگیری داشته است.تعداد کدهای صادر شده در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۰۰ هزار و در سال ۱۳۹۸ نیز ۹۰۰ هزار بوده است.

در واقع استقبال از بازار سهام، تعداد فعالان این بازار را افزایش داده به‌طوری که براساس اعلام امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، در حال حاضر به جز سهامداران عدالت، ۱۵ میلیون نفر دارای کد بورسی فعال هستند.

همه این ۱۵ میلیون نفر را نمی‌توان تنها و تنها سرمایه‌گذار یا معامله‌گر بورس دانست. برخی از این فعالان بورسی، در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به‌کارند. بورس‌بازانی که بازدهی قابل توجه این بازار، موجب شده رفتارهای تازه‌ای از آنها سر بزند و مسائل جدیدی را هم مقابل مدیرانشان قرار داده است.

یا بورس یا استعفا
در ماه‌های اخیر، دیده شده برخی کارمندان درخواست تغییر ساعات کاری و شروع کار بعد از ساعت ۱۲:۳۰ یعنی زمان بسته‌شدن بورس را مطرح کرده‌اند. آنهایی که با پاسخ منفی مواجه شدند، شغل خود را ترک کردند.

به نظر می‌رسد استقبال از بورس و فعالیت در این بازار، موجب تغییر رفتار نیروی کار و منابع انسانی شده است. با اینکه می‌دانیم حضور در بازار سهام لزوماً با ادامه فعالیت شغلی تداخل ندارد، اما گروهی از فعالان بازار با اینکه جزو سهامداران خُرد هستند، ترجیح می‌دهند در ساعت فعالیت بورس، بازار را رصد کنند و این به معنای تحت تأثیر قرار گرفتن حدود نیمی از ساعت حضور آنها در محل کار است. همین موضوع،‌ واکنش برخی کارفرمایان را به همراه داشته و حتی موجب شده است موضوع توسط برخی مراجع نیز پیگری شود.

پیگرد کارمندان بورس‌باز
به‌عنوان نمونه چندی پیش حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی رئیس‌کل دادگستری استان زنجان اعلام کرد، کارمندانی که ساعت اداری در بورس فعالیت می‌کنند، متخلف بوده و تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

فتح‌الله حقیقی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه برخی از مدیران و کارمندان در ساعت اداری در بورس معامله می‌کنند، گفته بود، مدیر بورس باید این موارد را اطلاع دهد. با این حال، فعالیت در بورس تنها مساله بخش دولتی نیست و بخش خصوصی نیز نسبت به بهره‌وری نیروی کار و تخصیص ساعات کاری به وظایف شغلی حساسیت‌هایی دارد.

مهرداد پیدایی مدرس دانشگاه و کارشناس مدیریت منابع انسانی درباره علت تغییر رفتار نیروی کار پس از حضور در بورس به ایرنا پلاس گفت: یک علت اصلی این موضوع مسائل معیشتی است.‌ کارمندان می‌بینند که بدون سرمایه کلان می‌توانند وارد بازار سودآوری شوند که بازدهی بالاتری نسبت به شغل فعلی‌شان دارد. بنابراین این تغییر رفتار، بیشتر ناشی از عوامل برون‌سازمانی است. در واقع بازارهای رقیب، کارایی بیشتری حتی برای سرمایه‌های اندک به‌وجود آورده‌اند و جذابیت استخدام و ادامه فعالیت کارمندی را کاهش داده‌اند.

پیدایی افزود: دیدگاه نیروی کار نیز در این زمینه مهم است. فرد می‌گوید اگر بتوانم با تخصیص زمان کمتر، درآمدی بیشتر از حقوق کنونی خود داشته باشم، چرا باید در استخدام فرد دیگری باشم؟

گره خوردن معیشت برخی افراد به نوسان‌های بورسی
این مدرس دانشگاه با یادآوری مشاهدات خود در ماه‌های اخیر گفت: موارد زیادی را در این مدت دیده‌ام که کارمندان و کارشناسان به‌دلیل گرایش به معامله در بورس، از شغل خود استعفا کرده‌اند زیرا بورس جذابیت مالی بیشتری برای آنها داشته است. این موضوع ممکن است در بُعد فردی مزایایی را به‌همراه داشته باشد، اما سازمان‌ها را با چالش مواجه کرده؛ در واقع به‌نظر می‌رسد معیشت افراد به‌جای اینکه به میزان تلاششان وابسته باشد، به برخی نوسان‌های بورسی وابسته شده است.

تورم، انگیزه‌های شغلی را کاهش داده است
وی افزود: در حال حاضر از آنجایی که بورس در مسیر صعودی قرار دارد، این تصمیم می‌تواند در سطح فردی درست باشد زیرا وقتی افراد تورم را به‌عنوان تهدید برای پس‌انداز خود می‌بینند و از طرف دیگر، حقوق ثابت دربافت می‌کنند، هیچ جایگزین بهتری غیر از بورس پیدا نمی‌کنند که پس‌اندازشان را حفظ کند و بازدهی قابل قبولی برایشان داشته باشد.

 

به گفته وی، بدون شک این موضوع، روی بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان‌ها مؤثر بوده و حتی انگیره ارتقای شغلی را نیز از نیروی انسانی آنها گرفته است زیرا افزایش حقوقی که در اثر ارتقا دریافت می‌کنند نیز در مقایسه با معامله‌گری بورس برایشان جذابیت کافی را به‌همراه ندارد. یعنی تمایل و انگیزه‌های درون سازمانی را کاهش داده است.

کنترل صد درصدی نیروی کار امکان‌پذیر نیست
پیدایی درباره راهکارهایی که برخی سازمان‌ها برای جلوگیری از فعالیت بورسی کارکنان خود در ساعات کاری استفاده می‌کنند، گفت: برخی سازمان‌ها از روش‌هایی مانند گنبد آهنین استفاده می‌کنند که به شکل ایحاد محدودیت دسترسی به وب‌سایت‌ها، اجبار و حتی تهدید کارکنان در استفاده از موارد غیرکاری مانند معاملات بورسی در ساعت کاری است.

«راه حل دیگر، آموزش و آگاهی‌بخشی به نیروی کار است. کارمندان باید بدانند بورس همواره روی مسیر صعودی قرار ندارد و احتمال ضرر را در نظر بگیرند. روش دیگر، آموزش‌هایی است که سازمان می‌تواند در قالب اقتصاد خانواده برای سایر اعضای غیر شاغل کارکنان خود برگزار کند تا فعالیت در بورس را برعهده بگیرند و خللی در فعالیت کاری عضو شاغل خانواده ایجاد نشود. در این حالت، علاوه بر اینکه ریسک خانوار کاهش می‌یابد، سازمان نیز نیروهای خود را از دست نمی‌دهد و بهره‌وری نیز تحت تأثیر منفی قرار نمی‌گیرد. با این حال، کنترل ۱۰۰ درصدی این موضوع، امکان‌پذیر نیست.»

حفظ نیروی کار با کمک صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان
این کارشناس منابع انسانی با یادآوری ساختار سازمان‌ها و اداره‌ها، از ظرفیت واحدی که در بیشتر موارد، با عنوان «واحد امور رفاهی» یا عناوین مشابه در ساختار سازمانی و اداری وجود دارد، برای مدیریت تمایل به فعالت بورسی کارمندان اشاره کرد و گفت: راه‌حل کاربردی که هر دو طرف، یعنی کارفرما و کارکنان را منتفع می‌کند، مراجعه به مشاوران سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. در اینجا نقش واحدهای امور رفاهی ادارات و سازمان‌ها پررنگ می‌شود.

پیدایی توضیح داد: در گذشته واحد رفاه هر سازمان، امور مربوط به تعاونی‌ها و مانند آن را از طرف کارکنان ب عهده می‌گرفت‌. در حال حاضر با گسترش استقبال از بورس و بازار سهام، می‌توان وظیفه جدیدی را برای این واحدها تعریف کرد تا با شناسایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردان، کارکنان را به استفاده از این خدمات ترغیب و تشویق کنند.

«افراد حاضر در این نهادهای مالی، تحلیل‌گران خبره بازار سرمایه هستند و چه‌ بسا سودآوری بالاتری نسبت به فعالیت مستقیم فرد در بورس به‌همراه داشته باشند و نیروی کار نیز فعالیت شغلی خود را با کیفیت گذشته در سازمان ادامه خواهد داد. در نتیجه هم شغل خود را حفظ کرده و هم فعالیت در بورس را به‌طور غیر مستقیم دنبال می‌کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۵۵۹۰۰۰:۰۱:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
ساعات کاری بورس را تغییر بدید، از 3 عصر تا 6.30 شب زمان بهتری است. معاملات هم که غالبا اینترنتی انجام میشه.
ناشناس۱۵۲۵۷۷۷۰۹:۵۴:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۲۷
گزارش واقعی به نظر نمیاد. اولا معامله در بورس به علت عدم تخریب معیشت مردم عادی نسبت به بازارهایی مثل ارز، خودرو و مسکن قطعا به نفع اقتصاده. ثانیا بازار نیاز به رصد دائمی نداره و خیلی‌ها در طول روز کمتر از ده دقیقه اون رو می بینن. ثالثا دوره رشد بورس دائمی نیست و نهایتا به آرامش و شاید اصلاح برسه و قطعا هیچ عاقلی شغل دائمی رو برای یه دوره نسبتا کوتاه رها نمی‌کنه.
ناشناس۱۵۲۵۸۰۵۱۰:۳۸:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
اینجوری مردم هم فعالانه تر می تونن در بازار حضور یابند.
ناشناس۱۵۲۵۵۹۳۰۰:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲۷
خب استعفا بدند، چه بهتر، چیزی که هست آدم بیکار که بیاد جاشون رو‌بگیره
جعفر۱۵۲۵۷۵۲۰۹:۱۹:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۷
من خودم کارمندم و این حرفها دروغه. الان بخاطر کرونا هم سرشون شلوغه و هم پول ندارند سرمایه گزاری کنند. تو اداره ما ۶۰۰ کارمند وجود دارد شنیدیم ۷ یا ۸ نفر تو کار بورس هستند اونهم طوری که کسی نفهمه
ناشناس۱۵۲۵۵۹۸۰۰:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲۷
منم کارمندم و منم ساعت ۹ الی ۱۲ و نیم یا همون ساعت فعالیت بازار مشغول به معامله و رصد نماد ها هستم. با تورم ۵۰ درصدی حقوقی که میگیرم شبیه جک هست. همچنین باید از اندک پس اندازمون هم حفاظت کنیم. پس چاره ای نیست
ناشناس۱۵۲۵۵۹۹۰۰:۱۵:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
بازده کارمندا قبلا نیم ساعت بود الان شده صفر ثانیه. کلا ایرونیا همه از دم بیکارن. معلوم نیست این همه سود بورس از کجا میاد؟
ناشناس۱۵۲۵۸۶۴۱۱:۲۹:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۲۷
از چاپ پول
ناشناس۱۵۲۵۸۹۱۱۱:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
از پول بدون پشتوانه ای که بانک مرکزی به دستور دولت داره تولید می کنه و تورمی که به این دلیل تولید میشه. میگن بانک مرکزی روزی ۱۰۰۰ میلیارد تومن پول جدید تولید می کنه
حبیب۱۵۲۵۹۷۸۱۳:۵۱:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
یه چیزی شنیدید بدون تحقیق منتشر میکنید ، بعضیها ممکنه حتی کمتر از نیم ساعت کار کنند ولی همه اینطور نیستن
ناشناس۱۵۲۵۶۰۱۰۰:۱۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
خوب ساعت کار بورس را تغییر دهید
ناشناس۱۵۲۵۶۲۲۰۱:۱۳:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲۷
خرید و فروش حباب . شرکتی که 1% در سال سود میدهد 1000 تومن شده !
مجتبی۱۵۲۵۶۴۸۰۱:۵۱:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲۷
طبیعی هست که کارمند با این وضعیت تورم عملا انگیزه ای برای کار نداشته باشه و عملا کار کردن یا نکردن براش فرق چندانی نداشته باشه چون نمی تونه هزینه های زندگیش رو تامین کنه. در مورد کارگران هم صحبت نمی کنم چون عموما وضعیت بسیار بدتری دارند. شما در نظر بگیرید دو سال پیش فلان کارمند 4 میلیون حقوق می گرفت و امسال حقوقش شده 5.5 میلیون . منتهی دو سال پیش حقوقش 1100 دلار بود الان حقوقش شده کمتر از 200 دلار یعنی عملا درآمدش 1/5 شده . برای کارگران هم همینه .
ناشناس۱۵۲۶۰۱۴۱۴:۳۶:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۷
با این استدلالت..
ناشناس۱۵۲۵۶۵۰۰۲:۰۲:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
کساني که تو بورس 8 برابر سود کردن نوش جونشون اما بيان مالياتشو بدن
ناشناس۱۵۲۵۸۲۷۱۰:۵۳:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۷
مالیاتشو موقع خرید و فروش دولت داره میگیره. پس فکر کردی دولت چرا داره از بورس حمایت میکنه
ناشناس۱۵۲۵۸۴۹۱۱:۱۷:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲۷
برای خرید و فروش در بورس طبق قانون مالیات کسر میشه.
ناشناس۱۵۲۵۸۷۸۱۱:۴۱:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲۷
عزیزم. مالیات رو موقع فروش سهمشون میدن. ثانیا اینقدر ریسک پذیر بودن که تو بورس موندن و سود بردن. اگه این جوریه که شما میفرمایین اونایی که ضرر کردن باید یه چیزی هم بهشون بدن.
ناشناس۱۵۲۵۸۸۵۱۱:۴۷:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲۷
با هر معامله مالیات و کارمزد میگیرن.
ناشناس۱۵۲۵۶۵۳۰۲:۱۰:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۷
به جای اینکه بوررس پنشنبه و جمعه بسته باشه ، شنبه و یکشنبه تعطیل بشه به جای اینکه بوررس ساعت 8/30 شروع بشه می تونه بعد از ظهر فعال بشه
شیرعلی۱۵۲۵۶۶۵۰۲:۴۷:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
برای هر کاری باید از متخصص آن کار استفاده کرد و سهولت دسترسی و معامله در بورس موجب فریب و گمراهی افراد نشود و خود افراد اقدام به معامله نکنند و یا سازمانها باتشکیل واحدی به استخدام افراد خبره در بورس از کارمندانشان حمایت کنند.
ناشناس۱۵۲۵۶۸۴۰۴:۱۶:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چه رونقی فقط این بورس بر اساس کدام اقتصاد جهانی و پویا هست که هر روز جهش دارد
ناشناس۱۵۲۵۸۹۴۱۱:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲۷
بر اساس تورم ۵۰ درصدی
امیر۱۵۲۵۹۰۵۱۲:۰۶:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
بر اساس مقدار تولید فروش و منفعت ایجاد شده در هر کارخانه
ناشناس۱۵۲۵۶۹۶۰۷:۰۱:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
قله رشد بورس که رد شد و سقوط شروع شد، صف فروش های چند ساله شکل می گیره و بسته شدن نمادها و یک دهم شدن سرمایه های این بندگان خدا.
ناشناس۱۵۲۵۸۵۳۱۱:۱۹:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
آره داداش دلار که داشت میشد 10 تومن خیلیا گفتن دلار دیگه رسیده به قله و بعدش سقوطه. حالا دلار ده تومن مثل خیال میمونه. پس بشین تا بورس سقوط کنه ما از بالای قله برات دست تکون میدیم
ناشناس۱۵۲۵۷۱۹۰۸:۲۲:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
ظاهرا خبرها برای زدن بورس تمامی نداره آخه مگه میشه کارمندی که تا ساعت 2 یا 4 کارمیکنه درخواست کار از 12.30 بده :) اونم تو این دوره زمونه که کار گیر کسی نمیاد ، طرف با یه سود بخواد کارشو ول کنه!!! جالبه نمیگن کارمندا استعفا دادن که صبح برن صف دلار!!!
ناشناس۱۵۲۵۷۳۳۰۸:۴۷:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۷
شركت هايي ارزش چنداني ندارند ارزش سهام هاي آنچناني ماورايي به لطف دولت بي تدبير ليبرال آنچناني دارند.جلل الخالق از اينهمه سياست أفراد ..
ناشناس۱۵۲۵۷۵۰۰۹:۱۷:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چه إشكالي دارد هر كس در هر شغلي هست با بورس هم كار كنداينكه خيلي بهتر است از بازار دلار وسكه ويا احيانا مسافر كشي در خيابانهاي پر ترافيك اگر امكان تغيير ساعت بورس به بعد از ظهر هست انجام شود
ناشناس۱۵۲۵۷۷۵۰۹:۴۹:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
والا من از کرج 150 هزار تومن دادم پول آژانس رفتم تهران تا یک بار دیگه به دادگاه درخواست استعلام وضعیت ثبتی بدم چون منشی دادگاه پلاک ثبتی اشتباه وارد کرده بود و ثبت پاسخ اشتباه داده بود بعدم هم که استعلام مجدد گرفتیم کارمند محترم ثبت یک پاسخ دو خطی مبهم داده. این دوستان دارند ماهی 6 ملیون حقوق می گیرند و می نالن. داداش اگه رضایت نداری بیا بیرون کلی فارغ التحصیل دانشگاه هست که برای اون شش ملیون سر و دست می شکنه
فف۱۵۲۵۸۰۸۱۰:۴۲:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۲۷
مهندس ۱۵ سال سابقه ماهی ۳۰۰ دلار حقوق میگیره وای به حال بقیه کارمندا انتظار دارین پشتک بزنه ..
ناشناس۱۵۲۵۹۲۳۱۲:۳۱:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
تا ببینیم کی تق این بازی بورس هم در بیاد !
ناشناس۱۵۲۵۹۶۴۱۳:۳۶:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۲۷
سلام ما در مشهد در بخش خصوصی مدارس غیر دولتی با حقوق ماهی 1/200/000 تومان زندگی می کنیم. اگر کسی استعفا داده لطفا به ما خبر بدید ما جاش کار کنیم.
بنده خدا۱۵۲۵۹۶۹۱۳:۴۱:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۲۷
سلام. خیلی ها تو بورس نیستن. مثلا معلمان غیر انتفاعی و نیروهایی آزاد.لطفا از ما استخدام کنید بجای کارمندانی که استعفا دادند.حقوق ما در مدارس 500 در مدارس حمایتی 800 تا 1 م و در بعضی مدارسی که خیلی میخواهند مطابق قانون کار بدهند 1/200 است.دعاتونم میکنیم.الان یک گروه بزرگ در کل کشور تشکیل دادیم حتی جلو مجلس بعضی ها رفتند که استخدام شوند.اکثرا از دهه 60 هستیم.اگر واقعا بعضی کارمندان استعفا دادند،از ما استخدام کنید. ممنون
رضا۱۵۲۵۹۹۹۱۴:۱۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۷
اقتصاد.. یعنی همین. هر وقت دوباره کشور توانست نفت بفروشد دولت سهام ها را با پاپین آوردن قیمت آن از مردم میخرد و در موقع لزوم مثل الان سهام ها را به مردم میفروشد . این میشود اقتصاد.. بدون اتکا به نفت؟؟ در یک سیکل کامل خرید و فروش یاد شده قیمت ارز ده ها برابر میشود و هیچوقت دولت با کسر بودجه مواجه نخواهد بود. از طرفی همواره دولت مدیریت تمامی سرمایه های کشور را در هر شرایطی در دست خواهد داشت تا گزندی به منافع ملی وارد نشود.
ناشناس۱۵۲۶۰۰۴۱۴:۲۷:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
بهتر. قبلا گیم بازی می کردن و چت میکردن و حرفای خاله زنکی میزدن. اگه به اضافه بودنه 90 درصد اضافه ن و اگر اقتصاد از دست وزرا خارج بشه کارمندا 10 برابر تو اقتصاد نتیجه می گیرن
ناشناس۱۵۲۶۱۱۳۱۷:۰۵:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
اگر مثل .. اخبار ..دروغ پشت دروغ نباشه خبر خوبیه متقاضیان میلیونی کار سر کار میرن
بنده خدا۱۵۲۶۱۳۹۱۸:۰۰:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۲۷
من ۸ ماه پیش از اداره زدم بیرون با ۲۰۰ تومن الان شده ۷۰۰ تومن ۵۰۰ تومن را گذاشتم بانک سودش میشه ماهی هفت و نیم که تقریبا اندازه حقوقم میشه با دویست تومن باز دارم کار میکنم اداره اگر بودم در ۵ سال آینده ۵۰۰ حقوق میگرفتم .
ناشناس۱۵۲۶۲۷۷۲۱:۳۶:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۲۷
چرا اینهمه اقتصاددان داریم ساکت هستند و واقعیت بورس را نمی گویند اگر حباب بورس بترکد حتما مملکت را هم خواهد ترکاند چرا مسوولین بی خیالند هشدار بدهید وواقعیت را رو کنید تا مردم له نشدند ..
ناشناس۱۵۲۶۳۲۳۲۳:۰۶:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۲۷
وقتی بعضی ها در طول یکی دوماه اندازه حقوق سی سالشون رو در بورس درآمد دارند چه مرضی دارند که خودشون علاف کنن وبه آینده نامعلوم دل ببندن دولت باید جلوی رشد کاذب بورس را بگیرد تا جلوی تخریب مملکت گرفته شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین